현대 사회에서 사회 구성원에게 필요한 핵심 역량은 창의적 사고 능력, 문제 해결 능력, 정보 처리 능력, 의사소통 능력 등이다. 이러한 핵심 역량을 기르기 위해 2009개정 수학과 교육과정에 교수·학습 방법 항목에서는 ‘가. 교육과정의 성취 기준은 학생의 특성, 내용의 연계성, 지역성 및 현실성을 고려하여 지도한다. 나. 교수·학습 계획을 수립하거나 학습 자료를 개발할 때에는 내용의 특성과 난이도, 학교 여건, 학생의 수준 등을 고려하여 내용,...
현대 사회에서 사회 구성원에게 필요한 핵심 역량은 창의적 사고 능력, 문제 해결 능력, 정보 처리 능력, 의사소통 능력 등이다. 이러한 핵심 역량을 기르기 위해 2009개정 수학과 교육과정에 교수·학습 방법 항목에서는 ‘가. 교육과정의 성취 기준은 학생의 특성, 내용의 연계성, 지역성 및 현실성을 고려하여 지도한다. 나. 교수·학습 계획을 수립하거나 학습 자료를 개발할 때에는 내용의 특성과 난이도, 학교 여건, 학생의 수준 등을 고려하여 내용, 순서 등을 재구성 할 수 있다’라고 명시되어 있지만, 학교 현장에서 교육은 일률적 교수·학습이여서 학습자간의 개인차 때문에 위와 같이 제시된 교육과정의 목표를 만족하기가 쉽지 않다. 따라서 본 논문에서는 성별 및 사고 스타일에 따른 함수 번역능력을 분석한다. <사고 스타일 검사지>를 통하여 학생들을 우선적으로 분류하고, 분류된 학생들의 <함수 번역 검사지>를 통하여 분석할 것이다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 중학생의 경우, 수학적 사고 스타일에 따른 함수 번역 문제 해결 능력의 차이가 있는가? 2. 고등학생의 경우, 수학적 사고 스타일에 따른 함수 번역 문제 해결 능력의 차이가 있는가? 3. 학생들의 수학적 사고 스타일은 학교 급별에 따라 차이가 있는가? 연구 문제들에 대한 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 경우 대수적 스타일의 경우는 함수 번역 문제에서 번역 과정에 따라서 큰 차이가 없었으나, 시각적 스타일의 학생들은 문장으로 주어진 문제와, 대수적 표현(대수식, 문장)로 번역하는 문제에 정답률이 낮았다. 대수적 사고 스타일 학생들은 시각적 표현 간에 번역 문제를 어려워하였고, 시각적 사고 스타일의 학생들은 대수적 표현 간에 번역 문제와 시각적 표현에서 대수적 표현으로 번역하는 문제를 어려워했음을 알 수 있다. 둘째, 고등학생의 경우 대수적 스타일의 학생들이 시각적 스타일의 학생보다 함수 번역 검사지의 점수가 대체적으로 높게 나타났다. 또한 사고 스타일에 따라 특정한 번역과정을 어려워하는 모습은 줄었으나, 표현에 ‘문장’이 들어가는 문제들은 전체적으로 정답률이 낮음을 보임으로써 문제 해결을 어려워함을 알 수 있다. 셋째, 중학교에서는 문제의 표현과 각 학생들의 스타일이 일치할 때 정답률이 높았으나, 고등학교에서는 대수적 사고 스타일 학생들의 정답률이 더 높았다. 그리고 사고 스타일에 따른 번역과정의 차이는 중학교에서 고등학교로 진학하면서 줄어들었음을 알 수 있다. 본 연구의 결론으로부터 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 첫째, 일률적 교수 방법이 아닌 다양한 사고스타일을 고려한 교수방법이 필요할 것이다. 둘째, 대체적으로 대수적 사고 스타일의 학생들이 함수 번역 문제의 정답률이 높았다. 따라서 시각적 사고 스타일의 학생들을 더욱더 고려하여, 함수 번역 문제를 어려워하지 않을 수 있도록 다양한 교수 방법과 예시들을 제공 할 필요가 있다. 셋째, 사고 스타일에 따라 함수 번역 문제에 나타나는 어려움이 다르기 때문에 그에 따른 교수 방법이 필요하다. 넷째, 학교 급별에 따라 사고 스타일에 특성 차이가 있었다. 고등학교에서는 특히 시각적 스타일 학생들의 어려움을 고려하여 지도해야 할 것이고, 중학교에서는 번역 문제에 따라 모든(대수적·시각적) 사고 스타일 학생들의 어려움을 고려한 교수 방법을 제공할 필요가 있다. 다섯째, 후속 연구에서 사고 스타일 검사지 및 함수 번역 검사지는 조금 더 엄밀성이 필요할 것이고, 일정하고 많은 연구 표본 역시 필요할 것이다. 후속 연구에서는 이러한 제언과 논문의 문제를 수정하여 더 많은 표본과 엄밀한 문항들을 토대로 진행할 필요가 있으며, 이번 연구를 토대로 사고 스타일에 따라 학생들이 어려움에 직면했을 때, 학교 현장에서 적용할 수 있는 여러 교수 방법의 개발이 필요할 것이다.
