본 연구의 목적은 급격하게 발전하고 있는 모바일 서비스의 특성을 새롭게 조망하고, 그 특성이 소비자의 소비가치와 충동구매에 미치는 영향과정을 기술수용이론을 바탕으로 검증하는데 있다. 본 연구의 대상은 호텔 등 숙박 모바일 앱의 서비스 이용해 본 경험이 있는 사용자 380명을 모집단으로 선정하였으며, 총 343명의 자료가 실제분석에 사용되었고, 자료처리는 Window용 ...
본 연구의 목적은 급격하게 발전하고 있는 모바일 서비스의 특성을 새롭게 조망하고, 그 특성이 소비자의 소비가치와 충동구매에 미치는 영향과정을 기술수용이론을 바탕으로 검증하는데 있다. 본 연구의 대상은 호텔 등 숙박 모바일 앱의 서비스 이용해 본 경험이 있는 사용자 380명을 모집단으로 선정하였으며, 총 343명의 자료가 실제분석에 사용되었고, 자료처리는 Window용 SPSS 15.0을 이용하여 경로분석을 실시하였다. 본 연구에서 설정한 가설을 규명하기 위해 빈도분석, 다중응답분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석을 실시하였고, 다중회귀분석을 통해 연구모형을 검증하였다. 모든 통계적 유의수준은 α=.05로 설정하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 모바일 서비스의 특성 중 경제성과 편리성은 실용적 가치에, 편리성과 상호작용성은 쾌락적 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 모바일 서비스 특성들이 소비자의 소비가치를 다양하게 자극한다는 것과 특성 별로 추구하는 가치에 대한 영향력이 다르다는 것을 증명했다. 둘째, 소비자의 소비가치 중 실용적 가치는 충동구매에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자의 실용적 가치는 모바일의 서비스를 이용하여 자신의 목적에 맞는 제품과 서비스만을 검색하고 구매하려 하고, 그러한 행동들에 다양한 자극들이 더해져도 충동구매로 이어지는 것은 어렵다는 것을 알 수 있다. 셋째, 소비자의 소비가치 중 쾌락적 가치는 충동구매에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 구매과정의 편리함과 거기서 얻는 즐거움은 결국 충동구매의 긍정적인 영향을 주게 되고, 긍정적인 영향력으로 구매 과정부터 소비자는 구매의도와 충동구매로 쉽게 갈 수 있다는 것을 증명하였다. 본 연구에서는 모바일 서비스 특성이 소비가치와 충동구매에 미치는 영향관계를 살펴보았으며, 실증연구를 통해서도 서로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결국 모바일 서비스 특성과 소비자의 소비가치, 충동구매는 관계가 있음을 인식하고 있다. 이와 같은 연구결과에 의해 향후 지속적으로 증가가 예상되는 모바일 숙박 앱에서 다양하게 소비자들의 가치를 자극한다면, 본 연구의 결과와 같이 충동구매와 구매의도에 영향을 줄 수 있으므로 그에 따른 소비자의 태도와 의도를 예측하고 분석하여야 할 것이다. 더불어 멀티미디어 기기인 모바일 서비스의 특성을 고려하여 소비자의 구매 욕구를 자극하고 구매를 유도할 수 있는 전략적 마케팅이 필요하다고 할 수 있다. 이와 같은 결론에 의해 본 연구는 모바일 서비스의 특성으로 소비자의 소비가치와 충동구매에 관한 유용한 연구가 될 것으로 여겨진다.
본 연구의 목적은 급격하게 발전하고 있는 모바일 서비스의 특성을 새롭게 조망하고, 그 특성이 소비자의 소비가치와 충동구매에 미치는 영향과정을 기술수용이론을 바탕으로 검증하는데 있다. 본 연구의 대상은 호텔 등 숙박 모바일 앱의 서비스 이용해 본 경험이 있는 사용자 380명을 모집단으로 선정하였으며, 총 343명의 자료가 실제분석에 사용되었고, 자료처리는 Window용 SPSS 15.0을 이용하여 경로분석을 실시하였다. 본 연구에서 설정한 가설을 규명하기 위해 빈도분석, 다중응답분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석을 실시하였고, 다중회귀분석을 통해 연구모형을 검증하였다. 모든 통계적 유의수준은 α=.05로 설정하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 모바일 서비스의 특성 중 경제성과 편리성은 실용적 가치에, 편리성과 상호작용성은 쾌락적 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 모바일 서비스 특성들이 소비자의 소비가치를 다양하게 자극한다는 것과 특성 별로 추구하는 가치에 대한 영향력이 다르다는 것을 증명했다. 둘째, 소비자의 소비가치 중 실용적 가치는 충동구매에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자의 실용적 가치는 모바일의 서비스를 이용하여 자신의 목적에 맞는 제품과 서비스만을 검색하고 구매하려 하고, 그러한 행동들에 다양한 자극들이 더해져도 충동구매로 이어지는 것은 어렵다는 것을 알 수 있다. 셋째, 소비자의 소비가치 중 쾌락적 가치는 충동구매에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 구매과정의 편리함과 거기서 얻는 즐거움은 결국 충동구매의 긍정적인 영향을 주게 되고, 긍정적인 영향력으로 구매 과정부터 소비자는 구매의도와 충동구매로 쉽게 갈 수 있다는 것을 증명하였다. 본 연구에서는 모바일 서비스 특성이 소비가치와 충동구매에 미치는 영향관계를 살펴보았으며, 실증연구를 통해서도 서로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결국 모바일 서비스 특성과 소비자의 소비가치, 충동구매는 관계가 있음을 인식하고 있다. 이와 같은 연구결과에 의해 향후 지속적으로 증가가 예상되는 모바일 숙박 앱에서 다양하게 소비자들의 가치를 자극한다면, 본 연구의 결과와 같이 충동구매와 구매의도에 영향을 줄 수 있으므로 그에 따른 소비자의 태도와 의도를 예측하고 분석하여야 할 것이다. 더불어 멀티미디어 기기인 모바일 서비스의 특성을 고려하여 소비자의 구매 욕구를 자극하고 구매를 유도할 수 있는 전략적 마케팅이 필요하다고 할 수 있다. 이와 같은 결론에 의해 본 연구는 모바일 서비스의 특성으로 소비자의 소비가치와 충동구매에 관한 유용한 연구가 될 것으로 여겨진다.
