본 연구의 목적은 성공한 멜로드라마 캐릭터에 용해된 신화 원형 분석을 통해 드라마 제작자가 캐릭터를 창조할 때 도움을 주고자 하는 것이다. 작가는 캐릭터 구축 작업 시 인류의 집단무의식에서 기인한 신화의 원형(原型)적 인물을 캐릭터 창조의 길잡이로 삼을 수 있다. 연구 범위는 텔레비전 불륜 소재 멜로드라마이다. 불륜은 신화를 비롯해 동서고금의 수많은 고전 서사에서 수없이 다루어져왔다. 사회적 금기와 전통의 비합리성에 도전하며 새로운 사랑을 추구하는 인간을 보여주며, 사회의 지배적인 가부장적 가치의 모순을 속속들이 보여줄 수 있는 첨예한 소재이기 때문이다. 연구 대상은 <애인>(1996), <내 남자의 여자>(2007), <밀회>(2014)의 남녀 캐릭터 10명이다. 연구 방법은 융(Jung)의 원형 이론과, 융 학파 볼린(Bolen)이 유형화한 그리스 신화의 여신과 남신 원형을 주요 관점으로 적용해 분석했다. 여성 캐릭터의 경우 <애인>의 여성 주인공 윤여경은 영원한 소녀 코레 형, 여성 대립자 이명애는 모성 과잉 아내 데메테르 형이다. <내 남자의 여자>의 여성 주인공 이화영은 팜 파탈 요부 아프로디테 형, 여성 대립자 김지수는 분노한 착한 여자 헤라 형이다. <밀회>의 여성 주인공 오혜원은 전략적 여 전사 아테나 형이다. 여성의 사회진출이 활발해짐에 따라 전통적 여성 캐릭터는 퇴조하고 여성이 주체화되며 욕망 추구 형 여성이 부상하고 있다. 원형적 관점에서는 전통적인 아내, 어머니, 딸의 원형인 헤라, 데메테르, 코레(페르세포네)가 퇴조하고, 주체성과 독립성을 강조하는 처녀 여신인 아르테미스, 아테나, 헤스티아가 부상하고 있다. 불륜의 사랑을 감행하는 아프로디테 ...
본 연구의 목적은 성공한 멜로드라마 캐릭터에 용해된 신화 원형 분석을 통해 드라마 제작자가 캐릭터를 창조할 때 도움을 주고자 하는 것이다. 작가는 캐릭터 구축 작업 시 인류의 집단무의식에서 기인한 신화의 원형(原型)적 인물을 캐릭터 창조의 길잡이로 삼을 수 있다. 연구 범위는 텔레비전 불륜 소재 멜로드라마이다. 불륜은 신화를 비롯해 동서고금의 수많은 고전 서사에서 수없이 다루어져왔다. 사회적 금기와 전통의 비합리성에 도전하며 새로운 사랑을 추구하는 인간을 보여주며, 사회의 지배적인 가부장적 가치의 모순을 속속들이 보여줄 수 있는 첨예한 소재이기 때문이다. 연구 대상은 <애인>(1996), <내 남자의 여자>(2007), <밀회>(2014)의 남녀 캐릭터 10명이다. 연구 방법은 융(Jung)의 원형 이론과, 융 학파 볼린(Bolen)이 유형화한 그리스 신화의 여신과 남신 원형을 주요 관점으로 적용해 분석했다. 여성 캐릭터의 경우 <애인>의 여성 주인공 윤여경은 영원한 소녀 코레 형, 여성 대립자 이명애는 모성 과잉 아내 데메테르 형이다. <내 남자의 여자>의 여성 주인공 이화영은 팜 파탈 요부 아프로디테 형, 여성 대립자 김지수는 분노한 착한 여자 헤라 형이다. <밀회>의 여성 주인공 오혜원은 전략적 여 전사 아테나 형이다. 여성의 사회진출이 활발해짐에 따라 전통적 여성 캐릭터는 퇴조하고 여성이 주체화되며 욕망 추구 형 여성이 부상하고 있다. 원형적 관점에서는 전통적인 아내, 어머니, 딸의 원형인 헤라, 데메테르, 코레(페르세포네)가 퇴조하고, 주체성과 독립성을 강조하는 처녀 여신인 아르테미스, 아테나, 헤스티아가 부상하고 있다. 불륜의 사랑을 감행하는 아프로디테 원형도 뚜렷하게 등장하고 있다. 여성 주인공들은 무의식 안에 있는 모성콤플렉스, 부성콤플렉스, 페르소나, 아니무스, 그림자 원형의 심리적 문제가 있으며 불륜의 사랑을 통해 자기실현의 길로 나아갈 기회를 얻는다. 남성 캐릭터의 경우 <애인>의 남성 주인공 정운오는 영원한 소년 헤르메스 형, 남성 대립자 김우혁은 남성 우월주의자 제우스 형, <내 남자의 여자>의 남성 주인공 홍준표는 가부장의 아들 아폴론 형, <밀회>의 남성 주인공 이선재는 여자의 남자 디오니소스 형, 남성 대립자 강준형은 출세 지상주의자 아폴론 형을 구현하고 있다. 전통적 가부장적 캐릭터는 주변(周邊)화하고 있으며 남성 캐릭터가 유약(柔弱)화 되고 있다. 제우스 등 아버지 원형은 퇴조하고 아폴론, 헤르메스, 헤파이스토스, 디오니소스 등 아들 세대 신들의 원형이 자주 등장한다. 유약화 된 남성 캐릭터인 정운오, 홍준표, 강준형은 공통적으로 영원한 소년 원형으로, 모성콤플렉스와 부성콤플렉스가 있다. 이들은 페르소나, 아니마, 부정적인 소년 원형과 노인 원형의 심리적 문제를 가지고 있다. 불륜의 사랑에 빠지는 남성 주인공 캐릭터는 모두 디오니소스 원형을 활성화하고 있다. 이선재의 경우 멜로드라마 초유의 독특한 양성(兩性)적 남성 캐릭터로서 부활한 구원자 메시아 원형을 구현하고 있다. 집단무의식을 구성하는 원형은 작가의 무의식에서 작용해 원형적 이야기와 캐릭터로 형상화된다. 원형이 무의식의 차원에서 창작에 도움이 된다면 작가는 보다 적극적으로 의식적 차원에서 신화가 보여주는 다양한 원형 지식을 흡수하고 활용할 필요가 있다. 드라마의 캐릭터를 유형 별로 나누고 그것에 부합하는 신화 인물을 선정하고 그에 따른 정체성을 부여해 캐릭터를 완성해 나갈 수 있는 것이다. 본 연구의 성과가 그 활용의 단초가 될 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 성공한 멜로드라마 캐릭터에 용해된 신화 원형 분석을 통해 드라마 제작자가 캐릭터를 창조할 때 도움을 주고자 하는 것이다. 작가는 캐릭터 구축 작업 시 인류의 집단무의식에서 기인한 신화의 원형(原型)적 인물을 캐릭터 창조의 길잡이로 삼을 수 있다. 연구 범위는 텔레비전 불륜 소재 멜로드라마이다. 불륜은 신화를 비롯해 동서고금의 수많은 고전 서사에서 수없이 다루어져왔다. 사회적 금기와 전통의 비합리성에 도전하며 새로운 사랑을 추구하는 인간을 보여주며, 사회의 지배적인 가부장적 가치의 모순을 속속들이 보여줄 수 있는 첨예한 소재이기 때문이다. 