본 연구의 목적은 커리어 적응성을 예측하는 모형을 제시하여 검증함으로써 대학생들이 사회인이 되었을 때 생애 전반에 걸친 고용가능성을 증대시키고 이들의 커리어 성공을 이끌어 내고자 한다. 연구모형은 Savickas(2013)의 커리어 적응성의 구성요소를 바탕으로 구성하였다. 예측변인의 신념 및 태도 범주에는 진로결정 자기효능감, 능력 범주에는 정서지능, 행동 범주에는 진로준비행동, 환경 범주에는 ...
본 연구의 목적은 커리어 적응성을 예측하는 모형을 제시하여 검증함으로써 대학생들이 사회인이 되었을 때 생애 전반에 걸친 고용가능성을 증대시키고 이들의 커리어 성공을 이끌어 내고자 한다. 연구모형은 Savickas(2013)의 커리어 적응성의 구성요소를 바탕으로 구성하였다. 예측변인의 신념 및 태도 범주에는 진로결정 자기효능감, 능력 범주에는 정서지능, 행동 범주에는 진로준비행동, 환경 범주에는 사회적지지, 그리고 개인배경 관련 변인이다.
이에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하여 확인하였다. 첫째, 예측변인(신념 및 태도, 능력, 행동, 환경, 개인배경 관련 변인)과 준거변인(커리어 적응성)으로 구성된 연구모형은 대학생의 커리어 적응성을 예측하기에 적합한가? 둘째, 커리어 적응성을 예측하는데 유의미한 변인들은 무엇인가?
연구절차는 서울 소재 4년제 대학 재학생을 대상으로 12개교 600명에게 온·오프라인으로 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 순서형 로지스틱 회귀분석(ordinal logistic regression analysis) 방법을 사용하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 예측변인(신념 및 태도, 능력, 행동, 환경, 개인배경 관련 변인)과 준거변인(커리어 적응성)으로 구성된 연구모형은 대학생의 커리어 적응성을 예측하기에 적합하였다. 둘째, 커리어 적응성을 예측하는데 정서활용, 평가적지지, 가구소득 중 200만원이상에서 300만원미만인 집단, 자기평가, 계획수립, 타인이해, 직업관련 교육경험의 통계적으로 유의미한 일곱 개의 변인들이 도출되었다.
본 연구는 커리어 적응성 관련 연구의 초기 단계에서 커리어 적응성을 예측하는 종합적 모형을 경험적으로 제시했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 이 모형을 활용하여 현장에서 대학생의 커리어 적응성을 높이기 위한 다양한 교육 프로그램이 제시될 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 커리어 적응성을 예측하는 모형을 제시하여 검증함으로써 대학생들이 사회인이 되었을 때 생애 전반에 걸친 고용가능성을 증대시키고 이들의 커리어 성공을 이끌어 내고자 한다. 연구모형은 Savickas(2013)의 커리어 적응성의 구성요소를 바탕으로 구성하였다. 예측변인의 신념 및 태도 범주에는 진로결정 자기효능감, 능력 범주에는 정서지능, 행동 범주에는 진로준비행동, 환경 범주에는 사회적지지, 그리고 개인배경 관련 변인이다.
이에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하여 확인하였다. 첫째, 예측변인(신념 및 태도, 능력, 행동, 환경, 개인배경 관련 변인)과 준거변인(커리어 적응성)으로 구성된 연구모형은 대학생의 커리어 적응성을 예측하기에 적합한가? 둘째, 커리어 적응성을 예측하는데 유의미한 변인들은 무엇인가?
연구절차는 서울 소재 4년제 대학 재학생을 대상으로 12개교 600명에게 온·오프라인으로 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 순서형 로지스틱 회귀분석(ordinal logistic regression analysis) 방법을 사용하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 예측변인(신념 및 태도, 능력, 행동, 환경, 개인배경 관련 변인)과 준거변인(커리어 적응성)으로 구성된 연구모형은 대학생의 커리어 적응성을 예측하기에 적합하였다. 둘째, 커리어 적응성을 예측하는데 정서활용, 평가적지지, 가구소득 중 200만원이상에서 300만원미만인 집단, 자기평가, 계획수립, 타인이해, 직업관련 교육경험의 통계적으로 유의미한 일곱 개의 변인들이 도출되었다.
