이주배경청소년의 한국사회 정착에 관한 연구 : 학교사회 적응을 중심으로 A study adjustment to Korea society of youths with migrant backgrounds : with a focus on their adjustment to school society원문보기
본 연구는 이주배경청소년들의 실태와 한국사회 및 학교생활 적응의 어려움을 밝혀 이주배경청소년들의 초기적응 프로그램을 개발하고 안정적으로 한국사회에 정착하기 위한 연구를 도모하였다. 최근 빠른 속도로 증가하고 있는 이주배경청소년들에 대한 심층연구가 거의 없으며, 이들이 학교사회 적응에 관한 연구가 되는 기반이 될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다. 본 연구에서는 이주배경청소년들의 이주배경, 교육환경, 가족특성 및 환경, 지역사회인식, 제도적 특성(법적 절차)을 파악하고자 한다. 이를 통해 이주배경청소년들의 한국사회 적응에 있어서 특히, 학교사회 적응의 어려움이 이들의 삶의 전반에 미치는 영향을 규명함으로써 정책적 대안을 모색하는 것에 본 연구의 목적이 있다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이주배경청소년들은 대부분 타국으로의 이주에 대한 정보 없이 이주하였으며 특히, 학령기의 이주배경청소년들은 한국의 언어, 문화, 교육체계, 법적인 처우에 관한 어려움을 호소하고 있다. 둘째, 이주배경청소년들과 학부모들은 본국보다 아이들을 한국에서 잘 양육할 수 있을 것이라는 기대로 자녀들을 데리고 왔으나, 한국의 교육방식, 자녀들의 한국어 습득 능력, 공교육 진입에 어려움을 겪게 되면서 자녀들 교육에 대한 혼돈을 격고 있다. 셋째, 이주배경청소년들은 가정형편이 대체적으로 아주 열악하며, 자녀들을 잘 양육하기에 어려운 환경을 가지고 있다. 뿐만 아니라 이주과정에서 다양한 사건과 사고를 경험하면서 부모들의 건강상태가 약화되기도 한다. 알콜에 의존하여 자신의 건강상태 혹은 가혹한 현실에 대하여 잊고자 하는 경향 때문에 이주배경청소년들 자신들은 가정생활의 어려움을 호소하고 있다. 넷째, 지역사회의 인식측면에서 사회 심리적 고립감이 심각한 실정이다. 학교를 다니고 있는 청소년과 학교를 다니지 않고 있는 이주배경청소년 모두 고립감과 외로움을 갖고 있고, 스트레스를 받을 때 그것을 어떻게 해결해야 하는지에 대한 정보가 전혀 없다. 대부분의 아이들이 ...
본 연구는 이주배경청소년들의 실태와 한국사회 및 학교생활 적응의 어려움을 밝혀 이주배경청소년들의 초기적응 프로그램을 개발하고 안정적으로 한국사회에 정착하기 위한 연구를 도모하였다. 최근 빠른 속도로 증가하고 있는 이주배경청소년들에 대한 심층연구가 거의 없으며, 이들이 학교사회 적응에 관한 연구가 되는 기반이 될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다. 본 연구에서는 이주배경청소년들의 이주배경, 교육환경, 가족특성 및 환경, 지역사회인식, 제도적 특성(법적 절차)을 파악하고자 한다. 이를 통해 이주배경청소년들의 한국사회 적응에 있어서 특히, 학교사회 적응의 어려움이 이들의 삶의 전반에 미치는 영향을 규명함으로써 정책적 대안을 모색하는 것에 본 연구의 목적이 있다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이주배경청소년들은 대부분 타국으로의 이주에 대한 정보 없이 이주하였으며 특히, 학령기의 이주배경청소년들은 한국의 언어, 문화, 교육체계, 법적인 처우에 관한 어려움을 호소하고 있다. 