현대 사회에서 사회 구성원에게 필요한 핵심 역량은 창의적 사고 능력, 문제 해결 능력, 정보 처리 능력, 의사소통 능력 등이다. 이러한 핵심 역량을 기르기 위해 2009개정 수학과 교육과정에 교수·학습 방법 항목에서는 ‘가. 교육과정의 성취 기준은 학생의 특성, 내용의 연계성, 지역성 및 현실성을 고려하여 지도한다. 나. 교수·학습 계획을 수립하거나 학습 자료를 개발할 때에는 내용의 특성과 난이도, 학교 여건, 학생의 수준 등을 고려하여 내용, 순서 등을 재구성 할 수 있다’라고 명시되어 있지만, 학교 현장에서 교육은 일률적 교수·학습이여서 학습자간의 개인차 때문에 위와 같이 제시된 교육과정의 목표를 만족하기가 쉽지 않다. 따라서 본 논문에서는 성별 및 사고 스타일에 따른 함수 번역능력을 분석한다. <사고 스타일 검사지>를 통하여 학생들을 우선적으로 분류하고, 분류된 학생들의 <함수 번역 검사지>를 통하여 분석할 것이다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 중학생의 경우, 수학적 사고 스타일에 따른 함수 번역 문제 해결 능력의 차이가 있는가? 2. 고등학생의 경우, 수학적 사고 스타일에 따른 함수 번역 문제 해결 능력의 차이가 있는가? 3. 학생들의 수학적 사고 스타일은 학교 급별에 따라 차이가 있는가? 연구 문제들에 대한 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 경우 대수적 스타일의 경우는 함수 번역 문제에서 번역 과정에 따라서 큰 차이가 없었으나, 시각적 스타일의 학생들은 문장으로 주어진 문제와, 대수적 표현(대수식, 문장)로 번역하는 문제에 정답률이 낮았다. 대수적 사고 스타일 학생들은 시각적 표현 간에 번역 문제를 어려워하였고, 시각적 사고 스타일의 학생들은 대수적 표현 간에 번역 문제와 시각적 표현에서 대수적 표현으로 번역하는 문제를 어려워했음을 알 수 있다. 둘째, 고등학생의 경우 대수적 스타일의 학생들이 시각적 스타일의 학생보다 함수 번역 검사지의 점수가 대체적으로 높게 나타났다. 또한 사고 스타일에 따라 특정한 번역과정을 어려워하는 모습은 줄었으나, 표현에 ‘문장’이 들어가는 문제들은 전체적으로 정답률이 낮음을 보임으로써 문제 해결을 어려워함을 알 수 있다. 셋째, 중학교에서는 문제의 표현과 각 학생들의 스타일이 일치할 때 정답률이 높았으나, 고등학교에서는 대수적 사고 스타일 학생들의 정답률이 더 높았다. 그리고 사고 스타일에 따른 번역과정의 차이는 중학교에서 고등학교로 진학하면서 줄어들었음을 알 수 있다. 본 연구의 결론으로부터 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 첫째, 일률적 교수 방법이 아닌 다양한 사고스타일을 고려한 교수방법이 필요할 것이다. 둘째, 대체적으로 대수적 사고 스타일의 학생들이 함수 번역 문제의 정답률이 높았다. 따라서 시각적 사고 스타일의 학생들을 더욱더 고려하여, 함수 번역 문제를 어려워하지 않을 수 있도록 다양한 교수 방법과 예시들을 제공 할 필요가 있다. 셋째, 사고 스타일에 따라 함수 번역 문제에 나타나는 어려움이 다르기 때문에 그에 따른 교수 방법이 필요하다. 넷째, 학교 급별에 따라 사고 스타일에 특성 차이가 있었다. 고등학교에서는 특히 시각적 스타일 학생들의 어려움을 고려하여 지도해야 할 것이고, 중학교에서는 번역 문제에 따라 모든(대수적·시각적) 사고 스타일 학생들의 어려움을 고려한 교수 방법을 제공할 필요가 있다. 다섯째, 후속 연구에서 사고 스타일 검사지 및 함수 번역 검사지는 조금 더 엄밀성이 필요할 것이고, 일정하고 많은 연구 표본 역시 필요할 것이다. 후속 연구에서는 이러한 제언과 논문의 문제를 수정하여 더 많은 표본과 엄밀한 문항들을 토대로 진행할 필요가 있으며, 이번 연구를 토대로 사고 스타일에 따라 학생들이 어려움에 직면했을 때, 학교 현장에서 적용할 수 있는 여러 교수 방법의 개발이 필요할 것이다.
Core competencies needed in modern society for community members is the creative thinking skills, problem solving skills, information processing skills, communication skills, etc. According to teaching, learning method of revised curriculum 2009 , A. Achievement of the curriculum is based on student...
