공유경제는 최근 ICT 기술의 발전과 더불어 새로운 소비 형태로써 빠른 속도로 확산되고 있다. 그중에서도 공유숙박은 관광산업의 트렌드 변화로 인해 이를 이용하는 사용자수가 급속하게 증가하고 있다. 이에 에어비앤비(AirBnb)와 같은 숙박 서비스 어플리케이션은 여행과 여가를 좋아하는 현대인들에게 필수 어플리케이션으로 꼽힌다. 이에 따라 본 연구에서는 공유숙박 중에서 대표적인 에어비앤비를 대상으로 공유숙박 어플리케이션을 이용함에 있어 어떠한 요인들이 사용자들에게 중요하며 재사용 의도에 영향을 미치는지 파악하고자 연구를 진행하였다. 이를 위해 첫째, Peter Morville의 ...
공유경제는 최근 ICT 기술의 발전과 더불어 새로운 소비 형태로써 빠른 속도로 확산되고 있다. 그중에서도 공유숙박은 관광산업의 트렌드 변화로 인해 이를 이용하는 사용자수가 급속하게 증가하고 있다. 이에 에어비앤비(AirBnb)와 같은 숙박 서비스 어플리케이션은 여행과 여가를 좋아하는 현대인들에게 필수 어플리케이션으로 꼽힌다. 이에 따라 본 연구에서는 공유숙박 중에서 대표적인 에어비앤비를 대상으로 공유숙박 어플리케이션을 이용함에 있어 어떠한 요인들이 사용자들에게 중요하며 재사용 의도에 영향을 미치는지 파악하고자 연구를 진행하였다. 이를 위해 첫째, Peter Morville의 UX허니콤(Honeycomb)을 기반으로 개발된 척도를 활용하여 에어비앤비 어플리케이션의 사용성 평가를 살펴보았다. 둘째, 사용자들이 숙박 전 에어비앤비 어플리케이션을 통해 갖은 숙소에 대한 기대와 숙박 후의 경험이 얼마나 일치한지에 따라 사용자 만족도와 재사용 의도에 어떠한 영향을 주는지 알아보았다. 셋째, 에어비앤비에서 제공하는 혜택이 사용자 만족도와 재사용 의도에 유의미한 영향을 미치는지 알아보았다. 마지막으로 사용자 만족도가 에어비앤비 어플리케이션 재사용 의도에 미치는 영향을 밝혔다. SPSS 프로그램과 Smart PLS 프로그램을 이용하여 자료의 유의성과 적합성 등을 분석하였다. 또한, 간접효과의 유의성 검증을 위하여 Smart PLS의 부트스트래핑을 활용하여 검증하였다. 본 연구의 주요 분석결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, UX 허니콤 모델을 활용하여 에어비앤비 어플리케이션 사용성 평가를 살펴본 결과, 신뢰성을 제외한 사용성, 유용성, 접근성, 검색성, 매력성, 가치성 모두 3점 이상으로 긍정적으로 평가되고 있었다. 이런 긍정적인 사용성 평가는 사용자 만족도에 높은 영향을 미쳤다. 둘째, 사용자들이 숙소 이용 전 에어비앤비 어플리케이션을 통해 얻는 숙소에 대한 기대와 숙소 이용 후의 경험이 일치할수록 사용자 만족도와 재사용 의도에 긍정적인 영향을 미치는 반면, 혜택은 재사용 의도에 영향을 미치지만 사용자 만족도에는 영향이 없는 것으로 나타났다. 마지막으로, 구조방정식을 이용하여 실증분석한 결과 기대일치는 부분 매개효과가 검증되었고 사용자의 기대일치가 높을수록 사용자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 사용자 만족도는 에어비앤비 어플리케이션 재사용 의도에 미치는 영향이 높다는 것을 파악할 수 있었다. 본 연구에서는 공유경제 기반의 서비스를 활성화를 돕기 위해 공유숙박 서비스 어플리케이션 이용 후 사용자의 만족에 영향을 끼치는 요인은 무엇이며 어떠한 요인이 공유숙박 서비스 어플리케이션 재사용으로 이어지는지 알아보았다. 더 나아가, 기대일치와 혜택이 만족도와 재사용 의도에 영향을 미치는지 파악해보았다. 또한, 본 연구는 공유숙박 어플리케이션의 사용성 평가는 공유숙박 어플리케이션의 사용자 경험을 개선하는데 활용될 수 있는 유용한 기초자료가 될 수 있다.
