본 연구는 2009 개정 고등학교 생명과학I 교과서의 방어작용 단원과 관련된 과학사 자료를 분석하고, 이를 활용하여 순환학습 모형의 과학사 교수 학습지도안을 개발 하는데 목적이 있다.
교육과정이 개정되면서 2009 개정 교육과정 고등학교 생명과학I에 면역과 건강에 관련된 방어 작용 단원이 독립되어 편성되었고 예전 교육과정 보다 많은 내용이 추가되었다. 현재 이 단원에 대한 교수 학습 자료가 많이 부족한 실정이다. 따라서 과학을 효과적으로 가르치기 위한 교수 학습 방법으로 과학사를 적용한 수업자료를 개발하여 교수 학습지도안을 제작하였다.
이를 위해 먼저, 생명과학I 방어 작용 단원의 내용을 분석하고, 이와 관련된 과학사 문헌 자료를 수집하고 이를 고찰하고 분석하였다.
방어작용 단원에서 선정된 소단원은 ‘질병과 병원체’로 병원체의 특성과 질병 예방방법을 이해하는 것이 학습 목표이다. ...
본 연구는 2009 개정 고등학교 생명과학I 교과서의 방어작용 단원과 관련된 과학사 자료를 분석하고, 이를 활용하여 순환학습 모형의 과학사 교수 학습지도안을 개발 하는데 목적이 있다.
교육과정이 개정되면서 2009 개정 교육과정 고등학교 생명과학I에 면역과 건강에 관련된 방어 작용 단원이 독립되어 편성되었고 예전 교육과정 보다 많은 내용이 추가되었다. 현재 이 단원에 대한 교수 학습 자료가 많이 부족한 실정이다. 따라서 과학을 효과적으로 가르치기 위한 교수 학습 방법으로 과학사를 적용한 수업자료를 개발하여 교수 학습지도안을 제작하였다.
이를 위해 먼저, 생명과학I 방어 작용 단원의 내용을 분석하고, 이와 관련된 과학사 문헌 자료를 수집하고 이를 고찰하고 분석하였다.
방어작용 단원에서 선정된 소단원은 ‘질병과 병원체’로 병원체의 특성과 질병 예방방법을 이해하는 것이 학습 목표이다. 면역학의 역사에서 선정된 과학자는 루이 파스퇴르, 로베르트 코흐, 폰 베링으로 질병의 원인인 미생물의 발견과 백신 제작, 세균의 증명과, 항독소의 발견 업적을 서로 연결하여 미생물학, 면역학, 세균학의 발전이 어떤 과정으로 이루어졌는지에 대한 과학사 내용을 구성하였다.
이를 고등학교 정규 수업에 적용할 수 있도록 고등학교 수업시간 50분을 기준으로 순환학습 모형의 단계를 적용하였다. 탐색 단계, 개념도입 단계, 개념적용 단계에 과학사적 자료를 모두 적용할 수 있도록 구성하여 1차시 분량의 교수학습지도안과 읽기자료가 포함된 활동지를 함께 개발하였다.
과학사를 적용한 교수 학습지도안이 교육현장에 유용하게 이용되어, 자료가 부족하고 어려운 내용의 방어 작용 단원을 과학자들의 전기적 일화를 통해 학생들이 구체적으로 이해할 수 있도록 하고, 궁극적으로 학생들의 동기를 유발하여 학습 효과를 극대화시키는데 도움이 되기를 기대한다.
본 연구는 2009 개정 고등학교 생명과학I 교과서의 방어작용 단원과 관련된 과학사 자료를 분석하고, 이를 활용하여 순환학습 모형의 과학사 교수 학습지도안을 개발 하는데 목적이 있다.
교육과정이 개정되면서 2009 개정 교육과정 고등학교 생명과학I에 면역과 건강에 관련된 방어 작용 단원이 독립되어 편성되었고 예전 교육과정 보다 많은 내용이 추가되었다. 현재 이 단원에 대한 교수 학습 자료가 많이 부족한 실정이다. 따라서 과학을 효과적으로 가르치기 위한 교수 학습 방법으로 과학사를 적용한 수업자료를 개발하여 교수 학습지도안을 제작하였다.
이를 위해 먼저, 생명과학I 방어 작용 단원의 내용을 분석하고, 이와 관련된 과학사 문헌 자료를 수집하고 이를 고찰하고 분석하였다.
