음악교육은 인간의 정신적 기능과 신체적 활동과 함께 향상시킨다는 점에서 아동에게 반드시 필요한 교육이다. 최근에는 음악교육에 있어서 조기교육의 필요성을 많이 요구하고 있으며 많은 아동들이 음악교육으로 피아노를 가장 많이 배우고 있다. 피아노는 다른 악기에 비해 음역이 넓고, 손가락, 손, 팔, 몸통, 터치와 페달 등 총체적으로 결합하여 인지적, 감각적 기능을 배울 수 있고 작곡가나 음악이론, 악기반주를 위해 어디에서나 활용된다는 점에서 볼 때 가장 기본적인 악기임을 인지 할 수 있다. 본 논문에서는 피아노를 처음 배우는 아동들에게 가장 중요시 되는 교재선정에 착안하여 연구 하였다. 연구 방법은 문헌 연구를 통해 이론적 배경을 고찰하였고 우리나라에서 피아노 교재로 가장 많이 사용되고 있는 「세광 뉴 ...
음악교육은 인간의 정신적 기능과 신체적 활동과 함께 향상시킨다는 점에서 아동에게 반드시 필요한 교육이다. 최근에는 음악교육에 있어서 조기교육의 필요성을 많이 요구하고 있으며 많은 아동들이 음악교육으로 피아노를 가장 많이 배우고 있다. 피아노는 다른 악기에 비해 음역이 넓고, 손가락, 손, 팔, 몸통, 터치와 페달 등 총체적으로 결합하여 인지적, 감각적 기능을 배울 수 있고 작곡가나 음악이론, 악기반주를 위해 어디에서나 활용된다는 점에서 볼 때 가장 기본적인 악기임을 인지 할 수 있다. 본 논문에서는 피아노를 처음 배우는 아동들에게 가장 중요시 되는 교재선정에 착안하여 연구 하였다. 연구 방법은 문헌 연구를 통해 이론적 배경을 고찰하였고 우리나라에서 피아노 교재로 가장 많이 사용되고 있는 「세광 뉴 바이엘(2004)」교재와 최근 종합적인 학습 계발을 목적으로 만들어진 「피아노 어드벤쳐(2003)」교재를 선정하여 교재에 대한 특징 및 학습 방법을 살펴보고 교재들 간의 비교연구를 통해 교재의 내용을 파악하였다. 그리고 아동들에게 적합한 교재를 선택하여 학습할 수 있도록 하는데 목적을 두었다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 「세광 뉴 바이엘(2004)」 교재는 가장 오래된 전통적인 교재로 이론적이며 조직적이고 체계적인 구성으로 테크닉과 음악의 기초를 닦을 수 있으나 현대 피아노 교육에서 중요시되고 있는 화성, 반주, 즉흥연주 등의 기능적인 기술이 전혀 다루어지지 않은 점을 알게 되었고, 다소 내용이 딱딱하여 아동에게 지루하게 느껴질 수도 있다는 점을 발견하게 되었다. 「피아노 어드벤쳐」(2003)는 개별적인 음이름을 인식하는 것, 음정적인 독보, 빠른 조성감 습득을 다루었고 재즈풍의 듀엣, 반주악보가 수록되어 있다. 그러나 외국어로 제시된 음이름은 초급학생들에게 다소 부담스러움과 음악의 흥미를 잃어버리는 현상이 올 수도 있다는 것을 알 수 있었다. 두 교재 학습내용을 비교 연구해 본 결과 학습자에게 적절한 교재는 개성과 능력의 맞게 교습되어져야 하며 교재의 신중한 선정이 따라야 한다는 것을 알 수 있었다. 그리고 이 논문이 지도자들의 문제점을 보완하고 좀 더 효과적인 피아노 지도를 위한 참고가 되길 바란다.
