본 연구는 보육교사를 대상으로 행복감에 대한 보육교사의 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스 및 보육헌신 간의 구조적 인과관계와 직·간접적 효과를 분석하는데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 보육교사의 행복감과 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신 간의 구조적 관계는 어떠한가? 1-1. 보육교사의 행복감에 대한 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신의 직접적인 영향은 어떠한가? 1-2. 보육교사의 행복감에 대한 직무스트레스의 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 1-3. 보육교사의 행복감에 대한 보육효능감의 직무스트레스와 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 1-4. 보육교사의 행복감에 자아탄력성의 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 행복감과 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신 간의 구조적관계모형의 교차 ...
본 연구는 보육교사를 대상으로 행복감에 대한 보육교사의 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스 및 보육헌신 간의 구조적 인과관계와 직·간접적 효과를 분석하는데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 보육교사의 행복감과 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신 간의 구조적 관계는 어떠한가? 1-1. 보육교사의 행복감에 대한 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신의 직접적인 영향은 어떠한가? 1-2. 보육교사의 행복감에 대한 직무스트레스의 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 1-3. 보육교사의 행복감에 대한 보육효능감의 직무스트레스와 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 1-4. 보육교사의 행복감에 자아탄력성의 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 행복감과 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신 간의 구조적관계모형의 교차 타당성은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산시 16개구에 소재한 어린이집 82개 기관에 근무하고 있는 보육교사 568명이다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 Argyle(2001)이 개발한 OHQ(Oxford Happiness Questionnaire)를 권석만(2011)이 번안한 것을 최영옥(2011)이 타당화하여 사용한 행복감 척도, Klohnen(1996)이 개발한 ERS(Ego-Resiliency Scale)를 박현진(1996)이 번안한 것을 심순애(2007)가 사용한 자아탄력성 척도, 현정환(2003)이 개발한 보육효능감 척도, 신혜영(2004)의 직무스트레스 척도, 노종희(2004)가 개발하고 김영분(2010)이 사용한 보육헌신 척도이다. 예비조사를 거쳐 본 조사를 실시하였으며, 568부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 사용하여 기술 통계치를 살펴보았으며, 척도의 신뢰도와 탐색적요인 분석을 통한 척도의 타당도를 검토하였다. 또한 Amos 18.0 프로그램을 사용하여 다변량정규분포성을 검증하고 최대우도추정법(MLE: Maximum Likelihood Estimation)을 적용하여 구조방정식 모형(SEM)분석을 실시하였으며, 부트스트래핑 방법과 Sobel 검증을 통하여 변인들 간의 직·간접적 효과를 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하고 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 행복감에 자아탄력성과 보육헌신은 직접적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이 중 자아탄력성이 더 중요한 것으로 나타났다. 이로써 보육교사의 행복감은 자아탄력성 및 보육헌신과 직접적으로 밀접한 관련이 있으며, 이 중 자아탄력성이 더 중요함을 알 수 있다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스와 보육효능감이 행복감에 영향을 미치는 경로에서 보육헌신의 매개효과가 확인 되었다. 이로써 직무스트레스와 보육효능감은 보육교사의 보육헌신을 매개로 하여 행복감에 간접적인 영향을 미침을 알 수 있다. 이는 보육교사의 직무스트레스는 보육헌신을 저하시켜 행복감을 감소하게 하는 반면 보육효능감은 보육헌신을 높게 하여 행복감을 증진하게 하는 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 보육교사의 자아탄력성이 보육헌신을 거쳐 행복감으로 가는 경로에서 직무스트레스와 보육효능감의 매개효과가 확인되었다. 이로써 보육교사의 자아탄력성은 보육효능감과 직무스트레스를 매개로 하고 이는 결과적으로 보육헌신에 영향을 미쳐 행복감에 간접적인 영향을 미침을 알 수 있다. 이는 보육교사의 자아탄력성은 직무스트레스는 감소하게 하고, 보육효능감은 증진하게 하여 결과적으로 보육헌신을 높임으로 행복감을 증진하게 하는 것으로 볼 수 있다. 넷째, 보육교사의 행복감에 대하여 자아탄력성은 가장 큰 정적인 효과가 나타났으며, 그 다음 보육헌신, 보육효능감의 순으로 효과가 큰 것으로 나타났다. 그런데 보육교사의 직무스트레스는 보육헌신을 저하하게 하여 행복감을 감소하게 하는 효과가 있으나, 이러한 효과는 자아탄력성과 보육효능감에 의하여 상쇄되어 결과적으로 행복감에 의미가 없는 것으로 나타났다. 이로써 보육교사의 행복감에 자아탄력성은 가장 중요한 선행요인임을 알 수 있다. 반면 보육교사의 행복감에 직무스트레스는 직접적인 관련성이 없다고 볼 수 있다. 결론적으로 보육교사의 행복감은 교사의 내적특성인 자아탄력성이 가장 중요하며, 보육효능감과 보육헌신의 보육관련 요인도 밀접한 관련이 있음을 알 수 있다. 반면 보육교사의 직무스트레스는 보육헌신을 저하하게 하여 행복감에 부정적인 영향을 미치나 자아탄력성과 보육효능감에 의하여 회복될 수 있어 결과적으로 행복감에는 의미 있는 영향을 미치지 않음을 확인할 수 있다.