둘째, 이주배경청소년들과 학부모들은 본국보다 아이들을 한국에서 잘 양육할 수 있을 것이라는 기대로 자녀들을 데리고 왔으나, 한국의 교육방식, 자녀들의 한국어 습득 능력, 공교육 진입에 어려움을 겪게 되면서 자녀들 교육에 대한 혼돈을 격고 있다. 셋째, 이주배경청소년들은 가정형편이 대체적으로 아주 열악하며, 자녀들을 잘 양육하기에 어려운 환경을 가지고 있다. 뿐만 아니라 이주과정에서 다양한 사건과 사고를 경험하면서 부모들의 건강상태가 약화되기도 한다. 알콜에 의존하여 자신의 건강상태 혹은 가혹한 현실에 대하여 잊고자 하는 경향 때문에 이주배경청소년들 자신들은 가정생활의 어려움을 호소하고 있다. 넷째, 지역사회의 인식측면에서 사회 심리적 고립감이 심각한 실정이다. 학교를 다니고 있는 청소년과 학교를 다니지 않고 있는 이주배경청소년 모두 고립감과 외로움을 갖고 있고, 스트레스를 받을 때 그것을 어떻게 해결해야 하는지에 대한 정보가 전혀 없다. 대부분의 아이들이 인터넷 중독 혹은 핸드폰 게임중독에 진입되어 가고 있는 증상을 보이고 있다. 마지막으로 이주배경청소년들은 다양한 꿈과 목표의식을 가지고 있으나 어떻게 그 꿈을 실현할 수 있을 것인지에 관한 정보가 부족하다. 이상과 같은 연구결과를 통해 다음과 같은 제언을 얻을 수 있었다. 첫째, 이주배경청소년들을 위한 한국사회 적응교육기관의 설립이 필요하다. 적응전문 교육기관을 통해 맞춤형 교육을 하고, 이들의 공교육 진입까지 연계하는 프로그램을 운영한다면 이주배경청소년들이 겪고 있는 많은 혼란을 해소시킬 뿐 아니라 안정적으로 한국사회에 적응할 수 있을 것이다. 둘째, 이주배경청소년들을 위한 정부와 지방자치단체의 지원을 확대해야 한다. 이주배경청소년들이 한국사회 적응에 도움이 될 수 있는 실질적인 지원의 확대가 필요하다. 셋째, 이주배경청소년들을 위한 정책의 개발과 지원정책의 통합 관리가 필요하다. 아직 부족한 이주배경청소년들을 위한 정책의 발굴과 흩어져 있는 지원정책들을 통합하여 관리할 필요가 있다. 넷째, 이주배경청소년들의 공교육 진입을 위한 통일된 교육정책이 필요하다. 전국의 시.도별 교육청에서는 교육청별 특화사업으로 다문화가정의 자녀들을 위한 교육프로그램을 운영하고 있기는 하지만 교육부 차원의 통일된 정책을 개발하여 한국에 입국한 이주배경청소년들이 동일한 혜택을 받을 수 있는 기회를 제공해야 할 것이다. 다섯째, 이주배경청소년들의 안정적인 국내 체류를 위한 법적·제도적 보완이 필요하다. 학령기의 이주배경청소년들이 교육을 받는 기간은 국내 체류를 보장해 줌으로써 이들이 안정적으로 한국사회에 적응을 할 수 있도록 법적, 제도적 보완이 있어야겠다. 여섯째, 이주배경청소년들의 한국어와 한국문화 이해에 대한 교육이 있어야 한다. 결국 이주배경청소년들의 의사소통과 문화에 대한 이해는 공교육 진입과 친구들과의 관계형성 및 고립감 해소에도 도움이 될 것이다. 일곱째, 이주배경청소년의 가족 구성원 간의 의사소통을 증진시킬 프로그램이 개발되어야 한다. 이주배경청소년들의 가정은 대부분 다양한 가족사를 가지고 있다. 부모자녀간은 물론 가족구성원들 간의 의사소통 프로그램 및 부모와 가족을 위한 교육 프로그램이 시급하다. 마지막으로 이주배경청소년들이 겪고 있는 스트레스, 고독감, 인터넷 및 핸드폰 게임 중독 등을 치유할 수 있는 대책이 있어야 한다. 이들이 겪고 있는 고통을 현재처럼 방지한다면 순기능보다는 역기능적인 문제가 더 크게 발생할 것으로 예측되기 때문에 이주배경청소년들의 심리상담 등의 대책을 통해 치유가 시급하다.
