질소산화물(NOx, nitrogen oxide)는 연소반응에서 필연적으로 발생하는 대기 오염 물질로써, 급속한 현대 산업화 및 인구 증가에 따라 그 양이 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 대기환경오염물질에는 NOx 외에도 황산화물(SOx), 휘발성유기화합물(VOCs), ...
질소산화물(NOx, nitrogen oxide)는 연소반응에서 필연적으로 발생하는 대기 오염 물질로써, 급속한 현대 산업화 및 인구 증가에 따라 그 양이 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 대기환경오염물질에는 NOx 외에도 황산화물(SOx), 휘발성유기화합물(VOCs), 입자상물질(PM), 이산화탄소(CO2), 블랙카본(black carbon) 등이 있으며, 이 중에서도 NOx는 인체에 유해할 뿐 아니라 광학스모그, 산성비를 유발하는 치명적 요소이다. 이에 국제적인 규제대상의 초점으로 언급되어 짐에 따라 미국환경보호청(Envirionmental Protection Agency), 유럽환경청(European EnvironmentAgency), 국제해사기구(International Maritime Organization, IMO)등 다양한 국제기관에서 연소 과정 중에 발생하는 배출 가스 내의 유해성분 저감 및 규제에 노력을 기울이고 있다. 이중에서도 IMO의 해양환경보호위원회(Marine Environment Protection Committee, MEPC)는 2005년, 2011년 각각 대기환경규제 ‘Tier Ⅰ’, ‘Tier Ⅱ’를 발효함으로써 선박의 NOx 배출 규제를 엄격히 관리하고 있다. 더불어, MEPC 66차 회의를 통해 2016년 차단계인 ‘Tier Ⅲ’의 규제 발효가 확정되었으며, 이는 ‘Tier Ⅰ’대비 약 80 % 강화된 배출 제한 기준으로, 이러한 배출 규제의 대안으로 배기가스의 후처리 방법인 선택적촉매환원(Selective catalytic reduction,SCR) 촉매 시스템의 선박 적용에 대한 연구가 활발히 수행되어지고 있다. 이에 본 실험적 연구에서는 이러한 SCR 촉매의 선박 적용에 있어서 최적화된 설계를 위해 기초 제원인 셀 밀도에 따라 면속도(areavelocity), 공간속도(space velocity), 선속도(linear velocity)가 촉매의 NOx 저감 효율에 미치는 영향에 대해 실험적 연구를 수행하였다.
질소산화물(NOx, nitrogen oxide)는 연소반응에서 필연적으로 발생하는 대기 오염 물질로써, 급속한 현대 산업화 및 인구 증가에 따라 그 양이 꾸준히 증가하고 있는 추세이다. 대기환경오염물질에는 NOx 외에도 황산화물(SOx), 휘발성유기화합물(VOCs), 입자상물질(PM), 이산화탄소(CO2), 블랙카본(black carbon) 등이 있으며, 이 중에서도 NOx는 인체에 유해할 뿐 아니라 광학스모그, 산성비를 유발하는 치명적 요소이다. 이에 국제적인 규제대상의 초점으로 언급되어 짐에 따라 미국환경보호청(Envirionmental Protection Agency), 유럽환경청(European EnvironmentAgency), 국제해사기구(International Maritime Organization, IMO)등 다양한 국제기관에서 연소 과정 중에 발생하는 배출 가스 내의 유해성분 저감 및 규제에 노력을 기울이고 있다. 이중에서도 IMO의 해양환경보호위원회(Marine Environment Protection Committee, MEPC)는 2005년, 2011년 각각 대기환경규제 ‘Tier Ⅰ’, ‘Tier Ⅱ’를 발효함으로써 선박의 NOx 배출 규제를 엄격히 관리하고 있다. 더불어, MEPC 66차 회의를 통해 2016년 차단계인 ‘Tier Ⅲ’의 규제 발효가 확정되었으며, 이는 ‘Tier Ⅰ’대비 약 80 % 강화된 배출 제한 기준으로, 이러한 배출 규제의 대안으로 배기가스의 후처리 방법인 선택적촉매환원(Selective catalytic reduction,SCR) 촉매 시스템의 선박 적용에 대한 연구가 활발히 수행되어지고 있다. 이에 본 실험적 연구에서는 이러한 SCR 촉매의 선박 적용에 있어서 최적화된 설계를 위해 기초 제원인 셀 밀도에 따라 면속도(area velocity), 공간속도(space velocity), 선속도(linear velocity)가 촉매의 NOx 저감 효율에 미치는 영향에 대해 실험적 연구를 수행하였다.