This study aims to cast new light upon the characteristics of mobile services, which is rapidly developing and to verify the effects of the characteristics on consumption values and impulse buying of consumers, based on the theory of technology acceptance. This study targeted 380 users with exp...
This study aims to cast new light upon the characteristics of mobile services, which is rapidly developing and to verify the effects of the characteristics on consumption values and impulse buying of consumers, based on the theory of technology acceptance. This study targeted 380 users with experience in using mobile hotel and accommodation application services and data from a total of 343 users were used for actual analysis. For data processing, path analysis was conducted using SPSS 15.0 for Window. In order to prove the hypotheses of this study, frequency analysis, multiple response analysis, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were carried out and the research model was verified using multiple regression analysis. All the statistical significance levels were set at α=.05 and the analysis findings are as follows. First, among the characteristics of mobile services, economic efficiency and convenience significantly influenced the utilitarian value and convenience and interactivity significantly influenced the hedonic value. This proves that the characteristics of mobile services stimulate consumption values of consumers in various ways and each characteristic has a different influence on pursued values. Second, among the consumption values of consumers, the utilitarian value had a significantly negative effect on impulse buying. This demonstrates that the utilitarian value of consumers is only to search and buy products and services suitable for their purposes using mobile services and even though diverse stimuli are added to those behaviors, it is hard to lead to impulse buying. Third, among the consumption values of consumers, the hedonic value significantly affected impulse buying. This proves that convenience in the purchase process and pleasure from it positively influence impulse buying and the positive influence leads to purchase intention and impulse buying of consumers easily. This empirical study displays that the mobile service characteristics, consumption values and impulse buying influence each other. This means there is a correlation among mobile service characteristics, consumption values and impulse buying of consumers. If values of consumers are stimulated in various ways by mobile accommodation applications, which are expected to continuously increase in future, based on these study results, it would influence impulse buying and purchase intention, as shown in this study. Therefore, there is a need to predict and analyze attitudes and intentions of consumers in advance. Moreover, it is required to develop a marketing strategy, which considers the characteristics of mobile services provided by multimedia equipments, in order to stimulate purchase desires of consumers and induce them to buy. In conclusion, it is expected that this study would serve as useful data regarding consumption values and impulse buying of consumers depending on the characteristics of mobile services.
This study aims to cast new light upon the characteristics of mobile services, which is rapidly developing and to verify the effects of the characteristics on consumption values and impulse buying of consumers, based on the theory of technology acceptance. This study targeted 380 users with experience in using mobile hotel and accommodation application services and data from a total of 343 users were used for actual analysis. For data processing, path analysis was conducted using SPSS 15.0 for Window. In order to prove the hypotheses of this study, frequency analysis, multiple response analysis, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were carried out and the research model was verified using multiple regression analysis. All the statistical significance levels were set at α=.05 and the analysis findings are as follows. First, among the characteristics of mobile services, economic efficiency and convenience significantly influenced the utilitarian value and convenience and interactivity significantly influenced the hedonic value. This proves that the characteristics of mobile services stimulate consumption values of consumers in various ways and each characteristic has a different influence on pursued values. Second, among the consumption values of consumers, the utilitarian value had a significantly negative effect on impulse buying. This demonstrates that the utilitarian value of consumers is only to search and buy products and services suitable for their purposes using mobile services and even though diverse stimuli are added to those behaviors, it is hard to lead to impulse buying. Third, among the consumption values of consumers, the hedonic value significantly affected impulse buying. This proves that convenience in the purchase process and pleasure from it positively influence impulse buying and the positive influence leads to purchase intention and impulse buying of consumers easily. This empirical study displays that the mobile service characteristics, consumption values and impulse buying influence each other. This means there is a correlation among mobile service characteristics, consumption values and impulse buying of consumers. If values of consumers are stimulated in various ways by mobile accommodation applications, which are expected to continuously increase in future, based on these study results, it would influence impulse buying and purchase intention, as shown in this study. Therefore, there is a need to predict and analyze attitudes and intentions of consumers in advance. Moreover, it is required to develop a marketing strategy, which considers the characteristics of mobile services provided by multimedia equipments, in order to stimulate purchase desires of consumers and induce them to buy. In conclusion, it is expected that this study would serve as useful data regarding consumption values and impulse buying of consumers depending on the characteristics of mobile services.
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