본 연구는 보육교사를 대상으로 행복감에 대한 보육교사의 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스 및 보육헌신 간의 구조적 인과관계와 직·간접적 효과를 분석하는데 목적을 두었다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 구체적 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 보육교사의 행복감과 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신 간의 구조적 관계는 어떠한가? 1-1. 보육교사의 행복감에 대한 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신의 직접적인 영향은 어떠한가? 1-2. 보육교사의 행복감에 대한 직무스트레스의 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 1-3. 보육교사의 행복감에 대한 보육효능감의 직무스트레스와 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 1-4. 보육교사의 행복감에 자아탄력성의 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신을 매개로 한 간접적인 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 행복감과 자아탄력성, 보육효능감, 직무스트레스, 보육헌신 간의 구조적관계모형의 교차 타당성은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산시 16개구에 소재한 어린이집 82개 기관에 근무하고 있는 보육교사 568명이다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 Argyle(2001)이 개발한 OHQ(Oxford Happiness Questionnaire)를 권석만(2011)이 번안한 것을 최영옥(2011)이 타당화하여 사용한 행복감 척도, Klohnen(1996)이 개발한 ERS(Ego-Resiliency Scale)를 박현진(1996)이 번안한 것을 심순애(2007)가 사용한 자아탄력성 척도, 현정환(2003)이 개발한 보육효능감 척도, 신혜영(2004)의 직무스트레스 척도, 노종희(2004)가 개발하고 김영분(2010)이 사용한 보육헌신 척도이다. 예비조사를 거쳐 본 조사를 실시하였으며, 568부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0을 사용하여 기술 통계치를 살펴보았으며, 척도의 신뢰도와 탐색적요인 분석을 통한 척도의 타당도를 검토하였다. 또한 Amos 18.0 프로그램을 사용하여 다변량정규분포성을 검증하고 최대우도추정법(MLE: Maximum Likelihood Estimation)을 적용하여 구조방정식 모형(SEM)분석을 실시하였으며, 부트스트래핑 방법과 Sobel 검증을 통하여 변인들 간의 직·간접적 효과를 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하고 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 행복감에 자아탄력성과 보육헌신은 직접적으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이 중 자아탄력성이 더 중요한 것으로 나타났다. 이로써 보육교사의 행복감은 자아탄력성 및 보육헌신과 직접적으로 밀접한 관련이 있으며, 이 중 자아탄력성이 더 중요함을 알 수 있다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스와 보육효능감이 행복감에 영향을 미치는 경로에서 보육헌신의 매개효과가 확인 되었다. 이로써 직무스트레스와 보육효능감은 보육교사의 보육헌신을 매개로 하여 행복감에 간접적인 영향을 미침을 알 수 있다. 이는 보육교사의 직무스트레스는 보육헌신을 저하시켜 행복감을 감소하게 하는 반면 보육효능감은 보육헌신을 높게 하여 행복감을 증진하게 하는 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 보육교사의 자아탄력성이 보육헌신을 거쳐 행복감으로 가는 경로에서 직무스트레스와 보육효능감의 매개효과가 확인되었다. 이로써 보육교사의 자아탄력성은 보육효능감과 직무스트레스를 매개로 하고 이는 결과적으로 보육헌신에 영향을 미쳐 행복감에 간접적인 영향을 미침을 알 수 있다. 이는 보육교사의 자아탄력성은 직무스트레스는 감소하게 하고, 보육효능감은 증진하게 하여 결과적으로 보육헌신을 높임으로 행복감을 증진하게 하는 것으로 볼 수 있다. 넷째, 보육교사의 행복감에 대하여 자아탄력성은 가장 큰 정적인 효과가 나타났으며, 그 다음 보육헌신, 보육효능감의 순으로 효과가 큰 것으로 나타났다. 그런데 보육교사의 직무스트레스는 보육헌신을 저하하게 하여 행복감을 감소하게 하는 효과가 있으나, 이러한 효과는 자아탄력성과 보육효능감에 의하여 상쇄되어 결과적으로 행복감에 의미가 없는 것으로 나타났다. 이로써 보육교사의 행복감에 자아탄력성은 가장 중요한 선행요인임을 알 수 있다. 반면 보육교사의 행복감에 직무스트레스는 직접적인 관련성이 없다고 볼 수 있다. 결론적으로 보육교사의 행복감은 교사의 내적특성인 자아탄력성이 가장 중요하며, 보육효능감과 보육헌신의 보육관련 요인도 밀접한 관련이 있음을 알 수 있다. 반면 보육교사의 직무스트레스는 보육헌신을 저하하게 하여 행복감에 부정적인 영향을 미치나 자아탄력성과 보육효능감에 의하여 회복될 수 있어 결과적으로 행복감에는 의미 있는 영향을 미치지 않음을 확인할 수 있다.