Air pollutants nitrogen oxides are inevitably generated in the combustion reaction. Its amount trend is steadily increasing because the rapid modern industrialization and population growth. The type air pollutant is Nitrogen oxide(NOx), Sulfur oxide(SOx), Volatile organic compounds(VOCs), Particulat...
Air pollutants nitrogen oxides are inevitably generated in the combustion reaction. Its amount trend is steadily increasing because the rapid modern industrialization and population growth. The type air pollutant is Nitrogen oxide(NOx), Sulfur oxide(SOx), Volatile organic compounds(VOCs), Particulate matter(PM), Carbon dioxide(CO2), Black carbon, among these air pollutant, NOx is harmful to the human body and critical cause of acid rain and optical smog. For this reason, NOx is controlled to reducing the harmful components in the exhaust gas and emission regulations occur during combustion processes at various international organizations Environmental Protection Organization (EPA), European EnvironmentAgency(EEA), International Maritime Organization(IMO) by international regulatory topics. From among these, IMO’s Marine Environment Protection Committee(MEPC) take effect ‘Tier Ι’, ‘Tier Ⅱ’ of air pollution regulation in 2005 and 2011 respectively. According to NOx emissions are strictly regulated management of the vessel through them. In addition, since 2016 the regulation enter into force in the next step ‘Tier Ⅲ’ was confirmed by MEPC 66th committee. it’s about 80% enhanced emissions limits than the ‘Tier Ⅰ’. Alternatively these emission regultation, research is actively being carried out about exhaust gas after-treatment methods through the vessel application of Selective Catalytic Reduction(SCR). Depending on the basic specification of Cell density of SCR, Area velocity (AV), Space velocity(SV), Linear velocity(LV) is studied the effects of NOx removal efficiency for optimize the application of SCR system to the vessel.
Air pollutants nitrogen oxides are inevitably generated in the combustion reaction. Its amount trend is steadily increasing because the rapid modern industrialization and population growth. The type air pollutant is Nitrogen oxide(NOx), Sulfur oxide(SOx), Volatile organic compounds(VOCs), Particulate matter(PM), Carbon dioxide(CO2), Black carbon, among these air pollutant, NOx is harmful to the human body and critical cause of acid rain and optical smog. For this reason, NOx is controlled to reducing the harmful components in the exhaust gas and emission regulations occur during combustion processes at various international organizations Environmental Protection Organization (EPA), European EnvironmentAgency(EEA), International Maritime Organization(IMO) by international regulatory topics. From among these, IMO’s Marine Environment Protection Committee(MEPC) take effect ‘Tier Ι’, ‘Tier Ⅱ’ of air pollution regulation in 2005 and 2011 respectively. According to NOx emissions are strictly regulated management of the vessel through them. In addition, since 2016 the regulation enter into force in the next step ‘Tier Ⅲ’ was confirmed by MEPC 66th committee. it’s about 80% enhanced emissions limits than the ‘Tier Ⅰ’. Alternatively these emission regultation, research is actively being carried out about exhaust gas after-treatment methods through the vessel application of Selective Catalytic Reduction(SCR). Depending on the basic specification of Cell density of SCR, Area velocity (AV), Space velocity(SV), Linear velocity(LV) is studied the effects of NOx removal efficiency for optimize the application of SCR system to the vessel.
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