본 논문은 한국의 다종교 상황을 분석하고 종교의 배타적 인식, 즉 종교에 대한 차별과 편견의 태도를 극복하기 위한 대안으로서 종교교육의 방향을 제안하는 것을 목적으로 두고 있다.
다양한 종교들이 혼재되어 있는 한국의 다종교 상황은 여러 종교들이 공존하고 있기는 하지만, 특정 종교가 주도하고, 종교가 세속화 되어 권력을 갖게 됨으로써 종교와 종교 간 충돌이 발생하는 현상을 낳게 하였다. 또한 여러 종교들에 대한 이해 부족은 종교에 대하여 배타적 인식을 지니게 함으로써 차별과 편견의 태도 불러일으켰다.
본 논문은 여러 종교들 중에서 ...
본 논문은 한국의 다종교 상황을 분석하고 종교의 배타적 인식, 즉 종교에 대한 차별과 편견의 태도를 극복하기 위한 대안으로서 종교교육의 방향을 제안하는 것을 목적으로 두고 있다.
다양한 종교들이 혼재되어 있는 한국의 다종교 상황은 여러 종교들이 공존하고 있기는 하지만, 특정 종교가 주도하고, 종교가 세속화 되어 권력을 갖게 됨으로써 종교와 종교 간 충돌이 발생하는 현상을 낳게 하였다. 또한 여러 종교들에 대한 이해 부족은 종교에 대하여 배타적 인식을 지니게 함으로써 차별과 편견의 태도 불러일으켰다.
본 논문은 여러 종교들 중에서 이슬람에 대한 한국인의 배타적 인식을 살펴보고, 한국의 다종교 상황에서 종교의 편견과 배타적 인식을 극복하기 위한 종교교육의 방향을 제안하였다.
이슬람에 대한 한국인의 배타적 인식을 세 가지로 나누어 살펴보았다. 첫 번째로, 서구의 오리엔탈리즘의 방식으로 인식한 편견이고, 두 번째로는 일부 개신교에서 부정적으로 설명하는 이슬람을 그대로 인식하여 발생한 편견이다. 마지막으로 세 번째는 소수의 이슬람 극단주의자들에 의해 폭력과 테러의 종교로 인식하는 편견이다.
종교의 배타적 인식으로 발생되는 편견과 차별의 태도는 이슬람을 믿는 무슬림에게만 취하는 행동이 아니다. 한국에서 공존하고 있는 다양한 종교들이 편견과 차별 속에서 갈등을 경험하고 있다. 따라서 종교의 배타적 인식을 극복하기 위한 방향으로 특정 종교를 위한 종교교육이 아닌 다종교 상황에 맞추어 교양교육으로서의 종교교육을 지향하고, 종교를 믿는 사람에 대한 이해로서 공감으로 다가가는 지식을 갖춘 종교교육이 되어야 할 것이다.
본 논문은 한국의 다종교 상황을 분석하고 종교의 배타적 인식, 즉 종교에 대한 차별과 편견의 태도를 극복하기 위한 대안으로서 종교교육의 방향을 제안하는 것을 목적으로 두고 있다.
다양한 종교들이 혼재되어 있는 한국의 다종교 상황은 여러 종교들이 공존하고 있기는 하지만, 특정 종교가 주도하고, 종교가 세속화 되어 권력을 갖게 됨으로써 종교와 종교 간 충돌이 발생하는 현상을 낳게 하였다. 또한 여러 종교들에 대한 이해 부족은 종교에 대하여 배타적 인식을 지니게 함으로써 차별과 편견의 태도 불러일으켰다.
본 논문은 여러 종교들 중에서 이슬람에 대한 한국인의 배타적 인식을 살펴보고, 한국의 다종교 상황에서 종교의 편견과 배타적 인식을 극복하기 위한 종교교육의 방향을 제안하였다.
이슬람에 대한 한국인의 배타적 인식을 세 가지로 나누어 살펴보았다. 첫 번째로, 서구의 오리엔탈리즘의 방식으로 인식한 편견이고, 두 번째로는 일부 개신교에서 부정적으로 설명하는 이슬람을 그대로 인식하여 발생한 편견이다. 마지막으로 세 번째는 소수의 이슬람 극단주의자들에 의해 폭력과 테러의 종교로 인식하는 편견이다.