The purpose of this study was to examine the structural causal relationships of happiness to ego-resilience, child care efficacy, job stress and devotion among child care teachers. The direct and indirect effects of these variables and the mediating effects of devotion. The following research questi...
The purpose of this study was to examine the structural causal relationships of happiness to ego-resilience, child care efficacy, job stress and devotion among child care teachers. The direct and indirect effects of these variables and the mediating effects of devotion. The following research questions were posed: 1. What are the structural relationships of happiness to ego-resilience, child care efficacy, job stress and devotion in child care teachers? 1-1. Do ego-resilience, child care efficacy, job stress and devotion exercise any direct influence on their happiness? 1-2. Does job stress exercise any direct influence on happiness through the medium of devotion? 1-3. Does child care efficacy exercise any indirect influence on happiness through the medium of job stress and devotion? 1-4. Does ego-resilience exercise any indirect influence on happiness through the medium of child care efficacy, job stress and devotion? 2. What is the cross validity of a model for the structural relationships of the happiness of child care teachers to their child care efficacy, job stress and devotion? The subjects in this study were 568 teachers who worked in 82 daycare centers in 16 districts of Busan. The instruments used in this study were Choi Young-ok(2011)'s Happiness Scale, Ego- Resilience Scale used by Shim Soon-ae(2007), Hyun Jung-hwan (2003)'s Child care Efficacy Scale, Shin Hye-young(2005)'s Job Stress Scale, and Rho Jong- hee(2004)'s Child care Devotion Scale that was used by Kim Young-boon(2010). The first scale validated Kwon Suk-man(2011)'s adapted version of Argyle(2001)"s Oxford Happiness Questionnaire. The second scale used by Shim Soon-ae was Park Hyun-jin(1996)'s adapted version of Klohnen(1996)'s Ego-Resiliency Scale. After a pilot survey was conducted, a main survey was implemented, and the answer sheets from 568 respondents were selected for analysis. The collected data were analyzed by statistical packages SPSS 18.0 and AMOS 18.0, and Pearson product-moment correlation analysis, exploratory factor analysis and structural equation modeling were used. The major findings of the study were as follows: First, the happiness of the child care teachers was under the direct positive influence of ego-resilience and devotion, and ego-resilience was more important than devotion. Therefore it's found that the happiness of the daycare teachers had direct close relationships with ego-resilience and devotion, and that ego-resilience was more important than devotion. Second, devotion had mediating effects on the path that the job stress and child care efficacy of the daycare teachers affected happiness. Therefore it's found that the job stress and child care efficacy of the child care teachers had an indirect impact on happiness through the medium of devotion. It implied that the job stress of the child care teachers served to lower happiness by deteriorating devotion whereas their child care efficacy served to increase happiness by boosting devotion. Third, the job stress and child care efficacy of the child care teachers had mediating effects on the path that ego-resilience led to happiness through devotion. Therefore it's found that the ego-resilience of the child care teachers worked through the medium of child care efficacy and job stress, and that it consequently exerted an indirect influence on happiness by affecting devotion. It signified that the ego-resilience of the daycare teachers served to relieve job stress and boost child care efficacy and subsequently increased happiness by strengthening devotion. Fourth, ego-resilience had the best positive effect on the happiness of the child care teachers, followed by devotion and child care efficacy. Their job stress had an effect on decreasing happiness by weakening devotion, but the effect was offset by ego-resilience and child care efficacy, and job stress was eventually meaningless to happiness. Thus, ego-resilience was identified as the most crucial antecedent for the happiness of the daycare teachers. On the other hand, job stress could be said not to be directly linked to their happiness. In conclusion, ego-resilience that is one of the inner characteristics of daycare teachers is most important for their happiness, and devotion that is a factor related to child care has a close relationship with that as well. In contrast, their job stress detracts from their devotion and thereby exercises a negative influence on happiness, but it has no significant impact on happiness in the end because its influence can be removed by ego-resilience and child care efficacy.