본 연구는 이주배경청소년들의 실태와 한국사회 및 학교생활 적응의 어려움을 밝혀 이주배경청소년들의 초기적응 프로그램을 개발하고 안정적으로 한국사회에 정착하기 위한 연구를 도모하였다. 최근 빠른 속도로 증가하고 있는 이주배경청소년들에 대한 심층연구가 거의 없으며, 이들이 학교사회 적응에 관한 연구가 되는 기반이 될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다. 본 연구에서는 이주배경청소년들의 이주배경, 교육환경, 가족특성 및 환경, 지역사회인식, 제도적 특성(법적 절차)을 파악하고자 한다. 이를 통해 이주배경청소년들의 한국사회 적응에 있어서 특히, 학교사회 적응의 어려움이 이들의 삶의 전반에 미치는 영향을 규명함으로써 정책적 대안을 모색하는 것에 본 연구의 목적이 있다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이주배경청소년들은 대부분 타국으로의 이주에 대한 정보 없이 이주하였으며 특히, 학령기의 이주배경청소년들은 한국의 언어, 문화, 교육체계, 법적인 처우에 관한 어려움을 호소하고 있다. 둘째, 이주배경청소년들과 학부모들은 본국보다 아이들을 한국에서 잘 양육할 수 있을 것이라는 기대로 자녀들을 데리고 왔으나, 한국의 교육방식, 자녀들의 한국어 습득 능력, 공교육 진입에 어려움을 겪게 되면서 자녀들 교육에 대한 혼돈을 격고 있다. 셋째, 이주배경청소년들은 가정형편이 대체적으로 아주 열악하며, 자녀들을 잘 양육하기에 어려운 환경을 가지고 있다. 뿐만 아니라 이주과정에서 다양한 사건과 사고를 경험하면서 부모들의 건강상태가 약화되기도 한다. 알콜에 의존하여 자신의 건강상태 혹은 가혹한 현실에 대하여 잊고자 하는 경향 때문에 이주배경청소년들 자신들은 가정생활의 어려움을 호소하고 있다. 넷째, 지역사회의 인식측면에서 사회 심리적 고립감이 심각한 실정이다. 학교를 다니고 있는 청소년과 학교를 다니지 않고 있는 이주배경청소년 모두 고립감과 외로움을 갖고 있고, 스트레스를 받을 때 그것을 어떻게 해결해야 하는지에 대한 정보가 전혀 없다. 대부분의 아이들이 인터넷 중독 혹은 핸드폰 게임중독에 진입되어 가고 있는 증상을 보이고 있다. 마지막으로 이주배경청소년들은 다양한 꿈과 목표의식을 가지고 있으나 어떻게 그 꿈을 실현할 수 있을 것인지에 관한 정보가 부족하다. 이상과 같은 연구결과를 통해 다음과 같은 제언을 얻을 수 있었다. 첫째, 이주배경청소년들을 위한 한국사회 적응교육기관의 설립이 필요하다. 적응전문 교육기관을 통해 맞춤형 교육을 하고, 이들의 공교육 진입까지 연계하는 프로그램을 운영한다면 이주배경청소년들이 겪고 있는 많은 혼란을 해소시킬 뿐 아니라 안정적으로 한국사회에 적응할 수 있을 것이다. 둘째, 이주배경청소년들을 위한 정부와 지방자치단체의 지원을 확대해야 한다. 이주배경청소년들이 한국사회 적응에 도움이 될 수 있는 실질적인 지원의 확대가 필요하다. 셋째, 이주배경청소년들을 위한 정책의 개발과 지원정책의 통합 관리가 필요하다. 아직 부족한 이주배경청소년들을 위한 정책의 발굴과 흩어져 있는 지원정책들을 통합하여 관리할 필요가 있다. 넷째, 이주배경청소년들의 공교육 진입을 위한 통일된 교육정책이 필요하다. 전국의 시.도별 교육청에서는 교육청별 특화사업으로 다문화가정의 자녀들을 위한 교육프로그램을 운영하고 있기는 하지만 교육부 차원의 통일된 정책을 개발하여 한국에 입국한 이주배경청소년들이 동일한 혜택을 받을 수 있는 기회를 제공해야 할 것이다. 다섯째, 이주배경청소년들의 안정적인 국내 체류를 위한 법적·제도적 보완이 필요하다. 학령기의 이주배경청소년들이 교육을 받는 기간은 국내 체류를 보장해 줌으로써 이들이 안정적으로 한국사회에 적응을 할 수 있도록 법적, 제도적 보완이 있어야겠다. 여섯째, 이주배경청소년들의 한국어와 한국문화 이해에 대한 교육이 있어야 한다. 결국 이주배경청소년들의 의사소통과 문화에 대한 이해는 공교육 진입과 친구들과의 관계형성 및 고립감 해소에도 도움이 될 것이다. 일곱째, 이주배경청소년의 가족 구성원 간의 의사소통을 증진시킬 프로그램이 개발되어야 한다. 이주배경청소년들의 가정은 대부분 다양한 가족사를 가지고 있다. 부모자녀간은 물론 가족구성원들 간의 의사소통 프로그램 및 부모와 가족을 위한 교육 프로그램이 시급하다. 마지막으로 이주배경청소년들이 겪고 있는 스트레스, 고독감, 인터넷 및 핸드폰 게임 중독 등을 치유할 수 있는 대책이 있어야 한다. 이들이 겪고 있는 고통을 현재처럼 방지한다면 순기능보다는 역기능적인 문제가 더 크게 발생할 것으로 예측되기 때문에 이주배경청소년들의 심리상담 등의 대책을 통해 치유가 시급하다.
