이 연구는 최근 명예퇴직이 증가하고 있는 교직 상황 속에서 명예퇴직을 신청한 교원들의 명예퇴직 의사결정에 영향을 미치는 요인은 무엇이고, 이러한 요인이 작용하여 명예퇴직의 결정으로 귀결되는 과정은 어떤 모습을 보이는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울지역에 근무하고 있는 초등학교 현직 교사 10명(명예퇴직을 신청)과 이미 명예퇴직을 한 초등학교 교사 6명 등 총 16명을 대상으로 11개 문항으로 구성된 질문지를 통해 면접을 실시하였다. 면담을 통해 녹음된 자료를 전사하여 수집된 16명의 자료를 ...
이 연구는 최근 명예퇴직이 증가하고 있는 교직 상황 속에서 명예퇴직을 신청한 교원들의 명예퇴직 의사결정에 영향을 미치는 요인은 무엇이고, 이러한 요인이 작용하여 명예퇴직의 결정으로 귀결되는 과정은 어떤 모습을 보이는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울지역에 근무하고 있는 초등학교 현직 교사 10명(명예퇴직을 신청)과 이미 명예퇴직을 한 초등학교 교사 6명 등 총 16명을 대상으로 11개 문항으로 구성된 질문지를 통해 면접을 실시하였다. 면담을 통해 녹음된 자료를 전사하여 수집된 16명의 자료를 질적 연구 방법으로 분석하였다. 명예퇴직 결정 과정에 관해 면담한 결과를 분석한 것을 바탕으로 본 연구에서 규명하고자했던 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같다.
첫째, 명예퇴직 의사결정에 영향을 미치는 요인들은 개인적 요인으로 제2의 인생 준비, 여유로운 생활, 체력 건강문제, 부모님 병간호였다. 학교 요인은 생활지도 문제, 업무 처리의 어려움, 침체되어 있는 분위기였으며 사회적 요인은 연금 문제, 교권 추락, 교원평가, 고령 교사 회피 문제이었다. 이 중에서 명예퇴직을 결정하는 가장 큰 요인은 학교 요인으로 생활지도 문제였다.
둘째, 명예퇴직으로 귀결되는 과정을 기대불일치 이론을 활용하여 설명해보고자 하였다. 기대불일치 이론은 교직에서 교사가 갖는 기대와 기대를 충족시키는 상황이 불일치함으로써 명예퇴직을 한다는 설명이다. 이 연구에서는 간접적으로 명예퇴직을 함으로써 기대되는 이익과 손해를 고려하는 방식으로 접근해 보았다. 명예퇴직 이익과 손해를 유형별로 나누어 살펴봤을 때 제 1유형으로 동전의 양면처럼 같은 요인이 서로 이익이 되는 동시에 손해 요인이 되는 경우가 있고, 제 2유형이나 제 3유형처럼 같은 요인이 동전의 양면처럼 서로 이익이 되는 동시에 손해로 작용하는 가운데 이익이나 손해 요인으로 다른 이질적인 요인이 더 있는 경우도 있었다. 또한 제 4유형으로 서로 다른 이질 요인이 이익과 손해로 작용하는 경우도 있었으며, 제 5유형으로 손해 요인은 없고 이익 요인만 작용하는 경우도 있었다. 즉, 교사들이 명예퇴직 함으로써 기대되는 이익과 손실을 비교함으로써 명예 퇴직할 때 기대되는 손실보다 이익이 많을 경우 명예퇴직 의사를 결정함을 알 수 있었다.
