실내공간의 시지각‧인지 과정에 나타난 주시특성 및 시선추적 분석방법에 관한 연구 A Study on Observation Characteristics and Eye-tracking Analysis Method in the Visual Perception Process of Interior Space원문보기
공간을 방문한 사람은 눈을 통해 주변의 정보를 획득하게 되는데, 상업공간의 경우, 방문자가 어떤 대상에 흥미나 관심을 가지고 보았는지에 대한 시각정보를 분석하게 되면, 마케팅 측면의 유용한 자료로 활용가능하다.
이에 기존 연구에서 사용된 자가보고법에 의한 평가 방법에 대한 한계점을 언급하고, 정량적 정보 획득이 가능한, 공간 평가 방법으로 시선추적장치를 활용한 시각정보 획득 및 데이터 분석방법에 대해 연구하였다.
공간사용자의 시각행동을 파악하게 되면, 정량화된 데이터를 구축하여 잠재된 소비심리를 이끌어 내기 위한 공간을 전략적으로 디자인 할 수 있는 방법을 제공 할 수 있을 것이며, 이는 향후 공간 디자인에 있어 경제적 이익을 창출하는 전략적 마케팅 계획에 있어 유용한 기초자료로 활용 될 수 있을 것이다.
본 연구에서는 시선추적장치를 이용하여 백화점 공간을 대상으로 실험을 실시하였으며, 시선추적 실험을 통하여 주시특성을 분석하는 방법으로 <주의집중에 나타난 주시특성>, <시선의 이동경로>, <선택적 주의집중> 3가지 분석방법을 종합적으로 제시하였으며, 아래와 같이 결론을 도출 하였다.
첫째, 시각정보 획득과정에서 지각→인지되는 주시특성 분석을 위해 [일반적 주시]와 [의식적 주시] 유효율 특성을 살펴 본 결과, 일반적 주시특성에서의 유효율의 차이는 크게 나타나지 않았으나, 의식적 주시특성에서는 B이미지가 더 높게 나타났는데, [의식적 주시]로 분석하는 것이 공간의 주시특성에 대한 차이를 보다 명료화 시킬 수 있다.
둘째, 공간의 탐색과정에서 나타나는 시선의 움직임에 대해 6가지 주사유형으로 분류 하였으며, 시간의 흐름에 따른 출현특성을 파악하여, 시선의 움직임과 공간구성요소와의 관계를 살펴보는 것으로, 건축공간과 구성요소의 배치에 따른 시선의 움직임을 패턴화 시킬 수 있는 기준을 마련하였다.
셋째, 기존 ...
공간을 방문한 사람은 눈을 통해 주변의 정보를 획득하게 되는데, 상업공간의 경우, 방문자가 어떤 대상에 흥미나 관심을 가지고 보았는지에 대한 시각정보를 분석하게 되면, 마케팅 측면의 유용한 자료로 활용가능하다.
이에 기존 연구에서 사용된 자가보고법에 의한 평가 방법에 대한 한계점을 언급하고, 정량적 정보 획득이 가능한, 공간 평가 방법으로 시선추적장치를 활용한 시각정보 획득 및 데이터 분석방법에 대해 연구하였다.
공간사용자의 시각행동을 파악하게 되면, 정량화된 데이터를 구축하여 잠재된 소비심리를 이끌어 내기 위한 공간을 전략적으로 디자인 할 수 있는 방법을 제공 할 수 있을 것이며, 이는 향후 공간 디자인에 있어 경제적 이익을 창출하는 전략적 마케팅 계획에 있어 유용한 기초자료로 활용 될 수 있을 것이다.
본 연구에서는 시선추적장치를 이용하여 백화점 공간을 대상으로 실험을 실시하였으며, 시선추적 실험을 통하여 주시특성을 분석하는 방법으로 <주의집중에 나타난 주시특성>, <시선의 이동경로>, <선택적 주의집중> 3가지 분석방법을 종합적으로 제시하였으며, 아래와 같이 결론을 도출 하였다.
첫째, 시각정보 획득과정에서 지각→인지되는 주시특성 분석을 위해 [일반적 주시]와 [의식적 주시] 유효율 특성을 살펴 본 결과, 일반적 주시특성에서의 유효율의 차이는 크게 나타나지 않았으나, 의식적 주시특성에서는 B이미지가 더 높게 나타났는데, [의식적 주시]로 분석하는 것이 공간의 주시특성에 대한 차이를 보다 명료화 시킬 수 있다.
둘째, 공간의 탐색과정에서 나타나는 시선의 움직임에 대해 6가지 주사유형으로 분류 하였으며, 시간의 흐름에 따른 출현특성을 파악하여, 시선의 움직임과 공간구성요소와의 관계를 살펴보는 것으로, 건축공간과 구성요소의 배치에 따른 시선의 움직임을 패턴화 시킬 수 있는 기준을 마련하였다.
