이 연구의 목적은 학교장의 교직 생애를 통해 학교장 리더십과 가치관은 어떻게 형성ㆍ발전되어지고, 교직 생애와 가치관에 따라 학교장 리더십은 어떠한 차이가 있는지 파악하고 분석하여 학교장 리더십 개선을 위해 지향해야 할 방향을 논하고자 하는 데 있다. 교직 생애사란 한 사람의 교육적 생애에 대한 서술적 기록이다. 본 연구에서의 교직 생애사는 교육 현장에 입문하여 학교장이 되기까지의 경력과 경험을 다루는 현직 교장의 교직 생애를 다루는 방식이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 이 연구는 연구 대상자가 과거 살아왔던 삶에 대해 솔직하고 정확하게 이야기하는 생애사적 연구방법과 심층 면담법을 사용하였다. 이 연구를 위하여 학교장이 되기까지 교직 생애발달 과정, 경력 발달단계와 전환적 경험, 학교장 승진ㆍ임용 방법과 학교 설립 유형 등 교직 생애가 각기 다른 네 명의 연구 대상자를 선정하였다. 2015년 1월부터 5월까지 약 5개월 동안 심층 면담, 전화, 이메일, 문서 등을 수집하였다. 심층 면담 시 학교장의 개인적 특성, 학교 조직특성, 학교장의 교직 생애, 학교장의 리더십 특성, 기타 질문 등의 5개 영역으로 구성된 반구조화된 질문지를 사용하였다. 수집된 모든 자료를 학교장의 교직 생애사별, 가치관과 리더십 특성 별로 내용을 체계화하여 분석하였다. 학교장의 리더십 특성 분석을 위하여 리더십 대상과 학교장의 가치관에 기반을 둔 실천적 행동을 통해 드러난 리더십 행동 유형 이 두 가지 척도를 사용하였다. 이 연구를 통해 도출된 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교장 교직 생애특성에 관한 결과이다. 학교장은 다양한 배경 변인에 의해 교직 생애발달 과정을 달리 갖게 된다. 학교장들은 과거 근무학교의 설립 유형에 따라 학교장직 선택 배경을 달리하였다. 학교장이 되기까지의 교지경력경로 유형은 네 가지 유형으로 나타났으며, 가장 큰 차이로는 교육 전문직 경력 유무와 학교장 임용의 유형으로 나타났다. 학교장의 경력발달을 통해서는 리더로서의 기본적인 자질을 함양시키는 모습을 보였다. 학교장들은 교직 생애의 전환적 경험을 통하여 가치관과 리더십 형성에 영향을 받았다. 이는 내적 요소와 외적 요소에 의한 전환적 경험을 겪게 되는 것을 의미한다. 이러한 경험은 리더십을 훈련하고 단련하는 배경이 되었다. 둘째, 학교장의 가치관에 대한 결과이다. 학교장들은 기본적으로 학생관, 교사관, 학교관, 교장관에 대한 자신의 철학을 가지고 있었다. 교직 생애를 통해 학교장의 가치관은 향상ㆍ발전된 것으로 나타났다. 학교장들은 학교 내에서 학교경영과 교육활동을 함에 있어서 자신의 가치관을 바탕으로 둔 실천적 행동을 선보이는 것으로 나타났다. 학교장들의 실천적 행동은 공통적으로 참여 지향적, 과업 지향적, 관계 지향적, 변화 지향적 행동으로 나타났다. 셋째, 학교장의 리더십 특성에 대한 결과이다. 학교장들이 학교에서 리더십을 발휘하는 대상은 학생, 교사, 학교 그리고 교장 자신이었다. 교장 스스로에게 리더십을 발휘하는 것을 인식하는 경우 그 리더십은 영향력을 발휘하는 자로서의 리더의 자질이나 역할로 받아들였다. 학교장들은 가치관에 기반을 둔 실천적 행동을 통해 네 가지 행동 유형을 중심으로 학교 구성원들에게 리더십을 발휘하였다. 학교장들 모두에게서 참여적, 과업적, 인화적, 변혁적 이 네 가지 리더십 특성이 다 나타났지만 그 가운데 참여적 리더십과 인화적 리더십 특성이 공통적으로 강하게 드러났다. 이는 ...
