웨어러블 헬스케어 디바이스에 대한 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구 A Study on the Effects of the Device Characteristics and User Characteristics of Wearable Healthcare Device on Repurchase Intention원문보기
최근 스마트폰 보급률이 높아지면서 고사양 스마트폰 시장은 성숙기에 접어들었다. 이러한 차세대 디바이스 분야에 대한 선제적인 대응이 필요한 상황이 새로운 성장 동력을 찾기 위한 활발한 노력으로 이루어지고 있으며 웨어러블 디바이스의 경우, 스마트폰 시장이 성숙기에 접어들면서 스마트폰을 대체할 수익 모델로 주목받고 있다. 그리고 웨어러블 디바이스를 중심으로 하는 헬스케어가 주목 받을 것으로 예측됨에 따라 그에 관한 관심이 높아지고 있으며, 헬스케어 시장을 선점하기 위한 노력들이 전개되고 있다.
헬스케어에 관한 선행 연구들을 살펴보면 상대적으로 새로운 분야의 헬스케어 서비스에 대하여 소개하거나 헬스케어를 통하여 활용 가능한 서비스와 같은 특정 기술 중심의 연구논문이 대부분을 차지하고 있고, 재구매 의도에 대한 명확한 답변을 제시할만한 학술적 논의는 찾아보기 힘들다. 따라서 실증적 연구의 부재에 대한 웨어러블 헬스케어 디바이스에 대한 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 소비자 관점의 실증적 연구가 필요하다.
본 연구는 웨어러블 헬스케어 디바이스에 대해 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매 의도에 대해 이용자 관점의 ...
최근 스마트폰 보급률이 높아지면서 고사양 스마트폰 시장은 성숙기에 접어들었다. 이러한 차세대 디바이스 분야에 대한 선제적인 대응이 필요한 상황이 새로운 성장 동력을 찾기 위한 활발한 노력으로 이루어지고 있으며 웨어러블 디바이스의 경우, 스마트폰 시장이 성숙기에 접어들면서 스마트폰을 대체할 수익 모델로 주목받고 있다. 그리고 웨어러블 디바이스를 중심으로 하는 헬스케어가 주목 받을 것으로 예측됨에 따라 그에 관한 관심이 높아지고 있으며, 헬스케어 시장을 선점하기 위한 노력들이 전개되고 있다.
헬스케어에 관한 선행 연구들을 살펴보면 상대적으로 새로운 분야의 헬스케어 서비스에 대하여 소개하거나 헬스케어를 통하여 활용 가능한 서비스와 같은 특정 기술 중심의 연구논문이 대부분을 차지하고 있고, 재구매 의도에 대한 명확한 답변을 제시할만한 학술적 논의는 찾아보기 힘들다. 따라서 실증적 연구의 부재에 대한 웨어러블 헬스케어 디바이스에 대한 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 소비자 관점의 실증적 연구가 필요하다.
본 연구는 웨어러블 헬스케어 디바이스에 대해 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매 의도에 대해 이용자 관점의 실증연구를 통하여 원인을 파악하고자 하였다. 웨어러블 헬스케어 디바이스를 디바이스 특성과 사용자 특성으로 분류하였고, 지각된 가치, 신뢰, 고객 만족을 매개로 하여 이용자의 재구매 의도에 미치는 인과관계를 분석 하였다. 분석을 위해 웨어러블 헬스케어 디바이스를 중심으로 재구매 의도를 경험해 본 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였고 총 315부 중 294부의 설문지가 분석에 사용되었으며 SPSS 22.0과 AMOS 22.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인 분석, 신뢰도 분석, 확인적 요인 분석, 경로분석, 을 실시하였다. 실증 분석 결과 정확성, 유효성, 가시성, 브랜드 공명성, 유희성, 지각된 가격이 지각된 가치에 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 신뢰에는 정확성, 유효성, 브랜드 공명성만이 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 지각된 가치, 신뢰, 고객 만족은 종속변수인 재구매 의도에 영향을 미치는 것으로 확인 되었다.
본 연구는 웨어러블 헬스케어 디바이스에 대한 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매의도에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 헬스케어 디바이스가 불가피하게 서비스를 실패 했을 시에 마케팅 전략을 수립함에 있어 도움이 될 만한 자료를 제공 하였다. 또한 앞으로 헬스케어를 연구하는 연구자들에게도 참고자료를 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
최근 스마트폰 보급률이 높아지면서 고사양 스마트폰 시장은 성숙기에 접어들었다. 이러한 차세대 디바이스 분야에 대한 선제적인 대응이 필요한 상황이 새로운 성장 동력을 찾기 위한 활발한 노력으로 이루어지고 있으며 웨어러블 디바이스의 경우, 스마트폰 시장이 성숙기에 접어들면서 스마트폰을 대체할 수익 모델로 주목받고 있다. 그리고 웨어러블 디바이스를 중심으로 하는 헬스케어가 주목 받을 것으로 예측됨에 따라 그에 관한 관심이 높아지고 있으며, 헬스케어 시장을 선점하기 위한 노력들이 전개되고 있다.
헬스케어에 관한 선행 연구들을 살펴보면 상대적으로 새로운 분야의 헬스케어 서비스에 대하여 소개하거나 헬스케어를 통하여 활용 가능한 서비스와 같은 특정 기술 중심의 연구논문이 대부분을 차지하고 있고, 재구매 의도에 대한 명확한 답변을 제시할만한 학술적 논의는 찾아보기 힘들다. 따라서 실증적 연구의 부재에 대한 웨어러블 헬스케어 디바이스에 대한 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 소비자 관점의 실증적 연구가 필요하다.
