본 연구는 ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식이 어느 정도인지, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 어떠한지를 조사하고 분석함으로써 ADHD 아동에 대한 초등교사의 올바른 대처의 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 첫째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식 정도는 어떠한가? 둘째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 어떠한가? 이다. 본 연구 문제를 검증하기 위해 서울시 소재 초등학교에 근무하고 있는 교사 211명을 대상으로 전은하(2013)의 ADHD에 대한 지식 설문지와 김철용(2012)의 ADHD 아동에 대한 교사의 대처방안 설문지를 각각 수정·보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 E-STAT(버전 2.0) 프로그램을 사용하여 지식 문항에 대한 정답률(백분률)과 대처방안 문항에 대한 평균과 ...
본 연구는 ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식이 어느 정도인지, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 어떠한지를 조사하고 분석함으로써 ADHD 아동에 대한 초등교사의 올바른 대처의 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 첫째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식 정도는 어떠한가? 둘째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 어떠한가? 이다. 본 연구 문제를 검증하기 위해 서울시 소재 초등학교에 근무하고 있는 교사 211명을 대상으로 전은하(2013)의 ADHD에 대한 지식 설문지와 김철용(2012)의 ADHD 아동에 대한 교사의 대처방안 설문지를 각각 수정·보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 E-STAT(버전 2.0) 프로그램을 사용하여 지식 문항에 대한 정답률(백분률)과 대처방안 문항에 대한 평균과 표준편차를 분석하였으며 t-검정과 분산분석을 실시하여 교사 변인별 점수를 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 아동에 관한 지식 문항에 대한 정답률 평균은 66.55%로 전반적으로 ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식이 양호하다. 그러나 일반적으로 많이 알려진 지식 이외의 좀 더 전문적인 내용에 관한 지식은 정답률이 50% 이하로 낮은 편이었는데 ADHD의 원인과 발생 시기, 약물치료에 대해 잘 알지 못하였으며 ADHD 아동이 공격적인 특성을 가진 것으로 오인하고 있었다. ADHD 아동에 대한 교사의 지식 수준은 교사 변인에 따라 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 둘째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 각 문항에 대한 평균 점수가 3점에서 4점 초반으로 양호한 편이라고 할 수 있으나 3점이 ‘보통이다’, 4점이 ‘조금 그렇다’ 임을 감안할 때 적극적인 대처가 이루어지고 있다고 보기는 어렵다. 수업 관리 방법과 행동 관리 방법을 비슷한 정도로 활용하고 있었으며 행동 관리 방법 중 행동 점검 방법의 활용도가 가장 낮았는데 이는 학생에 대한 개별적 조치를 취하기가 어렵기 때문일 것이다. ADHD 아동에 대한 교사의 행동 관리 점수는 ADHD 관련 연수 시간이 많을수록 높았으나, 성별, 교직 경력, ADHD 아동의 지도 경험, 관련 학점 이수에 따라서 유의미한 차이는 없었다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, ADHD 아동에 대해 일회성이 아닌 지속적인 교사교육이 필요하며 교실에서 ADHD 아동을 판별하고 이해할 수 있도록 특성, 발생 시기, 원인, 약물치료, 하위유형별 특성에 관한 지식 및 올바른 대처방안을 그 내용으로 포함하여야 할 것이다.
본 연구는 ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식이 어느 정도인지, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 어떠한지를 조사하고 분석함으로써 ADHD 아동에 대한 초등교사의 올바른 대처의 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 첫째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식 정도는 어떠한가? 둘째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 어떠한가? 이다. 본 연구 문제를 검증하기 위해 서울시 소재 초등학교에 근무하고 있는 교사 211명을 대상으로 전은하(2013)의 ADHD에 대한 지식 설문지와 김철용(2012)의 ADHD 아동에 대한 교사의 대처방안 설문지를 각각 수정·보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 E-STAT(버전 2.0) 프로그램을 사용하여 지식 문항에 대한 정답률(백분률)과 대처방안 문항에 대한 평균과 표준편차를 분석하였으며 t-검정과 분산분석을 실시하여 교사 변인별 점수를 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 아동에 관한 지식 문항에 대한 정답률 평균은 66.55%로 전반적으로 ADHD 아동에 대한 초등교사의 지식이 양호하다. 그러나 일반적으로 많이 알려진 지식 이외의 좀 더 전문적인 내용에 관한 지식은 정답률이 50% 이하로 낮은 편이었는데 ADHD의 원인과 발생 시기, 약물치료에 대해 잘 알지 못하였으며 ADHD 아동이 공격적인 특성을 가진 것으로 오인하고 있었다. ADHD 아동에 대한 교사의 지식 수준은 교사 변인에 따라 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 둘째, ADHD 아동에 대한 초등교사의 대처방안은 각 문항에 대한 평균 점수가 3점에서 4점 초반으로 양호한 편이라고 할 수 있으나 3점이 ‘보통이다’, 4점이 ‘조금 그렇다’ 임을 감안할 때 적극적인 대처가 이루어지고 있다고 보기는 어렵다. 수업 관리 방법과 행동 관리 방법을 비슷한 정도로 활용하고 있었으며 행동 관리 방법 중 행동 점검 방법의 활용도가 가장 낮았는데 이는 학생에 대한 개별적 조치를 취하기가 어렵기 때문일 것이다. ADHD 아동에 대한 교사의 행동 관리 점수는 ADHD 관련 연수 시간이 많을수록 높았으나, 성별, 교직 경력, ADHD 아동의 지도 경험, 관련 학점 이수에 따라서 유의미한 차이는 없었다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, ADHD 아동에 대해 일회성이 아닌 지속적인 교사교육이 필요하며 교실에서 ADHD 아동을 판별하고 이해할 수 있도록 특성, 발생 시기, 원인, 약물치료, 하위유형별 특성에 관한 지식 및 올바른 대처방안을 그 내용으로 포함하여야 할 것이다.
