스마트폰이 사람들의 일상생활에 보편화됨에 따라, 착용이 용이하면서도 스마트폰과 쉽게 연동 가능한 웨어러블 디바이스가 시장에서 급속하게 성장하고 있다. 특히, 스마트폰 시대 이후 차세대 스마트 기기로서 다양한 영역의 많은 사업자들이 새로운 사업 분야로 선택할 만큼 각광받고 있다. 본 연구는 잠재적 소비자가 존재하고 있는 웨어러블 디바이스의 제품속성을 현시점에서 파악할 필요가 있으며 이를 소비자가 지각된 가치를 통해 제품선호도와 ...
스마트폰이 사람들의 일상생활에 보편화됨에 따라, 착용이 용이하면서도 스마트폰과 쉽게 연동 가능한 웨어러블 디바이스가 시장에서 급속하게 성장하고 있다. 특히, 스마트폰 시대 이후 차세대 스마트 기기로서 다양한 영역의 많은 사업자들이 새로운 사업 분야로 선택할 만큼 각광받고 있다. 본 연구는 잠재적 소비자가 존재하고 있는 웨어러블 디바이스의 제품속성을 현시점에서 파악할 필요가 있으며 이를 소비자가 지각된 가치를 통해 제품선호도와 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고자 하였으며, 더불어 제품선호도가 구매의도에 미치는 영향도 함께 알아보고자 하였다. 웨어러블 디바이스의 구매행동을 분석하기 위해 계획된 행동 이론과 다속성 태도 이론에 근거하여 연구모형을 설계하였다. 이 이론들이 매우 단순하다는 비판이 있기 때문에 기존 모형에 외생변수를 추가하며 외생변수는 선행연구를 통해 기능성, 혁신성, 가격효용성, 사회적 영향, 패션관여 이 5개 요인을 선정하였다. 도출된 연구모형을 토대로 설문조사를 통한 요인분석을 실시하여 연구를 수행하였다. 설계한 연구모형을 한국 거주자들을 대상으로 설문조사를 통해 수집한 최종 396부의 응답결과를 확인적 요인분석과 구조방정식 모형분석을 통해 실증 분석하였다. 이를 통해 본 연구는 소비자가 지각된 가치를 웨어러블 디바이스의 구매행동을 분석하는 것은 선행연구가 없다는 측면에서 연구의 학술적 가치가 있으며, 웨어러블 디바이스의 시장은 아직 초기 단계이기 때문에 잠재적 소비자들에게 웨어러블 디바이스를 사용하는데 어떠한 영향요인이 작용하는지에 대한 실증적 연구로서 학술적 가치를 가진다.
스마트폰이 사람들의 일상생활에 보편화됨에 따라, 착용이 용이하면서도 스마트폰과 쉽게 연동 가능한 웨어러블 디바이스가 시장에서 급속하게 성장하고 있다. 특히, 스마트폰 시대 이후 차세대 스마트 기기로서 다양한 영역의 많은 사업자들이 새로운 사업 분야로 선택할 만큼 각광받고 있다. 본 연구는 잠재적 소비자가 존재하고 있는 웨어러블 디바이스의 제품속성을 현시점에서 파악할 필요가 있으며 이를 소비자가 지각된 가치를 통해 제품선호도와 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고자 하였으며, 더불어 제품선호도가 구매의도에 미치는 영향도 함께 알아보고자 하였다. 웨어러블 디바이스의 구매행동을 분석하기 위해 계획된 행동 이론과 다속성 태도 이론에 근거하여 연구모형을 설계하였다. 이 이론들이 매우 단순하다는 비판이 있기 때문에 기존 모형에 외생변수를 추가하며 외생변수는 선행연구를 통해 기능성, 혁신성, 가격효용성, 사회적 영향, 패션관여 이 5개 요인을 선정하였다. 도출된 연구모형을 토대로 설문조사를 통한 요인분석을 실시하여 연구를 수행하였다. 설계한 연구모형을 한국 거주자들을 대상으로 설문조사를 통해 수집한 최종 396부의 응답결과를 확인적 요인분석과 구조방정식 모형분석을 통해 실증 분석하였다. 이를 통해 본 연구는 소비자가 지각된 가치를 웨어러블 디바이스의 구매행동을 분석하는 것은 선행연구가 없다는 측면에서 연구의 학술적 가치가 있으며, 웨어러블 디바이스의 시장은 아직 초기 단계이기 때문에 잠재적 소비자들에게 웨어러블 디바이스를 사용하는데 어떠한 영향요인이 작용하는지에 대한 실증적 연구로서 학술적 가치를 가진다.
As smart phones getting generalized in daily life, wearable devices are showing rapid development in markets, with comfort in connection with smart phones and wearing on human bodies. In particular, wearable devices are in the spotlight as a new business item, which is a new generation o...
As smart phones getting generalized in daily life, wearable devices are showing rapid development in markets, with comfort in connection with smart phones and wearing on human bodies. In particular, wearable devices are in the spotlight as a new business item, which is a new generation of smart devices. This study focuses on the effects on purchasing intention caused by product preferences, by understanding the properties and values of wearable devices that attracts consumers. In order to analyze buying behavior of wearable devices, this study designed the research model based on two theories of planned behavior and multi-attribute attitude. Since these theories are criticized by simplicity, this study adds five exogenous variables to the basic model, including functionality, innovation, price efficiency, social influence, and fashion involvement. The study performed factor analysis through a survey, based on the research model. The 396 response results of the Korean-targeted survey were analyzed based on confirmatory factor and structural equation model. This study analyzes the buying behavior of wearable devices based on values perceived by consumers, and it has an academic value, because there is no similar studies previously. Moreover, since the wearable device market is in its early stages, this study has important academic value as an empirical study about what factors affect the buying behavior of potential consumers.
As smart phones getting generalized in daily life, wearable devices are showing rapid development in markets, with comfort in connection with smart phones and wearing on human bodies. In particular, wearable devices are in the spotlight as a new business item, which is a new generation of smart devices. This study focuses on the effects on purchasing intention caused by product preferences, by understanding the properties and values of wearable devices that attracts consumers. In order to analyze buying behavior of wearable devices, this study designed the research model based on two theories of planned behavior and multi-attribute attitude. Since these theories are criticized by simplicity, this study adds five exogenous variables to the basic model, including functionality, innovation, price efficiency, social influence, and fashion involvement. The study performed factor analysis through a survey, based on the research model. The 396 response results of the Korean-targeted survey were analyzed based on confirmatory factor and structural equation model. This study analyzes the buying behavior of wearable devices based on values perceived by consumers, and it has an academic value, because there is no similar studies previously. Moreover, since the wearable device market is in its early stages, this study has important academic value as an empirical study about what factors affect the buying behavior of potential consumers.
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