본 연구는 학원강사의 직무스트레스, 직무만족, 이직의도의 관계를 알아보고, 직무스트레스가 이직의도에 직·간접으로 영향을 줄 때 직무만족의 매개효과를 검증하였다. 학원강사의 심리적·물리적 직무스트레스 요인을 명확히 파악함으로써 직무스트레스를 줄이고 직무만족을 높여 학원강사의 이직의도 감소를 목적으로 한다. 이를 확인하기 위하여 전국의 보습학원, 입시학원, 영어전문학원에 근무하는 학원강사 325명을 대상으로 설문지조사를 하였다. 이 중 응답이 불성실한 16부를 제거하고 309부를 최종 분석에 사용하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료의 통계 처리는 ...
본 연구는 학원강사의 직무스트레스, 직무만족, 이직의도의 관계를 알아보고, 직무스트레스가 이직의도에 직·간접으로 영향을 줄 때 직무만족의 매개효과를 검증하였다. 학원강사의 심리적·물리적 직무스트레스 요인을 명확히 파악함으로써 직무스트레스를 줄이고 직무만족을 높여 학원강사의 이직의도 감소를 목적으로 한다. 이를 확인하기 위하여 전국의 보습학원, 입시학원, 영어전문학원에 근무하는 학원강사 325명을 대상으로 설문지조사를 하였다. 이 중 응답이 불성실한 16부를 제거하고 309부를 최종 분석에 사용하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료의 통계 처리는 SPSS 18.0 프로그램과 AMOS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 변인들 간의 관계구조를 분석하기 위하여 학원강사의 직무스트레스가 직무만족을 매개로 하여 이직의도에 간접적으로 영향을 미치는 경로가 포함된 모형을 설정하고 구조방정식 모형분석(structural equation model)을 실시하였으며, 부트스트랩(bootstrap)을 통해 학원강사의 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향에 대한 직무만족의 매개효과를 살펴보았다. 위와 같은 연구절차를 거쳐 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학원강사의 직무스트레스가 높을수록 직무만족이 감소한다는 것을 확인할 수 있었다. 직무스트레스 측정변인에서 관계갈등, 보상부적절, 직장문화 등이 직무만족 측정변인과 대부분 유의미한 부(-)적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 특히 직장문화와 관련된 스트레스가 직무만족에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 학원강사의 직무만족이 높을수록 이직의도는 감소하는 유의미한 부(-)적 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학원강사의 직무스트레스가 높을수록 이직의도가 증가한다는 것을 확인할 수 있었다. 직무스트레스 변인 중 관계갈등, 보상부적절, 직장문화 등은 이직의도에 간접적으로 정(+)의 영향을 미쳤으며, 보상부적절 스트레스 변인만이 이직의도에 직접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학원강사의 직무스트레스가 직무만족을 완전 매개로하여 이직의도에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 학원강사의 직무스트레스 요인 중 관계갈등, 보상부적절, 직장문화는 직무스트레스 → 직무만족 → 이직의도 경로의 간접효과가 유의미한 것으로 검증되어 이직의도에 직접적으로 영향을 미치기보다는 직무만족의 완전매개를 통해 이직의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 종합해 볼 때 학원강사의 이직의도에 영향에 미치는 결정적인 변인이 직무만족이며, 직무만족은 직무스트레스에 의하여 결정된다. 따라서 학원현장에서 학원강사의 이직의도를 낮추기 위해 최우선으로 직무스트레스원이 어디에서 발생하는지 원인을 분석하고, 스트레스 해소를 위해 정서적·물리적 직무환경을 개선해야해야 함을 시사한다.
