리조트 관리자의 변혁적 리더십이 종사원의 감정노동 및 조직몰입에 미치는 영향 The effects of transformational leadership on employee's emotional labor and organizational commitment in resort organizations원문보기
오늘날 리조트들은 급격한 환경변화와 경쟁상황에 직면하고 있다. 이러한 가운데 리조트들은 자사의 경쟁력을 확보하고 높은 서비스 품질을 제공하는 것을 중요하게 인식함에 따라 관리자의 리더십을 조직 경쟁력 향상에 중요한 요소로 인식하고 있다. 조직 경쟁력 향상을 위해서는 조직의 변화와 혁신을 이끌어 낼 수 있는 리더의 카리스마와 장기적인 비전 제시능력이 중요시 된다. 따라서, 본 연구에서는 리조트 산업에서 오늘날 급변하는 경영환경을 극복해나가기 위해서는 리조트 관리자의 변혁적 리더십에 따른 종사원들의 감정노동의 변화와 ...
오늘날 리조트들은 급격한 환경변화와 경쟁상황에 직면하고 있다. 이러한 가운데 리조트들은 자사의 경쟁력을 확보하고 높은 서비스 품질을 제공하는 것을 중요하게 인식함에 따라 관리자의 리더십을 조직 경쟁력 향상에 중요한 요소로 인식하고 있다. 조직 경쟁력 향상을 위해서는 조직의 변화와 혁신을 이끌어 낼 수 있는 리더의 카리스마와 장기적인 비전 제시능력이 중요시 된다. 따라서, 본 연구에서는 리조트 산업에서 오늘날 급변하는 경영환경을 극복해나가기 위해서는 리조트 관리자의 변혁적 리더십에 따른 종사원들의 감정노동의 변화와 조직몰입을 관리할 수 있는 방안을 효율적으로 제시하고자 한다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 국내외 서적, 논문, 각종 간행물 등을 활용한 관련문헌의 연구를 통해 리조트 관리자의 변혁적 리더십, 감정노동, 조직몰입에 관한 이론적 틀을 정립하고 이를 바탕으로 연구모형을 설정하였다. 실증연구를 위해서는 강원도 소재 5개 리조트에서 근무하는 종사원을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 2015년 7월 10일부터 2015년 8월 10일까지 실시하였다. 설문의 표본추출방법은 자기 응답식 편의표본 추출방법을 이용하여 표본을 수집하였다. 총 250부의 설문지를 배부하여 이중 230부 수거하고, 부적합한 12부를 제외한 218부를 분석에 사용하였다. 수집된 자료의 분석과 연구문제의 검증을 위해 SPSS 17.0 for window를 사용하였다. 분석방법은 표본에 대한 기초적인 통계로서 빈도분석을 실시하였으며, 연구과제의 분석을 위한 사전단계로서 변수들 간의 신뢰도분석과 변수들 간의 타당성 검증을 위한 요인분석을 실시하였다. 이를 토대로 가설을 검증하였으며, 그 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 변혁적 리더십이 감정노동에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설1은 총 하위가설 3개 중 1개 하위가설이 채택되어 가설 1은 부분 채택되었음을 알 수 있다. 둘째, 변혁적 리더십이 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설 2는 총 하위가설 2개 중 2개 모두가 채택되어 가설2는 모두 채택되었음을 알 수 있다. 셋째, 감정노동이 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설3은 총 하위가설 2개 모두 부분 채택되어 가설3은 부분 채택되었음을 알 수 있다. 본 연구는 강원도 소재 5개 리조트의 종사자를 대상으로 설문조사를 실시하였는데, 조사의 한계점을 보면 먼저 리조트 산업 전체의 종사자를 대상으로 조사를 실시하지 않았으므로 일반화에 한계점이 있다. 또한 일정 기간에 한번의 조사로 분석된 횡단적 연구로서 다른 시점이나 다른 리조트에서도 동일한 결과가 나오지 않을 수 있으므로 한계점을 극복하기 위해 전체리조트 혹은 지역별, 주제별, 운영형태별로 리조트를 분류하고, 시간의 흐름에 따라 조사대상자를 관찰하는 종단적인 연구도 동시에 이루어지는 것이 바람직하다고 할 수 있다.
