소프트웨어가 성장과 가치창출을 위한 혁신의 새로운 패러다임으로 떠오르고 있다. 기업·개인·국가의 경쟁력을 좌우하는 소프트웨어 기반의 경제적·사회적 환경에서 개인이나 개별 기업이 적응·발전해 나가기 위해서 소프트웨어 교육의 확대에 대한 중요성이 최근 들어 심도 있게 제기되고 있다. 산업혁명시대에 체계적인 사고력을 위하여 수학과 과학을 배워왔듯이 21세기 지식창조사회를 위해서 컴퓨팅 사고력(computational thinking) 향상을 위한 소프트웨어 교육은 반드시 필요하다. 이에 미래창조과학부와 교육부에서는 올바른 소통 능력과 다른 분야와 융합을 통한 창의적 문제해결력을 갖춘 소프트웨어 인재의 양성을 특히 강조하며, 2014년 7월 ‘소프트웨어 중심사회 실현정책’을 발표하였다. 또한, 2015년 9월 소프트웨어 교과를 초·중등 교육과정에 정규교과로 편성하는 내용이 포함된 ‘2015 개정 교육과정’을 확정 발표하였다. 그러나 학부모 및 일부 교사들조차 소프트웨어 교육에 대한 중요성 인식이 부족하여 소프트웨어 교육은 온 국민을 프로그래머로 키우기 위한 것이며, ...
소프트웨어가 성장과 가치창출을 위한 혁신의 새로운 패러다임으로 떠오르고 있다. 기업·개인·국가의 경쟁력을 좌우하는 소프트웨어 기반의 경제적·사회적 환경에서 개인이나 개별 기업이 적응·발전해 나가기 위해서 소프트웨어 교육의 확대에 대한 중요성이 최근 들어 심도 있게 제기되고 있다. 산업혁명시대에 체계적인 사고력을 위하여 수학과 과학을 배워왔듯이 21세기 지식창조사회를 위해서 컴퓨팅 사고력(computational thinking) 향상을 위한 소프트웨어 교육은 반드시 필요하다. 이에 미래창조과학부와 교육부에서는 올바른 소통 능력과 다른 분야와 융합을 통한 창의적 문제해결력을 갖춘 소프트웨어 인재의 양성을 특히 강조하며, 2014년 7월 ‘소프트웨어 중심사회 실현정책’을 발표하였다. 또한, 2015년 9월 소프트웨어 교과를 초·중등 교육과정에 정규교과로 편성하는 내용이 포함된 ‘2015 개정 교육과정’을 확정 발표하였다. 그러나 학부모 및 일부 교사들조차 소프트웨어 교육에 대한 중요성 인식이 부족하여 소프트웨어 교육은 온 국민을 프로그래머로 키우기 위한 것이며, IT 관련 업계에만 도움이 되는 것이라고 오해를 하고 있다. 실제 발표된 소프트웨어 교육의 편성 내용을 살펴보면 초등학교는 2017년, 중학교와 고등학교는 2018년부터 정규 수업에 편성하여 소프트웨어 교육을 의무적으로 이수해야 한다. 중등과 고등과정에서는 「정보」라는 독립교과로 운영되는데, 초등학교에서는 「실과」교과의 일부로 17시간만 배정되어 있다. 또한 학교 현장에서 체계적인 교육이 가능한 인력이 부족한 상황이며, 공공기관과 기업이 제공하는 소프트웨어 관련 체험 프로그램은 수용인원과 실시 지역에 대한 접근성 제약으로 인해 수혜 학생의 규모는 협소할 수밖에 없다. 이를 극복하기 위해서는 먼저 소프트웨어 교육의 개념과 필요성에 대한 대국민적인 홍보와 함께 소프트웨어 교육이 자녀의 미래 진로 탐색과 직업적 소양 함양에 도움이 되는 긍정적 측면을 인식시키는 노력이 필요할 것이다. 한편, 데이터를 활용한 신규 비즈니스 창출이 산업계의 중요한 화두로 부각하면서, 세계 각국은 공공데이터를 새로운 미래 국가자원으로써 인식하고 가치의 중요성을 증대시키고 있다. 2013년 10월부터 「공공데이터의 제공 및 이용 활성화에 관한 법률」이 시행되고 있다. 해당 법률은 공공기관이 보유, 관리하는 데이터에 대한 국민의 이용권을 보장하고, 공공데이터의 민간 활용을 통한 삶의 질 향상과 국민 경제 발전에 이바지하는 것을 목적으로 한다. 그러나 정부의 공공데이터 개방 정책에도 불구하고 데이터 개방은 약 16,894건에 달하지만, 개방된 데이터 규모에 비하여 이를 활용하는 사례는 약 803건으로 매우 미흡한 실정이다. 즉, 아직은 정부의 오픈데이터 정책이 갖는 의의와 공공데이터의 개념 및 활용방법에 대한 대중의 인지도가 낮아서 활용도가 현저히 떨어지고 있음을 의미한다. 