This study was carried out for the benefit of elementary school teachers(hereinafter referred to as EST) to better understand children with ADHD and to obtain an appropriate countermeasure based on survey and analysis of the base knowledge of said EST and what countermeasures are being applied from ...
This study was carried out for the benefit of elementary school teachers(hereinafter referred to as EST) to better understand children with ADHD and to obtain an appropriate countermeasure based on survey and analysis of the base knowledge of said EST and what countermeasures are being applied from EST. Therefore, the followings are the subjects of inquiry: First, what is the base knowledge of the EST regarding children with ADHD? Second, what are the current EST's countermeasures for the children with ADHD? In order to verify the subjects of inquiry, the survey was conducted using a questionnaire that comes from the modified and corrected version of Jeon Eun-ha(2013)'s knowledge questionnaire and Kim Chul-yong (2012)'s questionnaire on EST's countermeasure for children with ADHD. These surveys were conducted on 228 teachers who have work experience at Elementary schools in Seoul. The collected data was analyzed using the E-STAT(version 2.0) program and then were a percentage of correct answers was derived about knowledge based questions and an average was calculated along with a standard deviation for countermeasure questions. In addition, the scores were analyzed according to EST's variables such as gender and age based on ANOVA(Analysis of Variance). The conclusions are as follows. First, an average percentage of correct answers about knowledge based questions was 66.55% and showed that the EST knowledge level regarding children with ADHD is relatively high. However, professional elements outside the common knowledge grade was shown to be below 50% which would indicate a lower than average percentage. Futhermore, it showed that EST know the approximate cause as well as the timing of occurrence, and it is misunderstand that children with ADHD are aggressive. The knowledge level of EST regarding children with ADHD had no significant difference depending on the EST's variables. Second, the average score of teaching countermeasures for children with ADHD, was generally high and gained 3 to early 4 out of full score of 5. However, it was hard for the countermeasure to be built up to satisfactorily considering that 3 is 'normal' and 4 is 'somewhat agreed'. The method of use for the class room management method was similar to that of behavioral management method. Furthermore, the behavior check method among the behavioral management methods was used the least and would likely be due to the difficulty in taking individually corrective actions against children. The score of EST's countermeasures showed a correlation of training hours associated with ADHD. On the other hand, there was no significant difference depending on gender, teaching profession, teaching experience of children with ADHD and completion of relevant credits. In summary, there strong need for continual training of ESTs to identify and understand children with ADHD in the classroom. This will enable them to include such students, prepare appropriate contents for proper countermeasures and to increase their knowledge regarding the students’ characteristics, the timing of occurrence and qualities by sub-type.
This study was carried out for the benefit of elementary school teachers(hereinafter referred to as EST) to better understand children with ADHD and to obtain an appropriate countermeasure based on survey and analysis of the base knowledge of said EST and what countermeasures are being applied from EST. Therefore, the followings are the subjects of inquiry: First, what is the base knowledge of the EST regarding children with ADHD? Second, what are the current EST's countermeasures for the children with ADHD? In order to verify the subjects of inquiry, the survey was conducted using a questionnaire that comes from the modified and corrected version of Jeon Eun-ha(2013)'s knowledge questionnaire and Kim Chul-yong (2012)'s questionnaire on EST's countermeasure for children with ADHD. These surveys were conducted on 228 teachers who have work experience at Elementary schools in Seoul. The collected data was analyzed using the E-STAT(version 2.0) program and then were a percentage of correct answers was derived about knowledge based questions and an average was calculated along with a standard deviation for countermeasure questions. In addition, the scores were analyzed according to EST's variables such as gender and age based on ANOVA(Analysis of Variance). The conclusions are as follows. First, an average percentage of correct answers about knowledge based questions was 66.55% and showed that the EST knowledge level regarding children with ADHD is relatively high. However, professional elements outside the common knowledge grade was shown to be below 50% which would indicate a lower than average percentage. Futhermore, it showed that EST know the approximate cause as well as the timing of occurrence, and it is misunderstand that children with ADHD are aggressive. The knowledge level of EST regarding children with ADHD had no significant difference depending on the EST's variables. Second, the average score of teaching countermeasures for children with ADHD, was generally high and gained 3 to early 4 out of full score of 5. However, it was hard for the countermeasure to be built up to satisfactorily considering that 3 is 'normal' and 4 is 'somewhat agreed'. The method of use for the class room management method was similar to that of behavioral management method. Furthermore, the behavior check method among the behavioral management methods was used the least and would likely be due to the difficulty in taking individually corrective actions against children. The score of EST's countermeasures showed a correlation of training hours associated with ADHD. On the other hand, there was no significant difference depending on gender, teaching profession, teaching experience of children with ADHD and completion of relevant credits. In summary, there strong need for continual training of ESTs to identify and understand children with ADHD in the classroom. This will enable them to include such students, prepare appropriate contents for proper countermeasures and to increase their knowledge regarding the students’ characteristics, the timing of occurrence and qualities by sub-type.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.