본 연구는 학원강사의 직무스트레스, 직무만족, 이직의도의 관계를 알아보고, 직무스트레스가 이직의도에 직·간접으로 영향을 줄 때 직무만족의 매개효과를 검증하였다. 학원강사의 심리적·물리적 직무스트레스 요인을 명확히 파악함으로써 직무스트레스를 줄이고 직무만족을 높여 학원강사의 이직의도 감소를 목적으로 한다. 이를 확인하기 위하여 전국의 보습학원, 입시학원, 영어전문학원에 근무하는 학원강사 325명을 대상으로 설문지조사를 하였다. 이 중 응답이 불성실한 16부를 제거하고 309부를 최종 분석에 사용하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료의 통계 처리는 SPSS 18.0 프로그램과 AMOS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 변인들 간의 관계구조를 분석하기 위하여 학원강사의 직무스트레스가 직무만족을 매개로 하여 이직의도에 간접적으로 영향을 미치는 경로가 포함된 모형을 설정하고 구조방정식 모형분석(structural equation model)을 실시하였으며, 부트스트랩(bootstrap)을 통해 학원강사의 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향에 대한 직무만족의 매개효과를 살펴보았다. 위와 같은 연구절차를 거쳐 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학원강사의 직무스트레스가 높을수록 직무만족이 감소한다는 것을 확인할 수 있었다. 직무스트레스 측정변인에서 관계갈등, 보상부적절, 직장문화 등이 직무만족 측정변인과 대부분 유의미한 부(-)적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 특히 직장문화와 관련된 스트레스가 직무만족에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 학원강사의 직무만족이 높을수록 이직의도는 감소하는 유의미한 부(-)적 상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학원강사의 직무스트레스가 높을수록 이직의도가 증가한다는 것을 확인할 수 있었다. 직무스트레스 변인 중 관계갈등, 보상부적절, 직장문화 등은 이직의도에 간접적으로 정(+)의 영향을 미쳤으며, 보상부적절 스트레스 변인만이 이직의도에 직접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학원강사의 직무스트레스가 직무만족을 완전 매개로하여 이직의도에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 학원강사의 직무스트레스 요인 중 관계갈등, 보상부적절, 직장문화는 직무스트레스 → 직무만족 → 이직의도 경로의 간접효과가 유의미한 것으로 검증되어 이직의도에 직접적으로 영향을 미치기보다는 직무만족의 완전매개를 통해 이직의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 종합해 볼 때 학원강사의 이직의도에 영향에 미치는 결정적인 변인이 직무만족이며, 직무만족은 직무스트레스에 의하여 결정된다. 따라서 학원현장에서 학원강사의 이직의도를 낮추기 위해 최우선으로 직무스트레스원이 어디에서 발생하는지 원인을 분석하고, 스트레스 해소를 위해 정서적·물리적 직무환경을 개선해야해야 함을 시사한다.
This study examines the relationship among job stress, job satisfaction, and willingness to leave the job of private tutoring instructors while trying to find out the mediation effect of job satisfaction when job stress has a direct and indirect impact on the teachers' willingness to quit. The main ...