오늘날 리조트들은 급격한 환경변화와 경쟁상황에 직면하고 있다. 이러한 가운데 리조트들은 자사의 경쟁력을 확보하고 높은 서비스 품질을 제공하는 것을 중요하게 인식함에 따라 관리자의 리더십을 조직 경쟁력 향상에 중요한 요소로 인식하고 있다. 조직 경쟁력 향상을 위해서는 조직의 변화와 혁신을 이끌어 낼 수 있는 리더의 카리스마와 장기적인 비전 제시능력이 중요시 된다. 따라서, 본 연구에서는 리조트 산업에서 오늘날 급변하는 경영환경을 극복해나가기 위해서는 리조트 관리자의 변혁적 리더십에 따른 종사원들의 감정노동의 변화와 조직몰입을 관리할 수 있는 방안을 효율적으로 제시하고자 한다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 국내외 서적, 논문, 각종 간행물 등을 활용한 관련문헌의 연구를 통해 리조트 관리자의 변혁적 리더십, 감정노동, 조직몰입에 관한 이론적 틀을 정립하고 이를 바탕으로 연구모형을 설정하였다. 실증연구를 위해서는 강원도 소재 5개 리조트에서 근무하는 종사원을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 2015년 7월 10일부터 2015년 8월 10일까지 실시하였다. 설문의 표본추출방법은 자기 응답식 편의표본 추출방법을 이용하여 표본을 수집하였다. 총 250부의 설문지를 배부하여 이중 230부 수거하고, 부적합한 12부를 제외한 218부를 분석에 사용하였다. 수집된 자료의 분석과 연구문제의 검증을 위해 SPSS 17.0 for window를 사용하였다. 분석방법은 표본에 대한 기초적인 통계로서 빈도분석을 실시하였으며, 연구과제의 분석을 위한 사전단계로서 변수들 간의 신뢰도분석과 변수들 간의 타당성 검증을 위한 요인분석을 실시하였다. 이를 토대로 가설을 검증하였으며, 그 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 변혁적 리더십이 감정노동에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설1은 총 하위가설 3개 중 1개 하위가설이 채택되어 가설 1은 부분 채택되었음을 알 수 있다. 둘째, 변혁적 리더십이 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설 2는 총 하위가설 2개 중 2개 모두가 채택되어 가설2는 모두 채택되었음을 알 수 있다. 셋째, 감정노동이 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 가설3은 총 하위가설 2개 모두 부분 채택되어 가설3은 부분 채택되었음을 알 수 있다. 본 연구는 강원도 소재 5개 리조트의 종사자를 대상으로 설문조사를 실시하였는데, 조사의 한계점을 보면 먼저 리조트 산업 전체의 종사자를 대상으로 조사를 실시하지 않았으므로 일반화에 한계점이 있다. 또한 일정 기간에 한번의 조사로 분석된 횡단적 연구로서 다른 시점이나 다른 리조트에서도 동일한 결과가 나오지 않을 수 있으므로 한계점을 극복하기 위해 전체리조트 혹은 지역별, 주제별, 운영형태별로 리조트를 분류하고, 시간의 흐름에 따라 조사대상자를 관찰하는 종단적인 연구도 동시에 이루어지는 것이 바람직하다고 할 수 있다.
Nowadays, resorts face a rapid environmental change and competitive situation. In such a case, resorts recognize the importance of ensuring their companies' competitiveness and providing high service quality. Accordingly, manager's leadership is recognized as an important factor in the improvement o...
