본 연구는 ADHD 아동과 일반 아동 간 공감능력 비교를 통하여 ADHD 아동의 공감능력 특성을 살펴보는데 목적이 있다. 연구 대상은 초등학교 1∼6학년의 ADHD 아동 96명(약물복용 ADHD 아동 64명, 비약물복용 ADHD 아동 32명)과 일반 아동 64명이며, 권경아(2014)가 개발한 얼굴표정 정서인식과제와 Ricard와 Kamberk-Kilicci (1995)의 공감반응과제를 사용하여 인지적 공감능력과 ...
본 연구는 ADHD 아동과 일반 아동 간 공감능력 비교를 통하여 ADHD 아동의 공감능력 특성을 살펴보는데 목적이 있다. 연구 대상은 초등학교 1∼6학년의 ADHD 아동 96명(약물복용 ADHD 아동 64명, 비약물복용 ADHD 아동 32명)과 일반 아동 64명이며, 권경아(2014)가 개발한 얼굴표정 정서인식과제와 Ricard와 Kamberk-Kilicci (1995)의 공감반응과제를 사용하여 인지적 공감능력과 정서적 공감능력을 측정하였다. ADHD 아동과 일반 아동 간 공감능력을 비교하기 위하여 두 집단 간 공감능력의 차이를 검증하였고, 보다 구체적으로 약물복용 여부와 학년에 따른 차이도 검증하였다. 이를 위해 독립표본 t검증과 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 사후분석은 Scheffé 검증을 활용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 아동과 일반 아동 간의 공감능력은 차이가 있다. 얼굴표정 정서인식과제와 공감반응과제에서 ADHD 아동이 일반 아동보다 낮은 인지적, 정서적 공감능력을 보여주었다. 둘째, 약물복용 ADHD 아동과 비약물복용 ADHD 아동, 일반 아동 간의 공감능력은 차이가 있다. 약물복용의 여부와 상관없이 ADHD 아동은 일반 아동보다 낮은 인지적, 정서적 공감능력을 보여주었다. 셋째, ADHD 아동과 일반 아동 간 학년별 공감능력은 1학년부터 6학년까지 모든 학년 간에 차이가 있다. 이러한 결과를 통해 ADHD 아동은 약물복용과 상관없이 일반 아동보다 공감능력이 낮다는 것을 알 수 있다. 또한 학년별 집단 내 검증에서는 과제에 따라 서로 다른 결과가 나타났으므로 학년에 따른 공감능력 발달양상과 관련된 더욱 구체적인 연구가 지속될 필요가 있다. 나아가 ADHD 아동의 공감능력을 향상시키기 위해서는 사회인지와 관련된 마음이론, 비언어적 의사소통 중재 프로그램이 필요하다.
본 연구는 ADHD 아동과 일반 아동 간 공감능력 비교를 통하여 ADHD 아동의 공감능력 특성을 살펴보는데 목적이 있다. 연구 대상은 초등학교 1∼6학년의 ADHD 아동 96명(약물복용 ADHD 아동 64명, 비약물복용 ADHD 아동 32명)과 일반 아동 64명이며, 권경아(2014)가 개발한 얼굴표정 정서인식과제와 Ricard와 Kamberk-Kilicci (1995)의 공감반응과제를 사용하여 인지적 공감능력과 정서적 공감능력을 측정하였다. ADHD 아동과 일반 아동 간 공감능력을 비교하기 위하여 두 집단 간 공감능력의 차이를 검증하였고, 보다 구체적으로 약물복용 여부와 학년에 따른 차이도 검증하였다. 이를 위해 독립표본 t검증과 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 사후분석은 Scheffé 검증을 활용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 아동과 일반 아동 간의 공감능력은 차이가 있다. 얼굴표정 정서인식과제와 공감반응과제에서 ADHD 아동이 일반 아동보다 낮은 인지적, 정서적 공감능력을 보여주었다. 둘째, 약물복용 ADHD 아동과 비약물복용 ADHD 아동, 일반 아동 간의 공감능력은 차이가 있다. 약물복용의 여부와 상관없이 ADHD 아동은 일반 아동보다 낮은 인지적, 정서적 공감능력을 보여주었다. 셋째, ADHD 아동과 일반 아동 간 학년별 공감능력은 1학년부터 6학년까지 모든 학년 간에 차이가 있다. 이러한 결과를 통해 ADHD 아동은 약물복용과 상관없이 일반 아동보다 공감능력이 낮다는 것을 알 수 있다. 또한 학년별 집단 내 검증에서는 과제에 따라 서로 다른 결과가 나타났으므로 학년에 따른 공감능력 발달양상과 관련된 더욱 구체적인 연구가 지속될 필요가 있다. 나아가 ADHD 아동의 공감능력을 향상시키기 위해서는 사회인지와 관련된 마음이론, 비언어적 의사소통 중재 프로그램이 필요하다.
