본 연구는 학원강사를 대상으로 직무스트레스, 강사효능감, 조직몰입, 이직의도 사이의 관계를 살펴보고, 학원강사의 직무스트레스와 이직의도 간에 강사효능감과 조직몰입이 매개효과를 보이는지를 검증하고자 하였다. 이를 통해 학원강사는 자신이 강사로서의 강사효능감을 바르게 인식하는 계기를 마련하고 학원경영자는 학원강사의 이직의도를 낮추는 방안을 모색해 보는 것을 목적으로 하였다. 궁극적으로는 학원 경영의 안정화 및 학원교육의 질적 발전과 교육적 기능 강화에 도움이 되고자하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 각 변인들의 관계를 살펴본 학위 논문학술지 논문, 보도자료 및 통계 등을 포괄적이며 체계적으로 고찰한 문헌연구 통해 연구모형을 도출하였고, 연구모형을 검증하고자 설문조사를 통하여 ...
본 연구는 학원강사를 대상으로 직무스트레스, 강사효능감, 조직몰입, 이직의도 사이의 관계를 살펴보고, 학원강사의 직무스트레스와 이직의도 간에 강사효능감과 조직몰입이 매개효과를 보이는지를 검증하고자 하였다. 이를 통해 학원강사는 자신이 강사로서의 강사효능감을 바르게 인식하는 계기를 마련하고 학원경영자는 학원강사의 이직의도를 낮추는 방안을 모색해 보는 것을 목적으로 하였다. 궁극적으로는 학원 경영의 안정화 및 학원교육의 질적 발전과 교육적 기능 강화에 도움이 되고자하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 각 변인들의 관계를 살펴본 학위 논문학술지 논문, 보도자료 및 통계 등을 포괄적이며 체계적으로 고찰한 문헌연구 통해 연구모형을 도출하였고, 연구모형을 검증하고자 설문조사를 통하여 실증연구를 수행하였다. 자료수집은 서울, 인천, 경기 중심의 학교교과 교습학원에 근무하는 학원강사들을 대상으로 2018년 8월 10일부터 2018년 9월 3일 사이에 이루어졌으며 설문지는 직접 방문하거나 인터넷을 활용하는 방법을 사용하였다. 배포된 설문지는 370부 중 불성실한 21부를 제외하고, 총 349부를 최종 분석에 활용하였다. 본 연구의 통계 처리는 IBM SPSS Statistics 24와 AMOS 18.0 프로그램을 사용했다. 변인들 사이의 인과관계를 살펴보기 위하여 구조방정식 모형분석(SEM)을 실시했고, 매개효과는 부트스트랩핑(bootstrapping)방식을 활용하여 검증했다. 이와 같은 연구 과정을 거쳐 도달한 결과는 다음과 같다. 첫째, 직무스트레스, 강사효능감, 조직몰입, 이직의도의 하위 변인들 간의 상관관계를 살펴본 결과 직무스트레스의 하위변인인 직무요구와 강사효능감의 하위요인인 자기조절감, 과제난이도는 유의미한 결과를 나타내지 않았고 직무요구와 자신감은 정(+)의 관계를 나타냈으며, 직무스트레스의 하위요인인 직무자율, 관계갈등, 직무 불안정, 보상 부적절, 직장문화와 강사효능감의 하위요인인 자기조절 효능감, 자신감, 과제난이도와는 부(-)의 관계를 나타냈다. 직무스트레스와 조직몰입의 하위영역들 간에는 모두 유의미한 부(-)의 관계를 보였고 직무스트레스와 이직의도의 하위영역들 간에는 유의미한 정(+)의 관계를 나타냈다. 둘째, 직무스트레스와 강사효능감, 조직몰입, 이직의도의 인과관계를 살펴보면 직무스트레스는 강사효능감과 조직몰입에 유의미한 부(-)적 영향을 미쳤고 조직몰입은 이직의도와 유의미한 부(-)적 영향을 미쳤다. 그러나 강사효능감은 조직몰입과 이직의도에, 직무스트레스는 이직의도에 유의미한 영향력을 보이지 않았다. 셋째, 학원강사의 직무스트레스가 강사효능감과 조직몰입 이직의도의 인과관계에서 강사효능감과 조직몰입의 매개효과를 살펴보기 위하여 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 모수 추정은 최대우도법(ML: Maximum Likelihood)을 사용했고, 모형의 적합도 판단을 위해서 χ2, RMR, TLI, GFI, CFI, RMSEA를 지표로 사용했다. 이를 통해 학원강사의 직무스트레스와 이직의도의 관계에 있어 매개변수는 조직몰입이며 변수들간에 구조적 인과관계가 있다는 것을 확인하였다. 결론적으로 학원강사의 직무스트레스는 학원 교육의 질을 좌우하는 학원강사의 강사효능감을 낮출 뿐 아니라 조직몰입을 통한 이직의도에 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 따라서 학원강사는 직무스트레스가 강사효능감에 미치는 영향을 알고 교육서비스 전문가로서 역량강화를 위해 강사 스스로의 직무스트레스를 관리해야 한다. 또한, 학원경영자는 직무자율성, 관계갈등, 보상부적절, 직장문화에 대한 환경과 처우를 개선하고 학원강사의 조직몰입에 대한 수준을 높일 수 있도록 지속적으로 노력하며 경영의 안정성을 확보하기 위한 이직관리를 체계적으로 해야한다.
본 연구는 학원강사를 대상으로 직무스트레스, 강사효능감, 조직몰입, 이직의도 사이의 관계를 살펴보고, 학원강사의 직무스트레스와 이직의도 간에 강사효능감과 조직몰입이 매개효과를 보이는지를 검증하고자 하였다. 이를 통해 학원강사는 자신이 강사로서의 강사효능감을 바르게 인식하는 계기를 마련하고 학원경영자는 학원강사의 이직의도를 낮추는 방안을 모색해 보는 것을 목적으로 하였다. 궁극적으로는 학원 경영의 안정화 및 학원교육의 질적 발전과 교육적 기능 강화에 도움이 되고자하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 각 변인들의 관계를 살펴본 학위 논문학술지 논문, 보도자료 및 통계 등을 포괄적이며 체계적으로 고찰한 문헌연구 통해 연구모형을 도출하였고, 연구모형을 검증하고자 설문조사를 통하여 실증연구를 수행하였다. 자료수집은 서울, 인천, 경기 중심의 학교교과 교습학원에 근무하는 학원강사들을 대상으로 2018년 8월 10일부터 2018년 9월 3일 사이에 이루어졌으며 설문지는 직접 방문하거나 인터넷을 활용하는 방법을 사용하였다. 배포된 설문지는 370부 중 불성실한 21부를 제외하고, 총 349부를 최종 분석에 활용하였다. 본 연구의 통계 처리는 IBM SPSS Statistics 24와 AMOS 18.0 프로그램을 사용했다. 