해외직접구매는 해외쇼핑몰 사이트를 통해서 직접 물품을 구입하고 직접 배송을 받는 소비행위이다. 해외직접구매는 구매와 배송절차에 따라 직접배송, 배송대행, 구매대행으로 나누어볼 수 있지만 본 연구에서는 해외직접구매 유형 중 직접배송 유형만 집중적으로 연구하고자 한다. 해외직접구매를 이용하는 소비자가 증가함에 따라 이와 관련된 소비자 불만 및 피해도 함께 증가하고 있다. 따라서 본 연구는 최근 1년 이내 해외직접구매 유형 중 해외직접배송을 이용한 20-40대 소비자를 중심으로 기존의 문헌연구를 바탕으로 하여 소비자의 해외직접구매 관련 변수 및 해외직접구매 불만족을 파악하고 불만족에 대한 소비자 불평행동 정도 파악 및 영향을 미치는 변수를 알아보았다. 주요 결과 및 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자의 정보탐색정도는 보통수준보다 높았으므로 소비자들이 해외직접구매를 하기 전에 정보탐색을 비교적 많이 하며 특히 인터넷을 이용하여 정보탐색을 많이 하는 것으로 나타났다. 따라서 기업이나 정부기관은 소비자에게 정보제공시 인터넷을 활용하여 정보를 제공해야 할 필요가 있다. 소비자지식은 보통수준을 보였으며 소비자들은 반품·취소와 관련된 소비자지식 수준이 상대적으로 낮게 나타났다. 따라서 정부기관은 반품· 취소 등의 지식과 관련된 해외직접구매 관련 소비자교육을 적극적으로 실시할 필요가 있으며, 소비자도 해외직접구매에 관련 지식을 적극적으로 습득해야 한다. 해외직접구매 이용태도는 보통수준보다 높게 나타나 소비자들은 해외직접구매를 하는 것에 대해 비교적 긍정적인 태도를 갖고 있음을 알 수 있다. ...
해외직접구매는 해외쇼핑몰 사이트를 통해서 직접 물품을 구입하고 직접 배송을 받는 소비행위이다. 해외직접구매는 구매와 배송절차에 따라 직접배송, 배송대행, 구매대행으로 나누어볼 수 있지만 본 연구에서는 해외직접구매 유형 중 직접배송 유형만 집중적으로 연구하고자 한다. 해외직접구매를 이용하는 소비자가 증가함에 따라 이와 관련된 소비자 불만 및 피해도 함께 증가하고 있다. 따라서 본 연구는 최근 1년 이내 해외직접구매 유형 중 해외직접배송을 이용한 20-40대 소비자를 중심으로 기존의 문헌연구를 바탕으로 하여 소비자의 해외직접구매 관련 변수 및 해외직접구매 불만족을 파악하고 불만족에 대한 소비자 불평행동 정도 파악 및 영향을 미치는 변수를 알아보았다. 주요 결과 및 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자의 정보탐색정도는 보통수준보다 높았으므로 소비자들이 해외직접구매를 하기 전에 정보탐색을 비교적 많이 하며 특히 인터넷을 이용하여 정보탐색을 많이 하는 것으로 나타났다. 따라서 기업이나 정부기관은 소비자에게 정보제공시 인터넷을 활용하여 정보를 제공해야 할 필요가 있다. 소비자지식은 보통수준을 보였으며 소비자들은 반품·취소와 관련된 소비자지식 수준이 상대적으로 낮게 나타났다. 따라서 정부기관은 반품· 취소 등의 지식과 관련된 해외직접구매 관련 소비자교육을 적극적으로 실시할 필요가 있으며, 소비자도 해외직접구매에 관련 지식을 적극적으로 습득해야 한다. 해외직접구매 이용태도는 보통수준보다 높게 나타나 소비자들은 해외직접구매를 하는 것에 대해 비교적 긍정적인 태도를 갖고 있음을 알 수 있다. 지각된 위험 수준은 보통수준보다 높아 소비자들은 해외직접구매를 하는 것에 대해 비교적 많은 걱정을 하고 있음을 알 수 있다. 따라서 소비자가 이런 위험인식을 감소하는 방안을 기업에서도 마련할 필요가 있다. 둘째, 해외직접구매 실태는 구매 품목에서는 '의류 및 신발류'를 상대적으로 많이 구매했으나, 구매 빈도는 1년 평균 5회였으며, 구매 비용은 1년 평균 74만원이었다. 구매 이유는 '가격이 국내보다 저렴하다'가 가장 높게 나타났다. 따라서 소비자들은 해외직접구매를 할 때 저렴한 가격뿐만이 아니라 품질, 배송 등 문제 등도 함께 고려하여 합리적인 소비행동을 할 필요가 있다. 