본 연구는 웨어러블 헬스케어 디바이스에 대해 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매 의도에 대해 이용자 관점의 실증연구를 통하여 원인을 파악하고자 하였다. 웨어러블 헬스케어 디바이스를 디바이스 특성과 사용자 특성으로 분류하였고, 지각된 가치, 신뢰, 고객 만족을 매개로 하여 이용자의 재구매 의도에 미치는 인과관계를 분석 하였다. 분석을 위해 웨어러블 헬스케어 디바이스를 중심으로 재구매 의도를 경험해 본 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였고 총 315부 중 294부의 설문지가 분석에 사용되었으며 SPSS 22.0과 AMOS 22.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인 분석, 신뢰도 분석, 확인적 요인 분석, 경로분석, 을 실시하였다. 실증 분석 결과 정확성, 유효성, 가시성, 브랜드 공명성, 유희성, 지각된 가격이 지각된 가치에 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 신뢰에는 정확성, 유효성, 브랜드 공명성만이 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 지각된 가치, 신뢰, 고객 만족은 종속변수인 재구매 의도에 영향을 미치는 것으로 확인 되었다.
본 연구는 웨어러블 헬스케어 디바이스에 대한 디바이스 특성과 사용자 특성이 재구매의도에 미치는 영향에 대해 알아봄으로써 헬스케어 디바이스가 불가피하게 서비스를 실패 했을 시에 마케팅 전략을 수립함에 있어 도움이 될 만한 자료를 제공 하였다. 또한 앞으로 헬스케어를 연구하는 연구자들에게도 참고자료를 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
As smart phone distribution rate has increased recently the market of smart phones of high specification is maturated. The need of anticipative response to the next generation device is bringing the active effort to find a new growth driving force. The wearable device is getting the attention to be ...
As smart phone distribution rate has increased recently the market of smart phones of high specification is maturated. The need of anticipative response to the next generation device is bringing the active effort to find a new growth driving force. The wearable device is getting the attention to be the replaceable profit model for smart phones. Also as healthcare with wearable devices is expected to get the attention the interest to it is increasing and many efforts are carried on to preoccupy the market.
Looking at the former researches regarding healthcare, most introduce the healthcare service which is a relatively new field or focus on a specific technology such as applicable services with healthcare and it is hard to find an academic discussion that can provide an exact response to the repurchase intention. Therefore it is necessary to do a positive research on the point of view of the consumers regarding the effect of characteristics and user characteristics about the healthcare with wearable healthcare device to the repurchase intention which the research lacks at the moment.
This research is to find the cause through positive research on the perspective of the user regarding the repurchase intention of device characteristics and user characteristics about the wearable healthcare device. The wearables healthcare device using is divided into device characteristics and user characteristics and analyzed the cause and effect via perceived value, trust and customer satisfaction to the repurchase intention. For the analysis a survey was carried on targeting the users who experienced repurchase intention of wearable healthcare devices and a total of 294 survey results among 315 survey results were used for the analysis. Frequency analysis (FA), exploratory factor analysis (EFA), reliability analysis, confirmatory factor analysis (CFA), path analysis (PA) was done using statistic program SPSS 22.0 and AMOS 22.0. As a result, it was found that the accuracy, availability, visibility, brand resonance, enjoyment, perceived fee affects the perceived value. For trust, only the accuracy, availability, brand resonance were found to be affecting. The perceived value, trust and customer satisfaction which are mediating effects were found to be affecting the repurchase intention which is dependent variable.
This research provides the data that can be useful when establishing marketing strategy in case the wearable healthcare device has failed its service by researching the effect of device characteristics and user characteristics of the wearable healthcare devices to the repurchase intention. Also it is meaningful that it brings a reference for the future researchers who research the healthcare.
As smart phone distribution rate has increased recently the market of smart phones of high specification is maturated. The need of anticipative response to the next generation device is bringing the active effort to find a new growth driving force. The wearable device is getting the attention to be the replaceable profit model for smart phones. Also as healthcare with wearable devices is expected to get the attention the interest to it is increasing and many efforts are carried on to preoccupy the market.
Looking at the former researches regarding healthcare, most introduce the healthcare service which is a relatively new field or focus on a specific technology such as applicable services with healthcare and it is hard to find an academic discussion that can provide an exact response to the repurchase intention. Therefore it is necessary to do a positive research on the point of view of the consumers regarding the effect of characteristics and user characteristics about the healthcare with wearable healthcare device to the repurchase intention which the research lacks at the moment.
This research is to find the cause through positive research on the perspective of the user regarding the repurchase intention of device characteristics and user characteristics about the wearable healthcare device. The wearables healthcare device using is divided into device characteristics and user characteristics and analyzed the cause and effect via perceived value, trust and customer satisfaction to the repurchase intention. For the analysis a survey was carried on targeting the users who experienced repurchase intention of wearable healthcare devices and a total of 294 survey results among 315 survey results were used for the analysis. Frequency analysis (FA), exploratory factor analysis (EFA), reliability analysis, confirmatory factor analysis (CFA), path analysis (PA) was done using statistic program SPSS 22.0 and AMOS 22.0. As a result, it was found that the accuracy, availability, visibility, brand resonance, enjoyment, perceived fee affects the perceived value. For trust, only the accuracy, availability, brand resonance were found to be affecting. The perceived value, trust and customer satisfaction which are mediating effects were found to be affecting the repurchase intention which is dependent variable.
This research provides the data that can be useful when establishing marketing strategy in case the wearable healthcare device has failed its service by researching the effect of device characteristics and user characteristics of the wearable healthcare devices to the repurchase intention. Also it is meaningful that it brings a reference for the future researchers who research the healthcare.
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