융에 의하면 이미지는 무의식에 존재하는 보편적인 원형의 표상이다. 그렇다면 전통이미지원형은 우리나라 사람이 보편적으로 간직하고 있는 원형을 의미화하고 있을 것이다. 이를 증명하기 위해 실례로써 시왕 원형과 시왕 원형을 문화콘텐츠화한 웹툰 『신과 함께:저승편』(이하 『신과 함께』)을 분석하고자 한다. 이를 위해 먼저 시왕 원형이 발생하게 된 이유를 역추적한다. 이 추적 방법으로 질베르 뒤랑의 ‘의미의 물줄기’라는 개념을 이용했다. 의미의 물줄기란 신화나 사조, 문화 등이 나타나고 사라지기까지의 과정을 강에 비유하여 통시적으로 살펴볼 수 있도록 한 개념이다. 본래 우리나라에는 죽어서 이상세계에서 다시 태어난다는 죽음관을 가지고 있었다. 이후 불교가 들어오면서 업이라는 개념에 의해서 업을 씻어야 이상적인 사후세계에 ...
융에 의하면 이미지는 무의식에 존재하는 보편적인 원형의 표상이다. 그렇다면 전통이미지원형은 우리나라 사람이 보편적으로 간직하고 있는 원형을 의미화하고 있을 것이다. 이를 증명하기 위해 실례로써 시왕 원형과 시왕 원형을 문화콘텐츠화한 웹툰 『신과 함께:저승편』(이하 『신과 함께』)을 분석하고자 한다. 이를 위해 먼저 시왕 원형이 발생하게 된 이유를 역추적한다. 이 추적 방법으로 질베르 뒤랑의 ‘의미의 물줄기’라는 개념을 이용했다. 의미의 물줄기란 신화나 사조, 문화 등이 나타나고 사라지기까지의 과정을 강에 비유하여 통시적으로 살펴볼 수 있도록 한 개념이다. 본래 우리나라에는 죽어서 이상세계에서 다시 태어난다는 죽음관을 가지고 있었다. 이후 불교가 들어오면서 업이라는 개념에 의해서 업을 씻어야 이상적인 사후세계에 갈 수 있다는 생각을 하게 되었다. 따라서 죄를 씻을 수 있는 정화의 공간으로서 시왕이라는 지옥의 공간이 만들어졌다. 시왕이 가지고 있는 정화의 기능을 증명하기 위해 시왕에서 나타나는 이미지들의 상징적 의미를 분석하였다. 그 결과 도려냄, 뜨거움, 묶음, 잠김의 네 가지 상징적 이미지들로 정화의 이미지를 표현하고 있었다. 시왕과 『신과 함께』를 비교 분석하기 위해서 두 텍스트 외에 불교의 『시왕경』를 참조하였다. 왜냐하면 『신과 함께』가 무속의 시왕 외에 불교의 시왕도 포함하고 있기 때문이다. 불교와 시왕과 무속의 시왕은 세 가지 측면에서 차이를 보였다. 이 비교 결과를 바탕으로 『신과 함께』의 시왕지옥 형상화를 분석하였다. 그 결과 『신과 함께』 속에서 무속과 불교의 시왕이 어떻게 변용되어 나타났는지 알게 되었다. 첫째, 무속과 불교의 시왕이 혼용되어 쓰이고 있었다. 둘째, 추상적이지만 감각적으로 느낄 수 있는 문학적 이미지를 이용하여 형상화시키고 있다. 셋째, 저승을 현실 사회의 형태적 이미지로 그리고 있다. 넷째, 『신과 함께』는 처벌이 아니라 무속의 시왕이 말하는 통과의례적 정화를 위한 서사를 가지고 있다. 『신과 함께』의 상징적 이미지를 분석한 결과 무속의 시왕과 다른 이미지로 파쇄(破碎), 빛남, 여성, 풍요의 이미지가 나타났다. 이 이미지들은 정화의 이미지뿐만 아니라 부조리한 현실을 드러내주는 이미지들이었다. 지옥은 본디 당대의 현실을 반영하여 만들어진다는 원형성을 가진다. 『신과 함께』가 그려내는 지옥 역시 마찬가지이다. 거울이 현실을 반대로 비쳐보이듯이 『신과 함께』는 부조리한 현실과는 달리 보상과 처벌이 엄격한 공간이다. 주인공 김자홍은 우리 대다수의 페르소나다. 평생 덕을 쌓아온 사람도 아니지만 특별히 나쁜 짓을 하지도 않았다. 그러한 김자홍에게 신장급 변호사의 실력을 가진 진기한 변호사가 변호를 한다. 사람들은 김자홍이라는 인물에게 자신을 투영한다. 이미지에 집중하여 전통문화원형과 전통문화원형을 바탕으로 한 문화콘텐츠를 분석함으로써 기존의 분석과 다른 통합적인 분석이 가능하였다. 시왕신앙이 만들어지게 된 과정과 의미를 이미지가 가지고 있는 원형성에 기대어 분석할 수 있었다. 이 분석결과를 바탕으로 『신과 함께』가 시왕이미지의 원형성을 계승하여 공유하고 있음을 증명할 수 있었다.