This study set out to investigate the actual state of youths with migrant backgrounds and also their difficulties with adjustment to the South Korean society and school life, thus developing an initial adjustment program for them and promoting their stable settlement in the South Korean society. The...
This study set out to investigate the actual state of youths with migrant backgrounds and also their difficulties with adjustment to the South Korean society and school life, thus developing an initial adjustment program for them and promoting their stable settlement in the South Korean society. There are few in-depth researches on youths with migrant backgrounds whose number has been rapidly rising in recent years. The present study can offer a foundation for researches on their adjustment to school society, thus holding its significance. The study aimed to investigate the migration backgrounds, educational environments, family characteristics and environments, perceptions in the community, and institutional characteristics(legal procedures) of youths with migrant backgrounds, thus figuring out the effects of difficulties they experienced with adjustment to the South Korean society, especially school society, on the overall aspects of their lives and searching for policy alternatives. The major findings were summarized as follows: First, most of youths with migrant backgrounds moved to the nation with no information about migration to another country. The school-aged youths with migrant backgrounds, in particular, confessed difficulties withthe language, culture, educational system, and legal treatment of the nation. Second, the parents of youths with migrant backgrounds brought them to South Korea with the expectation that they would be able to bring them up better in the nation than in their home countries. As difficulties rose with the educational methods of the nation, children's acquisition abilities of Korean, and entry into public education, however, they were confused with the education of their children. Third, the family circumstances of youths with migrant backgrounds were extremely poor in most cases, which means they lived in an environment that was difficult to raise children in. Furthermore, some of their parents deteriorated in health conditions after going through various events and accidents in the migration process. As they had a tendency of trying to forget about their poor health conditions or harsh reality by depending on alcohol, their children confessed difficulties with family life. Fourth, their social and psychological sense of isolation was serious in terms of perceptions in the community. Both the youths with migrant backgrounds going to school and those who did not go to school had a sense of isolation and solitude and received no information about how to release stress. Most of them were entering the stage of addiction with the Internet or mobile games, displaying the symptoms. Finally, youths with migrant backgrounds had a variety of dreams and goals but lacked in the information about how to fulfill them. Based on those findings, the study made the following proposals: First, there is a need to set up an educational institution to help them with their adjustment to the South Korean society. If such an educational institution specialized in adjustment provides custom education and runs programs connected to their entry into public education, it will be able to resolve much of their confusion and help them adjust to the South Korean society in a stable fashion. Second, both the central government and local governments need to expand their supports for youths with migrant backgrounds. Practical supports to promote their adjustment to the South Korean society should be expanded. Third, it is needed to develop policies for them and manage the support policies for them in an integrated manner. That is, there is a need to develop policies for them, which are still in shortage, and put the support policies for them scattered around together for better management. Fourth, there is a need for a unified policy to facilitate their entry into public education. Municipal and provincial educational agencies around the nation run educational programs for the children of multicultural families as their specialized projects, but the Ministry of Education needs to develop a unified policy and provide them with an opportunity for equal benefits. Fifth, there is a need for legal and institutional supplementation to promote their stable stay in the nation. Such legal and institutional supplementation should take a direction of guaranteeing their stay in the nation as long as school-aged youths with migrant backgrounds receive education in the nation and thus promoting their stable adjustment to the South Korean society. Sixth, they should be offered education on Korean and the understanding of Korean culture. If they learn the language for communication and understand the Korean culture, it will help them with their entry into public education, relationships with friends, and resolution of isolation. Seventh, it is required to develop a program to promote communication among the members of their families. Most of their families have various family histories. It is urgent to develop programs to promote communication between parents and children and among the family members and educational programs for parents and families. Finally, there should be measures to address their stress, loneliness, and addiction with the Internet and mobile games. If their pain continues to be neglected, it will generate more adverse effects than good ones. It is thus urgent to devise measures for their pain such as psychological counseling.
