본 연구는 일반계 고등학생을 대상으로 학생들이 지각한 그릿(Grit)과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향을 분석하여 고등학생의 대학 진학과 합리적 진로탐색 및 결정을 도울 수 있도록 기초를 마련하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 그릿과 진로준비행동 및 진로결정 자기효능감의 수준을 알아보고, 일반계 고등학생의 그릿과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 정적인 영향을 미치는지 검증하였다.
그릿이란 장기적 목표에 대한 끈기와 열정으로 정의된다. 그릿이 강한 개인은 장기적인 과제를 향해 맹렬히 일하며, 방해요소와 지루함 심지어 실패에도 불구하고 관심과 노력을 유지한다. 따라서 최근의 진로준비가 강조되는 학생부종합전형과 같은 입시변화와 일반계 고등학교의 입시위주 현실에 효과적으로 대응하기 위해서 그릿과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향에 대한 선행연구 결과를 바탕으로, 진로준비행동을 효과적으로 향상시킬 수 있는 방안에 대해 연구하고자 하였다.
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본 연구는 일반계 고등학생을 대상으로 학생들이 지각한 그릿(Grit)과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향을 분석하여 고등학생의 대학 진학과 합리적 진로탐색 및 결정을 도울 수 있도록 기초를 마련하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 그릿과 진로준비행동 및 진로결정 자기효능감의 수준을 알아보고, 일반계 고등학생의 그릿과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 정적인 영향을 미치는지 검증하였다.
그릿이란 장기적 목표에 대한 끈기와 열정으로 정의된다. 그릿이 강한 개인은 장기적인 과제를 향해 맹렬히 일하며, 방해요소와 지루함 심지어 실패에도 불구하고 관심과 노력을 유지한다. 따라서 최근의 진로준비가 강조되는 학생부종합전형과 같은 입시변화와 일반계 고등학교의 입시위주 현실에 효과적으로 대응하기 위해서 그릿과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향에 대한 선행연구 결과를 바탕으로, 진로준비행동을 효과적으로 향상시킬 수 있는 방안에 대해 연구하고자 하였다.
분석 대상은 서울과 경기, 충청남도, 전라남도에 소재한 일반계 고등학교 재학 중인 학생 1, 2, 3학년으로 총 439명에게 설문조사를 실시하였다. 그릿(Grit)의 개념은 아직까지 국내에서는 다소 생소한 개념이므로 본 연구에서는 먼저 그릿의 개념 정리와 그릿에 영향을 미치는 성별·학년별·(희망)진로별 특성을 분석하였다. 그릿에 영향을 미치는 개인 특성 진단을 위해 t 검정과 일원변량분석을 실시한 결과, 성별만이 그릿에 유의미한 영향을 미치고 있었고, 학년과 (희망)진로에 따른 그릿의 차이는 두드러지지 않은 것으로 나타났다. 한편, 일반계 고등학생의 그릿, 진로결정 자기효능감, 진로준비행동 간의 구조적 인과관계를 살펴보기 위하여 구조방정식 모형분석(SEM: Structure EquationModel)을 실시한 결과, 그릿(Grit)이 높을수록 진로준비행동을 많이 하는 긍정적인 영향을 미치는 것으로 예측되었다.
연구결과를 볼 때 본 연구는 진로결정 자기효능감과 진로준비행동을 높이기 위한 진로교육 프로그램 설계 시 학교가 고려해야 할 변인으로 그릿을 언급하여 진로지도 시 지향해야 할 방향을 제시해 주었다는 점에서 선행연구와 차별성을 가질 수 있을 것이다.
본 연구는 일반계 고등학생을 대상으로 학생들이 지각한 그릿(Grit)과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향을 분석하여 고등학생의 대학 진학과 합리적 진로탐색 및 결정을 도울 수 있도록 기초를 마련하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 그릿과 진로준비행동 및 진로결정 자기효능감의 수준을 알아보고, 일반계 고등학생의 그릿과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 정적인 영향을 미치는지 검증하였다.
그릿이란 장기적 목표에 대한 끈기와 열정으로 정의된다. 그릿이 강한 개인은 장기적인 과제를 향해 맹렬히 일하며, 방해요소와 지루함 심지어 실패에도 불구하고 관심과 노력을 유지한다. 따라서 최근의 진로준비가 강조되는 학생부종합전형과 같은 입시변화와 일반계 고등학교의 입시위주 현실에 효과적으로 대응하기 위해서 그릿과 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향에 대한 선행연구 결과를 바탕으로, 진로준비행동을 효과적으로 향상시킬 수 있는 방안에 대해 연구하고자 하였다.
분석 대상은 서울과 경기, 충청남도, 전라남도에 소재한 일반계 고등학교 재학 중인 학생 1, 2, 3학년으로 총 439명에게 설문조사를 실시하였다. 그릿(Grit)의 개념은 아직까지 국내에서는 다소 생소한 개념이므로 본 연구에서는 먼저 그릿의 개념 정리와 그릿에 영향을 미치는 성별·학년별·(희망)진로별 특성을 분석하였다. 그릿에 영향을 미치는 개인 특성 진단을 위해 t 검정과 일원변량분석을 실시한 결과, 성별만이 그릿에 유의미한 영향을 미치고 있었고, 학년과 (희망)진로에 따른 그릿의 차이는 두드러지지 않은 것으로 나타났다. 한편, 일반계 고등학생의 그릿, 진로결정 자기효능감, 진로준비행동 간의 구조적 인과관계를 살펴보기 위하여 구조방정식 모형분석(SEM: Structure Equation Model)을 실시한 결과, 그릿(Grit)이 높을수록 진로준비행동을 많이 하는 긍정적인 영향을 미치는 것으로 예측되었다.