융에 의하면 이미지는 무의식에 존재하는 보편적인 원형의 표상이다. 그렇다면 전통이미지원형은 우리나라 사람이 보편적으로 간직하고 있는 원형을 의미화하고 있을 것이다. 이를 증명하기 위해 실례로써 시왕 원형과 시왕 원형을 문화콘텐츠화한 웹툰 『신과 함께:저승편』(이하 『신과 함께』)을 분석하고자 한다. 이를 위해 먼저 시왕 원형이 발생하게 된 이유를 역추적한다. 이 추적 방법으로 질베르 뒤랑의 ‘의미의 물줄기’라는 개념을 이용했다. 의미의 물줄기란 신화나 사조, 문화 등이 나타나고 사라지기까지의 과정을 강에 비유하여 통시적으로 살펴볼 수 있도록 한 개념이다. 본래 우리나라에는 죽어서 이상세계에서 다시 태어난다는 죽음관을 가지고 있었다. 이후 불교가 들어오면서 업이라는 개념에 의해서 업을 씻어야 이상적인 사후세계에 갈 수 있다는 생각을 하게 되었다. 따라서 죄를 씻을 수 있는 정화의 공간으로서 시왕이라는 지옥의 공간이 만들어졌다. 시왕이 가지고 있는 정화의 기능을 증명하기 위해 시왕에서 나타나는 이미지들의 상징적 의미를 분석하였다. 그 결과 도려냄, 뜨거움, 묶음, 잠김의 네 가지 상징적 이미지들로 정화의 이미지를 표현하고 있었다. 시왕과 『신과 함께』를 비교 분석하기 위해서 두 텍스트 외에 불교의 『시왕경』를 참조하였다. 왜냐하면 『신과 함께』가 무속의 시왕 외에 불교의 시왕도 포함하고 있기 때문이다. 불교와 시왕과 무속의 시왕은 세 가지 측면에서 차이를 보였다. 이 비교 결과를 바탕으로 『신과 함께』의 시왕지옥 형상화를 분석하였다. 그 결과 『신과 함께』 속에서 무속과 불교의 시왕이 어떻게 변용되어 나타났는지 알게 되었다. 첫째, 무속과 불교의 시왕이 혼용되어 쓰이고 있었다. 둘째, 추상적이지만 감각적으로 느낄 수 있는 문학적 이미지를 이용하여 형상화시키고 있다. 셋째, 저승을 현실 사회의 형태적 이미지로 그리고 있다. 넷째, 『신과 함께』는 처벌이 아니라 무속의 시왕이 말하는 통과의례적 정화를 위한 서사를 가지고 있다. 『신과 함께』의 상징적 이미지를 분석한 결과 무속의 시왕과 다른 이미지로 파쇄(破碎), 빛남, 여성, 풍요의 이미지가 나타났다. 이 이미지들은 정화의 이미지뿐만 아니라 부조리한 현실을 드러내주는 이미지들이었다. 지옥은 본디 당대의 현실을 반영하여 만들어진다는 원형성을 가진다. 『신과 함께』가 그려내는 지옥 역시 마찬가지이다. 거울이 현실을 반대로 비쳐보이듯이 『신과 함께』는 부조리한 현실과는 달리 보상과 처벌이 엄격한 공간이다. 주인공 김자홍은 우리 대다수의 페르소나다. 평생 덕을 쌓아온 사람도 아니지만 특별히 나쁜 짓을 하지도 않았다. 그러한 김자홍에게 신장급 변호사의 실력을 가진 진기한 변호사가 변호를 한다. 사람들은 김자홍이라는 인물에게 자신을 투영한다. 이미지에 집중하여 전통문화원형과 전통문화원형을 바탕으로 한 문화콘텐츠를 분석함으로써 기존의 분석과 다른 통합적인 분석이 가능하였다. 시왕신앙이 만들어지게 된 과정과 의미를 이미지가 가지고 있는 원형성에 기대어 분석할 수 있었다. 이 분석결과를 바탕으로 『신과 함께』가 시왕이미지의 원형성을 계승하여 공유하고 있음을 증명할 수 있었다.