특히, 교육 분야에 있어서 공공데이터의 활용도는 다른 분야에 비해 저조한 수준이다. 소프트웨어 교육용 공공데이터는 현재 각 교육부, 교육청, 민간 교육전문기관별 홈페이지에 산재되어 콘텐츠들이 제공되고 있기 때문에 교육 수요자 입장에서는 접근 및 활용이 매우 불편하다. 보다 효율적인 소프트웨어 교육을 위해서는 각 기관별로 산재되어 있는 소프트웨어 교육용 콘텐츠의 메타데이터(metadata)를 모아서 소프트웨어 교육용 공공데이터로 만들고, 이를 모바일 앱을 통해 제공할 필요가 있다. 본 연구는 소프트웨어 교육의 필요성에 대한 인식을 긍정적으로 변화시키고, 소프트웨어 인재양성 교육정책에 대한 국민적 공감대를 확산시키기 위한 방안을 제안하고자 소프트웨어 교육용 공공개방데이터를 활용한 스마트러닝프레임워크를 개발하고자 하였다. 본 논문의 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 선행연구 고찰을 통해 소프트웨어 교육의 개념을 정의하고, 소프트웨어 교육 범위 확정을 위해 컴퓨팅 사고력, 알고리즘, 프로그래밍에 관련된 선행연구를 통해 효과적인 소프트웨어 교육 활성화를 위한 학습 프레임워크 기반 수업 콘텐츠의 개발과 적용 가능성을 살펴보았다. 둘째, 공공개방데이터의 개념 정의를 위해 기존 공공데이터의 선행연구 및 공공데이터 관련 용어를 다룬 법률들을 살펴보았다. 또한, 공공기관이 아닌 민간 기업이나 시민단체 등에 의해 생성 및 제공되는 공공성을 지닌 개방데이터의 활용사례들을 조사하였다. 또한, 교육용 공공개방데이터의 활용사례들을 분석하여 소개하였다. 셋째, 교육용 모바일 앱과 스마트러닝에 대한 선행연구를 통해 언제, 어디서나 손쉽게 접할 수 있는 스마트폰을 이용한 학습 프레임워크를 개발하고자 하였다. 즉, 교육전문가들은 소프트웨어 교육과 관련된 교육내용, 확인문제, 온라인 및 오프라인 교육일정 등의 데이터를 언제든 만들어 등록할 수 있고, 학생 및 일반인들은 교육전문가가 만든 교육 내용을 실시간으로 접할 수 있도록 클라우드 기반 스마트러닝 시스템(Cloud Smart Learning System, CSLS)인 모바일 앱을 설계 및 구현하고자 하였다. 본
소프트웨어가 성장과 가치창출을 위한 혁신의 새로운 패러다임으로 떠오르고 있다. 기업·개인·국가의 경쟁력을 좌우하는 소프트웨어 기반의 경제적·사회적 환경에서 개인이나 개별 기업이 적응·발전해 나가기 위해서 소프트웨어 교육의 확대에 대한 중요성이 최근 들어 심도 있게 제기되고 있다. 산업혁명시대에 체계적인 사고력을 위하여 수학과 과학을 배워왔듯이 21세기 지식창조사회를 위해서 컴퓨팅 사고력(computational thinking) 향상을 위한 소프트웨어 교육은 반드시 필요하다. 이에 미래창조과학부와 교육부에서는 올바른 소통 능력과 다른 분야와 융합을 통한 창의적 문제해결력을 갖춘 소프트웨어 인재의 양성을 특히 강조하며, 2014년 7월 ‘소프트웨어 중심사회 실현정책’을 발표하였다. 또한, 2015년 9월 소프트웨어 교과를 초·중등 교육과정에 정규교과로 편성하는 내용이 포함된 ‘2015 개정 교육과정’을 확정 발표하였다. 그러나 학부모 및 일부 교사들조차 소프트웨어 교육에 대한 중요성 인식이 부족하여 소프트웨어 교육은 온 국민을 프로그래머로 키우기 위한 것이며, IT 관련 업계에만 도움이 되는 것이라고 오해를 하고 있다. 실제 발표된 소프트웨어 교육의 편성 내용을 살펴보면 초등학교는 2017년, 중학교와 고등학교는 2018년부터 정규 수업에 편성하여 소프트웨어 교육을 의무적으로 이수해야 한다. 중등과 고등과정에서는 「정보」라는 독립교과로 운영되는데, 초등학교에서는 「실과」교과의 일부로 17시간만 배정되어 있다. 또한 학교 현장에서 체계적인 교육이 가능한 인력이 부족한 상황이며, 공공기관과 기업이 제공하는 소프트웨어 관련 체험 프로그램은 수용인원과 실시 지역에 대한 접근성 제약으로 인해 수혜 학생의 규모는 협소할 수밖에 없다. 