초등교사의 ADHD 교육프로그램 개발을 위한 인식 및 요구조사 A Study on Perception and Needs of Elementary School Teachers on Teacher Training Program for Students with ADHD원문보기
본 연구는 초등교사들의 ADHD에 대한 인식과 지도의 지도경험, 애로사항을 바탕으로 교육프로그램에 대한 요구조사를 통하여 개발의 필요성과 내용구성에 대한 요구를 살펴보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 G시에 소재한 초등학교에 총 250부의 설문지를 배부하였으며, 배부한 설문지 총 250부 중 211부가 회수되었으며 그중 206부를 대상으로 분석을 실시하였다 그 결과는, 첫째 교사들은 ADHD 원인을 유전과 부모의 양육태도에 의한 것이라 생각하였다. 그리고 ADHD 아동의 행동특성에 대해 대부분의 교사들이 부정적이고 공격적인 특성을 가지고 있다고 하였다. 둘째, 대부분의 교사들이 ADHD 아동을 직접·간접 경험하였으며 교사들은 학급운영의 다양한 영역에서의 어려움을 호소하였다. 특히 아동의 문제행동에 대한 어려움이 많다고 하였다. 아동의 지도에 있어서는 개별적인 상담활동, 좋아하는 과제 제공 또는 좌석배치의 변화 등과 같이 적극적이고 긍정적인 지도방법으로 ADHD 아동을 대하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교사들은 교육프로그램에 대한 요구도가 높았다. 연수내용으로는 ...
본 연구는 초등교사들의 ADHD에 대한 인식과 지도의 지도경험, 애로사항을 바탕으로 교육프로그램에 대한 요구조사를 통하여 개발의 필요성과 내용구성에 대한 요구를 살펴보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 G시에 소재한 초등학교에 총 250부의 설문지를 배부하였으며, 배부한 설문지 총 250부 중 211부가 회수되었으며 그중 206부를 대상으로 분석을 실시하였다 그 결과는, 첫째 교사들은 ADHD 원인을 유전과 부모의 양육태도에 의한 것이라 생각하였다. 그리고 ADHD 아동의 행동특성에 대해 대부분의 교사들이 부정적이고 공격적인 특성을 가지고 있다고 하였다. 둘째, 대부분의 교사들이 ADHD 아동을 직접·간접 경험하였으며 교사들은 학급운영의 다양한 영역에서의 어려움을 호소하였다. 특히 아동의 문제행동에 대한 어려움이 많다고 하였다. 아동의 지도에 있어서는 개별적인 상담활동, 좋아하는 과제 제공 또는 좌석배치의 변화 등과 같이 적극적이고 긍정적인 지도방법으로 ADHD 아동을 대하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교사들은 교육프로그램에 대한 요구도가 높았다. 연수내용으로는 중재방법에 대한 요구가 많았다. 그리고 교사들은 아동 지도에 부모와의 협력적 관계를 중요하게 생각하고 있었다.
본 연구는 초등교사들의 ADHD에 대한 인식과 지도의 지도경험, 애로사항을 바탕으로 교육프로그램에 대한 요구조사를 통하여 개발의 필요성과 내용구성에 대한 요구를 살펴보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 G시에 소재한 초등학교에 총 250부의 설문지를 배부하였으며, 배부한 설문지 총 250부 중 211부가 회수되었으며 그중 206부를 대상으로 분석을 실시하였다 그 결과는, 첫째 교사들은 ADHD 원인을 유전과 부모의 양육태도에 의한 것이라 생각하였다. 그리고 ADHD 아동의 행동특성에 대해 대부분의 교사들이 부정적이고 공격적인 특성을 가지고 있다고 하였다. 둘째, 대부분의 교사들이 ADHD 아동을 직접·간접 경험하였으며 교사들은 학급운영의 다양한 영역에서의 어려움을 호소하였다. 특히 아동의 문제행동에 대한 어려움이 많다고 하였다. 아동의 지도에 있어서는 개별적인 상담활동, 좋아하는 과제 제공 또는 좌석배치의 변화 등과 같이 적극적이고 긍정적인 지도방법으로 ADHD 아동을 대하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교사들은 교육프로그램에 대한 요구도가 높았다. 연수내용으로는 중재방법에 대한 요구가 많았다. 그리고 교사들은 아동 지도에 부모와의 협력적 관계를 중요하게 생각하고 있었다.
The purpose of this study is investigating the requirement on the needs for the development of programs for elementary school teachers based on the recognition of ADHD, teaching experience and difficulties through research. The result shows, Firstly, teachers think that genetic factors and disciplin...
The purpose of this study is investigating the requirement on the needs for the development of programs for elementary school teachers based on the recognition of ADHD, teaching experience and difficulties through research. The result shows, Firstly, teachers think that genetic factors and discipline attitude were causes of ADHD. Most teachers also answered that ADHD children have negative and aggressive tendency. Secondly, most of the teachers directly or indirectly experienced children with ADHD and they expressed challenges and difficulties in various parts of class management. Especially teachers had difficulties on child's problematic behaviors. Teaching methods on children with ADHD included proactive and positive teaching methods such as individual counseling, giving assignments they like or a seating rearrangiment. finally, there were high demands on educational programs. quite a few requests were made on intervention methods for the program contents. teachers also thought that collaborative relationships between the parent are important for the child's education.
The purpose of this study is investigating the requirement on the needs for the development of programs for elementary school teachers based on the recognition of ADHD, teaching experience and difficulties through research. The result shows, Firstly, teachers think that genetic factors and discipline attitude were causes of ADHD. Most teachers also answered that ADHD children have negative and aggressive tendency. Secondly, most of the teachers directly or indirectly experienced children with ADHD and they expressed challenges and difficulties in various parts of class management. Especially teachers had difficulties on child's problematic behaviors. Teaching methods on children with ADHD included proactive and positive teaching methods such as individual counseling, giving assignments they like or a seating rearrangiment. finally, there were high demands on educational programs. quite a few requests were made on intervention methods for the program contents. teachers also thought that collaborative relationships between the parent are important for the child's education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.