연구 대상은 <애인>(1996), <내 남자의 여자>(2007), <밀회>(2014)의 남녀 캐릭터 10명이다. 연구 방법은 융(Jung)의 원형 이론과, 융 학파 볼린(Bolen)이 유형화한 그리스 신화의 여신과 남신 원형을 주요 관점으로 적용해 분석했다. 여성 캐릭터의 경우 <애인>의 여성 주인공 윤여경은 영원한 소녀 코레 형, 여성 대립자 이명애는 모성 과잉 아내 데메테르 형이다. <내 남자의 여자>의 여성 주인공 이화영은 팜 파탈 요부 아프로디테 형, 여성 대립자 김지수는 분노한 착한 여자 헤라 형이다. <밀회>의 여성 주인공 오혜원은 전략적 여 전사 아테나 형이다. 여성의 사회진출이 활발해짐에 따라 전통적 여성 캐릭터는 퇴조하고 여성이 주체화되며 욕망 추구 형 여성이 부상하고 있다. 원형적 관점에서는 전통적인 아내, 어머니, 딸의 원형인 헤라, 데메테르, 코레(페르세포네)가 퇴조하고, 주체성과 독립성을 강조하는 처녀 여신인 아르테미스, 아테나, 헤스티아가 부상하고 있다. 불륜의 사랑을 감행하는 아프로디테 원형도 뚜렷하게 등장하고 있다. 여성 주인공들은 무의식 안에 있는 모성콤플렉스, 부성콤플렉스, 페르소나, 아니무스, 그림자 원형의 심리적 문제가 있으며 불륜의 사랑을 통해 자기실현의 길로 나아갈 기회를 얻는다. 남성 캐릭터의 경우 <애인>의 남성 주인공 정운오는 영원한 소년 헤르메스 형, 남성 대립자 김우혁은 남성 우월주의자 제우스 형, <내 남자의 여자>의 남성 주인공 홍준표는 가부장의 아들 아폴론 형, <밀회>의 남성 주인공 이선재는 여자의 남자 디오니소스 형, 남성 대립자 강준형은 출세 지상주의자 아폴론 형을 구현하고 있다. 전통적 가부장적 캐릭터는 주변(周邊)화하고 있으며 남성 캐릭터가 유약(柔弱)화 되고 있다. 제우스 등 아버지 원형은 퇴조하고 아폴론, 헤르메스, 헤파이스토스, 디오니소스 등 아들 세대 신들의 원형이 자주 등장한다. 유약화 된 남성 캐릭터인 정운오, 홍준표, 강준형은 공통적으로 영원한 소년 원형으로, 모성콤플렉스와 부성콤플렉스가 있다. 이들은 페르소나, 아니마, 부정적인 소년 원형과 노인 원형의 심리적 문제를 가지고 있다. 불륜의 사랑에 빠지는 남성 주인공 캐릭터는 모두 디오니소스 원형을 활성화하고 있다. 이선재의 경우 멜로드라마 초유의 독특한 양성(兩性)적 남성 캐릭터로서 부활한 구원자 메시아 원형을 구현하고 있다. 집단무의식을 구성하는 원형은 작가의 무의식에서 작용해 원형적 이야기와 캐릭터로 형상화된다. 원형이 무의식의 차원에서 창작에 도움이 된다면 작가는 보다 적극적으로 의식적 차원에서 신화가 보여주는 다양한 원형 지식을 흡수하고 활용할 필요가 있다. 드라마의 캐릭터를 유형 별로 나누고 그것에 부합하는 신화 인물을 선정하고 그에 따른 정체성을 부여해 캐릭터를 완성해 나갈 수 있는 것이다. 본 연구의 성과가 그 활용의 단초가 될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to be helpful when a drama writer creates a character, through analyzing the mythology archetype that was melted in the successful melodrama character. When a writer establishes a character, he or she will have an archetypal figure of myth, originated from the collective...
The purpose of this study is to be helpful when a drama writer creates a character, through analyzing the mythology archetype that was melted in the successful melodrama character. When a writer establishes a character, he or she will have an archetypal figure of myth, originated from the collective unconscious in mankind, as a guide of creating a character. A research scope is melodrama of having a material as adultery in television. Infidelity has been numerously addressed in myth and a lot of classical epics. That is because of being an acute material that may show a human being who pursues new love with challenging social taboo and traditional irrationality and that may minutely show the predominating patriarchal value in society. The research subjects are 10 male and female characters in (1996), (2007), (2014). A research method was applied Jung's theory of archetype, and the archetype of goddess and male deity in Greek mythology that Bolen in the Jungian sect embodied as the major perspectives. In case of a female character, Yun Yeo-gyeong, who is a heroin(protagonist) in , is the puella aeterna(eternal girl) Kore type