Core competencies needed in modern society for community members is the creative thinking skills, problem solving skills, information processing skills, communication skills, etc. According to teaching, learning method of revised curriculum 2009 , A. Achievement of the curriculum is based on student characteristics, linkage of information and guidance taking into consideration the locality and realism. B. when establishing a teaching - learning plans or developing learning materials , it reconstructs content , sequence upon consideration of the characteristic of the content and degree of difficulty, school environment, student information student information etc. But in the school environment without variation of teaching-learning methods, it is not easy to meet the goals of the curriculum presented above due to individual differences among learners. In this paper, we analyze the function of the ability to translate gender thinking style. Through the classified primarily students, and will be analyzed by students in a classification. Following is the research questions for this purpose. 1. For middle school students, what is the difference between translation functions problem-solving skills in accordance with the mathematical thinking style? 2. For high school students, what is the difference between translation functions problem-solving skills in accordance with the mathematical thinking style? 3. Are students' mathematical thinking styles depending on school class? Analysis results of the study problem is as follows. First, In case of algebraic style in middle school, they were no significant differences in fuction translation progress, But in case of visual style , the percentage of correct answers on the test of translating to algebraic expressions was low. So, students of algebraic style were difficult to translating to visual expressions. And students of visual style were difficult to translating to algebraic expressions Second, For the score of translation function in high school, students of algebraic style were higher than students of visual style. Also, It seems to be reduced difficulty of specific translation process depending on the thinking style . But, The problems that entering 'sentence' shows the percentage of correct answers low as a whole. Thrid, The percentage of correct answers was higher in accordance with the representation of the problem in Middle School, the percentage of correct answers students' algebraic style in high school was higher. And, differences in the translation process in accordance with the thinking style has dropped while further study in middle school to high school. Based on those findings, the following suggestions were drawn. First, it will be needed to teaching-learning method considering the variety of thinking style not teaching methods without variation. Second, Generally the percentage of correct answers was higher in students of algebraic thinking styles on function translation problems. Thus, considering the more visual thinking by the student's style, so that no difficult problem for translation function, it is necessary to provide a variety of teaching methods and the examples. Third, because of the different difficulties that appear to the translation problem in accordance with thinking styles require teaching methods accordingly. Fourth, there is a characteristic difference in thinking style according to school class. In case of high school, there is a need to provide a teaching-learning method especially for visual style students. In the middle school, there is a need to provide a teaching-learning method for both style students, considering all the problems according to the student's thinking style. Fifth, and are needed more strictly , and require a lot of studies and samples too. In subsequent studies, it is necessary to fix the problem presented above. Based on this research, when students have faced difficulties depending on the thinking style, it will require development of different teaching-leraning methods that can be applied at the school site.
Core competencies needed in modern society for community members is the creative thinking skills, problem solving skills, information processing skills, communication skills, etc. According to teaching, learning method of revised curriculum 2009 , A. Achievement of the curriculum is based on student characteristics, linkage of information and guidance taking into consideration the locality and realism. B. when establishing a teaching - learning plans or developing learning materials , it reconstructs content , sequence upon consideration of the characteristic of the content and degree of difficulty, school environment, student information student information etc. But in the school environment without variation of teaching-learning methods, it is not easy to meet the goals of the curriculum presented above due to individual differences among learners. In this paper, we analyze the function of the ability to translate gender thinking style. Through the classified primarily students, and will be analyzed by students in a classification. Following is the research questions for this purpose. 1. For middle school students, what is the difference between translation functions problem-solving skills in accordance with the mathematical thinking style? 2. For high school students, what is the difference between translation functions problem-solving skills in accordance with the mathematical thinking style? 3. Are students' mathematical thinking styles depending on school class? Analysis results of the study problem is as follows. First, In case of algebraic style in middle school, they were no significant differences in fuction translation progress, But in case of visual style , the percentage of correct answers on the test of translating to algebraic expressions was low. So, students of algebraic style were difficult to translating to visual expressions. And students of visual style were difficult to translating to algebraic expressions Second, For the score of translation function in high school, students of algebraic style were higher than students of visual style. Also, It seems to be reduced difficulty of specific translation process depending on the thinking style . But, The problems that entering 'sentence' shows the percentage of correct answers low as a whole. Thrid, The percentage of correct answers was higher in accordance with the representation of the problem in Middle School, the percentage of correct answers students' algebraic style in high school was higher. And, differences in the translation process in accordance with the thinking style has dropped while further study in middle school to high school. Based on those findings, the following suggestions were drawn. First, it will be needed to teaching-learning method considering the variety of thinking style not teaching methods without variation. Second, Generally the percentage of correct answers was higher in students of algebraic thinking styles on function translation problems. Thus, considering the more visual thinking by the student's style, so that no difficult problem for translation function, it is necessary to provide a variety of teaching methods and the examples. Third, because of the different difficulties that appear to the translation problem in accordance with thinking styles require teaching methods accordingly. Fourth, there is a characteristic difference in thinking style according to school class. In case of high school, there is a need to provide a teaching-learning method especially for visual style students. In the middle school, there is a need to provide a teaching-learning method for both style students, considering all the problems according to the student's thinking style. Fifth, and are needed more strictly , and require a lot of studies and samples too. In subsequent studies, it is necessary to fix the problem presented above. Based on this research, when students have faced difficulties depending on the thinking style, it will require development of different teaching-leraning methods that can be applied at the school site.
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