공유경제는 최근 ICT 기술의 발전과 더불어 새로운 소비 형태로써 빠른 속도로 확산되고 있다. 그중에서도 공유숙박은 관광산업의 트렌드 변화로 인해 이를 이용하는 사용자수가 급속하게 증가하고 있다. 이에 에어비앤비(AirBnb)와 같은 숙박 서비스 어플리케이션은 여행과 여가를 좋아하는 현대인들에게 필수 어플리케이션으로 꼽힌다. 이에 따라 본 연구에서는 공유숙박 중에서 대표적인 에어비앤비를 대상으로 공유숙박 어플리케이션을 이용함에 있어 어떠한 요인들이 사용자들에게 중요하며 재사용 의도에 영향을 미치는지 파악하고자 연구를 진행하였다. 이를 위해 첫째, Peter Morville의 UX 허니콤(Honeycomb)을 기반으로 개발된 척도를 활용하여 에어비앤비 어플리케이션의 사용성 평가를 살펴보았다. 둘째, 사용자들이 숙박 전 에어비앤비 어플리케이션을 통해 갖은 숙소에 대한 기대와 숙박 후의 경험이 얼마나 일치한지에 따라 사용자 만족도와 재사용 의도에 어떠한 영향을 주는지 알아보았다. 셋째, 에어비앤비에서 제공하는 혜택이 사용자 만족도와 재사용 의도에 유의미한 영향을 미치는지 알아보았다. 마지막으로 사용자 만족도가 에어비앤비 어플리케이션 재사용 의도에 미치는 영향을 밝혔다. SPSS 프로그램과 Smart PLS 프로그램을 이용하여 자료의 유의성과 적합성 등을 분석하였다. 또한, 간접효과의 유의성 검증을 위하여 Smart PLS의 부트스트래핑을 활용하여 검증하였다. 본 연구의 주요 분석결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, UX 허니콤 모델을 활용하여 에어비앤비 어플리케이션 사용성 평가를 살펴본 결과, 신뢰성을 제외한 사용성, 유용성, 접근성, 검색성, 매력성, 가치성 모두 3점 이상으로 긍정적으로 평가되고 있었다. 이런 긍정적인 사용성 평가는 사용자 만족도에 높은 영향을 미쳤다. 둘째, 사용자들이 숙소 이용 전 에어비앤비 어플리케이션을 통해 얻는 숙소에 대한 기대와 숙소 이용 후의 경험이 일치할수록 사용자 만족도와 재사용 의도에 긍정적인 영향을 미치는 반면, 혜택은 재사용 의도에 영향을 미치지만 사용자 만족도에는 영향이 없는 것으로 나타났다. 마지막으로, 구조방정식을 이용하여 실증분석한 결과 기대일치는 부분 매개효과가 검증되었고 사용자의 기대일치가 높을수록 사용자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 사용자 만족도는 에어비앤비 어플리케이션 재사용 의도에 미치는 영향이 높다는 것을 파악할 수 있었다. 본 연구에서는 공유경제 기반의 서비스를 활성화를 돕기 위해 공유숙박 서비스 어플리케이션 이용 후 사용자의 만족에 영향을 끼치는 요인은 무엇이며 어떠한 요인이 공유숙박 서비스 어플리케이션 재사용으로 이어지는지 알아보았다. 더 나아가, 기대일치와 혜택이 만족도와 재사용 의도에 영향을 미치는지 파악해보았다. 또한, 본 연구는 공유숙박 어플리케이션의 사용성 평가는 공유숙박 어플리케이션의 사용자 경험을 개선하는데 활용될 수 있는 유용한 기초자료가 될 수 있다.
The shared economy with the recent development of ICT technology is rapidly spreading as a new form of consumption. Among the varied shared economy services, the number of users using shared accommodation is expanding due to the changing trend in the tourism industry. Hence, accommodation service ap...