셋째, 기존 주시데이터를 분석방법에 있어 분석하고자 하는 대상에 대한 영역을 설정하여 주시데이터 분석하는데는 많은 어려움이 있었다. 본 연구에 제시된 선택적 주의집중을 분석함으로써, 공간 평가과정에서 분석하고자 하는 특정 대상에 대한 시선정보 획득이 가능한 측면에서 유용한 분석방법으로 기존 분석방법을 보완할 수 있는 기반을 마련하고자 분석방법에 대한 기술적 방법을 제안하였다.
공간을 디자인함에 있어, 조명이나 색상이 포함된 다양한 디자인 요소에 대한 시각정보를 획득했는가 하는 “공간과 사용자”간의 관련성은 공간 마케팅 입장에서 매우 중요하지만, 사용자의 다양한 요구를 반영시키기 어려운 한계가 있다. 공간사용자와 디자이너를 연결하는 매개체의 한 방법으로 시지각 특성을 분석하게 되면 공간 계획과정에서 또는 현재 디자인된 상황에 대해 정량적 평가가 이루어 질 것이며, 이는 곧 성공적인 마케팅 전략으로 기대 될 수 있다.
본 연구는 공간디자인에 있어서의 공간평가방법에 대해 기존 연구방법의 한계를 분석하고, 새로운 분석기법을 도입하여 제시함으로써 디자이너가 좀 더 평가하고자 하는 요소에 대한 분석이 가능하도록 제시하였다. 이를 통하여 공간에 대한 주시특성을 분석하게 되면, “공간과 사용자”간의 시각적 인지요소를 명료화 할 수 있으며, 이는 곧 공간과 인간 심리의 상호작용에 대한 파악이 가능하여 전략적 디자인의 근거가 될 수 있을 것이다.
공간을 방문한 사람은 눈을 통해 주변의 정보를 획득하게 되는데, 상업공간의 경우, 방문자가 어떤 대상에 흥미나 관심을 가지고 보았는지에 대한 시각정보를 분석하게 되면, 마케팅 측면의 유용한 자료로 활용가능하다.
이에 기존 연구에서 사용된 자가보고법에 의한 평가 방법에 대한 한계점을 언급하고, 정량적 정보 획득이 가능한, 공간 평가 방법으로 시선추적장치를 활용한 시각정보 획득 및 데이터 분석방법에 대해 연구하였다.
공간사용자의 시각행동을 파악하게 되면, 정량화된 데이터를 구축하여 잠재된 소비심리를 이끌어 내기 위한 공간을 전략적으로 디자인 할 수 있는 방법을 제공 할 수 있을 것이며, 이는 향후 공간 디자인에 있어 경제적 이익을 창출하는 전략적 마케팅 계획에 있어 유용한 기초자료로 활용 될 수 있을 것이다.
본 연구에서는 시선추적장치를 이용하여 백화점 공간을 대상으로 실험을 실시하였으며, 시선추적 실험을 통하여 주시특성을 분석하는 방법으로 <주의집중에 나타난 주시특성>, <시선의 이동경로>, <선택적 주의집중> 3가지 분석방법을 종합적으로 제시하였으며, 아래와 같이 결론을 도출 하였다.
첫째, 시각정보 획득과정에서 지각→인지되는 주시특성 분석을 위해 [일반적 주시]와 [의식적 주시] 유효율 특성을 살펴 본 결과, 일반적 주시특성에서의 유효율의 차이는 크게 나타나지 않았으나, 의식적 주시특성에서는 B이미지가 더 높게 나타났는데, [의식적 주시]로 분석하는 것이 공간의 주시특성에 대한 차이를 보다 명료화 시킬 수 있다.
둘째, 공간의 탐색과정에서 나타나는 시선의 움직임에 대해 6가지 주사유형으로 분류 하였으며, 시간의 흐름에 따른 출현특성을 파악하여, 시선의 움직임과 공간구성요소와의 관계를 살펴보는 것으로, 건축공간과 구성요소의 배치에 따른 시선의 움직임을 패턴화 시킬 수 있는 기준을 마련하였다.
셋째, 기존 주시데이터를 분석방법에 있어 분석하고자 하는 대상에 대한 영역을 설정하여 주시데이터 분석하는데는 많은 어려움이 있었다. 본 연구에 제시된 선택적 주의집중을 분석함으로써, 공간 평가과정에서 분석하고자 하는 특정 대상에 대한 시선정보 획득이 가능한 측면에서 유용한 분석방법으로 기존 분석방법을 보완할 수 있는 기반을 마련하고자 분석방법에 대한 기술적 방법을 제안하였다.
공간을 디자인함에 있어, 조명이나 색상이 포함된 다양한 디자인 요소에 대한 시각정보를 획득했는가 하는 “공간과 사용자”간의 관련성은 공간 마케팅 입장에서 매우 중요하지만, 사용자의 다양한 요구를 반영시키기 어려운 한계가 있다. 공간사용자와 디자이너를 연결하는 매개체의 한 방법으로 시지각 특성을 분석하게 되면 공간 계획과정에서 또는 현재 디자인된 상황에 대해 정량적 평가가 이루어 질 것이며, 이는 곧 성공적인 마케팅 전략으로 기대 될 수 있다.