셋째, 장이론을 활용하여 명예퇴직의 결정 과정을 또 다른 측면에서 분석하였다. 즉, 명예퇴직을 하려는 교사는 한 가지 이유만이 아닌 교사 개인의 심리적 상태, 현재 상황 등 여러 가지 힘이 작용하는 생활공간에 존재한다. 여기에서 학생이나 학부모 관련 힘으로서 교직으로부터 밀어내는 힘과 교직에 붙잡아놓고자 하는 힘의 길항 작용 속에서 명예퇴직이 귀결되는 것으로 나타났다. 명예퇴직 의사결정을 제약하는 교사 개인적 요인은 주변 사람들의 만류, 퇴직 후의 삶에 대한 불안감이나 교직에의 미련, 반 아이들에 대한 미안감, 경제적 부담감, 승진에 대한 미련, 민원 해결 문제 등으로 이들은 명예퇴직을 망설이게 하는 힘이었다. 명예퇴직을 억제하는데 가장 크게 작용하는 힘은 주변 사람들의 만류와 퇴직 후의 삶에 대한 불안감이었다. 반면에 명예퇴직 의사결정을 촉진 시키는 힘은 개인적 요인으로는 새로운 인생계획 및 부모님의 건강 돌봄이었고 학교 요인으로는 생활지도 관련 문제들과 관리자와의 갈등이었으며 사회 요인으로는 연금 문제였다.
명예퇴직을 촉진시키는데 가장 크게 작용하는 힘은 학교 요인으로 생활지도 관련 문제였다. 또한 교사들이 외부의 여러 가지 불안한 환경 및 부정적인 경험에 의해 명예퇴직을 신청할 때 안심, 만족감, 행복, 자유로움, 허전함, 후회, 걱정, 불안, 죄책감, 짜증, 괘씸하고 분한 마음 등의 여러 가지 감정을 느낀다고 한다. 이러한 여러 가지 감정들의 유형을 살펴본 결과 긍정적인 감정 유형의 교사들은 미래에 대한 계획과 희망으로 명예퇴직 의사를 내부적인 힘에 의해 스스로 결정한 교사들이었으며 부정적 감정을 느끼는 유형의 교사들은 내부의 힘보다는 외부의 힘, 즉 생활지도 문제, 연금 문제 등으로 밀려 명예퇴직을 결심한 것으로 보이며 긍정적, 부정적 감정을 같이 느끼는 교사들은 내부적인 힘과 외부적인 힘의 갈등상태에서 명예퇴직을 결정함을 알 수 있었다. 이것을 통해 교사들은 여러 가지 힘의 작용에 의해 명예퇴직을 결정한다고 본다.
이 연구는 명예퇴직을 한 교사들과 현재 재직하고 있는 명예퇴직을 신청한 교사들이 여러 가지 시사점을 제공해 주고 있지만, 다음과 같은 연구의 한계 및 후속 연구의 필요성을 가지고 있다.
첫째, 이 연구는 서울에 근무한, 또는 근무하는 초등학교 교원만을 대상으로 하였기 때문에 초·중등 전체 교원뿐만 아니라 전국적인 상황으로 일반화하는 데는 주의를 필요로 한다. 둘째, 이 연구는 이미 명예 퇴직한 수석교사 1명을 제외하고는 모두 초등학교 평교사들만을 연구 대상으로 했기 때문에 연구 대상에 있어서 직위별, 연령별, 남녀 비율을 고려한 폭넓은 연구가 실시될 필요가 있다. 셋째, 질적 연구의 한계로서 질문지의 내용이나 자료의 수집, 절차 방
이 연구는 최근 명예퇴직이 증가하고 있는 교직 상황 속에서 명예퇴직을 신청한 교원들의 명예퇴직 의사결정에 영향을 미치는 요인은 무엇이고, 이러한 요인이 작용하여 명예퇴직의 결정으로 귀결되는 과정은 어떤 모습을 보이는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울지역에 근무하고 있는 초등학교 현직 교사 10명(명예퇴직을 신청)과 이미 명예퇴직을 한 초등학교 교사 6명 등 총 16명을 대상으로 11개 문항으로 구성된 질문지를 통해 면접을 실시하였다. 면담을 통해 녹음된 자료를 전사하여 수집된 16명의 자료를 질적 연구 방법으로 분석하였다. 명예퇴직 결정 과정에 관해 면담한 결과를 분석한 것을 바탕으로 본 연구에서 규명하고자했던 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같다.
