본 연구는 경북 지역 소재의 Y대학교 취업설계 교과목을 수강하는 남·녀 대학생 843명을 대상으로 대학생들의 인구통계학적 및 취업준비 특성별 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감, 취업스트레스의 차이를 규명하고, 각 변인 간의 관계성을 파악하여, 취업스트레스에 영향을 미치는 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감의 하위요인을 살펴보기 위해 이루어졌다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별과 학년, 소속대학, 희망취업분야에 따라 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감, 취업스트레스의 유의미한 차이를 확인하였다. 둘째, 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감이 취업스트레스와 부적 상관이 있음을 확인하였고, 진로성숙도와 자기효능감 간과 진로성숙도와 심리적 안녕감 간에는 정적 상관이, 자기효능감과 심리적 안녕감 간에는 정적 상관을 갖는 것을 확인하였다. 셋째, 취업스트레스에 유의미한 영향을 미치는 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감을 확인하였다. 진로성숙도의 하위요인 중 결정성, 독립성, 확신성이, 자기효능감의 하위요인 중 자신감, ...
본 연구는 경북 지역 소재의 Y대학교 취업설계 교과목을 수강하는 남·녀 대학생 843명을 대상으로 대학생들의 인구통계학적 및 취업준비 특성별 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감, 취업스트레스의 차이를 규명하고, 각 변인 간의 관계성을 파악하여, 취업스트레스에 영향을 미치는 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감의 하위요인을 살펴보기 위해 이루어졌다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별과 학년, 소속대학, 희망취업분야에 따라 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감, 취업스트레스의 유의미한 차이를 확인하였다. 둘째, 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감이 취업스트레스와 부적 상관이 있음을 확인하였고, 진로성숙도와 자기효능감 간과 진로성숙도와 심리적 안녕감 간에는 정적 상관이, 자기효능감과 심리적 안녕감 간에는 정적 상관을 갖는 것을 확인하였다. 셋째, 취업스트레스에 유의미한 영향을 미치는 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감을 확인하였다. 진로성숙도의 하위요인 중 결정성, 독립성, 확신성이, 자기효능감의 하위요인 중 자신감, 자기조절효능감이, 심리적 안녕감의 하위요인 중 자율성, 긍정적 대인관계, 삶의 목적, 개인성장, 자아수용이 높을수록 취업스트레스가 낮은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 바탕으로 대학 내에서 취업스트레스와 관련된 상담과 프로그램 개발 시 인구통계학적 및 취업준비 특성을 고려하여 대상과 분야, 시기에 대한 면밀한 검토와 접근이 필요할 것으로 보이며, 취업스트레스에 영향을 미치는 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감을 높일 수 방안을 모색하고, 이와 관련된 상담과 교육에 초점을 맞추어 진로 지도가 이루어져야함을 강조하고자 한다. 주요어 : 대학생, 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감, 취업스트레스
본 연구는 경북 지역 소재의 Y대학교 취업설계 교과목을 수강하는 남·녀 대학생 843명을 대상으로 대학생들의 인구통계학적 및 취업준비 특성별 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감, 취업스트레스의 차이를 규명하고, 각 변인 간의 관계성을 파악하여, 취업스트레스에 영향을 미치는 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감의 하위요인을 살펴보기 위해 이루어졌다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별과 학년, 소속대학, 희망취업분야에 따라 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감, 취업스트레스의 유의미한 차이를 확인하였다. 둘째, 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감이 취업스트레스와 부적 상관이 있음을 확인하였고, 진로성숙도와 자기효능감 간과 진로성숙도와 심리적 안녕감 간에는 정적 상관이, 자기효능감과 심리적 안녕감 간에는 정적 상관을 갖는 것을 확인하였다. 셋째, 취업스트레스에 유의미한 영향을 미치는 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감을 확인하였다. 진로성숙도의 하위요인 중 결정성, 독립성, 확신성이, 자기효능감의 하위요인 중 자신감, 자기조절효능감이, 심리적 안녕감의 하위요인 중 자율성, 긍정적 대인관계, 삶의 목적, 개인성장, 자아수용이 높을수록 취업스트레스가 낮은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 바탕으로 대학 내에서 취업스트레스와 관련된 상담과 프로그램 개발 시 인구통계학적 및 취업준비 특성을 고려하여 대상과 분야, 시기에 대한 면밀한 검토와 접근이 필요할 것으로 보이며, 취업스트레스에 영향을 미치는 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감을 높일 수 방안을 모색하고, 이와 관련된 상담과 교육에 초점을 맞추어 진로 지도가 이루어져야함을 강조하고자 한다. 주요어 : 대학생, 진로성숙도, 자기효능감, 심리적 안녕감, 취업스트레스
This research was done to determine the differences among the demographics and Career Maturity, Self-Esteem, Psychological Well-Being, and the stress from finding a job, to see the effect of Career Maturity, Self-Esteem, and Psychological Well-Being on the job-seeking stress, subsequently figuring o...
