본 연구는 주 5일제 근무제도의 정착으로 여가시간의 증대 및 다양한 여가문화의 창출로 삶의 질이 향상되고 소득수준이 높아지면서 관광과 리조트가 단순한 볼거리와 숙박 또는 놀이를 제공하는 것이 아닌 진정한 휴식을 통한 가족간의 삶의 행복과 에너지를 충전시켜주는 곳이라 인식되고 있다. 그러면서 기업들은 고객들의 니즈를 충족시켜주기 위해 브랜드자산을 가장 우선으로 생각하는 경영전략을 수립하게 되었고, 마케팅 관련 많은 선행연구에도 지속적인 관심을 보이고 있다. 한번 인식된 브랜드와 고객과의 관계는 쉽게 무너지지 않기 때문에 강력한 브랜드 구축이 장기적인 수익창출을 달성하는 최선의 방법 중의 하나라고 여겨졌다. 브랜드자산이 기업가치에 대해 긍정적인 영향을 주고 있다는 것도 많은 선행연구를 통해 증명되었다. 이에 본 연구는 관광객이 지각하는 국내 리조트 선택속성들이 브랜드자산과 충성도에 영향을 주는지를 알아보고, 브랜드 자산이 충성도에 영향을 주는지도 함께 알아보고자 하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종속변수인 충성도는 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, ...
본 연구는 주 5일제 근무제도의 정착으로 여가시간의 증대 및 다양한 여가문화의 창출로 삶의 질이 향상되고 소득수준이 높아지면서 관광과 리조트가 단순한 볼거리와 숙박 또는 놀이를 제공하는 것이 아닌 진정한 휴식을 통한 가족간의 삶의 행복과 에너지를 충전시켜주는 곳이라 인식되고 있다. 그러면서 기업들은 고객들의 니즈를 충족시켜주기 위해 브랜드자산을 가장 우선으로 생각하는 경영전략을 수립하게 되었고, 마케팅 관련 많은 선행연구에도 지속적인 관심을 보이고 있다. 한번 인식된 브랜드와 고객과의 관계는 쉽게 무너지지 않기 때문에 강력한 브랜드 구축이 장기적인 수익창출을 달성하는 최선의 방법 중의 하나라고 여겨졌다. 브랜드자산이 기업가치에 대해 긍정적인 영향을 주고 있다는 것도 많은 선행연구를 통해 증명되었다. 이에 본 연구는 관광객이 지각하는 국내 리조트 선택속성들이 브랜드자산과 충성도에 영향을 주는지를 알아보고, 브랜드 자산이 충성도에 영향을 주는지도 함께 알아보고자 하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종속변수인 충성도는 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, 브랜드인지도, 브랜드이미지, 자연환경과 정(*)의 상관관계를 보였다. 이는 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 자연환경이 높아질수록 충성도가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 리조트 선택속성인 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, 자연환경 요인이 브랜드자산에 미치는 영향을 살펴본 결과로써 모두 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램 및 편리성이 브랜드자산에 가장 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 서비스품질 요인이 그 다음으로 브랜드자산에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 선택속성인 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, 자연환경 요인이 충성도에 미치는 영향을 살펴본 결과로써 리조트시설을 제외한 나머지 독립변수가 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 서비스품질 요인이 충성도에 가장 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 그 다음으로 프로그램 및 편리성이 충성도에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 마지막으로 자연환경이 충성도에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 브랜드자산 요인이 충성도에 미치는 영향을 살펴본 결과로써 브랜드자산이 충성도에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 실증분석 결과를 통해 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 종속변수인 충성도와는 브랜드 이미지가 가장 높은 상관관계를 보였으며, 브랜드 인지도가 두 번째로 높은 상관관계를 보였다. 이는 충성도와 브랜드 이미지, 브랜드 인지도가 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 상관분석을 통해 브랜드 이미지와 브랜드 인지도를 높일 경우 충성도가 높아지는 관계로써, 충성도를 높이기 위해서는 브랜드 이미지와 브랜드 인지도를 높일 수 있는 방안이 우선으로 고려되어야 할 것으로 판단된다. 둘째, 리조트 선택속성중 브랜드자산에 영향을 미치는 인자로는 프로그램 및 편의성이 가장 큰 영향을 미쳤으며, 다음으로 서비스품질이 영향을 미쳤다. 브랜드자산을 높이기 위해서는 프로그램 및 편의성과 서비스품질을 높이기 위한 전략이 필요하다. 셋째, 리조트 선택속성중 충성도에 영향을 미치는 인자로는 리조트시설을 제외한 서비스품질, 프로그램 및 편의성, 자연환경이 충성도에 영향을 미쳤다. 아마도 리조트시설이 충성도에 영향을 미치지 않은 결과로 나온 이유는 리조트시설 관련 내용이 브랜드자산 안에 잠재적으로 내재하고 있는 것으로 예상된다. 그리고 브랜드자산 또한 충성도에 영향을 미쳤다. 리조트 선택속성에서는 서비스품질이 가장 높은 영향 인자로 나타났다. 이에 따라서, 충성도를 높이기 위해서는 서비스품질의 개선 및 다양한 홍보 활동이 필요하다.