Nowadays, resorts face a rapid environmental change and competitive situation. In such a case, resorts recognize the importance of ensuring their companies' competitiveness and providing high service quality. Accordingly, manager's leadership is recognized as an important factor in the improvement of organizational competitiveness. Ability to present a long-term vision and charisma of leader who can lead an organizational change and innovation is regarded as important for the improvement of organizational competitiveness. Therefore, this study is intended to efficiently suggest measures for managing the organizational commitment and a change in emotional labor of employees according to transformational leadership of resort manager in order to overcome the rapidly changing business environment of the day in resort industry. In order to attain the above-mentioned objectives of study, a literature review and empirical study was carried out at the same time in this study. Through review of related literature utilizing domestic and foreign books, papers, publications and the like, the theoretical framework of resort manager's transformational leadership, emotional labor and organizational commitment was established. And on the basis of this, a research model was set up. Employees working at 5 resorts located in Gangwon province were surveyed for an empirical study. They were surveyed from 10 July 2015 to 10 August 2015. With regard to sampling method in the survey, samples were collected by using a self-administered convenience sampling method. A total of 250 questionnaires were distributed. And among them, 230 questionnaires were collected. And 218 questionnaires were analyzed except 12 inappropriate questionnaires. SPSS 17.0 for window was used for analyzing the collected data and testing the research questions. With regard to analysis method, a frequency analysis was made as basic statistics for sample. This study made a factor analysis for verifying validity between variables and an analysis of reliability between variables in the preliminary stage for analyzing a research question. On the basis of this, hypotheses were tested. And the results of the analysis were as follows. First, it is possible to find that the hypothesis 1 that transformational leadership has a significant positive (+) effect on emotional labor is partially accepted because 1 sub-hypothesis was accepted among a total of 3 sub-hypotheses. Second, it is possible to find that the hypothesis 2 that transformational leadership has a significant positive (+) effect on organizational commitment is fully accepted because both sub-hypotheses were fully accepted among a total of 2 sub-hypotheses. Third, it is possible to find that the hypothesis 3 that emotional labor has a significant positive (+) effect on organizational commitment is partially accepted because both sub-hypotheses were partially accepted among a total of 2 sub-hypotheses. This study surveyed the employees of 5 resorts located in Gangwon province. And if limits to the survey were examined, first, all employees of resort industry were not surveyed, accordingly there was a limit to generalization. Besides, this study is a cross-sectional study that makes an analysis with just one survey for a certain period of time. And it is possible not to produce the same results as those of different time nor different resort. Therefore, in order to overcome the limits, it may be desirable that all resorts are included, or resorts are classified according to region, theme or operation type, and a longitudinal study which observes the study participants over time is made at the same time.
Nowadays, resorts face a rapid environmental change and competitive situation. In such a case, resorts recognize the importance of ensuring their companies' competitiveness and providing high service quality. Accordingly, manager's leadership is recognized as an important factor in the improvement of organizational competitiveness. Ability to present a long-term vision and charisma of leader who can lead an organizational change and innovation is regarded as important for the improvement of organizational competitiveness. Therefore, this study is intended to efficiently suggest measures for managing the organizational commitment and a change in emotional labor of employees according to transformational leadership of resort manager in order to overcome the rapidly changing business environment of the day in resort industry. In order to attain the above-mentioned objectives of study, a literature review and empirical study was carried out at the same time in this study. Through review of related literature utilizing domestic and foreign books, papers, publications and the like, the theoretical framework of resort manager's transformational leadership, emotional labor and organizational commitment was established. And on the basis of this, a research model was set up. Employees working at 5 resorts located in Gangwon province were surveyed for an empirical study. They were surveyed from 10 July 2015 to 10 August 2015. With regard to sampling method in the survey, samples were collected by using a self-administered convenience sampling method. A total of 250 questionnaires were distributed. And among them, 230 questionnaires were collected. And 218 questionnaires were analyzed except 12 inappropriate questionnaires. SPSS 17.0 for window was used for analyzing the collected data and testing the research questions. With regard to analysis method, a frequency analysis was made as basic statistics for sample. This study made a factor analysis for verifying validity between variables and an analysis of reliability between variables in the preliminary stage for analyzing a research question. On the basis of this, hypotheses were tested. And the results of the analysis were as follows. First, it is possible to find that the hypothesis 1 that transformational leadership has a significant positive (+) effect on emotional labor is partially accepted because 1 sub-hypothesis was accepted among a total of 3 sub-hypotheses. Second, it is possible to find that the hypothesis 2 that transformational leadership has a significant positive (+) effect on organizational commitment is fully accepted because both sub-hypotheses were fully accepted among a total of 2 sub-hypotheses. Third, it is possible to find that the hypothesis 3 that emotional labor has a significant positive (+) effect on organizational commitment is partially accepted because both sub-hypotheses were partially accepted among a total of 2 sub-hypotheses. This study surveyed the employees of 5 resorts located in Gangwon province. And if limits to the survey were examined, first, all employees of resort industry were not surveyed, accordingly there was a limit to generalization. Besides, this study is a cross-sectional study that makes an analysis with just one survey for a certain period of time. And it is possible not to produce the same results as those of different time nor different resort. Therefore, in order to overcome the limits, it may be desirable that all resorts are included, or resorts are classified according to region, theme or operation type, and a longitudinal study which observes the study participants over time is made at the same time.
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