음악교육은 인간의 정신적 기능과 신체적 활동과 함께 향상시킨다는 점에서 아동에게 반드시 필요한 교육이다. 최근에는 음악교육에 있어서 조기교육의 필요성을 많이 요구하고 있으며 많은 아동들이 음악교육으로 피아노를 가장 많이 배우고 있다. 피아노는 다른 악기에 비해 음역이 넓고, 손가락, 손, 팔, 몸통, 터치와 페달 등 총체적으로 결합하여 인지적, 감각적 기능을 배울 수 있고 작곡가나 음악이론, 악기반주를 위해 어디에서나 활용된다는 점에서 볼 때 가장 기본적인 악기임을 인지 할 수 있다. 본 논문에서는 피아노를 처음 배우는 아동들에게 가장 중요시 되는 교재선정에 착안하여 연구 하였다. 연구 방법은 문헌 연구를 통해 이론적 배경을 고찰하였고 우리나라에서 피아노 교재로 가장 많이 사용되고 있는 「세광 뉴 바이엘(2004)」교재와 최근 종합적인 학습 계발을 목적으로 만들어진 「피아노 어드벤쳐(2003)」교재를 선정하여 교재에 대한 특징 및 학습 방법을 살펴보고 교재들 간의 비교연구를 통해 교재의 내용을 파악하였다. 그리고 아동들에게 적합한 교재를 선택하여 학습할 수 있도록 하는데 목적을 두었다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 「세광 뉴 바이엘(2004)」 교재는 가장 오래된 전통적인 교재로 이론적이며 조직적이고 체계적인 구성으로 테크닉과 음악의 기초를 닦을 수 있으나 현대 피아노 교육에서 중요시되고 있는 화성, 반주, 즉흥연주 등의 기능적인 기술이 전혀 다루어지지 않은 점을 알게 되었고, 다소 내용이 딱딱하여 아동에게 지루하게 느껴질 수도 있다는 점을 발견하게 되었다. 「피아노 어드벤쳐」(2003)는 개별적인 음이름을 인식하는 것, 음정적인 독보, 빠른 조성감 습득을 다루었고 재즈풍의 듀엣, 반주악보가 수록되어 있다. 그러나 외국어로 제시된 음이름은 초급학생들에게 다소 부담스러움과 음악의 흥미를 잃어버리는 현상이 올 수도 있다는 것을 알 수 있었다. 두 교재 학습내용을 비교 연구해 본 결과 학습자에게 적절한 교재는 개성과 능력의 맞게 교습되어져야 하며 교재의 신중한 선정이 따라야 한다는 것을 알 수 있었다. 그리고 이 논문이 지도자들의 문제점을 보완하고 좀 더 효과적인 피아노 지도를 위한 참고가 되길 바란다.
It is necessary for child to learn music from improving human physical and psychological function point of view. The fact that the piano has wider range of notes compared to other instruments, helps improve cognitive, sensible skills by overall combination of fingers, hands, arms, body, touch and pe...
It is necessary for child to learn music from improving human physical and psychological function point of view. The fact that the piano has wider range of notes compared to other instruments, helps improve cognitive, sensible skills by overall combination of fingers, hands, arms, body, touch and pedal, and is used widely for composers, music theories, and music-instrument accompaniment implies that it is one of the most basic music instruments. This paper mainly deals with selecting teaching materials which is the most important factor for children who are learning to play the piano for the first time. The method of study is to first review theoretical background through literature review and compare two famous piano teaching materials in Korea. One of the teaching material is which has been used most widely in Korea. The other material is which was developed rather recently for the purpose of integrated learning. The aim of this study is to help children choose appropriate material. 「Sekwang New Biel (2004)」 is a ancient traditional textbook. It has theoretical and systematic composition, so we can learn technic and musical basic. But on studying the book, there are no harmony, accompaniment, and impromptu musical instrument, which are basic fuctional technics. Furthermore it is hard for child to learn to play the piano. The children can feel bored to learn it. 「Piano Adventure (2003)」 focuses on recognizing individual pitch names, reading music, and rapid music composition. The jazziness duet and accompaniment music are also included in the material. Moreover, the book can give beginners burden and no interest in music. As a result of studying two books, I realized that it is necessary for learners to be cguided for their personality and ability. I think that learners should get careful seletion of textbook. I hope this study helps piano teachers to compensate for problems and is used as a guide line for better piano teaching.
It is necessary for child to learn music from improving human physical and psychological function point of view. The fact that the piano has wider range of notes compared to other instruments, helps improve cognitive, sensible skills by overall combination of fingers, hands, arms, body, touch and pedal, and is used widely for composers, music theories, and music-instrument accompaniment implies that it is one of the most basic music instruments. This paper mainly deals with selecting teaching materials which is the most important factor for children who are learning to play the piano for the first time. The method of study is to first review theoretical background through literature review and compare two famous piano teaching materials in Korea. One of the teaching material is which has been used most widely in Korea. The other material is which was developed rather recently for the purpose of integrated learning. The aim of this study is to help children choose appropriate material. 「Sekwang New Biel (2004)」 is a ancient traditional textbook. It has theoretical and systematic composition, so we can learn technic and musical basic. But on studying the book, there are no harmony, accompaniment, and impromptu musical instrument, which are basic fuctional technics. Furthermore it is hard for child to learn to play the piano. The children can feel bored to learn it. 「Piano Adventure (2003)」 focuses on recognizing individual pitch names, reading music, and rapid music composition. The jazziness duet and accompaniment music are also included in the material. Moreover, the book can give beginners burden and no interest in music. As a result of studying two books, I realized that it is necessary for learners to be cguided for their personality and ability. I think that learners should get careful seletion of textbook. I hope this study helps piano teachers to compensate for problems and is used as a guide line for better piano teaching.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.