방어작용 단원에서 선정된 소단원은 ‘질병과 병원체’로 병원체의 특성과 질병 예방방법을 이해하는 것이 학습 목표이다. 면역학의 역사에서 선정된 과학자는 루이 파스퇴르, 로베르트 코흐, 폰 베링으로 질병의 원인인 미생물의 발견과 백신 제작, 세균의 증명과, 항독소의 발견 업적을 서로 연결하여 미생물학, 면역학, 세균학의 발전이 어떤 과정으로 이루어졌는지에 대한 과학사 내용을 구성하였다.
이를 고등학교 정규 수업에 적용할 수 있도록 고등학교 수업시간 50분을 기준으로 순환학습 모형의 단계를 적용하였다. 탐색 단계, 개념도입 단계, 개념적용 단계에 과학사적 자료를 모두 적용할 수 있도록 구성하여 1차시 분량의 교수학습지도안과 읽기자료가 포함된 활동지를 함께 개발하였다.
과학사를 적용한 교수 학습지도안이 교육현장에 유용하게 이용되어, 자료가 부족하고 어려운 내용의 방어 작용 단원을 과학자들의 전기적 일화를 통해 학생들이 구체적으로 이해할 수 있도록 하고, 궁극적으로 학생들의 동기를 유발하여 학습 효과를 극대화시키는데 도움이 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to analyze science history materials related to the Unit 'Defensive Action' in 2009 revised Life Science I for High School and develop a lesson plan for teaching science history in Learning Cycle Model.
With the revision of educational course, 'Defensive Action' Unit re...
The purpose of this study is to analyze science history materials related to the Unit 'Defensive Action' in 2009 revised Life Science I for High School and develop a lesson plan for teaching science history in Learning Cycle Model.
With the revision of educational course, 'Defensive Action' Unit related to immunity and health was independently added to 2009 revised Life Science I for High School and more contents were added than previous curriculum. Currently, there is still great lack of teaching materials for the unit. Thus, this study produced a teaching/learning plan by applying science history to teach science more effectively.
For this purpose, this study analyzed the contents of 'Defensive Action' Unit in Life Science I and collected, explored and analyzed materials of science history literature.
Selected sub-unit from 'Defensive Action' Unit' was 'diseases and pathogens' for which study goal is to learn the characteristics of pathogens and disease prevention methods. Scientists selected in the history of immunology were Louis Pasteur, Robert Koch and Von Behring and the contents of science history were composed by linking discovery of microorganisms which are the cause of diseases, production of vaccines, proving germs and discovery of antitoxins altogether to demonstrate through what processes microbiology, immunology and bacteriology were developed.
Stages of Learning Cycle Model were applied to basic 50-minute class in High School so that they can be applied to regular classes. By constructing the program in such a way that materials of science history can be applied to all of exploratory stage, concept introduction stage and concept application stage, study simultaneously developed teaching/learning plan and activities paper which includes reading materials for 1st session.
Author of this study hopes that this teaching/learning plan can be utilized in educational fields and help students understand the difficult 'Defensive Action' Unit', for which materials are deficient, through biographical anecdotes of scientists and ultimately maximize learning effect by arousing students' interests.
The purpose of this study is to analyze science history materials related to the Unit 'Defensive Action' in 2009 revised Life Science I for High School and develop a lesson plan for teaching science history in Learning Cycle Model.
With the revision of educational course, 'Defensive Action' Unit related to immunity and health was independently added to 2009 revised Life Science I for High School and more contents were added than previous curriculum. Currently, there is still great lack of teaching materials for the unit. Thus, this study produced a teaching/learning plan by applying science history to teach science more effectively.
For this purpose, this study analyzed the contents of 'Defensive Action' Unit in Life Science I and collected, explored and analyzed materials of science history literature.
Selected sub-unit from 'Defensive Action' Unit' was 'diseases and pathogens' for which study goal is to learn the characteristics of pathogens and disease prevention methods. Scientists selected in the history of immunology were Louis Pasteur, Robert Koch and Von Behring and the contents of science history were composed by linking discovery of microorganisms which are the cause of diseases, production of vaccines, proving germs and discovery of antitoxins altogether to demonstrate through what processes microbiology, immunology and bacteriology were developed.
Stages of Learning Cycle Model were applied to basic 50-minute class in High School so that they can be applied to regular classes. By constructing the program in such a way that materials of science history can be applied to all of exploratory stage, concept introduction stage and concept application stage, study simultaneously developed teaching/learning plan and activities paper which includes reading materials for 1st session.
Author of this study hopes that this teaching/learning plan can be utilized in educational fields and help students understand the difficult 'Defensive Action' Unit', for which materials are deficient, through biographical anecdotes of scientists and ultimately maximize learning effect by arousing students' interests.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.