이 연구의 목적은 학교장의 교직 생애를 통해 학교장 리더십과 가치관은 어떻게 형성ㆍ발전되어지고, 교직 생애와 가치관에 따라 학교장 리더십은 어떠한 차이가 있는지 파악하고 분석하여 학교장 리더십 개선을 위해 지향해야 할 방향을 논하고자 하는 데 있다. 교직 생애사란 한 사람의 교육적 생애에 대한 서술적 기록이다. 본 연구에서의 교직 생애사는 교육 현장에 입문하여 학교장이 되기까지의 경력과 경험을 다루는 현직 교장의 교직 생애를 다루는 방식이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 이 연구는 연구 대상자가 과거 살아왔던 삶에 대해 솔직하고 정확하게 이야기하는 생애사적 연구방법과 심층 면담법을 사용하였다. 이 연구를 위하여 학교장이 되기까지 교직 생애발달 과정, 경력 발달단계와 전환적 경험, 학교장 승진ㆍ임용 방법과 학교 설립 유형 등 교직 생애가 각기 다른 네 명의 연구 대상자를 선정하였다. 2015년 1월부터 5월까지 약 5개월 동안 심층 면담, 전화, 이메일, 문서 등을 수집하였다. 심층 면담 시 학교장의 개인적 특성, 학교 조직특성, 학교장의 교직 생애, 학교장의 리더십 특성, 기타 질문 등의 5개 영역으로 구성된 반구조화된 질문지를 사용하였다. 수집된 모든 자료를 학교장의 교직 생애사별, 가치관과 리더십 특성 별로 내용을 체계화하여 분석하였다. 학교장의 리더십 특성 분석을 위하여 리더십 대상과 학교장의 가치관에 기반을 둔 실천적 행동을 통해 드러난 리더십 행동 유형 이 두 가지 척도를 사용하였다. 이 연구를 통해 도출된 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교장 교직 생애특성에 관한 결과이다. 학교장은 다양한 배경 변인에 의해 교직 생애발달 과정을 달리 갖게 된다. 학교장들은 과거 근무학교의 설립 유형에 따라 학교장직 선택 배경을 달리하였다. 학교장이 되기까지의 교지경력경로 유형은 네 가지 유형으로 나타났으며, 가장 큰 차이로는 교육 전문직 경력 유무와 학교장 임용의 유형으로 나타났다. 학교장의 경력발달을 통해서는 리더로서의 기본적인 자질을 함양시키는 모습을 보였다. 학교장들은 교직 생애의 전환적 경험을 통하여 가치관과 리더십 형성에 영향을 받았다. 이는 내적 요소와 외적 요소에 의한 전환적 경험을 겪게 되는 것을 의미한다. 이러한 경험은 리더십을 훈련하고 단련하는 배경이 되었다. 둘째, 학교장의 가치관에 대한 결과이다. 학교장들은 기본적으로 학생관, 교사관, 학교관, 교장관에 대한 자신의 철학을 가지고 있었다. 교직 생애를 통해 학교장의 가치관은 향상ㆍ발전된 것으로 나타났다. 학교장들은 학교 내에서 학교경영과 교육활동을 함에 있어서 자신의 가치관을 바탕으로 둔 실천적 행동을 선보이는 것으로 나타났다. 학교장들의 실천적 행동은 공통적으로 참여 지향적, 과업 지향적, 관계 지향적, 변화 지향적 행동으로 나타났다. 셋째, 학교장의 리더십 특성에 대한 결과이다. 학교장들이 학교에서 리더십을 발휘하는 대상은 학생, 교사, 학교 그리고 교장 자신이었다. 교장 스스로에게 리더십을 발휘하는 것을 인식하는 경우 그 리더십은 영향력을 발휘하는 자로서의 리더의 자질이나 역할로 받아들였다. 학교장들은 가치관에 기반을 둔 실천적 행동을 통해 네 가지 행동 유형을 중심으로 학교 구성원들에게 리더십을 발휘하였다. 학교장들 모두에게서 참여적, 과업적, 인화적, 변혁적 이 네 가지 리더십 특성이 다 나타났지만 그 가운데 참여적 리더십과 인화적 리더십 특성이 공통적으로 강하게 드러났다. 이는 의사결정 시 학교 구성원들이 참여한 가운데, 그들의 견해를 듣고 반영하는 등 협의된 의사결정을 중시하는 경향으로 나타났다. 또한 구성원들과의 인간적인 관계에 중점을 둔 인화적 리더십 특성도 드러났다. 세부적으로는 학교장들의 교직 생애에 따라 차이가 나타났는데, 공립학교에서 교직 생애를 펼친 경력과 교육 전문직 경력을 쌓은 경력, 그리고 전환적 경험이 많은 경우 과업적, 변혁적 리더십에 더 중점을 두고 있음을 볼 수 있다. 반면에 사립학교에서 교직경력을 쌓은 교장들의 경우에는 전환적 경험과 학교장 임용 유형에 따라 리더십 특성의 차이가 나타나는 것으로 드러났다. 전환적 경험이 큰 경우에는 공립학교장들과 같이 변혁적이면서 과업적 리더십이 크게 발휘되었고, 교직 생애를 사립학교 한 곳에서만 펼친 경우에는 인화적 리더십을 강조하고 있었다. 이 연구에서는 학교장의 리더십 특성 분석을 통해 발견한 결과를 바탕으로 학교장의 교직 생애에 따라 가치관을 실천하는 리더십 행동에 따라 리더십 특성의 차이가 있음을 규명하였다. 이와 함께 현재 교장 승진임용제에서 이루어지고 있는 학교장 리더십에 대한 시사점을 논의하였고, 학교장 리더십 개선을 위한 제언과 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
이 연구의 목적은 학교장의 교직 생애를 통해 학교장 리더십과 가치관은 어떻게 형성ㆍ발전되어지고, 교직 생애와 가치관에 따라 학교장 리더십은 어떠한 차이가 있는지 파악하고 분석하여 학교장 리더십 개선을 위해 지향해야 할 방향을 논하고자 하는 데 있다. 교직 생애사란 한 사람의 교육적 생애에 대한 서술적 기록이다. 본 연구에서의 교직 생애사는 교육 현장에 입문하여 학교장이 되기까지의 경력과 경험을 다루는 현직 교장의 교직 생애를 다루는 방식이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 이 연구는 연구 대상자가 과거 살아왔던 삶에 대해 솔직하고 정확하게 이야기하는 생애사적 연구방법과 심층 면담법을 사용하였다. 이 연구를 위하여 학교장이 되기까지 교직 생애발달 과정, 경력 발달단계와 전환적 경험, 학교장 승진ㆍ임용 방법과 학교 설립 유형 등 교직 생애가 각기 다른 네 명의 연구 대상자를 선정하였다. 2015년 1월부터 5월까지 약 5개월 동안 심층 면담, 전화, 이메일, 문서 등을 수집하였다. 심층 면담 시 학교장의 개인적 특성, 학교 조직특성, 학교장의 교직 생애, 학교장의 리더십 특성, 기타 질문 등의 5개 영역으로 구성된 반구조화된 질문지를 사용하였다. 수집된 모든 자료를 학교장의 교직 생애사별, 가치관과 리더십 특성 별로 내용을 체계화하여 분석하였다. 학교장의 리더십 특성 분석을 위하여 리더십 대상과 학교장의 가치관에 기반을 둔 실천적 행동을 통해 드러난 리더십 행동 유형 이 두 가지 척도를 사용하였다. 이 연구를 통해 도출된 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교장 교직 생애특성에 관한 결과이다. 학교장은 다양한 배경 변인에 의해 교직 생애발달 과정을 달리 갖게 된다. 학교장들은 과거 근무학교의 설립 유형에 따라 학교장직 선택 배경을 달리하였다. 학교장이 되기까지의 교지경력경로 유형은 네 가지 유형으로 나타났으며, 가장 큰 차이로는 교육 전문직 경력 유무와 학교장 임용의 유형으로 나타났다. 학교장의 경력발달을 통해서는 리더로서의 기본적인 자질을 함양시키는 모습을 보였다. 