또한 구매 국가는 미국이 가장 많이 나타났다. 셋째, 소비자 불만족은 보통정도의 수준을 보였으며, 소비자 불만족의 하위영역에서는 시스템 불만족 수준이 상대적으로 높게 나타났다. 따라서 기업은 불편한 주문과정, 불편한 제품 검색, 다국어 지원 기능의 부족 및 개인정보의 유출 등 시스템 문제를 보완하며 완성할 필요가 있다. 또한 소비자 불만족의 차이는 사회인구학적 변수 중 결혼 여부, 해외직접구매 변수인 정보탐색정도, 소비자지식 및 지각된 위험, 해외직접구매 실태인 구매 비용에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, 소비자 불평행동은 보통정도보다 낮은 수준을 보였다. 소비자 불평행동의 차이는 사회인구학적인 월평균 소득과 월평균 용돈, 해외직접구매 변수인 정보탐색정도 및 소비자지식, 해외직접구매 실태인 구매 빈도와 구매 비용, 소비자 불만족인 시스템, 품질, 정보 및 광고, 배송, 환불 및 교환에서 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 소비자 불평행동에 대한 제 변수들의 상대적 영향력을 파악해본 결과 인터넷 활용능력, 소비자 지식, 해외직접구매 이용태도 및 지각된 위험, 구매비용, 그리고 소비자 불만족이 영향력 있는 변수로 나타났으며, 소비자 불만족이 소비자 불평행동에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 소비자가 불만족에 대해 적극적인 불평행동을 유도하기 위해 소비자 교육의 실시가 요구된다. 또한 국내 소비자 권익을 보호하기 위한 해외직접구매와 관련된 제도의 수정·보완도 필요하고 소비자의 불만족 및 불평행동을 사전에 예방하는 것도 중요하다고 사료된다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있었다. 먼저 소비자 측면에서는 해외직접구매에 대한 소비자 불만족을 감소시키고 소비자의 적극적인 불평행동을 유도하기 위한 소비자 교육의 기초자료로 제공할 수 있을 것이다. 기업 측면에서는 소비자가 해외온라인 쇼핑몰을 통해서 해외직접구매를 잘 이용하기위해서 기업은 해외직접구매 사이트의 불편한 점을 파악하고 시스템 보완을 할 수 있고 소비자의 해외직접구매에 대한 불만족 및 불평행동을 사전에 예방할 수 있을 것이다. 또한 정부측면에서는 국내 소비자 권익을 보호하기 위한 해외직구와 관련된 제도 마련에 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
해외직접구매는 해외쇼핑몰 사이트를 통해서 직접 물품을 구입하고 직접 배송을 받는 소비행위이다. 해외직접구매는 구매와 배송절차에 따라 직접배송, 배송대행, 구매대행으로 나누어볼 수 있지만 본 연구에서는 해외직접구매 유형 중 직접배송 유형만 집중적으로 연구하고자 한다. 해외직접구매를 이용하는 소비자가 증가함에 따라 이와 관련된 소비자 불만 및 피해도 함께 증가하고 있다. 따라서 본 연구는 최근 1년 이내 해외직접구매 유형 중 해외직접배송을 이용한 20-40대 소비자를 중심으로 기존의 문헌연구를 바탕으로 하여 소비자의 해외직접구매 관련 변수 및 해외직접구매 불만족을 파악하고 불만족에 대한 소비자 불평행동 정도 파악 및 영향을 미치는 변수를 알아보았다. 주요 결과 및 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자의 정보탐색정도는 보통수준보다 높았으므로 소비자들이 해외직접구매를 하기 전에 정보탐색을 비교적 많이 하며 특히 인터넷을 이용하여 정보탐색을 많이 하는 것으로 나타났다. 따라서 기업이나 정부기관은 소비자에게 정보제공시 인터넷을 활용하여 정보를 제공해야 할 필요가 있다. 소비자지식은 보통수준을 보였으며 소비자들은 반품·취소와 관련된 소비자지식 수준이 상대적으로 낮게 나타났다. 따라서 정부기관은 반품· 취소 등의 지식과 관련된 해외직접구매 관련 소비자교육을 적극적으로 실시할 필요가 있으며, 소비자도 해외직접구매에 관련 지식을 적극적으로 습득해야 한다. 