The shared economy with the recent development of ICT technology is rapidly spreading as a new form of consumption. Among the varied shared economy services, the number of users using shared accommodation is expanding due to the changing trend in the tourism industry. Hence, accommodation service applications such as Airbnb are considered essential to modern people, who like to travel and enjoy their leisure time. The study was conducted to identify important factors that are affecting users’ intention to reuse shared accommodation application specifically Airbnb, which is a typical application of shared accommodation. In this study, firstly, the scale developed based on Peter Morville’s UX Honeycomb is used to review the usability assessment of the Airbnb application. Secondly, the degree of coincidence of the users’ expectations of accommodation before their stay and the users’ experience with accommodation after their stay is inspected to understand how this affects users’ satisfaction with Airbnb. Thirdly, whether the benefits offered by Airbnb to its users are significantly affecting user satisfaction is studied. Finally, the impact of user satisfaction on the intention of reusing Airbnb is identified. SPSS and Smart PLS Programs are used to analyze the significance and suitability of the data. In addition, the Sobel Test was verified for the method of analysis of the mediating effect. The main analysis results and conclusion of the study are as follows. First, after looking at the usability assessment of the Airbnb application using the UX Honeycomb model, the Usable, Useful, Accessible, Findable, Desirable and Valuable factors were all positively assessed by more than 3 points, excluding the Credible factor. This positive usability assessment had a high impact on the coincidence of user satisfaction and expectation. Second, the higher the degree of coincidence of users’ expectations and experiences of accommodation before and after the stay using the Airbnb application, the more positive satisfaction the users get, whereas benefits offered by Airbnb to the users have no effect to the user satisfaction with Airbnb. Finally, the empirical analysis using a structural equation showed that the partial mediating effect of UX Honeycomb was verified and its positive usability evaluation affected expectation congruence and user satisfaction. This user satisfaction was identified as having a high impact on Airbnb application reuse intentions. In this study, factors influencing user satisfaction after using a shared accommodation service application and factors leading the reuse of shared accommodation service applications is reviewed to help invigorate a shared economy-based service. Furthermore, it is studied whether expectation congruence and benefits offered to users have influence on user satisfaction. In addition, this study can be a useful basis for assessing the usability of shared accommodation applications, which can be used to improve the user experience of shared accommodation applications.
The shared economy with the recent development of ICT technology is rapidly spreading as a new form of consumption. Among the varied shared economy services, the number of users using shared accommodation is expanding due to the changing trend in the tourism industry. Hence, accommodation service applications such as Airbnb are considered essential to modern people, who like to travel and enjoy their leisure time. The study was conducted to identify important factors that are affecting users’ intention to reuse shared accommodation application specifically Airbnb, which is a typical application of shared accommodation. In this study, firstly, the scale developed based on Peter Morville’s UX Honeycomb is used to review the usability assessment of the Airbnb application. Secondly, the degree of coincidence of the users’ expectations of accommodation before their stay and the users’ experience with accommodation after their stay is inspected to understand how this affects users’ satisfaction with Airbnb. Thirdly, whether the benefits offered by Airbnb to its users are significantly affecting user satisfaction is studied. Finally, the impact of user satisfaction on the intention of reusing Airbnb is identified. SPSS and Smart PLS Programs are used to analyze the significance and suitability of the data. In addition, the Sobel Test was verified for the method of analysis of the mediating effect. The main analysis results and conclusion of the study are as follows. First, after looking at the usability assessment of the Airbnb application using the UX Honeycomb model, the Usable, Useful, Accessible, Findable, Desirable and Valuable factors were all positively assessed by more than 3 points, excluding the Credible factor. This positive usability assessment had a high impact on the coincidence of user satisfaction and expectation. Second, the higher the degree of coincidence of users’ expectations and experiences of accommodation before and after the stay using the Airbnb application, the more positive satisfaction the users get, whereas benefits offered by Airbnb to the users have no effect to the user satisfaction with Airbnb. Finally, the empirical analysis using a structural equation showed that the partial mediating effect of UX Honeycomb was verified and its positive usability evaluation affected expectation congruence and user satisfaction. This user satisfaction was identified as having a high impact on Airbnb application reuse intentions. In this study, factors influencing user satisfaction after using a shared accommodation service application and factors leading the reuse of shared accommodation service applications is reviewed to help invigorate a shared economy-based service. Furthermore, it is studied whether expectation congruence and benefits offered to users have influence on user satisfaction. In addition, this study can be a useful basis for assessing the usability of shared accommodation applications, which can be used to improve the user experience of shared accommodation applications.
주제어
#공유숙박 공유숙박 플랫폼 공유숙박 서비스 어플리케이션 사용자 만족도 재사용 의도 Shared accommodation shared accommodation platform shared accommodation service applications user satisfaction intent to reuse
학위논문 정보
저자
유나은
학위수여기관
연세대학교 정보대학원
학위구분
국내석사
학과
UX 전공
지도교수
최준호
발행연도
2020
총페이지
ix, 91 p.
키워드
공유숙박 공유숙박 플랫폼 공유숙박 서비스 어플리케이션 사용자 만족도 재사용 의도 Shared accommodation shared accommodation platform shared accommodation service applications user satisfaction intent to reuse
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