This study set out to investigate the actual state of youths with migrant backgrounds and also their difficulties with adjustment to the South Korean society and school life, thus developing an initial adjustment program for them and promoting their stable settlement in the South Korean society. There are few in-depth researches on youths with migrant backgrounds whose number has been rapidly rising in recent years. The present study can offer a foundation for researches on their adjustment to school society, thus holding its significance. The study aimed to investigate the migration backgrounds, educational environments, family characteristics and environments, perceptions in the community, and institutional characteristics(legal procedures) of youths with migrant backgrounds, thus figuring out the effects of difficulties they experienced with adjustment to the South Korean society, especially school society, on the overall aspects of their lives and searching for policy alternatives. The major findings were summarized as follows: First, most of youths with migrant backgrounds moved to the nation with no information about migration to another country. The school-aged youths with migrant backgrounds, in particular, confessed difficulties withthe language, culture, educational system, and legal treatment of the nation. Second, the parents of youths with migrant backgrounds brought them to South Korea with the expectation that they would be able to bring them up better in the nation than in their home countries. As difficulties rose with the educational methods of the nation, children's acquisition abilities of Korean, and entry into public education, however, they were confused with the education of their children. Third, the family circumstances of youths with migrant backgrounds were extremely poor in most cases, which means they lived in an environment that was difficult to raise children in. Furthermore, some of their parents deteriorated in health conditions after going through various events and accidents in the migration process. As they had a tendency of trying to forget about their poor health conditions or harsh reality by depending on alcohol, their children confessed difficulties with family life. Fourth, their social and psychological sense of isolation was serious in terms of perceptions in the community. Both the youths with migrant backgrounds going to school and those who did not go to school had a sense of isolation and solitude and received no information about how to release stress. Most of them were entering the stage of addiction with the Internet or mobile games, displaying the symptoms. Finally, youths with migrant backgrounds had a variety of dreams and goals but lacked in the information about how to fulfill them. Based on those findings, the study made the following proposals: First, there is a need to set up an educational institution to help them with their adjustment to the South Korean society. If such an educational institution specialized in adjustment provides custom education and runs programs connected to their entry into public education, it will be able to resolve much of their confusion and help them adjust to the South Korean society in a stable fashion. Second, both the central government and local governments need to expand their supports for youths with migrant backgrounds. Practical supports to promote their adjustment to the South Korean society should be expanded. Third, it is needed to develop policies for them and manage the support policies for them in an integrated manner. That is, there is a need to develop policies for them, which are still in shortage, and put the support policies for them scattered around together for better management. Fourth, there is a need for a unified policy to facilitate their entry into public education. Municipal and provincial educational agencies around the nation run educational programs for the children of multicultural families as their specialized projects, but the Ministry of Education needs to develop a unified policy and provide them with an opportunity for equal benefits. Fifth, there is a need for legal and institutional supplementation to promote their stable stay in the nation. Such legal and institutional supplementation should take a direction of guaranteeing their stay in the nation as long as school-aged youths with migrant backgrounds receive education in the nation and thus promoting their stable adjustment to the South Korean society. Sixth, they should be offered education on Korean and the understanding of Korean culture. If they learn the language for communication and understand the Korean culture, it will help them with their entry into public education, relationships with friends, and resolution of isolation. Seventh, it is required to develop a program to promote communication among the members of their families. Most of their families have various family histories. It is urgent to develop programs to promote communication between parents and children and among the family members and educational programs for parents and families. Finally, there should be measures to address their stress, loneliness, and addiction with the Internet and mobile games. If their pain continues to be neglected, it will generate more adverse effects than good ones. It is thus urgent to devise measures for their pain such as psychological counseling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.