첫째, 명예퇴직 의사결정에 영향을 미치는 요인들은 개인적 요인으로 제2의 인생 준비, 여유로운 생활, 체력 건강문제, 부모님 병간호였다. 학교 요인은 생활지도 문제, 업무 처리의 어려움, 침체되어 있는 분위기였으며 사회적 요인은 연금 문제, 교권 추락, 교원평가, 고령 교사 회피 문제이었다. 이 중에서 명예퇴직을 결정하는 가장 큰 요인은 학교 요인으로 생활지도 문제였다.
둘째, 명예퇴직으로 귀결되는 과정을 기대불일치 이론을 활용하여 설명해보고자 하였다. 기대불일치 이론은 교직에서 교사가 갖는 기대와 기대를 충족시키는 상황이 불일치함으로써 명예퇴직을 한다는 설명이다. 이 연구에서는 간접적으로 명예퇴직을 함으로써 기대되는 이익과 손해를 고려하는 방식으로 접근해 보았다. 명예퇴직 이익과 손해를 유형별로 나누어 살펴봤을 때 제 1유형으로 동전의 양면처럼 같은 요인이 서로 이익이 되는 동시에 손해 요인이 되는 경우가 있고, 제 2유형이나 제 3유형처럼 같은 요인이 동전의 양면처럼 서로 이익이 되는 동시에 손해로 작용하는 가운데 이익이나 손해 요인으로 다른 이질적인 요인이 더 있는 경우도 있었다. 또한 제 4유형으로 서로 다른 이질 요인이 이익과 손해로 작용하는 경우도 있었으며, 제 5유형으로 손해 요인은 없고 이익 요인만 작용하는 경우도 있었다. 즉, 교사들이 명예퇴직 함으로써 기대되는 이익과 손실을 비교함으로써 명예 퇴직할 때 기대되는 손실보다 이익이 많을 경우 명예퇴직 의사를 결정함을 알 수 있었다.
셋째, 장이론을 활용하여 명예퇴직의 결정 과정을 또 다른 측면에서 분석하였다. 즉, 명예퇴직을 하려는 교사는 한 가지 이유만이 아닌 교사 개인의 심리적 상태, 현재 상황 등 여러 가지 힘이 작용하는 생활공간에 존재한다. 여기에서 학생이나 학부모 관련 힘으로서 교직으로부터 밀어내는 힘과 교직에 붙잡아놓고자 하는 힘의 길항 작용 속에서 명예퇴직이 귀결되는 것으로 나타났다. 명예퇴직 의사결정을 제약하는 교사 개인적 요인은 주변 사람들의 만류, 퇴직 후의 삶에 대한 불안감이나 교직에의 미련, 반 아이들에 대한 미안감, 경제적 부담감, 승진에 대한 미련, 민원 해결 문제 등으로 이들은 명예퇴직을 망설이게 하는 힘이었다. 명예퇴직을 억제하는데 가장 크게 작용하는 힘은 주변 사람들의 만류와 퇴직 후의 삶에 대한 불안감이었다. 반면에 명예퇴직 의사결정을 촉진 시키는 힘은 개인적 요인으로는 새로운 인생계획 및 부모님의 건강 돌봄이었고 학교 요인으로는 생활지도 관련 문제들과 관리자와의 갈등이었으며 사회 요인으로는 연금 문제였다.