The purpose of this study was to examine the structural causal relationships of happiness to ego-resilience, child care efficacy, job stress and devotion among child care teachers. The direct and indirect effects of these variables and the mediating effects of devotion. The following research questions were posed: 1. What are the structural relationships of happiness to ego-resilience, child care efficacy, job stress and devotion in child care teachers? 1-1. Do ego-resilience, child care efficacy, job stress and devotion exercise any direct influence on their happiness? 1-2. Does job stress exercise any direct influence on happiness through the medium of devotion? 1-3. Does child care efficacy exercise any indirect influence on happiness through the medium of job stress and devotion? 1-4. Does ego-resilience exercise any indirect influence on happiness through the medium of child care efficacy, job stress and devotion? 2. What is the cross validity of a model for the structural relationships of the happiness of child care teachers to their child care efficacy, job stress and devotion? The subjects in this study were 568 teachers who worked in 82 daycare centers in 16 districts of Busan. The instruments used in this study were Choi Young-ok(2011)'s Happiness Scale, Ego- Resilience Scale used by Shim Soon-ae(2007), Hyun Jung-hwan (2003)'s Child care Efficacy Scale, Shin Hye-young(2005)'s Job Stress Scale, and Rho Jong- hee(2004)'s Child care Devotion Scale that was used by Kim Young-boon(2010). The first scale validated Kwon Suk-man(2011)'s adapted version of Argyle(2001)"s Oxford Happiness Questionnaire. The second scale used by Shim Soon-ae was Park Hyun-jin(1996)'s adapted version of Klohnen(1996)'s Ego-Resiliency Scale. After a pilot survey was conducted, a main survey was implemented, and the answer sheets from 568 respondents were selected for analysis. The collected data were analyzed by statistical packages SPSS 18.0 and AMOS 18.0, and Pearson product-moment correlation analysis, exploratory factor analysis and structural equation modeling were used. The major findings of the study were as follows: First, the happiness of the child care teachers was under the direct positive influence of ego-resilience and devotion, and ego-resilience was more important than devotion. Therefore it's found that the happiness of the daycare teachers had direct close relationships with ego-resilience and devotion, and that ego-resilience was more important than devotion. Second, devotion had mediating effects on the path that the job stress and child care efficacy of the daycare teachers affected happiness. Therefore it's found that the job stress and child care efficacy of the child care teachers had an indirect impact on happiness through the medium of devotion. It implied that the job stress of the child care teachers served to lower happiness by deteriorating devotion whereas their child care efficacy served to increase happiness by boosting devotion. Third, the job stress and child care efficacy of the child care teachers had mediating effects on the path that ego-resilience led to happiness through devotion. Therefore it's found that the ego-resilience of the child care teachers worked through the medium of child care efficacy and job stress, and that it consequently exerted an indirect influence on happiness by affecting devotion. It signified that the ego-resilience of the daycare teachers served to relieve job stress and boost child care efficacy and subsequently increased happiness by strengthening devotion. Fourth, ego-resilience had the best positive effect on the happiness of the child care teachers, followed by devotion and child care efficacy. Their job stress had an effect on decreasing happiness by weakening devotion, but the effect was offset by ego-resilience and child care efficacy, and job stress was eventually meaningless to happiness. Thus, ego-resilience was identified as the most crucial antecedent for the happiness of the daycare teachers. On the other hand, job stress could be said not to be directly linked to their happiness. In conclusion, ego-resilience that is one of the inner characteristics of daycare teachers is most important for their happiness, and devotion that is a factor related to child care has a close relationship with that as well. In contrast, their job stress detracts from their devotion and thereby exercises a negative influence on happiness, but it has no significant impact on happiness in the end because its influence can be removed by ego-resilience and child care efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.