최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.53 no.3, 2014년, pp.383 - 397
This study aims to explore secondary students' thinking while doing proof in geometry. Two secondary students were interviewed and the interview data were analyzed. The results of the analysis suggest that the two students similarly showed as follows: a) tendencies to use the rules of congruent and ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
수학적인 안목과 수학적 사고력을 발전시키는 방법은? | 수학적 추론과 증명은 여러 다양한 현상에 대한 학생들의 수학적인 안목과 수학적 사고력을 발전시키는데 결정적인 역할을 한다. 따라서 중등학교 학생들은 주장을 정당화하고, 추측을 증명하는 것과, 증명에서 기호를 사용하는 능력을 개발해야 한다(National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], 2000). 이처럼 추론과 증명활동은 학생들의 수학적 사고력을 향상시키는데 매우 결정적인 역할을 하므로 증명은 모든 학년의 수학 수업에서 중심이 되어야 한다(Sowder & Haral, 2003). | |
수학 교육의 목적은 무엇인가? | 수학 교육의 목적은 학생들의 수학적 사고능력을 개발하는데 있다. 수학적 사고의 근원이 되는 것이 바로 추론과 증명이다. | |
수학적 사고의 근원은 무엇인가? | 수학 교육의 목적은 학생들의 수학적 사고능력을 개발하는데 있다. 수학적 사고의 근원이 되는 것이 바로 추론과 증명이다. 수학적 추론과 증명은 여러 다양한 현상에 대한 학생들의 수학적인 안목과 수학적 사고력을 발전시키는데 결정적인 역할을 한다. |
나귀수 (1997). 기하 개념의 이해와 적용에 관한 소고, 수학교육학연구 7(2), 349-358. (Na, G. S. (1997). An analysis of proof-lesson on the second grade in the middle school. Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics 7(2), 349-358.)
한인기 (2005). 한국과 러시아의 7-8학년 수학교과서 도형영역에 나타난 직관적 정당화와 엄밀한 증명, 수학교육 44(4), 535-546. (Han, I. (2005). A study on intuitive verification and rigor proof in geometry of Korean and Russian 7-8 grade's mathematics textbooks, Mathematical Education 44(4), 535-546.)
Balacheff, N. (1988). Aspects of proof in pupils' practice of school mathematics. Mathematics, Teachers and Children 216, 235-240.
Chazan, D. (1993). High school geometry students' justification for their views of empirical evidence and mathematical proof. Educational Studies in Mathematics 24(4), 359-387.
Dimakos, G., Nikoloudakis, E., Ferentinos, S., & Choustoulakis, E. (2007). Developing a proof-writing tool for novice lyceum geometry students. Teaching of Mathematics 10(2), 87-106.
Harel, G. (1999). Students' understanding of proofs: A historical analysis and implications for the teaching of geometry and linear algebra. Linear Algebra and its Applications 302(303), 601-613.
Harel, G., & Sowder, L. (1998). Students' proof schemes: Results from exploratory studies. Research in Collegiate Mathematics Education III 7, 234-282.
Healy, L., & Hoyles, C. (2000). A study of proof conceptions in algebra. Journal for Research in Mathematics Education 31, 396-428.
Heinze, A., & Reiss, K. (2009). Developing argumentation and proof competences in the mathematics classroom. In D. A. Stylianou, M. L. Blanton & E. J. Knuth. (Eds.), Teaching and learning proof across the grades (pp. 191-203). New York: Routledge.
Herbst, P. G. (2006). Teaching geometry with problems: Negotiating instructional situations and mathematical tasks. Journal for Research in Mathematics Education 37(4), 313.
Mammana, C., & Villiani, V. (1998). Perspectives on the teaching of geometry for the 21st century. Kluwer: London.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Schoenfeld, A. H. (1988). When good teaching leads to bad results: The disasters of "well-taught" mathematics courses. Educational Psychologist 23, 145-166.
Usiskin, Z. (1982). Van hiele levels and achievement in secondary school geometry. CDASSG project report.
Waring, S. (2000). Can you prove it? Developing concepts of proof in primary and secondary schools. Leicester: Mathematical Association.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.