This research was done to determine the differences among the demographics and Career Maturity, Self-Esteem, Psychological Well-Being, and the stress from finding a job, to see the effect of Career Maturity, Self-Esteem, and Psychological Well-Being on the job-seeking stress, subsequently figuring out the relationship of each factor. 843 male and female college students, who are taking the job designing subject, were the target of this research. The main results are the following: First, I identified that the meaningful differences on Career Maturity, Self-Esteem, Psychological Well-Being and stress from job-seeking depends on their gender, course year, college, and desired career field. Second, I realized that there are negative correlations between job-seeking stress with self-esteem, and with psychological well-Being. Moreover, I identified that there is a positive correlation between Career maturity and psychological well-being, and self-esteem and psychological well-being. Third, I figured out the meaningful effect of career maturity, self-esteem, and psychological well-being to the job-seeking stress. Students showed low results on job-seeking stress on the following: 1. Career maturity: when they have high figures on characteristics like deterministic, independence, and confidence 2. Self-Esteem: when they have high figure son confidence and self-regulated efficacy 3. Psychological Well-Being: when they have high figures on autonomy, positive personal relationship, life goal, personal development and self-acceptance. Based on the above results of the research, I trust that we need to have a close examination and access regarding the target, area, and time considering the population and the characteristics on employment preparation when they develop the counselling and the program regarding job-seeking stress. I strongly emphasize the need for a solution to make higher career maturity, self-esteem, and psychological well-being as a prevention and reduction of job-seeking stress. Moreover, the related career counselling and the education focused career guidance must be done. Key words: College Students, career maturity, self-Esteem, psychological well-being, job-seeking stress
This research was done to determine the differences among the demographics and Career Maturity, Self-Esteem, Psychological Well-Being, and the stress from finding a job, to see the effect of Career Maturity, Self-Esteem, and Psychological Well-Being on the job-seeking stress, subsequently figuring out the relationship of each factor. 843 male and female college students, who are taking the job designing subject, were the target of this research. The main results are the following: First, I identified that the meaningful differences on Career Maturity, Self-Esteem, Psychological Well-Being and stress from job-seeking depends on their gender, course year, college, and desired career field. Second, I realized that there are negative correlations between job-seeking stress with self-esteem, and with psychological well-Being. Moreover, I identified that there is a positive correlation between Career maturity and psychological well-being, and self-esteem and psychological well-being. Third, I figured out the meaningful effect of career maturity, self-esteem, and psychological well-being to the job-seeking stress. Students showed low results on job-seeking stress on the following: 1. Career maturity: when they have high figures on characteristics like deterministic, independence, and confidence 2. Self-Esteem: when they have high figure son confidence and self-regulated efficacy 3. Psychological Well-Being: when they have high figures on autonomy, positive personal relationship, life goal, personal development and self-acceptance. Based on the above results of the research, I trust that we need to have a close examination and access regarding the target, area, and time considering the population and the characteristics on employment preparation when they develop the counselling and the program regarding job-seeking stress. I strongly emphasize the need for a solution to make higher career maturity, self-esteem, and psychological well-being as a prevention and reduction of job-seeking stress. Moreover, the related career counselling and the education focused career guidance must be done. Key words: College Students, career maturity, self-Esteem, psychological well-being, job-seeking stress
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.