This study examines the relationship among job stress, job satisfaction, and willingness to leave the job of private tutoring instructors while trying to find out the mediation effect of job satisfaction when job stress has a direct and indirect impact on the teachers' willingness to quit. The main aim of this study is to understand what makes private tutoring instructors stressed out and help their job satisfaction level improve so that more of them can stay in their current jobs. To this end, the author conducted a survey on 335 teachers working in private after-schools including supplementary "cram" schools, college entrance exam prep schools, and English language schools across the country. Of these, the author discarded 16 responses due to incomplete answers and used 309 questionnaire sheets for analysis. The data were processed through the SPSS 18.0 and AMOS 18.0 statistical packages. In order to find out the relational structure among variables, the author set up a model with paths by which job stress of the teachers affects their intention to quit indirectly through the mediation of job satisfaction and attempted an analysis of the structural equation model. In addition, the author looked at the mediation effect of job satisfaction when their job stress affects their willingness to leave their job through Bootstrap. The results of the analysis are as follows: First, the higher the degree of stress suffered by the private tutoring instructors the lower their job satisfaction level. Of the variables measuring the degree of job stress including relational strife, inadequate compensation, and uninspiring workplace culture, all exhibited a statistically significant negative correlation with the variables representing job satisfaction level. In particular, the stress in relation to uninspiring workplace culture turned out to affect the teachers' job satisfaction most. Second, there was a statistically significant negative correlation between the teachers' job satisfaction level and their intention to leave the job. Third, the higher the teachers' stress level gets, the more likely they want to quit and look for other occupations. All the variables measuring the degree of job stress including relational strife, inadequate compensation, and uninspiring workplace culture indirectly had a positive correlation with the willingness to leave while only the inadequate compensation variable turned out to have directly and positively impacted the teachers' willingness to leave. Fourth, it was found that workplace stress of the teachers had a positive impact on their intention to leave through the full mediation of job satisfaction. The variables affecting the teachers' stress level including relational strife, inadequate compensation, and uninspiring workplace culture have an indirect impact on their willingness to leave through the path of work stress, job satisfaction, and willingness to leave, which implies that the variables' effects were indirect, rather than direct, through the full medium of job satisfaction. From these results, one can conclude that the most critical factor that influences the decision for the teachers to stay or quit is job satisfaction, which in turn is determined by work-related stress level. In order to reduce the high turnover rate among private tutoring instructors, it is necessary to find out the sources of stress in the workplace and eliminate or alleviate such factors physically or emotionally.
This study examines the relationship among job stress, job satisfaction, and willingness to leave the job of private tutoring instructors while trying to find out the mediation effect of job satisfaction when job stress has a direct and indirect impact on the teachers' willingness to quit. The main aim of this study is to understand what makes private tutoring instructors stressed out and help their job satisfaction level improve so that more of them can stay in their current jobs. To this end, the author conducted a survey on 335 teachers working in private after-schools including supplementary "cram" schools, college entrance exam prep schools, and English language schools across the country. Of these, the author discarded 16 responses due to incomplete answers and used 309 questionnaire sheets for analysis. The data were processed through the SPSS 18.0 and AMOS 18.0 statistical packages. In order to find out the relational structure among variables, the author set up a model with paths by which job stress of the teachers affects their intention to quit indirectly through the mediation of job satisfaction and attempted an analysis of the structural equation model. In addition, the author looked at the mediation effect of job satisfaction when their job stress affects their willingness to leave their job through Bootstrap. The results of the analysis are as follows: First, the higher the degree of stress suffered by the private tutoring instructors the lower their job satisfaction level. Of the variables measuring the degree of job stress including relational strife, inadequate compensation, and uninspiring workplace culture, all exhibited a statistically significant negative correlation with the variables representing job satisfaction level. In particular, the stress in relation to uninspiring workplace culture turned out to affect the teachers' job satisfaction most. Second, there was a statistically significant negative correlation between the teachers' job satisfaction level and their intention to leave the job. Third, the higher the teachers' stress level gets, the more likely they want to quit and look for other occupations. All the variables measuring the degree of job stress including relational strife, inadequate compensation, and uninspiring workplace culture indirectly had a positive correlation with the willingness to leave while only the inadequate compensation variable turned out to have directly and positively impacted the teachers' willingness to leave. Fourth, it was found that workplace stress of the teachers had a positive impact on their intention to leave through the full mediation of job satisfaction. The variables affecting the teachers' stress level including relational strife, inadequate compensation, and uninspiring workplace culture have an indirect impact on their willingness to leave through the path of work stress, job satisfaction, and willingness to leave, which implies that the variables' effects were indirect, rather than direct, through the full medium of job satisfaction. From these results, one can conclude that the most critical factor that influences the decision for the teachers to stay or quit is job satisfaction, which in turn is determined by work-related stress level. In order to reduce the high turnover rate among private tutoring instructors, it is necessary to find out the sources of stress in the workplace and eliminate or alleviate such factors physically or emotionally.
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