해외직접구매 이용태도는 보통수준보다 높게 나타나 소비자들은 해외직접구매를 하는 것에 대해 비교적 긍정적인 태도를 갖고 있음을 알 수 있다. 지각된 위험 수준은 보통수준보다 높아 소비자들은 해외직접구매를 하는 것에 대해 비교적 많은 걱정을 하고 있음을 알 수 있다. 따라서 소비자가 이런 위험인식을 감소하는 방안을 기업에서도 마련할 필요가 있다. 둘째, 해외직접구매 실태는 구매 품목에서는 '의류 및 신발류'를 상대적으로 많이 구매했으나, 구매 빈도는 1년 평균 5회였으며, 구매 비용은 1년 평균 74만원이었다. 구매 이유는 '가격이 국내보다 저렴하다'가 가장 높게 나타났다. 따라서 소비자들은 해외직접구매를 할 때 저렴한 가격뿐만이 아니라 품질, 배송 등 문제 등도 함께 고려하여 합리적인 소비행동을 할 필요가 있다. 또한 구매 국가는 미국이 가장 많이 나타났다. 셋째, 소비자 불만족은 보통정도의 수준을 보였으며, 소비자 불만족의 하위영역에서는 시스템 불만족 수준이 상대적으로 높게 나타났다. 따라서 기업은 불편한 주문과정, 불편한 제품 검색, 다국어 지원 기능의 부족 및 개인정보의 유출 등 시스템 문제를 보완하며 완성할 필요가 있다. 또한 소비자 불만족의 차이는 사회인구학적 변수 중 결혼 여부, 해외직접구매 변수인 정보탐색정도, 소비자지식 및 지각된 위험, 해외직접구매 실태인 구매 비용에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, 소비자 불평행동은 보통정도보다 낮은 수준을 보였다. 소비자 불평행동의 차이는 사회인구학적인 월평균 소득과 월평균 용돈, 해외직접구매 변수인 정보탐색정도 및 소비자지식, 해외직접구매 실태인 구매 빈도와 구매 비용, 소비자 불만족인 시스템, 품질, 정보 및 광고, 배송, 환불 및 교환에서 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 소비자 불평행동에 대한 제 변수들의 상대적 영향력을 파악해본 결과 인터넷 활용능력, 소비자 지식, 해외직접구매 이용태도 및 지각된 위험, 구매비용, 그리고 소비자 불만족이 영향력 있는 변수로 나타났으며, 소비자 불만족이 소비자 불평행동에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 소비자가 불만족에 대해 적극적인 불평행동을 유도하기 위해 소비자 교육의 실시가 요구된다. 또한 국내 소비자 권익을 보호하기 위한 해외직접구매와 관련된 제도의 수정·보완도 필요하고 소비자의 불만족 및 불평행동을 사전에 예방하는 것도 중요하다고 사료된다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있었다. 먼저 소비자 측면에서는 해외직접구매에 대한 소비자 불만족을 감소시키고 소비자의 적극적인 불평행동을 유도하기 위한 소비자 교육의 기초자료로 제공할 수 있을 것이다. 기업 측면에서는 소비자가 해외온라인 쇼핑몰을 통해서 해외직접구매를 잘 이용하기위해서 기업은 해외직접구매 사이트의 불편한 점을 파악하고 시스템 보완을 할 수 있고 소비자의 해외직접구매에 대한 불만족 및 불평행동을 사전에 예방할 수 있을 것이다. 또한 정부측면에서는 국내 소비자 권익을 보호하기 위한 해외직구와 관련된 제도 마련에 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
Overseas direct purchase is a consuming practice in which consumers directly purchase goods through online overseas shopping mall and directly receive them. Although the types of overseas direct purchase include direct delivery, delivery agency, and buying service depending on the procedures of purc...