변인들 사이의 인과관계를 살펴보기 위하여 구조방정식 모형분석(SEM)을 실시했고, 매개효과는 부트스트랩핑(bootstrapping)방식을 활용하여 검증했다. 이와 같은 연구 과정을 거쳐 도달한 결과는 다음과 같다. 첫째, 직무스트레스, 강사효능감, 조직몰입, 이직의도의 하위 변인들 간의 상관관계를 살펴본 결과 직무스트레스의 하위변인인 직무요구와 강사효능감의 하위요인인 자기조절감, 과제난이도는 유의미한 결과를 나타내지 않았고 직무요구와 자신감은 정(+)의 관계를 나타냈으며, 직무스트레스의 하위요인인 직무자율, 관계갈등, 직무 불안정, 보상 부적절, 직장문화와 강사효능감의 하위요인인 자기조절 효능감, 자신감, 과제난이도와는 부(-)의 관계를 나타냈다. 직무스트레스와 조직몰입의 하위영역들 간에는 모두 유의미한 부(-)의 관계를 보였고 직무스트레스와 이직의도의 하위영역들 간에는 유의미한 정(+)의 관계를 나타냈다. 둘째, 직무스트레스와 강사효능감, 조직몰입, 이직의도의 인과관계를 살펴보면 직무스트레스는 강사효능감과 조직몰입에 유의미한 부(-)적 영향을 미쳤고 조직몰입은 이직의도와 유의미한 부(-)적 영향을 미쳤다. 그러나 강사효능감은 조직몰입과 이직의도에, 직무스트레스는 이직의도에 유의미한 영향력을 보이지 않았다. 셋째, 학원강사의 직무스트레스가 강사효능감과 조직몰입 이직의도의 인과관계에서 강사효능감과 조직몰입의 매개효과를 살펴보기 위하여 구조방정식 모형 분석을 실시하였다. 모수 추정은 최대우도법(ML: Maximum Likelihood)을 사용했고, 모형의 적합도 판단을 위해서 χ2, RMR, TLI, GFI, CFI, RMSEA를 지표로 사용했다. 이를 통해 학원강사의 직무스트레스와 이직의도의 관계에 있어 매개변수는 조직몰입이며 변수들간에 구조적 인과관계가 있다는 것을 확인하였다. 결론적으로 학원강사의 직무스트레스는 학원 교육의 질을 좌우하는 학원강사의 강사효능감을 낮출 뿐 아니라 조직몰입을 통한 이직의도에 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 따라서 학원강사는 직무스트레스가 강사효능감에 미치는 영향을 알고 교육서비스 전문가로서 역량강화를 위해 강사 스스로의 직무스트레스를 관리해야 한다. 또한, 학원경영자는 직무자율성, 관계갈등, 보상부적절, 직장문화에 대한 환경과 처우를 개선하고 학원강사의 조직몰입에 대한 수준을 높일 수 있도록 지속적으로 노력하며 경영의 안정성을 확보하기 위한 이직관리를 체계적으로 해야한다.
This study researched relationship between job stress, teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention, and then it was to verify that teacher-efficacy and organizational commitment have mediating effects on private academic tutor’s job stress and turnover intention. Through that...
This study researched relationship between job stress, teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention, and then it was to verify that teacher-efficacy and organizational commitment have mediating effects on private academic tutor’s job stress and turnover intention. Through that, this study has purposes to give private academic tutors a chance that makes them appreciate their teacher-efficacy properly and to give private academy operators to seek measures to lower turnover intention of the tutors. This study tried to help make private academy operation stable, improve quality of private academies, and reinforce educational function. For the research purposes, this study derived a research model through comprehensive and systematic document reviews on dissertations, journal papers, press releases, and statistics. It conducted empirical research by using surveys in order to verify the research model. This study collected data through surveys on private academy tutors, working in Seoul, Incheon, and Gyeonggi province, from August 10th to September 3rd in 2018, and the survey was handed out directly or online. It analyzed a total of 349 surveys out of 370 except 21 unreliable surveys. It used IBM SPSS Statistics 24 and AMOS 18.0 programs for statistic procedure. In order to research causal relationship between variables, this study operated structural equation modeling (SEM), and it verified