학교장들은 교직 생애의 전환적 경험을 통하여 가치관과 리더십 형성에 영향을 받았다. 이는 내적 요소와 외적 요소에 의한 전환적 경험을 겪게 되는 것을 의미한다. 이러한 경험은 리더십을 훈련하고 단련하는 배경이 되었다. 둘째, 학교장의 가치관에 대한 결과이다. 학교장들은 기본적으로 학생관, 교사관, 학교관, 교장관에 대한 자신의 철학을 가지고 있었다. 교직 생애를 통해 학교장의 가치관은 향상ㆍ발전된 것으로 나타났다. 학교장들은 학교 내에서 학교경영과 교육활동을 함에 있어서 자신의 가치관을 바탕으로 둔 실천적 행동을 선보이는 것으로 나타났다. 학교장들의 실천적 행동은 공통적으로 참여 지향적, 과업 지향적, 관계 지향적, 변화 지향적 행동으로 나타났다. 셋째, 학교장의 리더십 특성에 대한 결과이다. 학교장들이 학교에서 리더십을 발휘하는 대상은 학생, 교사, 학교 그리고 교장 자신이었다. 교장 스스로에게 리더십을 발휘하는 것을 인식하는 경우 그 리더십은 영향력을 발휘하는 자로서의 리더의 자질이나 역할로 받아들였다. 학교장들은 가치관에 기반을 둔 실천적 행동을 통해 네 가지 행동 유형을 중심으로 학교 구성원들에게 리더십을 발휘하였다. 학교장들 모두에게서 참여적, 과업적, 인화적, 변혁적 이 네 가지 리더십 특성이 다 나타났지만 그 가운데 참여적 리더십과 인화적 리더십 특성이 공통적으로 강하게 드러났다. 이는 의사결정 시 학교 구성원들이 참여한 가운데, 그들의 견해를 듣고 반영하는 등 협의된 의사결정을 중시하는 경향으로 나타났다. 또한 구성원들과의 인간적인 관계에 중점을 둔 인화적 리더십 특성도 드러났다. 세부적으로는 학교장들의 교직 생애에 따라 차이가 나타났는데, 공립학교에서 교직 생애를 펼친 경력과 교육 전문직 경력을 쌓은 경력, 그리고 전환적 경험이 많은 경우 과업적, 변혁적 리더십에 더 중점을 두고 있음을 볼 수 있다. 반면에 사립학교에서 교직경력을 쌓은 교장들의 경우에는 전환적 경험과 학교장 임용 유형에 따라 리더십 특성의 차이가 나타나는 것으로 드러났다. 전환적 경험이 큰 경우에는 공립학교장들과 같이 변혁적이면서 과업적 리더십이 크게 발휘되었고, 교직 생애를 사립학교 한 곳에서만 펼친 경우에는 인화적 리더십을 강조하고 있었다. 이 연구에서는 학교장의 리더십 특성 분석을 통해 발견한 결과를 바탕으로 학교장의 교직 생애에 따라 가치관을 실천하는 리더십 행동에 따라 리더십 특성의 차이가 있음을 규명하였다. 이와 함께 현재 교장 승진임용제에서 이루어지고 있는 학교장 리더십에 대한 시사점을 논의하였고, 학교장 리더십 개선을 위한 제언과 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study is to understand and analyze how the leadership and a set of the values of the principals were formed and developed, and what distinctions could be made within the leadership of the principal depending on the life history and a set of values, to discuss the direction of the...
The purpose of this study is to understand and analyze how the leadership and a set of the values of the principals were formed and developed, and what distinctions could be made within the leadership of the principal depending on the life history and a set of values, to discuss the direction of the future study for the improvement in the leadership of the principals. Educational biography is the descriptive record of an individual’s educational life history. Educational biography in this study described work history and experience from the time when he or she started to work in the educational field to the time when he or she became the principal of the school. To achieve the aim of the study, biographical research method and interview were used, in which the participants narrated the life history with honesty and accuracy. For this study, four participants who had different life history about the process of educational professional development, deepening stage of work experience, transformative experience, the way to be promoted and appointed to the principal and the types of school establishment, were selected. From the January of the year 2015 to the May of the year 2015, the record of the interview, phone conversation, email and related documents was collected. During the interview, semi-structured questionnaires with five categories including personal characteristics, characteristics of school organization, educational biography of the principal, characteristics of the principal’s leadership and extra questions, were used. Collected data were systematized, and divided into the categories of educational biography of the principal, his values and characteristics of his leaderships for the analysis. To analyze the characteristics of the principal’s leadership, types of leadership behavior that were revealed