종교의 배타적 인식으로 발생되는 편견과 차별의 태도는 이슬람을 믿는 무슬림에게만 취하는 행동이 아니다. 한국에서 공존하고 있는 다양한 종교들이 편견과 차별 속에서 갈등을 경험하고 있다. 따라서 종교의 배타적 인식을 극복하기 위한 방향으로 특정 종교를 위한 종교교육이 아닌 다종교 상황에 맞추어 교양교육으로서의 종교교육을 지향하고, 종교를 믿는 사람에 대한 이해로서 공감으로 다가가는 지식을 갖춘 종교교육이 되어야 할 것이다.
This dissertation has a purpose to analyze multi religious conditions in South Korea and to suggest a direction of religious education as an alternative to overcome an exclusive recognition on other religions, which has an attitude of discrimination and prejudice toward them.
Although many religi...
This dissertation has a purpose to analyze multi religious conditions in South Korea and to suggest a direction of religious education as an alternative to overcome an exclusive recognition on other religions, which has an attitude of discrimination and prejudice toward them.
Although many religious traditions co-exist in South Korea, when a particular religion has hegemony and power in its secularization, there was phenomenon of conflicts between religions. The lack of mutual understanding between religions caused the attitude of discrimination and prejudice on other religions through the exclusive recognition on them.
This dissertation looks at the exclusive attitude on Islam in South Korean and suggests the direction of religious education to overcome religious exclusivism in multi religious conditions.
In this dissertation, the exclusive attitude on Islam in South Korean is dealt with into three directions: (1) a prejudice came from Orientalism of Western world, (2) a prejudice produced by biased recognition of some Christian groups, (3) and a prejudice that Islam is identified as a religion of violence and terror by few Islamic radical fundamentalist.
The attitude of discrimination and prejudice caused by the exclusive recognition on other religion cannot be only found in the case of Islam. But many religious traditions also experience conflicts against others in religious discrimination and prejudice. Therefore, religious education should not be for a particular religion, but be a liberal education to respond to this multi religious conditions and to emphasize the empathy to understand human being who is faithful in a religion.
This dissertation has a purpose to analyze multi religious conditions in South Korea and to suggest a direction of religious education as an alternative to overcome an exclusive recognition on other religions, which has an attitude of discrimination and prejudice toward them.
Although many religious traditions co-exist in South Korea, when a particular religion has hegemony and power in its secularization, there was phenomenon of conflicts between religions. The lack of mutual understanding between religions caused the attitude of discrimination and prejudice on other religions through the exclusive recognition on them.
This dissertation looks at the exclusive attitude on Islam in South Korean and suggests the direction of religious education to overcome religious exclusivism in multi religious conditions.
In this dissertation, the exclusive attitude on Islam in South Korean is dealt with into three directions: (1) a prejudice came from Orientalism of Western world, (2) a prejudice produced by biased recognition of some Christian groups, (3) and a prejudice that Islam is identified as a religion of violence and terror by few Islamic radical fundamentalist.
The attitude of discrimination and prejudice caused by the exclusive recognition on other religion cannot be only found in the case of Islam. But many religious traditions also experience conflicts against others in religious discrimination and prejudice. Therefore, religious education should not be for a particular religion, but be a liberal education to respond to this multi religious conditions and to emphasize the empathy to understand human being who is faithful in a religion.
주제어
#다종교 상황
#편견
#배타적 인식
#이슬람
#오리엔탈리즘
#개신교
#이슬람 근본주의
#폭력
#테러
#종교교육
#종교교육과정
#공감
#종교학
#종교 교과서
#multi religious conditions
#exclusive recognition
#Islam
#orientalism
#Christianity
#Islamic fundamentalism
#violence
#terror
#religious education
#religious education curriculum
#empathy
#the science of religion
#textbook of religious education
학위논문 정보
저자
박지영
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
종교교육전공
지도교수
정재현
발행연도
2016
총페이지
vi, 118 p.
키워드
다종교 상황,
편견,
배타적 인식,
이슬람,
오리엔탈리즘,
개신교,
이슬람 근본주의,
폭력,
테러,
종교교육,
종교교육과정,
공감,
종교학,
종교 교과서,
multi religious conditions,
exclusive recognition,
Islam,
orientalism,
Christianity,
Islamic fundamentalism,
violence,
terror,
religious education,
religious education curriculum,
empathy,
the science of religion,
textbook of religious education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.