연구결과를 볼 때 본 연구는 진로결정 자기효능감과 진로준비행동을 높이기 위한 진로교육 프로그램 설계 시 학교가 고려해야 할 변인으로 그릿을 언급하여 진로지도 시 지향해야 할 방향을 제시해 주었다는 점에서 선행연구와 차별성을 가질 수 있을 것이다.
Targeted at the students attending general/academic high school, this study aims to analyze the effects of Grit and Career Decision-making Self-efficacy, as felt by the students themselves, on Career Preparation Behavior, so as to lay the foundation and help high school students to consider and make...
Targeted at the students attending general/academic high school, this study aims to analyze the effects of Grit and Career Decision-making Self-efficacy, as felt by the students themselves, on Career Preparation Behavior, so as to lay the foundation and help high school students to consider and make decisions on going to university and finding a reasonable choice of path for their future. For the purpose of the study, I examined the levels of Grit, of Career Preparation Behavior, and of Career Decision-making Self-efficacy, and verified whether the Grit and Career Decision-making Self-efficacy of the students attending general/academic high school have positive effects on their preparation for their future path.
Grit is defined as perseverance and passion for a long-term goal. Individuals with strong Grit work fiercely toward completing their long-term tasks and maintain their interest and efforts despite obstructive elements, boredom and even failure. The climate of the university entrance system in South Korea has recently undergone some changes. One of such changes is a scheme where the students are reviewed comprehensively in their school performance and achievements where their efforts to prepare for their future path are emphasized. To respond effectively to such change and to the reality of the general/academic high school students whose sole focus is still on the university admission examination, this study uses the existing studies on the effects of Grit and Career Decision-making Self-efficacy on Career Preparation Behavior for the purpose of improving the students' preparation for their future course in a more effective manner.
For this study, a survey was conducted on 439 students - the first, second, and third year (10th, 11th, and 12th grade) in high school - attending general/academic high schools located in Seoul, GyeongGi-do Province, ChungCheongNam-do Province, and JeollaNam-do Province. Because this concept of Grit is fairly new in South Korea, this study addressed the concept and analyzed the defining characteristics of individuals by gender, by grade, and by (desired) future path as they affect Grit. For this, t-test and one-way ANOVA were conducted. It was found that gender was the only element that had any significant effect on grit and that the difference in Grit by grade or by (desired) future path was not significant. In the meantime, the Structure Equation Model (SEM) was used to find out about the causal relationship between Grit, Career Decision-making Self-efficacy and preparation for future path of the students attending general/academic high school. It was found that the stronger the grit was, the more positive effect it had, urging students to prepare more for their future path.
Based on the results, this study addresses Grit as a factor that needs to be considered in designing the career/future education programs that aim to enhance Career Decision-making Self-efficacy and level of student preparation, presenting the teachers with a direction they may want to ponder in providing guidance to their students. This is one of the elements that distinguishes this study from the existing ones.
Targeted at the students attending general/academic high school, this study aims to analyze the effects of Grit and Career Decision-making Self-efficacy, as felt by the students themselves, on Career Preparation Behavior, so as to lay the foundation and help high school students to consider and make decisions on going to university and finding a reasonable choice of path for their future. For the purpose of the study, I examined the levels of Grit, of Career Preparation Behavior, and of Career Decision-making Self-efficacy, and verified whether the Grit and Career Decision-making Self-efficacy of the students attending general/academic high school have positive effects on their preparation for their future path.
Grit is defined as perseverance and passion for a long-term goal. Individuals with strong Grit work fiercely toward completing their long-term tasks and maintain their interest and efforts despite obstructive elements, boredom and even failure. The climate of the university entrance system in South Korea has recently undergone some changes. One of such changes is a scheme where the students are reviewed comprehensively in their school performance and achievements where their efforts to prepare for their future path are emphasized. To respond effectively to such change and to the reality of the general/academic high school students whose sole focus is still on the university admission examination, this study uses the existing studies on the effects of Grit and Career Decision-making Self-efficacy on Career Preparation Behavior for the purpose of improving the students' preparation for their future course in a more effective manner.
For this study, a survey was conducted on 439 students - the first, second, and third year (10th, 11th, and 12th grade) in high school - attending general/academic high schools located in Seoul, GyeongGi-do Province, ChungCheongNam-do Province, and JeollaNam-do Province. Because this concept of Grit is fairly new in South Korea, this study addressed the concept and analyzed the defining characteristics of individuals by gender, by grade, and by (desired) future path as they affect Grit. For this, t-test and one-way ANOVA were conducted. It was found that gender was the only element that had any significant effect on grit and that the difference in Grit by grade or by (desired) future path was not significant. In the meantime, the Structure Equation Model (SEM) was used to find out about the causal relationship between Grit, Career Decision-making Self-efficacy and preparation for future path of the students attending general/academic high school. It was found that the stronger the grit was, the more positive effect it had, urging students to prepare more for their future path.
Based on the results, this study addresses Grit as a factor that needs to be considered in designing the career/future education programs that aim to enhance Career Decision-making Self-efficacy and level of student preparation, presenting the teachers with a direction they may want to ponder in providing guidance to their students. This is one of the elements that distinguishes this study from the existing ones.
주제어
#일반계 고등학생
#그릿
#진로결정 자기효능감
#진로준비행동
#high school students
#grit
#career decision-making self-efficacy
#career preparation behavior
학위논문 정보
저자
노영석
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
평생교육경영전공
지도교수
이희승
발행연도
2016
총페이지
vi, 98장
키워드
일반계 고등학생,
그릿,
진로결정 자기효능감,
진로준비행동,
high school students,
grit,
career decision-making self-efficacy,
career preparation behavior
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