through the subject of leadership and actions based on his or her deepest values, were used as criteria. The results deduced from this study are summarized as in the following. First is the result concerning the educational biographical characteristics of the principals. Because of the different background parameters, principals have different processes of educational professional development. Depending on the type of the school establishment where he started his career, they have different background of selection. Four types of career path to become a principal were found. The biggest differences are whether he or she had experience in educational profession, and the type of the method of appointment. In the career development of the principals, it was found that they tried to cultivate their qualification as a leader. The set of values and the leadership of the principals were influenced by the transformative experience in their life history in educational profession: This meant transformative experiences by the internal and external factors. This sort of experience became the motivation for their leadership training. Secondly, it is about the result within the value of the principals. Principals possess their own view of students, teachers, schools and principals. These sets of values had formed and developed during their time in educational profession. While managing schools and doing educational activities, they practice actions based on their own values. These behaviors were shown as participatory oriented, task-oriented, relation-oriented, and transformational. Thirdly, the result about the characteristics of principals’ leadership is as follows. The subjects of principals’ leadership in the school are students, teachers, school and principals themselves. In case of demonstrating leadership to himself, it was perceived as the qualification and role of the leader as an influential person. The actions of principals based on their values were found out to be four types and these actions were demonstrated to the students mainly. Four types of leadership were participatory-oriented, work-oriented, person-oriented and transformational leaderships. In case the order is shown as from work-oriented, transformational, participatory, and person-oriented, the principal had lots of experiences in public schools, and educational profession and faced various transformative experiences. On the other hand, in case of the principals who had acquired experiences in the private schools, differences in the characteristics of leadership were revealed based on the transformative experiences. Those principals commonly demonstrate participatory-oriented and person-oriented leaderships. This shows that principals who demonstrated these leaderships put their values on the decision making process in which all members of the school participate during that process and the voices of these members were listened and reflected. At the same time, person-oriented leadership which focuses on the relationship among others was shown. In this study, through the analysis of the characteristics of principals’ leadership, it was proved that based on the educational biography of the principals and their reflected behaviors, there are differences in the leadership. With this, the implication about the principals’ leadership was discussed. Suggestions for the improvement of principals’ leadership and futures studies were mentioned.