Overseas direct purchase is a consuming practice in which consumers directly purchase goods through online overseas shopping mall and directly receive them. Although the types of overseas direct purchase include direct delivery, delivery agency, and buying service depending on the procedures of purchasing and delivery, this study exclusively focuses on the direct delivery. As the number of consumers who use overseas direct purchase increases, the relevant consumer dissatisfaction and damage increase accordingly. Therefore, this study examines the variables and dissatisfaction related to overseas direct purchase based on the studies of existing literature and further examines the level of complaint behaviors about the dissatisfaction and the influential variables. The main focus of this study is the consumers in their 20-40s who have used overseas direct purchase, particularly overseas direct delivery, within the last year. The summary of the main results and suggestions is as follows. First, the level of consumers' information search is more than the normal, which indicates that the consumers spend much time searching for the relevant information before using overseas direct purchase particularly through the Internet. Therefore, corporations and government organizations need to provide the information based on the Internet. The overall level of consumer knowledge is normal, and in particular, the level of consumer knowledge regarding the refund/cancellation is relatively low. Therefore, government organizations need to provide consumer education on overseas direct purchase that deals with the knowledge regarding the refund/cancellation. Consumers also need to actively learn the information about overseas direct purchase. The level of using attitude toward overseas direct purchase is more than the normal, which indicates that consumers have relatively positive attitude about using overseas direct purchase. Perceived risk level is more than the normal, which indicates that consumers have relatively much concern about using overseas direct purchase. Therefore, corporations need to take measures to reduce the consumers' perception of risk. Second, the most purchased items using overseas direct purchase are 'clothing and shoes'. The average purchasing frequency is five times per year, and the average purchasing cost is 740,000 won per year. The U.S. is the nation from which consumers have purchased items most. The main reason for using overseas direct purchase is 'because the prices are cheaper than in Korea.' Therefore, when using overseas direct purchase, consumers should consider not only the cheaper prices but also the issues related to quality and delivery. Third, the level of consumer dissatisfaction is normal, and as for the subcategory, the level of dissatisfaction with the system is relatively high. Therefore, corporations need to improve the system-related issues such as the inconvenient order processing and products search, the insufficient multi-national language supplyment, and personal information leakage. The consumers' dissatisfaction shows the meaningful differences in terms of socio-demographic variable(such as marital status), overseas direct purchase variables(such as information search, consumer knowledge, and perceived risk), and the actual condition of overseas direct purchase(such as purchasing cost). Forth, the level of consumer complaint behavior is less than the normal. The consumers' complaint behaviors show the meaningful differences in terms of socio-demographic variables(such as monthly income and monthly pocket money), overseas direct purchase variables(such as information search and consumer knowledge), the actual condition of overseas direct purchase(such as purchasing frequency and cost), and consumer dissatisfaction(such as system, quality, information and advertisement, delivery, and refund and exchange). Fifth, the results of examining the variables' relative influence on consumer complaint behavior show that the variables such as Internet utilization ability, consumer knowledge, using attitude, perceived risk, purchasing cost, and consumer dissatisfaction are influential, among which the consumer dissatisfaction has the strongest influence on consumer complaint behavior. Therefore, a relevant consumer education needs to be conducted in order to prompt active complaint behaviors toward dissatisfaction. In addition, the systems related to overseas direct purchase need to be revised and supplemented to protect the rights and interests of domestic consumers. It is also thought to be important to prevent the consumer dissatisfaction and complaint behaviors beforehand. This study has following significance. In terms of consumer side, this study can reduce the consumer dissatisfaction toward overseas direct purchase and be used as a preliminary data of consumer education for prompting active complaint behaviors. In terms of corporations side, they can identify any inconvenience incurred at the overseas direct purchase web site, improve the systems, and prevent the consumer dissatisfaction and complaint behaviors toward overseas direct purchase beforehand. Also in terms of government side, they can provide baseline data to be used in establishing systems related to overseas direct purchase in order to protect the rights and interests of domestic consumers.