in an eternal girl. Lee Myeong-ae, who is a female opponent(antagonist), is a wife with excessive maternity in the Demeter type. A heroin Lee Hwa-yeong in is a femme fatale temptress in the Aphrodite type. Kim Ji-su, who is a female opponent, is an angry and nice woman in the Hera type. Oh Hye-won, who is a heroin in , is a strategically female warrior in the Athena type. As a woman's advance into society gets active, a traditionally female character is in decline. A woman in a type of pursuing a desire is being spot-lighted in which a woman becomes the main agent. From the archetypal perspective, a traditional wife and mother, Hera, Demeter, and Kore(Persephone) are being on the ebb. Artemis, Athena and Hestia, who correspond to virgin goddesses of emphasizing subjectivity and independence, are much appearing. Even the Aphrodite archetype, who goes through with the immoral love, is definitely appearing. Female heroines have psychological problems in Mother complex, Father complex, Persona, Animus, and Shadow and obtain an opportunity of proceeding with advancing to a way of the Self-actualization(Selbstverwirklichung) through immoral love. In case of a male character, a hero Jeong Un-o in is a puer aeternus(eternal boy) in the Hermes type. A male opponent Kim U-hyeok is a male chauvinist in the Zeus type. A male hero Hong Jun-pyo in is a patriarchal son in the Apollon type. A male hero Lee Seon-jae in is a woman' man in the Dionysos type. A male opponent Gang Jun-hyeok is showing the Apollon type as an arriviste. A traditional patriarchal character is becoming a character that is not important. A male character is becoming soft and weak personality. The archetypal gods in Apollon, Hermes, Hephaistos and Dionysos often appear. Jeong Un-o, Hong Jun-pyo and Gang Jun-hyeong, who correspond to a weak male character, are the eternal boy type in common and have Mother complex and Father complex. These characters have psychological problems in Persona, Anima, negative boy Puer archetype and elderly Senex archetype. All the male hero characters who fall in immoral love are shown the Dionysos archetype. As Lee Seon-jae is a uniquely bisexually male character firstly in melodrama, he is showing the archetype of Messiah who is a resurrected saviour. The archetype of forming the collective unconscious functions in a writer's unconscious, thereby being embodied as an archetypal story and character. If archetype is helpful for creation in the dimension of unconscious, a writer needs to absorb and utilize knowledge more positively on diverse archetypes, which are shown by myth in the conscious dimension. A character can be completed by giving identity according to it after dividing a character in a drama into type and then selecting a mythology character of conforming with it. The outcome of this study will be able to be the beginning of its application.
