21세기에 들어서면서, 정보기술의 혁신적인 발전이 있었고, 특히 인터넷 기술과 고속 성장을 이용하여, 기업이 전면적으로 전 세계 시장의 사업 확장하는 방식을 개혁하도록 요구하였다. 전자상거래의 유통, 금융, 주식시장, 경매, 오락과 배송 서비스 등 산업에서 이용이 나날이 광범위해지면서, 기업들은 대규모로 인터넷을 통해 새로운 사업 기회를 모색하기 시작했다. 이러한 신속하고 효율이 높은 상업모델은 기업의 경쟁력을 높일 것이고, 국가의 경제발전에 긍정적인 작용을 일으킬 것이다. 중국의 전자상거래 교역시장의 시작이 비록 늦었지만, 오히...
21세기에 들어서면서, 정보기술의 혁신적인 발전이 있었고, 특히 인터넷 기술과 고속 성장을 이용하여, 기업이 전면적으로 전 세계 시장의 사업 확장하는 방식을 개혁하도록 요구하였다. 전자상거래의 유통, 금융, 주식시장, 경매, 오락과 배송 서비스 등 산업에서 이용이 나날이 광범위해지면서, 기업들은 대규모로 인터넷을 통해 새로운 사업 기회를 모색하기 시작했다. 이러한 신속하고 효율이 높은 상업모델은 기업의 경쟁력을 높일 것이고, 국가의 경제발전에 긍정적인 작용을 일으킬 것이다. 중국의 전자상거래 교역시장의 시작이 비록 늦었지만, 오히려 전 세계에서 성장이 가장 빠른 시장이다. 경제 규모의 끊임없는 확대와 인구요소가 더해져, 중국 전자상거래 교역시장 전망이 매우 밝다. 따라서 중국 시장의 분석은 상당히 가치가 있다. 한국과 비교하면, 중국 전자상거래 교역시장의 성장이 비록 급격하게 늘고 있지만, 안전보호, 기초설비와 관련된 법률·법규 등의 측면에서 아직 완전히 구비되지 않았다. 이러한 배경에 근거하여, 본 논문은 한중 전자상거래 교역시장에 대한 비교 분석을 진행하고, 관련 사례를 종합하였다. 본 논문은 우선 한중 양국의 인터넷 사용과 전자상거래 교역 현황을 개괄적으로 서술하였다; 두 번째로 양국 전자상거래 시장에 대해 전체적으로 비교한다는 전제 아래, 본 논문의 중점은 한중 양국의 대표적인 온라인 대형 쇼핑몰인 G-market과 타오바오왕(淘寶網)에 대한 SWOT을 통한 비교분석을 진행하였다; 마지막으로, 본 논문은 한중 양국 전자상거래 교역 분야에 공동으로 존재하는 문제와 중국 고유의 문제에 관하여 심화 분석을 하였으며, 동시에 이러한 토대로 적합한 대책 방안을 제시하였다.
21세기에 들어서면서, 정보기술의 혁신적인 발전이 있었고, 특히 인터넷 기술과 고속 성장을 이용하여, 기업이 전면적으로 전 세계 시장의 사업 확장하는 방식을 개혁하도록 요구하였다. 전자상거래의 유통, 금융, 주식시장, 경매, 오락과 배송 서비스 등 산업에서 이용이 나날이 광범위해지면서, 기업들은 대규모로 인터넷을 통해 새로운 사업 기회를 모색하기 시작했다. 이러한 신속하고 효율이 높은 상업모델은 기업의 경쟁력을 높일 것이고, 국가의 경제발전에 긍정적인 작용을 일으킬 것이다. 중국의 전자상거래 교역시장의 시작이 비록 늦었지만, 오히려 전 세계에서 성장이 가장 빠른 시장이다. 경제 규모의 끊임없는 확대와 인구요소가 더해져, 중국 전자상거래 교역시장 전망이 매우 밝다. 따라서 중국 시장의 분석은 상당히 가치가 있다. 한국과 비교하면, 중국 전자상거래 교역시장의 성장이 비록 급격하게 늘고 있지만, 안전보호, 기초설비와 관련된 법률·법규 등의 측면에서 아직 완전히 구비되지 않았다. 이러한 배경에 근거하여, 본 논문은 한중 전자상거래 교역시장에 대한 비교 분석을 진행하고, 관련 사례를 종합하였다. 본 논문은 우선 한중 양국의 인터넷 사용과 전자상거래 교역 현황을 개괄적으로 서술하였다; 두 번째로 양국 전자상거래 시장에 대해 전체적으로 비교한다는 전제 아래, 본 논문의 중점은 한중 양국의 대표적인 온라인 대형 쇼핑몰인 G-market과 타오바오왕(淘寶網)에 대한 SWOT을 통한 비교분석을 진행하였다; 마지막으로, 본 논문은 한중 양국 전자상거래 교역 분야에 공동으로 존재하는 문제와 중국 고유의 문제에 관하여 심화 분석을 하였으며, 동시에 이러한 토대로 적합한 대책 방안을 제시하였다.
The 21st century sees revolutionary advancement in information technology. In particular, the development of internet technology and related applications forces business enterprise to rethink and reinvent the process to conduct business globally. The product, electronic commerce(e-commerce) is becom...
The 21st century sees revolutionary advancement in information technology. In particular, the development of internet technology and related applications forces business enterprise to rethink and reinvent the process to conduct business globally. The product, electronic commerce(e-commerce) is becoming more and more common in areas like finance, stock exchange,auction,entertainment and logistics. The rapid development of e-commerce enables business enterprises to seek business opportunities through internet channels which results in much faster and more efficient business model. This new business model increases companies’ competitiveness. Which in rum contributes to national economic growth. Chinese e-commerce market started relatively late in global scale but it is also the fastest growing. With China rapid economic expansion and large population base, Chinese e-commerce market future is limitless. Therefore it has extremely valuable to analyse the Chinese e-commerce market. Although Chinese electronic commerce market grows relatively fast compared to other developed countries, security, infrastructure and related regulations are insufficient. In an attempt to contribute to the development of the e-commerce market, that present the research findings in this paper. First this paper presents a comparative analysis between Korean and Chinese internet and e-commerce market. Secondly this paper presents the SWOT analysis result between Korean and Chinese Representative Internet Shopping Malls TaoBao and G-market. Lastly, by study the results from the first and second analysis in depth this paper present the common obstacles in both markets.
The 21st century sees revolutionary advancement in information technology. In particular, the development of internet technology and related applications forces business enterprise to rethink and reinvent the process to conduct business globally. The product, electronic commerce(e-commerce) is becoming more and more common in areas like finance, stock exchange,auction,entertainment and logistics. The rapid development of e-commerce enables business enterprises to seek business opportunities through internet channels which results in much faster and more efficient business model. This new business model increases companies’ competitiveness. Which in rum contributes to national economic growth. Chinese e-commerce market started relatively late in global scale but it is also the fastest growing. With China rapid economic expansion and large population base, Chinese e-commerce market future is limitless. Therefore it has extremely valuable to analyse the Chinese e-commerce market. Although Chinese electronic commerce market grows relatively fast compared to other developed countries, security, infrastructure and related regulations are insufficient. In an attempt to contribute to the development of the e-commerce market, that present the research findings in this paper. First this paper presents a comparative analysis between Korean and Chinese internet and e-commerce market. Secondly this paper presents the SWOT analysis result between Korean and Chinese Representative Internet Shopping Malls TaoBao and G-market. Lastly, by study the results from the first and second analysis in depth this paper present the common obstacles in both markets.
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