국가단위의 경제, 사회, 문화시스템이 글로벌화 되고 정보화기술의 발달이 급속도로 이루어지면서 콘텐츠 유통 채널 다변화와 더불어 선진화, 효율적 관리가 부각되고 있다. 이러한 디지털 시대의 효율적인 자원 관리와 해외 식별체계로부터 국가 지식재산을 보호하기 위해 국가차원에서 개발된 식별체계는 국가 정책 기반 하에 안정적인 운영 환경을 갖추고 있다. 매년 신규 등록관리기관을 선정하여 다양한 분야의 콘텐츠에 식별체계를 보급하고 있으며, 전자출판물과 디지털 음원시장에서는 확고하게 ...
국가단위의 경제, 사회, 문화시스템이 글로벌화 되고 정보화기술의 발달이 급속도로 이루어지면서 콘텐츠 유통 채널 다변화와 더불어 선진화, 효율적 관리가 부각되고 있다. 이러한 디지털 시대의 효율적인 자원 관리와 해외 식별체계로부터 국가 지식재산을 보호하기 위해 국가차원에서 개발된 식별체계는 국가 정책 기반 하에 안정적인 운영 환경을 갖추고 있다. 매년 신규 등록관리기관을 선정하여 다양한 분야의 콘텐츠에 식별체계를 보급하고 있으며, 전자출판물과 디지털 음원시장에서는 확고하게 비즈니스 모델이 자리 잡고 있다. 2005년부터 운영된 식별체계 사업은 유통되는 디지털 콘텐츠에 보급하여 확산에 많은 기여를 하였으며 매년 100%이상의 성장세를 나타냈다. 그러나 최근 기관들의 자발적 참여가 줄어들면서 성장세가 둔화되고 있다. 초창기 식별체계의 가능성을 보고 사업에 참여한 몇몇 기관들은 필요성을 느끼지 못하여 운영을 포기한 사례도 있으며 내부 식별자로만 운영하는 곳도 발생하였다. 이렇게 소극적으로 변화된 원인의 하나로 식별체계의 기능을 콘텐츠에 부여하는 유일한 식별자에 의미를 집중하고 콘텐츠 유통 추적, 거래인증, 품질인증 등의 활용보다는 보급에 치중하였기 때문으로 보인다. 또한 식별체계는 개인의 주민번호와 같이 콘텐츠에 부여된 고유 번호로서 제공자뿐만 아니라 일반 이용자도 인식하고 활용할 수 있을 때 그 의미가 있는 사업으로서 이용자 환경도 고려되어야 하는데 등록관리기관 중심으로 운영이 치우친 면도 하나의 원인이 될 것이다. 그동안 확산 중심으로 운영하던 체계를 기관과 일반이 활용할 수 있도록 방안을 마련하여 추진할 필요가 있으며, 콘텐츠 분야를 공공에 집중하여 국가 식별체계 운영 환경의 강점을 이용한다면 확산과 활용에 균형을 맞춰 나갈 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 정부 3.0 공공정보 개방 정책을 적극 활용하여 공공콘텐츠 중심의 활성화 방안을 모색해 보고자 한다.
국가단위의 경제, 사회, 문화시스템이 글로벌화 되고 정보화기술의 발달이 급속도로 이루어지면서 콘텐츠 유통 채널 다변화와 더불어 선진화, 효율적 관리가 부각되고 있다. 이러한 디지털 시대의 효율적인 자원 관리와 해외 식별체계로부터 국가 지식재산을 보호하기 위해 국가차원에서 개발된 식별체계는 국가 정책 기반 하에 안정적인 운영 환경을 갖추고 있다. 매년 신규 등록관리기관을 선정하여 다양한 분야의 콘텐츠에 식별체계를 보급하고 있으며, 전자출판물과 디지털 음원시장에서는 확고하게 비즈니스 모델이 자리 잡고 있다. 2005년부터 운영된 식별체계 사업은 유통되는 디지털 콘텐츠에 보급하여 확산에 많은 기여를 하였으며 매년 100%이상의 성장세를 나타냈다. 그러나 최근 기관들의 자발적 참여가 줄어들면서 성장세가 둔화되고 있다. 초창기 식별체계의 가능성을 보고 사업에 참여한 몇몇 기관들은 필요성을 느끼지 못하여 운영을 포기한 사례도 있으며 내부 식별자로만 운영하는 곳도 발생하였다. 이렇게 소극적으로 변화된 원인의 하나로 식별체계의 기능을 콘텐츠에 부여하는 유일한 식별자에 의미를 집중하고 콘텐츠 유통 추적, 거래인증, 품질인증 등의 활용보다는 보급에 치중하였기 때문으로 보인다. 또한 식별체계는 개인의 주민번호와 같이 콘텐츠에 부여된 고유 번호로서 제공자뿐만 아니라 일반 이용자도 인식하고 활용할 수 있을 때 그 의미가 있는 사업으로서 이용자 환경도 고려되어야 하는데 등록관리기관 중심으로 운영이 치우친 면도 하나의 원인이 될 것이다. 그동안 확산 중심으로 운영하던 체계를 기관과 일반이 활용할 수 있도록 방안을 마련하여 추진할 필요가 있으며, 콘텐츠 분야를 공공에 집중하여 국가 식별체계 운영 환경의 강점을 이용한다면 확산과 활용에 균형을 맞춰 나갈 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 정부 3.0 공공정보 개방 정책을 적극 활용하여 공공콘텐츠 중심의 활성화 방안을 모색해 보고자 한다.