mediating effects by using bootstrapping. Depending on the procedures, this study found results as follows. First, as results of researching correlation between sub-factors of job stress, teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention, this study found that job requirement that is a sub-factor of job stress and self-regulation and task difficulty that are sub-factors of teacher-efficacy did not show significant results. Job requirement and confidence showed positive relationship. Job stress’ sub-factors including job autonomy, relationship conflict, duty instability, inappropriate reward, and work culture and teacher-efficacy’s sub-factors including self-regulation efficacy, confidence, and task difficulty showed negative relationship. Every sub-factor of job stress and organizational commitment showed significantly negative relationship. Sub-factors of job stress and turnover intention showed significant positive relationship. Second, in case of researching causal relationship between job stress, teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention, this study found that job stress gave significantly negative effects to teacher-efficacy and organizational commitment, and organizational commitment gave significantly negative effects to turnover intention. However, teacher-efficacy did not showed significant effects on organizational commitment and turnover intention, and job stress did not showed significant effects on turnover intention. Third, this study conducted structural equation modeling analysis in order to research whether job stress of private academy tutors could have mediating effects of teacher-efficacy and organizational commitment into causal relationship between teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention. This study used Maximum Likelihood (ML) for parameter estimation, and it used indicators as χ2, RMR, TLI, GFI, CFI, and RMSEA in order to verify fitness of the modeling. Depending on the procedures, this study found that mediating variable in the relationship between job stress of private academy tutors and turnover intention is organizational commitment, and it verified systematic causal relationship among the variables. In conclusion, this study found that job stress of private academy tutors could not only lower teacher-efficacy of them, which is an important factor of education quality but also influence turnover intention through organizational commitment. Therefore, private academy tutors should comprehend the effects of job stress on teacher-efficacy and manage their job stress by themselves in order to reinforce empowerment as educational service experts. In addition, private academy operators should improve environments and treatment on job autonomy, relationship conflict, inappropriate reward, and work culture, try to continuously enhance organizational commitment levels of tutors, and manage systematically turnover in order to secure operational stability.