The purpose of this study is to understand and analyze how the leadership and a set of the values of the principals were formed and developed, and what distinctions could be made within the leadership of the principal depending on the life history and a set of values, to discuss the direction of the future study for the improvement in the leadership of the principals. Educational biography is the descriptive record of an individual’s educational life history. Educational biography in this study described work history and experience from the time when he or she started to work in the educational field to the time when he or she became the principal of the school. To achieve the aim of the study, biographical research method and interview were used, in which the participants narrated the life history with honesty and accuracy. For this study, four participants who had different life history about the process of educational professional development, deepening stage of work experience, transformative experience, the way to be promoted and appointed to the principal and the types of school establishment, were selected. From the January of the year 2015 to the May of the year 2015, the record of the interview, phone conversation, email and related documents was collected. During the interview, semi-structured questionnaires with five categories including personal characteristics, characteristics of school organization, educational biography of the principal, characteristics of the principal’s leadership and extra questions, were used. Collected data were systematized, and divided into the categories of educational biography of the principal, his values and characteristics of his leaderships for the analysis. To analyze the characteristics of the principal’s leadership, types of leadership behavior that were revealed through the subject of leadership and actions based on his or her deepest values, were used as criteria. The results deduced from this study are summarized as in the following. First is the result concerning the educational biographical characteristics of the principals. Because of the different background parameters, principals have different processes of educational professional development. Depending on the type of the school establishment where he started his career, they have different background of selection. Four types of career path to become a principal were found. The biggest differences are whether he or she had experience in educational profession, and the type of the method of appointment. In the career development of the principals, it was found that they tried to cultivate their qualification as a leader. The set of values and the leadership of the principals were influenced by the transformative experience in their life history in educational profession: This meant transformative experiences by the internal and external factors. This sort of experience became the motivation for their leadership training. Secondly, it is about the result within the value of the principals. Principals possess their own view of students, teachers, schools and principals. These sets of values had formed and developed during their time in educational profession. While managing schools and doing educational activities, they practice actions based on their own values. These behaviors were shown as participatory oriented, task-oriented, relation-oriented, and transformational. Thirdly, the result about the characteristics of principals’ leadership is as follows. The subjects of principals’ leadership in the school are students, teachers, school and principals themselves. In case of demonstrating leadership to himself, it was perceived as the qualification and role of the leader as an influential person. The actions of principals based on their values were found out to be four types and these actions were demonstrated to the students mainly. Four types of leadership were participatory-oriented, work-oriented, person-oriented and transformational leaderships. In case the order is shown as from work-oriented, transformational, participatory, and person-oriented, the principal had lots of experiences in public schools, and educational profession and faced various transformative experiences. On the other hand, in case of the principals who had acquired experiences in the private schools, differences in the characteristics of leadership were revealed based on the transformative experiences. Those principals commonly demonstrate participatory-oriented and person-oriented leaderships. This shows that principals who demonstrated these leaderships put their values on the decision making process in which all members of the school participate during that process and the voices of these members were listened and reflected. At the same time, person-oriented leadership which focuses on the relationship among others was shown. In this study, through the analysis of the characteristics of principals’ leadership, it was proved that based on the educational biography of the principals and their reflected behaviors, there are differences in the leadership. With this, the implication about the principals’ leadership was discussed. Suggestions for the improvement of principals’ leadership and futures studies were mentioned.
Keyword
#교직 생애사 학교장 리더십 리더십 특성 educational biography principals' leadership characteristics of leadership
학위논문 정보
저자
임수현
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육행정전공
지도교수
박순용
발행연도
2015
총페이지
vii, 251 p.
키워드
교직 생애사 학교장 리더십 리더십 특성 educational biography principals' leadership characteristics of leadership
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