Since economy, society, and culture system of national levels have been globalized and information technologies have been developed rapidly, it is highlighted that diversification, advancement, and efficient management of distribution channels for contents. In order to efficiently manage resources i...
Since economy, society, and culture system of national levels have been globalized and information technologies have been developed rapidly, it is highlighted that diversification, advancement, and efficient management of distribution channels for contents. In order to efficiently manage resources in this digital era and secure national intellectual property from foreign identification systems, a developed identification system in the national level secures a stable operating environment under the national political basement. Every year it supplies the identification system to various kinds of contents by selecting a new registration agency, and a business model is placed firmly in the markets of electronic publications and digital music sources. As supplied to distribute digital contents, the identification system business, operated since 2005, has contributed proliferation of digital contents and the business shows growth more than 100% every year. However, its growth is getting slow because recently voluntary participation of institutions is decreasing. There are cases that some institutions to have participated in the business as looking at possibility of the initial identification system withdrew the system’s operation because they did not need the system and other institutions operate the system just as an internal identification system. This study considers one of the reasons to make the system passive is that people focused on a meaning of the only identifier that gives functions of the identification system to the contents and focused on the distribution rather than utilizations such as distribution tracking of contents, transaction certification, and quality certification. Also, this study considers another reason is that the system’s operation was biased to the registration agency although the identification system business has significance when not only providers but also ordinary users comprehend and utilize the system’s assigned identification numbers like an individual’s social security number. It is needed to propel methods which is prepared for that institutions and individuals could utilize the system that has been operated just focusing on distribution, and it could be possible to adjust the balance between the distribution and the utilization if a strength of the operating environment of the national identification system by concentrating the content areas into the public. So, this study is to research the activation plan focusing on the public contents by actively using a policy of the Government 3.0 Public Data Act.
Since economy, society, and culture system of national levels have been globalized and information technologies have been developed rapidly, it is highlighted that diversification, advancement, and efficient management of distribution channels for contents. In order to efficiently manage resources in this digital era and secure national intellectual property from foreign identification systems, a developed identification system in the national level secures a stable operating environment under the national political basement. Every year it supplies the identification system to various kinds of contents by selecting a new registration agency, and a business model is placed firmly in the markets of electronic publications and digital music sources. As supplied to distribute digital contents, the identification system business, operated since 2005, has contributed proliferation of digital contents and the business shows growth more than 100% every year. However, its growth is getting slow because recently voluntary participation of institutions is decreasing. There are cases that some institutions to have participated in the business as looking at possibility of the initial identification system withdrew the system’s operation because they did not need the system and other institutions operate the system just as an internal identification system. This study considers one of the reasons to make the system passive is that people focused on a meaning of the only identifier that gives functions of the identification system to the contents and focused on the distribution rather than utilizations such as distribution tracking of contents, transaction certification, and quality certification. Also, this study considers another reason is that the system’s operation was biased to the registration agency although the identification system business has significance when not only providers but also ordinary users comprehend and utilize the system’s assigned identification numbers like an individual’s social security number. It is needed to propel methods which is prepared for that institutions and individuals could utilize the system that has been operated just focusing on distribution, and it could be possible to adjust the balance between the distribution and the utilization if a strength of the operating environment of the national identification system by concentrating the content areas into the public. So, this study is to research the activation plan focusing on the public contents by actively using a policy of the Government 3.0 Public Data Act.
주제어
#콘텐츠식별체계 식별체계 국가디지털콘텐츠식별체계 콘텐츠 공공콘텐츠 정부3.0 저작권 저작권보호 universal content identifier identification system national identification system of digital contents UCI contents public contents copyright in government 3.0 copyright protection
학위논문 정보
저자
송세윤
학위수여기관
연세대학교 법무대학원
학위구분
국내석사
학과
지식재산권법무전공
지도교수
오병철
발행연도
2016
총페이지
viii, 111 p.
키워드
콘텐츠식별체계 식별체계 국가디지털콘텐츠식별체계 콘텐츠 공공콘텐츠 정부3.0 저작권 저작권보호 universal content identifier identification system national identification system of digital contents UCI contents public contents copyright in government 3.0 copyright protection
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.