본 연구는 커리어 적응성 관련 연구의 초기 단계에서 커리어 적응성을 예측하는 종합적 모형을 경험적으로 제시했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 이 모형을 활용하여 현장에서 대학생의 커리어 적응성을 높이기 위한 다양한 교육 프로그램이 제시될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to develop and examine an ordinal logistic regression model to predict college students’ career adaptability in order to improve their employability and lead to career success. The framework for the study was based on key constructs on Savickas (2013). Predictors were c...
The purpose of this study was to develop and examine an ordinal logistic regression model to predict college students’ career adaptability in order to improve their employability and lead to career success. The framework for the study was based on key constructs on Savickas (2013). Predictors were categorized into five categories: beliefs and attitudes (which were operationalized as career decision-making self-efficacy), competence (which was operationalized as emotional intelligence), behavior (which was operationalized as career preparation behavior), context (which was operationalized as social support), and individual backgrounds.
The research questions were as follows. First, to what extent does a research model consisting of predictors (career decision-making self-efficacy, emotional intelligence, career preparation behavior, social support, and individual backgrounds) and criterion (career adaptability) predict college students' career adaptability? Second, which specific variables can best predict were significant to predict college students’ career adaptability?
This study collected data both online and offline from 600 undergraduate students attending 12 different colleges. An ordinal logistic regression analysis using SPSS 21.0 was used to analyze the data.
The results of the study were as follows. First, the research model was statistically significant. The overall assessment of the proposed ordinal logistic regression model consisting of predictors revealed that the model had a moderate association between the predictors and career adaptability. Second, seven factors of predictors (use of emotion, appraisal support, family income per month (between 2,000,000 and 3,000,000 won), self-appraisal, making plans, others’ emotional appraisal, vocational education participation experience) had significant partial effects on career adaptability predictability.
The purpose of this study is to find significance in that it presents a comprehensive empirical model to predict the career adaptability in the early stages of career adaptability research. Utilizing this model will be presenting a variety of educational programs to increase college students’ career adaptability in the field.
The purpose of this study was to develop and examine an ordinal logistic regression model to predict college students’ career adaptability in order to improve their employability and lead to career success. The framework for the study was based on key constructs on Savickas (2013). Predictors were categorized into five categories: beliefs and attitudes (which were operationalized as career decision-making self-efficacy), competence (which was operationalized as emotional intelligence), behavior (which was operationalized as career preparation behavior), context (which was operationalized as social support), and individual backgrounds.
The research questions were as follows. First, to what extent does a research model consisting of predictors (career decision-making self-efficacy, emotional intelligence, career preparation behavior, social support, and individual backgrounds) and criterion (career adaptability) predict college students' career adaptability? Second, which specific variables can best predict were significant to predict college students’ career adaptability?
This study collected data both online and offline from 600 undergraduate students attending 12 different colleges. An ordinal logistic regression analysis using SPSS 21.0 was used to analyze the data.
The results of the study were as follows. First, the research model was statistically significant. The overall assessment of the proposed ordinal logistic regression model consisting of predictors revealed that the model had a moderate association between the predictors and career adaptability. Second, seven factors of predictors (use of emotion, appraisal support, family income per month (between 2,000,000 and 3,000,000 won), self-appraisal, making plans, others’ emotional appraisal, vocational education participation experience) had significant partial effects on career adaptability predictability.
The purpose of this study is to find significance in that it presents a comprehensive empirical model to predict the career adaptability in the early stages of career adaptability research. Utilizing this model will be presenting a variety of educational programs to increase college students’ career adaptability in the field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.