The purpose of this study is to be helpful when a drama writer creates a character, through analyzing the mythology archetype that was melted in the successful melodrama character. When a writer establishes a character, he or she will have an archetypal figure of myth, originated from the collective unconscious in mankind, as a guide of creating a character. A research scope is melodrama of having a material as adultery in television. Infidelity has been numerously addressed in myth and a lot of classical epics. That is because of being an acute material that may show a human being who pursues new love with challenging social taboo and traditional irrationality and that may minutely show the predominating patriarchal value in society. The research subjects are 10 male and female characters in (1996), (2007), (2014). A research method was applied Jung's theory of archetype, and the archetype of goddess and male deity in Greek mythology that Bolen in the Jungian sect embodied as the major perspectives. In case of a female character, Yun Yeo-gyeong, who is a heroin(protagonist) in , is the puella aeterna(eternal girl) Kore type in an eternal girl. Lee Myeong-ae, who is a female opponent(antagonist), is a wife with excessive maternity in the Demeter type. A heroin Lee Hwa-yeong in is a femme fatale temptress in the Aphrodite type. Kim Ji-su, who is a female opponent, is an angry and nice woman in the Hera type. Oh Hye-won, who is a heroin in , is a strategically female warrior in the Athena type. As a woman's advance into society gets active, a traditionally female character is in decline. A woman in a type of pursuing a desire is being spot-lighted in which a woman becomes the main agent. From the archetypal perspective, a traditional wife and mother, Hera, Demeter, and Kore(Persephone) are being on the ebb. Artemis, Athena and Hestia, who correspond to virgin goddesses of emphasizing subjectivity and independence, are much appearing. Even the Aphrodite archetype, who goes through with the immoral love, is definitely appearing. Female heroines have psychological problems in Mother complex, Father complex, Persona, Animus, and Shadow and obtain an opportunity of proceeding with advancing to a way of the Self-actualization(Selbstverwirklichung) through immoral love. In case of a male character, a hero Jeong Un-o in is a puer aeternus(eternal boy) in the Hermes type. A male opponent Kim U-hyeok is a male chauvinist in the Zeus type. A male hero Hong Jun-pyo in is a patriarchal son in the Apollon type. A male hero Lee Seon-jae in is a woman' man in the Dionysos type. A male opponent Gang Jun-hyeok is showing the Apollon type as an arriviste. A traditional patriarchal character is becoming a character that is not important. A male character is becoming soft and weak personality. The archetypal gods in Apollon, Hermes, Hephaistos and Dionysos often appear. Jeong Un-o, Hong Jun-pyo and Gang Jun-hyeong, who correspond to a weak male character, are the eternal boy type in common and have Mother complex and Father complex. These characters have psychological problems in Persona, Anima, negative boy Puer archetype and elderly Senex archetype. All the male hero characters who fall in immoral love are shown the Dionysos archetype. As Lee Seon-jae is a uniquely bisexually male character firstly in melodrama, he is showing the archetype of Messiah who is a resurrected saviour. The archetype of forming the collective unconscious functions in a writer's unconscious, thereby being embodied as an archetypal story and character. If archetype is helpful for creation in the dimension of unconscious, a writer needs to absorb and utilize knowledge more positively on diverse archetypes, which are shown by myth in the conscious dimension. A character can be completed by giving identity according to it after dividing a character in a drama into type and then selecting a mythology character of conforming with it. The outcome of this study will be able to be the beginning of its application.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.