이를 극복하기 위해서는 먼저 소프트웨어 교육의 개념과 필요성에 대한 대국민적인 홍보와 함께 소프트웨어 교육이 자녀의 미래 진로 탐색과 직업적 소양 함양에 도움이 되는 긍정적 측면을 인식시키는 노력이 필요할 것이다. 한편, 데이터를 활용한 신규 비즈니스 창출이 산업계의 중요한 화두로 부각하면서, 세계 각국은 공공데이터를 새로운 미래 국가자원으로써 인식하고 가치의 중요성을 증대시키고 있다. 2013년 10월부터 「공공데이터의 제공 및 이용 활성화에 관한 법률」이 시행되고 있다. 해당 법률은 공공기관이 보유, 관리하는 데이터에 대한 국민의 이용권을 보장하고, 공공데이터의 민간 활용을 통한 삶의 질 향상과 국민 경제 발전에 이바지하는 것을 목적으로 한다. 그러나 정부의 공공데이터 개방 정책에도 불구하고 데이터 개방은 약 16,894건에 달하지만, 개방된 데이터 규모에 비하여 이를 활용하는 사례는 약 803건으로 매우 미흡한 실정이다. 즉, 아직은 정부의 오픈데이터 정책이 갖는 의의와 공공데이터의 개념 및 활용방법에 대한 대중의 인지도가 낮아서 활용도가 현저히 떨어지고 있음을 의미한다. 특히, 교육 분야에 있어서 공공데이터의 활용도는 다른 분야에 비해 저조한 수준이다. 소프트웨어 교육용 공공데이터는 현재 각 교육부, 교육청, 민간 교육전문기관별 홈페이지에 산재되어 콘텐츠들이 제공되고 있기 때문에 교육 수요자 입장에서는 접근 및 활용이 매우 불편하다. 보다 효율적인 소프트웨어 교육을 위해서는 각 기관별로 산재되어 있는 소프트웨어 교육용 콘텐츠의 메타데이터(metadata)를 모아서 소프트웨어 교육용 공공데이터로 만들고, 이를 모바일 앱을 통해 제공할 필요가 있다. 본 연구는 소프트웨어 교육의 필요성에 대한 인식을 긍정적으로 변화시키고, 소프트웨어 인재양성 교육정책에 대한 국민적 공감대를 확산시키기 위한 방안을 제안하고자 소프트웨어 교육용 공공개방데이터를 활용한 스마트러닝 프레임워크를 개발하고자 하였다. 본 논문의 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 선행연구 고찰을 통해 소프트웨어 교육의 개념을 정의하고, 소프트웨어 교육 범위 확정을 위해 컴퓨팅 사고력, 알고리즘, 프로그래밍에 관련된 선행연구를 통해 효과적인 소프트웨어 교육 활성화를 위한 학습 프레임워크 기반 수업 콘텐츠의 개발과 적용 가능성을 살펴보았다. 둘째, 공공개방데이터의 개념 정의를 위해 기존 공공데이터의 선행연구 및 공공데이터 관련 용어를 다룬 법률들을 살펴보았다. 또한, 공공기관이 아닌 민간 기업이나 시민단체 등에 의해 생성 및 제공되는 공공성을 지닌 개방데이터의 활용사례들을 조사하였다. 또한, 교육용 공공개방데이터의 활용사례들을 분석하여 소개하였다. 셋째, 교육용 모바일 앱과 스마트러닝에 대한 선행연구를 통해 언제, 어디서나 손쉽게 접할 수 있는 스마트폰을 이용한 학습 프레임워크를 개발하고자 하였다. 즉, 교육전문가들은 소프트웨어 교육과 관련된 교육내용, 확인문제, 온라인 및 오프라인 교육일정 등의 데이터를 언제든 만들어 등록할 수 있고, 학생 및 일반인들은 교육전문가가 만든 교육 내용을 실시간으로 접할 수 있도록 클라우드 기반 스마트러닝 시스템(Cloud Smart Learning System, CSLS)인 모바일 앱을 설계 및 구현하고자 하였다. 본
Software(SW) is an emerging issue in that it creates value and helps people grow through innovation. Now we are living in the world that is software-based both economically and socially. The ability to use software gives competitiveness to each level of individual, business, and nation in order to a...