The purpose of this study was to compare the empathic ability between children with ADHD and normal children, and to investigate the empathic ability characteristics of children with ADHD. The subjects of the study were 96 children with ADHD, who were in the first to the sixth grade of elementary sc...
The purpose of this study was to compare the empathic ability between children with ADHD and normal children, and to investigate the empathic ability characteristics of children with ADHD. The subjects of the study were 96 children with ADHD, who were in the first to the sixth grade of elementary school (included 64 children being treated with medication and 32 children without taking medication), and 64 normal children. The Facial Emotion Recognition Task (kyoung-a Kwon, 2014) and the Empathy Response Task (ERT; Ricard and Kamberk-Kilicci, 1995) were adopted to measure their cognitive and affective empathic ability. To compare the empathic ability between children with ADHD and normal children, the study verified the differences of the empathic ability between the two groups, and more concretely verified the differences according to whether being treated with medication or not and school year. For the above verification, independent sample t-test and one-way ANOVA were performed, and Scheffé test was used for post-hoc analysis. The findings of the study were summarized as follows: First, there were differences in the empathic ability between children with ADHD and normal children. Regarding the Facial Emotion Recognition Task and the Empathy Response Task, children with ADHD showed lower cognitive and affective empathic ability than normal children. Second, there were differences in the empathic ability among ADHD children being treated with medication, ADHD children without taking medication, and normal children. Regardless of taking medication, children with ADHD showed lower cognitive and affective empathic ability than normal children. Finally, as for the difference of empathic ability by school year between children with ADHD and normal children, there were differences in the empathic ability according to grade from the first to the sixth grade. From the above results, it was found that children with ADHD had lower empathic ability regardless of taking medication than normal children. Furthermore, verifications applied in groups by school year led to different results according to task, thus detail studies on the developmental aspects of empathic ability according to school year should be ongoing. In addition to that, to improve the empathic ability of children with ADHD, the theory of mind related to social cognition and a nonverbal communication intervention program should be applied.
The purpose of this study was to compare the empathic ability between children with ADHD and normal children, and to investigate the empathic ability characteristics of children with ADHD. The subjects of the study were 96 children with ADHD, who were in the first to the sixth grade of elementary school (included 64 children being treated with medication and 32 children without taking medication), and 64 normal children. The Facial Emotion Recognition Task (kyoung-a Kwon, 2014) and the Empathy Response Task (ERT; Ricard and Kamberk-Kilicci, 1995) were adopted to measure their cognitive and affective empathic ability. To compare the empathic ability between children with ADHD and normal children, the study verified the differences of the empathic ability between the two groups, and more concretely verified the differences according to whether being treated with medication or not and school year. For the above verification, independent sample t-test and one-way ANOVA were performed, and Scheffé test was used for post-hoc analysis. The findings of the study were summarized as follows: First, there were differences in the empathic ability between children with ADHD and normal children. Regarding the Facial Emotion Recognition Task and the Empathy Response Task, children with ADHD showed lower cognitive and affective empathic ability than normal children. Second, there were differences in the empathic ability among ADHD children being treated with medication, ADHD children without taking medication, and normal children. Regardless of taking medication, children with ADHD showed lower cognitive and affective empathic ability than normal children. Finally, as for the difference of empathic ability by school year between children with ADHD and normal children, there were differences in the empathic ability according to grade from the first to the sixth grade. From the above results, it was found that children with ADHD had lower empathic ability regardless of taking medication than normal children. Furthermore, verifications applied in groups by school year led to different results according to task, thus detail studies on the developmental aspects of empathic ability according to school year should be ongoing. In addition to that, to improve the empathic ability of children with ADHD, the theory of mind related to social cognition and a nonverbal communication intervention program should be applied.
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