본 연구는 공간디자인에 있어서의 공간평가방법에 대해 기존 연구방법의 한계를 분석하고, 새로운 분석기법을 도입하여 제시함으로써 디자이너가 좀 더 평가하고자 하는 요소에 대한 분석이 가능하도록 제시하였다. 이를 통하여 공간에 대한 주시특성을 분석하게 되면, “공간과 사용자”간의 시각적 인지요소를 명료화 할 수 있으며, 이는 곧 공간과 인간 심리의 상호작용에 대한 파악이 가능하여 전략적 디자인의 근거가 될 수 있을 것이다.
A person visiting a space acquires information of surroundings through his or her eyes and visual information to know the objects, which arouse visitors' interest or curiosity in a commercial space is useful as an effective material for marketing.
Therefore, this study aims to get over the limitati...
A person visiting a space acquires information of surroundings through his or her eyes and visual information to know the objects, which arouse visitors' interest or curiosity in a commercial space is useful as an effective material for marketing.
Therefore, this study aims to get over the limitation of the self-reported evaluation method used in the previous studies and to develop a eye-tracking device-based visual information acquisition and data analysis method as a spatial evaluation strategy for acquiring quantitative information.
Analysing visual behaviors of space users can provide a strategical space design method for stimulating latent consumer confidence by constructing quantified data and this will serve as basic data helpful in strategical marketing planning to create economic profits in future space design.
This study conducted an experiment, which targeted a department store space, using an eye-tracking device and three methods of analyzing observation characteristics were presented, based on the eye-tracking experiment; , and . The conclusions are as below.
First, when the effective rates of [general observation] and [conscious observation] were compared to analyze observation characteristics that were perceived→recognized in the visual information acquisition process, the difference of effective rate in general observation wasn't big, but B image had a higher effective rate in conscious observation. This means the [conscious observation]-based analysis method can clarify the differences of space observation characteristics more.
Second, the standard for patterning eye movements depending on the arrangement of architectural spaces and components was established, by classifying eye movements revealed in the space exploration process into 6 types of observation, examining appearance characteristics with the lapse of time and analyzing the relation between eye movements and space components.
Third, the existing observation data analysis method was very hard, because it was required to set areas of objects to analyze. The selective attention-concentration analysis method suggested in this study is helpful in acquiring visual information of particular objects to analyze in spatial evaluation, as a technical analysis method to lay the foundation for remedying the existing analysis method.
The relation between "space and "users", which shows if visual information of diverse design elements including lighting and colors is acquired, is very important in space marketing, but it is hard to reflect different needs of users. As one of media to connect space users to designers, analyzing visual-perceptual characteristics will contribute to quantitative evaluation of the space planning process or the current design situation and this can be a successful marketing strategy.
This study analyzed the limitation of the existing spatial evaluation method in space design and suggested a new analysis technique to help designers analyze evaluation elements more precisely. This method of analyzing observation characteristics in a space can clarify visual perception elements between "space and users" and this will provide the foundation for strategical design by facilitating an understanding of interaction between space and human psychology.
A person visiting a space acquires information of surroundings through his or her eyes and visual information to know the objects, which arouse visitors' interest or curiosity in a commercial space is useful as an effective material for marketing.
Therefore, this study aims to get over the limitation of the self-reported evaluation method used in the previous studies and to develop a eye-tracking device-based visual information acquisition and data analysis method as a spatial evaluation strategy for acquiring quantitative information.
Analysing visual behaviors of space users can provide a strategical space design method for stimulating latent consumer confidence by constructing quantified data and this will serve as basic data helpful in strategical marketing planning to create economic profits in future space design.
This study conducted an experiment, which targeted a department store space, using an eye-tracking device and three methods of analyzing observation characteristics were presented, based on the eye-tracking experiment; , and . The conclusions are as below.
First, when the effective rates of [general observation] and [conscious observation] were compared to analyze observation characteristics that were perceived→recognized in the visual information acquisition process, the difference of effective rate in general observation wasn't big, but B image had a higher effective rate in conscious observation. This means the [conscious observation]-based analysis method can clarify the differences of space observation characteristics more.
Second, the standard for patterning eye movements depending on the arrangement of architectural spaces and components was established, by classifying eye movements revealed in the space exploration process into 6 types of observation, examining appearance characteristics with the lapse of time and analyzing the relation between eye movements and space components.
Third, the existing observation data analysis method was very hard, because it was required to set areas of objects to analyze. The selective attention-concentration analysis method suggested in this study is helpful in acquiring visual information of particular objects to analyze in spatial evaluation, as a technical analysis method to lay the foundation for remedying the existing analysis method.
The relation between "space and "users", which shows if visual information of diverse design elements including lighting and colors is acquired, is very important in space marketing, but it is hard to reflect different needs of users. As one of media to connect space users to designers, analyzing visual-perceptual characteristics will contribute to quantitative evaluation of the space planning process or the current design situation and this can be a successful marketing strategy.
This study analyzed the limitation of the existing spatial evaluation method in space design and suggested a new analysis technique to help designers analyze evaluation elements more precisely. This method of analyzing observation characteristics in a space can clarify visual perception elements between "space and users" and this will provide the foundation for strategical design by facilitating an understanding of interaction between space and human psychology.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.