Software(SW) is an emerging issue in that it creates value and helps people grow through innovation. Now we are living in the world that is software-based both economically and socially. The ability to use software gives competitiveness to each level of individual, business, and nation in order to adapt to this trend and advance. Thus the importance on expanding software education is deeply emphasized recently. As mathematics and science were to develop the systematic thinking in the Industrial Age, software education is necessary to improve computational thinking in the 21st century when the creating knowledge becomes crucial in the society. Therefore, Ministry of Science, ICT and Future and Ministry of education emphasize on nurturing Software talents who have proper communication skills with the ability to solve the problem creatively through combining their knowledge with other areas. After, in July 2014, they announced a new policy on "realizing software-centered society." It is followed by the confirmed announcement made in september 2015, which is named "2015 revised curriculum". This is about including software course as a regular course in the curriculum of elementary and secondary education. The parents and even some teachers, however, lack the awareness of importance on education for utilizing software(SW). They misunderstand SW education as a course to train all the people to become a programmer and also they believe the education is only useful in the IT industry. According to the released curriculum on software education, the software(SW) course is included in the regular course and become a mandatory course in elementary education starting from 2017 and in the secondary(middle and high schools) education from 2018. In the secondary course, ‘information’ is classified as an independent subject. However, in the primary course, software education is only for 17 hours as a part of a subject named ‘practical course’. There are also not enough instructers who can provide well organized course to students for now. Software experience program provided by the government and private businesses are not possibly accommodate the size of all the students. Because the program can accommodate limited numbers of people and also the place for training is not always easy to access from all the schools. To overcome this problem, nationwide-scale advertisement should be conducted to help understanding the concept of SW education and its necessity. Also the effort is required to help the parents to understand the positive aspects on SW education as their children will search their career better and also with professional equipment. Meanwhile, as creating new types of businesses emerge as a major issue in the industry, many countries recognize public data as national resources for the future and they are increasing its significance. As of October 2013, 「the law on providing and boosting usage of public data」 has been in effect. the law is owned and managed by public institutions and it guarantees the access from the public to the open data. It aims to improve quality of life by public use and contribute to domestic economic growth as well. Even though the policy made the access possible on open public data, it is still not used frequently. Considering the scale of 16,894 cases of open data, only 803 cases of usage is far below the expectation. In other words, the meaning of the open data policy and the concept of public data and how to use the system are not yet generally known to people. So the using rate is significantly low. Especially when it comes to education sector, using rate of public data is lower then any other sectors. Though there are some contents, public data for the SW education purpose is now spread over multiple web sites from the Ministry of Education, Education office to private education agencies. Thus, it is inconvenient for the users who wants the access to the data on education. The effective SW training is possible when the data is gathered and forms meta-data from each agency. It will complete the public data for SW education and also the mobile application should provide the same data for the users. The purpose of this study is to develop a learning framework by utilizing public open data for SW education. The study aims to change the perception of SW education positively. The study suggests the way to form a social consensus on making a educational policy which nurtures SW talents in Korea as well. This study follows the methods below. First, we presented the definition of software(SW) education through reviewing the precedent study. Then, for searching effective ways to promote SW education, we examined the possibility of development and application of the contents for class based on learning framework. The precedent study includes computational thinking, algorithm, and programming to define the range of SW education, Second, we also reviewed the precedent study on the public data and the laws containing related terminologies in order to define the concept of public open data. Instead of covering the data created by public institutions, the survey was focused on applied cases of public data which is created and provided by public sectors or community organizations and others. Also the study analyzed the applied cases of public open data for education purpose. Thirdly, precedent study on mobile app for educational use and smart learning was to develop a mobile learning framework which is available, anytime anywhere. In other words, Cloud-based smart learning system (CSLS) mobile application was designed and implemented for education experts to register the data such as SW education contents, quiz, online and offline class schedules. Also the students and other general public are free to real-time access to the contents developed by those education specialists. In this study, the learning framework which utilizes the pub