명예퇴직을 촉진시키는데 가장 크게 작용하는 힘은 학교 요인으로 생활지도 관련 문제였다. 또한 교사들이 외부의 여러 가지 불안한 환경 및 부정적인 경험에 의해 명예퇴직을 신청할 때 안심, 만족감, 행복, 자유로움, 허전함, 후회, 걱정, 불안, 죄책감, 짜증, 괘씸하고 분한 마음 등의 여러 가지 감정을 느낀다고 한다. 이러한 여러 가지 감정들의 유형을 살펴본 결과 긍정적인 감정 유형의 교사들은 미래에 대한 계획과 희망으로 명예퇴직 의사를 내부적인 힘에 의해 스스로 결정한 교사들이었으며 부정적 감정을 느끼는 유형의 교사들은 내부의 힘보다는 외부의 힘, 즉 생활지도 문제, 연금 문제 등으로 밀려 명예퇴직을 결심한 것으로 보이며 긍정적, 부정적 감정을 같이 느끼는 교사들은 내부적인 힘과 외부적인 힘의 갈등상태에서 명예퇴직을 결정함을 알 수 있었다. 이것을 통해 교사들은 여러 가지 힘의 작용에 의해 명예퇴직을 결정한다고 본다.
이 연구는 명예퇴직을 한 교사들과 현재 재직하고 있는 명예퇴직을 신청한 교사들이 여러 가지 시사점을 제공해 주고 있지만, 다음과 같은 연구의 한계 및 후속 연구의 필요성을 가지고 있다.
첫째, 이 연구는 서울에 근무한, 또는 근무하는 초등학교 교원만을 대상으로 하였기 때문에 초·중등 전체 교원뿐만 아니라 전국적인 상황으로 일반화하는 데는 주의를 필요로 한다. 둘째, 이 연구는 이미 명예 퇴직한 수석교사 1명을 제외하고는 모두 초등학교 평교사들만을 연구 대상으로 했기 때문에 연구 대상에 있어서 직위별, 연령별, 남녀 비율을 고려한 폭넓은 연구가 실시될 필요가 있다. 셋째, 질적 연구의 한계로서 질문지의 내용이나 자료의 수집, 절차 방
This study is to verify the determinants of deciding teachers’ early honorary-retirement and the process from which the decision was made. 6 retired teachers and 10 who have applied for the retirement in Seoul were interviewed. The questionnaire, composed of 11 questions was qualitatively analyzed. ...
This study is to verify the determinants of deciding teachers’ early honorary-retirement and the process from which the decision was made. 6 retired teachers and 10 who have applied for the retirement in Seoul were interviewed. The questionnaire, composed of 11 questions was qualitatively analyzed.
The main findings of the analysis are follows:
Firstly, the private reasons for early retirement decision-making are relaxed life, health issue, and care of parents. School reasons which influence decision making include disciplinary issues, burdened office work, and suppressive mood. Social reasons are pension issues, teacher evaluation, and dislike of elderly teaching staff. Most of all, the major reason leading to retirement is disciplinary issues.
Secondly, the expectancy disconfirmation theory has been adapted for the process of retirement, as school reality does not meet the teachers’ expectation. When comparing benefit and cost of early retirement, in the first type of cases the benefit of the determinant becomes the cost of it at the same time. In the second and third types, the same factor works simultaneously as the benefit and the cost, while each factor has additional features. In the fourth type case, the different factors work for benefit and cost at once. The fifth type appears to have no costal factors, but benefit factors. In the moment of decision teachers consider the expected gains and losses.
Thirdly, the field theory is applied to investigate the retirement decision making procedure. The expected retirees are left in a state that is influenced by multiple forces such as psychological state, and current circumstances. Antagonistic interaction between external pressure from students and their parents and hesitations against retirement, which are a result of dissuading by surrounding people, anxiety about retiree life, predicted missed feeling for teaching, feeling sorry for the students, economic pressure, lingering feeling of promotion and complaint from parents. The main factors for delaying early retirement are disagreement from surrounding people and worry over retiree life. On the other hand, the encouraging factors are the new life plan, care of parents, disciplinary issues, conflicts with (vice-) principals, and the matter of secured pension.