This study researched relationship between job stress, teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention, and then it was to verify that teacher-efficacy and organizational commitment have mediating effects on private academic tutor’s job stress and turnover intention. Through that, this study has purposes to give private academic tutors a chance that makes them appreciate their teacher-efficacy properly and to give private academy operators to seek measures to lower turnover intention of the tutors. This study tried to help make private academy operation stable, improve quality of private academies, and reinforce educational function. For the research purposes, this study derived a research model through comprehensive and systematic document reviews on dissertations, journal papers, press releases, and statistics. It conducted empirical research by using surveys in order to verify the research model. This study collected data through surveys on private academy tutors, working in Seoul, Incheon, and Gyeonggi province, from August 10th to September 3rd in 2018, and the survey was handed out directly or online. It analyzed a total of 349 surveys out of 370 except 21 unreliable surveys. It used IBM SPSS Statistics 24 and AMOS 18.0 programs for statistic procedure. In order to research causal relationship between variables, this study operated structural equation modeling (SEM), and it verified mediating effects by using bootstrapping. Depending on the procedures, this study found results as follows. First, as results of researching correlation between sub-factors of job stress, teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention, this study found that job requirement that is a sub-factor of job stress and self-regulation and task difficulty that are sub-factors of teacher-efficacy did not show significant results. Job requirement and confidence showed positive relationship. Job stress’ sub-factors including job autonomy, relationship conflict, duty instability, inappropriate reward, and work culture and teacher-efficacy’s sub-factors including self-regulation efficacy, confidence, and task difficulty showed negative relationship. Every sub-factor of job stress and organizational commitment showed significantly negative relationship. Sub-factors of job stress and turnover intention showed significant positive relationship. Second, in case of researching causal relationship between job stress, teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention, this study found that job stress gave significantly negative effects to teacher-efficacy and organizational commitment, and organizational commitment gave significantly negative effects to turnover intention. However, teacher-efficacy did not showed significant effects on organizational commitment and turnover intention, and job stress did not showed significant effects on turnover intention. Third, this study conducted structural equation modeling analysis in order to research whether job stress of private academy tutors could have mediating effects of teacher-efficacy and organizational commitment into causal relationship between teacher-efficacy, organizational commitment, and turnover intention. This study used Maximum Likelihood (ML) for parameter estimation, and it used indicators as χ2, RMR, TLI, GFI, CFI, and RMSEA in order to verify fitness of the modeling. Depending on the procedures, this study found that mediating variable in the relationship between job stress of private academy tutors and turnover intention is organizational commitment, and it verified systematic causal relationship among the variables. In conclusion, this study found that job stress of private academy tutors could not only lower teacher-efficacy of them, which is an important factor of education quality but also influence turnover intention through organizational commitment. Therefore, private academy tutors should comprehend the effects of job stress on teacher-efficacy and manage their job stress by themselves in order to reinforce empowerment as educational service experts. In addition, private academy operators should improve environments and treatment on job autonomy, relationship conflict, inappropriate reward, and work culture, try to continuously enhance organizational commitment levels of tutors, and manage systematically turnover in order to secure operational stability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.