본 연구는 집단미술치료가 유아의 정서지능에 미치는 효과를 살펴보기 위한 것이다. 본 연구의 대상은 B시의 국공립 어린이집에 재원하며 보호자가 유아의 정서지능 향상을 목적으로 참여의사를 밝힌 6-7세 유아를 연구대상으로 선정하였다. 연구대상은 20명이며, 이들을 무선적으로 실험집단 10명과 통제집단 10명으로 배치하였다. 연구 기간은 2015년 1월부터 2015년 12월까지이며, 프로그램은 총 12회기로 구성하여 주 2회, 회기 당 50분씩 실시하였다. 집단미술치료 프로그램은 정서지능 미술치료 선행연구를 참고하여 본 연구 대상에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 김경희(1998)가 제작한 교사 평정용 유아 정서지능 검사 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 집단미술치료가 유아의 정서지능에 미치는 효과를 살펴보기 위한 것이다. 본 연구의 대상은 B시의 국공립 어린이집에 재원하며 보호자가 유아의 정서지능 향상을 목적으로 참여의사를 밝힌 6-7세 유아를 연구대상으로 선정하였다. 연구대상은 20명이며, 이들을 무선적으로 실험집단 10명과 통제집단 10명으로 배치하였다. 연구 기간은 2015년 1월부터 2015년 12월까지이며, 프로그램은 총 12회기로 구성하여 주 2회, 회기 당 50분씩 실시하였다. 집단미술치료 프로그램은 정서지능 미술치료 선행연구를 참고하여 본 연구 대상에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 김경희(1998)가 제작한 교사 평정용 유아 정서지능 검사 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 20.0 프로그램을 사용하여 사전 및 사후 점수를 반복측정 분산분석(Repeated Measure ANOVA)을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단 미술치료가 유아의 전체 정서지능을 향상시켰다. 둘째, 집단 미술치료가 유아의 정서지능 하위요인(정서인식 및 표현, 자기정서의 조절, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식)을 향상시켰다. 이상의 연구결과로 볼 때 집단미술치료가 유아의 전반적인 정서지능과 정서지능 하위요인(정서인식 및 표현, 자기정서의 조절, 자기 정서의 이용, 타인정서의 인식)에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 집단미술치료가 유아의 정서지능에 미치는 효과를 살펴보기 위한 것이다. 본 연구의 대상은 B시의 국공립 어린이집에 재원하며 보호자가 유아의 정서지능 향상을 목적으로 참여의사를 밝힌 6-7세 유아를 연구대상으로 선정하였다. 연구대상은 20명이며, 이들을 무선적으로 실험집단 10명과 통제집단 10명으로 배치하였다. 연구 기간은 2015년 1월부터 2015년 12월까지이며, 프로그램은 총 12회기로 구성하여 주 2회, 회기 당 50분씩 실시하였다. 집단미술치료 프로그램은 정서지능 미술치료 선행연구를 참고하여 본 연구 대상에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구는 김경희(1998)가 제작한 교사 평정용 유아 정서지능 검사 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 20.0 프로그램을 사용하여 사전 및 사후 점수를 반복측정 분산분석(Repeated Measure ANOVA)을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단 미술치료가 유아의 전체 정서지능을 향상시켰다. 둘째, 집단 미술치료가 유아의 정서지능 하위요인(정서인식 및 표현, 자기정서의 조절, 자기정서의 이용, 타인정서의 인식)을 향상시켰다. 이상의 연구결과로 볼 때 집단미술치료가 유아의 전반적인 정서지능과 정서지능 하위요인(정서인식 및 표현, 자기정서의 조절, 자기 정서의 이용, 타인정서의 인식)에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine the effects of group art therapy on children’s emotional intelligence. This study selected six- and seven-year-old children attending national and public daycare centers located in B City under their guardian’s consent about the participation to improve their ...
The purpose of this study is to examine the effects of group art therapy on children’s emotional intelligence. This study selected six- and seven-year-old children attending national and public daycare centers located in B City under their guardian’s consent about the participation to improve their child’s emotional intelligence. The subjects are total 20 children, and they are arranged into an experimental group and a control group randomly, 10 for each. The research lasted from January until November, 2015, and the program consists of total 12 sessions, twice a week, for 50 minutes in each session. The group art therapy program was developed by modifying and complementing the one developed in advanced research on art therapy for emotional intelligence properly for the subjects of this study. The measuring tool used in this study is the children’s emotional intelligence test scale for teachers’ evaluation designed by Kim Gyeong-hui (1998). Collected data went through analysis by using SPSS Statistics 20.0, and pre- and post-test scores underwent Repeated Measures ANOVA. The findings of this study are as written below: First, group art therapy improves children’s emotional intelligence in general. Second, group art therapy enhances the subfactors of children’s emotional intelligence (emotional awareness and expression, regulating their own emotion, using their own emotion, awareness of others’ emotion). To sum up the above results, group art therapy is positively effective on children’s emotional intelligence in general and also the subfactors of children’s emotional intelligence (emotional awareness and expression, regulating their own emotion, using their own emotion, awareness of others’ emotion).
The purpose of this study is to examine the effects of group art therapy on children’s emotional intelligence. This study selected six- and seven-year-old children attending national and public daycare centers located in B City under their guardian’s consent about the participation to improve their child’s emotional intelligence. The subjects are total 20 children, and they are arranged into an experimental group and a control group randomly, 10 for each. The research lasted from January until November, 2015, and the program consists of total 12 sessions, twice a week, for 50 minutes in each session. The group art therapy program was developed by modifying and complementing the one developed in advanced research on art therapy for emotional intelligence properly for the subjects of this study. The measuring tool used in this study is the children’s emotional intelligence test scale for teachers’ evaluation designed by Kim Gyeong-hui (1998). Collected data went through analysis by using SPSS Statistics 20.0, and pre- and post-test scores underwent Repeated Measures ANOVA. The findings of this study are as written below: First, group art therapy improves children’s emotional intelligence in general. Second, group art therapy enhances the subfactors of children’s emotional intelligence (emotional awareness and expression, regulating their own emotion, using their own emotion, awareness of others’ emotion). To sum up the above results, group art therapy is positively effective on children’s emotional intelligence in general and also the subfactors of children’s emotional intelligence (emotional awareness and expression, regulating their own emotion, using their own emotion, awareness of others’ emotion).
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