According to Jung, the image is a presentation of the universal archetype existing in unconsciousness. Then, the archetype of the traditional image would signify the archetype that Korean people universally cherish. To prove this, this study attempted to analyze the archetype of Siwang and the webco...
According to Jung, the image is a presentation of the universal archetype existing in unconsciousness. Then, the archetype of the traditional image would signify the archetype that Korean people universally cherish. To prove this, this study attempted to analyze the archetype of Siwang and the webcomic『With God: Otherworld』(hereinafter called 『With God』) that transformed it into cultural contents as an example. For this purpose, it first attempted to backtrack the reason that the archetype of Siwang came to occur. As a method of tracking this, it used the concept of Gilbert Durand‘s ‘Bassin sémantique’. Bassin sémantique is a concept that makes it possible to make a diachronic investigation of the process that myth, thought, culture and so on appear and disappear by likening it to the river. To prove the function of purification inherent in Siwang, this study attempted to analyze the symbolic meanings of images making expression in Siwang. As a result, it was expressing the image of purification as four symbolic images such as cutout, hotness, tying, and sinking. To make a comparative analysis of both Siwang and 『With God』, this study consulted『The Scripture of Siwang』 of Buddhism other than two texts. It was found that there was a difference in three aspects between Siwang of Buddhism and that of Shamanism. Based on the results of this comparison, it attempted to analyze the embodiment of the Siwang hell in『With God』. As a result, it came to find out how both Siwang of Buddhism and Siwang of Shamanism became transformed and appeared in 『With God』. As a result of analyzing the symbolic image of 『With God』, it was found that it was the image different from Siwang of shamanism, which includes crushing, shining, woman and abundance. These images are those which exhibit both the image of purification and the absurd reality. The hell has a nature of archetype that is originally made by mirroring the reality of that time. The hell portrayed in『With God』is the same. As the mirror reflects the reality in an opposite way, 『With God』 is the space in which compensation and punishment are strict, unlike the absurd reality. The protagonist Kim Jahong is the persona of most of us. People projects themselves into the figure of Kim Jahong. Integrative analysis was made possible by analyzing both the archetype of the traditional culture and cultual contents based on it by focusing on the image. Both the process that the faith of Siwang was made and its meaning could be analyzed in reliance on the archetype inherent in the image. Based on the results of this analysis, it could be proved that 『With God』 succeeded to and shared the archetype of the image of Siwang.
According to Jung, the image is a presentation of the universal archetype existing in unconsciousness. Then, the archetype of the traditional image would signify the archetype that Korean people universally cherish. To prove this, this study attempted to analyze the archetype of Siwang and the webcomic『With God: Otherworld』(hereinafter called 『With God』) that transformed it into cultural contents as an example. For this purpose, it first attempted to backtrack the reason that the archetype of Siwang came to occur. As a method of tracking this, it used the concept of Gilbert Durand‘s ‘Bassin sémantique’. Bassin sémantique is a concept that makes it possible to make a diachronic investigation of the process that myth, thought, culture and so on appear and disappear by likening it to the river. To prove the function of purification inherent in Siwang, this study attempted to analyze the symbolic meanings of images making expression in Siwang. As a result, it was expressing the image of purification as four symbolic images such as cutout, hotness, tying, and sinking. To make a comparative analysis of both Siwang and 『With God』, this study consulted『The Scripture of Siwang』 of Buddhism other than two texts. It was found that there was a difference in three aspects between Siwang of Buddhism and that of Shamanism. Based on the results of this comparison, it attempted to analyze the embodiment of the Siwang hell in『With God』. As a result, it came to find out how both Siwang of Buddhism and Siwang of Shamanism became transformed and appeared in 『With God』. As a result of analyzing the symbolic image of 『With God』, it was found that it was the image different from Siwang of shamanism, which includes crushing, shining, woman and abundance. These images are those which exhibit both the image of purification and the absurd reality. The hell has a nature of archetype that is originally made by mirroring the reality of that time. The hell portrayed in『With God』is the same. As the mirror reflects the reality in an opposite way, 『With God』 is the space in which compensation and punishment are strict, unlike the absurd reality. The protagonist Kim Jahong is the persona of most of us. People projects themselves into the figure of Kim Jahong. Integrative analysis was made possible by analyzing both the archetype of the traditional culture and cultual contents based on it by focusing on the image. Both the process that the faith of Siwang was made and its meaning could be analyzed in reliance on the archetype inherent in the image. Based on the results of this analysis, it could be proved that 『With God』 succeeded to and shared the archetype of the image of Siwang.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.