Above all, disciplinary issue dealing with students’ delinquencies is the key factor for deciding honorary retirement. When teachers volunteer due to external unstable atmosphere and negative experiences, they feel various emotions like relaxation, satisfaction, happiness, freedom, emptiness, regret, worry, anxiety, sense of guilt, irritation, hatred, and anger. Emotionally positive teachers decide retirement with their own with plan and hopes for the future. Emotionally negative teachers are forced to retire from external factors such as disciplinary issues and pension concerns. The retiring teachers who feel positive and negative feelings together, decide retirement in the middle of conflict of inner and external factors. In other words, teachers decide through the interaction of various forces.
The limits of this study and the suggestion for further research are as follows:
First, this study interviewed the elementary level teachers in Seoul; therefore it can hardly be generalized throughout the other levels of teachers nationwide. Second, as this study was conducted with elementary common teachers, the future study needs to be done with participants varied in higher positions, aged groups, and gender ratio. Third, by adopting qualitative research, the study can reflect the researcher’s personal view in collecting materials, procedure, method, interpretation, and results. Lastly, other theories other than the theory used in this research can be adopted investigating the process of retirement more specifically.
This study is to verify the determinants of deciding teachers’ early honorary-retirement and the process from which the decision was made. 6 retired teachers and 10 who have applied for the retirement in Seoul were interviewed. The questionnaire, composed of 11 questions was qualitatively analyzed.
The main findings of the analysis are follows:
Firstly, the private reasons for early retirement decision-making are relaxed life, health issue, and care of parents. School reasons which influence decision making include disciplinary issues, burdened office work, and suppressive mood. Social reasons are pension issues, teacher evaluation, and dislike of elderly teaching staff. Most of all, the major reason leading to retirement is disciplinary issues.
Secondly, the expectancy disconfirmation theory has been adapted for the process of retirement, as school reality does not meet the teachers’ expectation. When comparing benefit and cost of early retirement, in the first type of cases the benefit of the determinant becomes the cost of it at the same time. In the second and third types, the same factor works simultaneously as the benefit and the cost, while each factor has additional features. In the fourth type case, the different factors work for benefit and cost at once. The fifth type appears to have no costal factors, but benefit factors. In the moment of decision teachers consider the expected gains and losses.
Thirdly, the field theory is applied to investigate the retirement decision making procedure. The expected retirees are left in a state that is influenced by multiple forces such as psychological state, and current circumstances. Antagonistic interaction between external pressure from students and their parents and hesitations against retirement, which are a result of dissuading by surrounding people, anxiety about retiree life, predicted missed feeling for teaching, feeling sorry for the students, economic pressure, lingering feeling of promotion and complaint from parents. The main factors for delaying early retirement are disagreement from surrounding people and worry over retiree life. On the other hand, the encouraging factors are the new life plan, care of parents, disciplinary issues, conflicts with (vice-) principals, and the matter of secured pension.
Above all, disciplinary issue dealing with students’ delinquencies is the key factor for deciding honorary retirement. When teachers volunteer due to external unstable atmosphere and negative experiences, they feel various emotions like relaxation, satisfaction, happiness, freedom, emptiness, regret, worry, anxiety, sense of guilt, irritation, hatred, and anger. Emotionally positive teachers decide retirement with their own with plan and hopes for the future. Emotionally negative teachers are forced to retire from external factors such as disciplinary issues and pension concerns. The retiring teachers who feel positive and negative feelings together, decide retirement in the middle of conflict of inner and external factors. In other words, teachers decide through the interaction of various forces.
The limits of this study and the suggestion for further research are as follows:
First, this study interviewed the elementary level teachers in Seoul; therefore it can hardly be generalized throughout the other levels of teachers nationwide. Second, as this study was conducted with elementary common teachers, the future study needs to be done with participants varied in higher positions, aged groups, and gender ratio. Third, by adopting qualitative research, the study can reflect the researcher’s personal view in collecting materials, procedure, method, interpretation, and results. Lastly, other theories other than the theory used in this research can be adopted investigating the process of retirement more specifically.
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