Software(SW) is an emerging issue in that it creates value and helps people grow through innovation. Now we are living in the world that is software-based both economically and socially. The ability to use software gives competitiveness to each level of individual, business, and nation in order to adapt to this trend and advance. Thus the importance on expanding software education is deeply emphasized recently. As mathematics and science were to develop the systematic thinking in the Industrial Age, software education is necessary to improve computational thinking in the 21st century when the creating knowledge becomes crucial in the society. Therefore, Ministry of Science, ICT and Future and Ministry of education emphasize on nurturing Software talents who have proper communication skills with the ability to solve the problem creatively through combining their knowledge with other areas. After, in July 2014, they announced a new policy on "realizing software-centered society." It is followed by the confirmed announcement made in september 2015, which is named "2015 revised curriculum". This is about including software course as a regular course in the curriculum of elementary and secondary education. The parents and even some teachers, however, lack the awareness of importance on education for utilizing software(SW). They misunderstand SW education as a course to train all the people to become a programmer and also they believe the education is only useful in the IT industry. According to the released curriculum on software education, the software(SW) course is included in the regular course and become a mandatory course in elementary education starting from 2017 and in the secondary(middle and high schools) education from 2018. In the secondary course, ‘information’ is classified as an independent subject. However, in the primary course, software education is only for 17 hours as a part of a subject named ‘practical course’. There are also not enough instructers who can provide well organized course to students for now. Software experience program provided by the government and private businesses are not possibly accommodate the size of all the students. Because the program can accommodate limited numbers of people and also the place for training is not always easy to access from all the schools. To overcome this problem, nationwide-scale advertisement should be conducted to help understanding the concept of SW education and its necessity. Also the effort is required to help the parents to understand the positive aspects on SW education as their children will search their career better and also with professional equipment. Meanwhile, as creating new types of businesses emerge as a major issue in the industry, many countries recognize public data as national resources for the future and they are increasing its significance. As of October 2013, 「the law on providing and boosting usage of public data」 has been in effect. the law is owned and managed by public institutions and it guarantees the access from the public to the open data. It aims to improve quality of life by public use and contribute to domestic economic growth as well. Even though the policy made the access possible on open public data, it is still not used frequently. Considering the scale of 16,894 cases of open data, only 803 cases of usage is far below the expectation. In other words, the meaning of the open data policy and the concept of public data and how to use the system are not yet generally known to people. So the using rate is significantly low. Especially when it comes to education sector, using rate of public data is lower then any other sectors. Though there are some contents, public data for the SW education purpose is now spread over multiple web sites from the Ministry of Education, Education office to private education agencies. Thus, it is inconvenient for the users who wants the access to the data on education. The effective SW training is possible when the data is gathered and forms meta-data from each agency. It will complete the public data for SW education and also the mobile application should provide the same data for the users. The purpose of this study is to develop a learning framework by utilizing public open data for SW education. The study aims to change the perception of SW education positively. The study suggests the way to form a social consensus on making a educational policy which nurtures SW talents in Korea as well. This study follows the methods below. First, we presented the definition of software(SW) education through reviewing the precedent study. Then, for searching effective ways to promote SW education, we examined the possibility of development and application of the contents for class based on learning framework. The precedent study includes computational thinking, algorithm, and programming to define the range of SW education, Second, we also reviewed the precedent study on the public data and the laws containing related terminologies in order to define the concept of public open data. Instead of covering the data created by public institutions, the survey was focused on applied cases of public data which is created and provided by public sectors or community organizations and others. Also the study analyzed the applied cases of public open data for education purpose. Thirdly, precedent study on mobile app for educational use and smart learning was to develop a mobile learning framework which is available, anytime anywhere. In other words, Cloud-based smart learning system (CSLS) mobile application was designed and implemented for education experts to register the data such as SW education contents, quiz, online and offline class schedules. Also the students and other general public are free to real-time access to the contents developed by those education specialists. In this study, the learning framework which utilizes the pub
주제어
#경영정보 소프트웨어 교육 공공개방데이터 software education public open data 모바일앱
학위논문 정보
저자
김유리
학위수여기관
신라대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
경영학과 경영정보전공
지도교수
문용은
발행연도
2016
총페이지
vi, 114장
키워드
경영정보 소프트웨어 교육 공공개방데이터 software education public open data 모바일앱
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.