Overseas direct purchase is a consuming practice in which consumers directly purchase goods through online overseas shopping mall and directly receive them. Although the types of overseas direct purchase include direct delivery, delivery agency, and buying service depending on the procedures of purchasing and delivery, this study exclusively focuses on the direct delivery. As the number of consumers who use overseas direct purchase increases, the relevant consumer dissatisfaction and damage increase accordingly. Therefore, this study examines the variables and dissatisfaction related to overseas direct purchase based on the studies of existing literature and further examines the level of complaint behaviors about the dissatisfaction and the influential variables. The main focus of this study is the consumers in their 20-40s who have used overseas direct purchase, particularly overseas direct delivery, within the last year. The summary of the main results and suggestions is as follows. First, the level of consumers' information search is more than the normal, which indicates that the consumers spend much time searching for the relevant information before using overseas direct purchase particularly through the Internet. Therefore, corporations and government organizations need to provide the information based on the Internet. The overall level of consumer knowledge is normal, and in particular, the level of consumer knowledge regarding the refund/cancellation is relatively low. Therefore, government organizations need to provide consumer education on overseas direct purchase that deals with the knowledge regarding the refund/cancellation. Consumers also need to actively learn the information about overseas direct purchase. The level of using attitude toward overseas direct purchase is more than the normal, which indicates that consumers have relatively positive attitude about using overseas direct purchase. Perceived risk level is more than the normal, which indicates that consumers have relatively much concern about using overseas direct purchase. Therefore, corporations need to take measures to reduce the consumers' perception of risk. Second, the most purchased items using overseas direct purchase are 'clothing and shoes'. The average purchasing frequency is five times per year, and the average purchasing cost is 740,000 won per year. The U.S. is the nation from which consumers have purchased items most. The main reason for using overseas direct purchase is 'because the prices are cheaper than in Korea.' Therefore, when using overseas direct purchase, consumers should consider not only the cheaper prices but also the issues related to quality and delivery. Third, the level of consumer dissatisfaction is normal, and as for the subcategory, the level of dissatisfaction with the system is relatively high. Therefore, corporations need to improve the system-related issues such as the inconvenient order processing and products search, the insufficient multi-national language supplyment, and personal information leakage. The consumers' dissatisfaction shows the meaningful differences in terms of socio-demographic variable(such as marital status), overseas direct purchase variables(such as information search, consumer knowledge, and perceived risk), and the actual condition of overseas direct purchase(such as purchasing cost). Forth, the level of consumer complaint behavior is less than the normal. The consumers' complaint behaviors show the meaningful differences in terms of socio-demographic variables(such as monthly income and monthly pocket money), overseas direct purchase variables(such as information search and consumer knowledge), the actual condition of overseas direct purchase(such as purchasing frequency and cost), and consumer dissatisfaction(such as system, quality, information and advertisement, delivery, and refund and exchange). Fifth, the results of examining the variables' relative influence on consumer complaint behavior show that the variables such as Internet utilization ability, consumer knowledge, using attitude, perceived risk, purchasing cost, and consumer dissatisfaction are influential, among which the consumer dissatisfaction has the strongest influence on consumer complaint behavior. Therefore, a relevant consumer education needs to be conducted in order to prompt active complaint behaviors toward dissatisfaction. In addition, the systems related to overseas direct purchase need to be revised and supplemented to protect the rights and interests of domestic consumers. It is also thought to be important to prevent the consumer dissatisfaction and complaint behaviors beforehand. This study has following significance. In terms of consumer side, this study can reduce the consumer dissatisfaction toward overseas direct purchase and be used as a preliminary data of consumer education for prompting active complaint behaviors. In terms of corporations side, they can identify any inconvenience incurred at the overseas direct purchase web site, improve the systems, and prevent the consumer dissatisfaction and complaint behaviors toward overseas direct purchase beforehand. Also in terms of government side, they can provide baseline data to be used in establishing systems related to overseas direct purchase in order to protect the rights and interests of domestic consumers.
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