본 연구는 주 5일제 근무제도의 정착으로 여가시간의 증대 및 다양한 여가문화의 창출로 삶의 질이 향상되고 소득수준이 높아지면서 관광과 리조트가 단순한 볼거리와 숙박 또는 놀이를 제공하는 것이 아닌 진정한 휴식을 통한 가족간의 삶의 행복과 에너지를 충전시켜주는 곳이라 인식되고 있다. 그러면서 기업들은 고객들의 니즈를 충족시켜주기 위해 브랜드자산을 가장 우선으로 생각하는 경영전략을 수립하게 되었고, 마케팅 관련 많은 선행연구에도 지속적인 관심을 보이고 있다. 한번 인식된 브랜드와 고객과의 관계는 쉽게 무너지지 않기 때문에 강력한 브랜드 구축이 장기적인 수익창출을 달성하는 최선의 방법 중의 하나라고 여겨졌다. 브랜드자산이 기업가치에 대해 긍정적인 영향을 주고 있다는 것도 많은 선행연구를 통해 증명되었다. 이에 본 연구는 관광객이 지각하는 국내 리조트 선택속성들이 브랜드자산과 충성도에 영향을 주는지를 알아보고, 브랜드 자산이 충성도에 영향을 주는지도 함께 알아보고자 하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종속변수인 충성도는 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, 브랜드인지도, 브랜드이미지, 자연환경과 정(*)의 상관관계를 보였다. 이는 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, 브랜드 인지도, 브랜드 이미지, 자연환경이 높아질수록 충성도가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 리조트 선택속성인 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, 자연환경 요인이 브랜드자산에 미치는 영향을 살펴본 결과로써 모두 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램 및 편리성이 브랜드자산에 가장 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 서비스품질 요인이 그 다음으로 브랜드자산에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 선택속성인 리조트시설, 서비스품질, 프로그램 및 편리성, 자연환경 요인이 충성도에 미치는 영향을 살펴본 결과로써 리조트시설을 제외한 나머지 독립변수가 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 서비스품질 요인이 충성도에 가장 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 그 다음으로 프로그램 및 편리성이 충성도에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 마지막으로 자연환경이 충성도에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 브랜드자산 요인이 충성도에 미치는 영향을 살펴본 결과로써 브랜드자산이 충성도에 유의미한 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 실증분석 결과를 통해 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 종속변수인 충성도와는 브랜드 이미지가 가장 높은 상관관계를 보였으며, 브랜드 인지도가 두 번째로 높은 상관관계를 보였다. 이는 충성도와 브랜드 이미지, 브랜드 인지도가 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 상관분석을 통해 브랜드 이미지와 브랜드 인지도를 높일 경우 충성도가 높아지는 관계로써, 충성도를 높이기 위해서는 브랜드 이미지와 브랜드 인지도를 높일 수 있는 방안이 우선으로 고려되어야 할 것으로 판단된다. 둘째, 리조트 선택속성중 브랜드자산에 영향을 미치는 인자로는 프로그램 및 편의성이 가장 큰 영향을 미쳤으며, 다음으로 서비스품질이 영향을 미쳤다. 브랜드자산을 높이기 위해서는 프로그램 및 편의성과 서비스품질을 높이기 위한 전략이 필요하다. 셋째, 리조트 선택속성중 충성도에 영향을 미치는 인자로는 리조트시설을 제외한 서비스품질, 프로그램 및 편의성, 자연환경이 충성도에 영향을 미쳤다. 아마도 리조트시설이 충성도에 영향을 미치지 않은 결과로 나온 이유는 리조트시설 관련 내용이 브랜드자산 안에 잠재적으로 내재하고 있는 것으로 예상된다. 그리고 브랜드자산 또한 충성도에 영향을 미쳤다. 리조트 선택속성에서는 서비스품질이 가장 높은 영향 인자로 나타났다. 이에 따라서, 충성도를 높이기 위해서는 서비스품질의 개선 및 다양한 홍보 활동이 필요하다.
In this study, tourism and resorts are regarded as something that provides not just attractions, accommodations or recreational activities but also charges the happiness and energy of the families through full relaxation, as the quality of life improves with an increase of spare time and creation of...
In this study, tourism and resorts are regarded as something that provides not just attractions, accommodations or recreational activities but also charges the happiness and energy of the families through full relaxation, as the quality of life improves with an increase of spare time and creation of various leisure culture under the five-day workweek system. Under the circumstances, many companies have established the business management strategy to put first their brand equity to satisfy the needs of their customers, and continued to have interests in many advanced researches on marketing. It was considered that construction of a strong brand is one of the best ways to generate a long-term profit, since once established relationship between brand and customer will not easily collapse. It was proven in many advanced researches that the brand equity has positive impacts on the enterprise value.
Therefore, this study aimed to identify whether the selection attributes of domestic resorts, which were perceived by the tourists, affect the brand equity and loyalty, and whether the brand equity has impacts on the brand loyalty.
The results of the empirical analysis of this research are summarized as follows:
First, one of the dependent variables, loyalty, has positive correlations with the factors of resort facility, service quality, program and convenience, brand awareness, brand image and the natural environment. This showed that the loyalty will be increased as the resort facility, service quality, program and convenience, brand awareness, brand image and the natural environment will be improved.
Second, among the selection attributes of resort facility, service quality, program and convenience and the natural environment, all of the factors had relevantly positive impacts on the brand equity. Program and convenience had the most relevantly positive impact on the brand equity followed by the service quality.
Third, among the selection attributes of resort facility, service quality, program and convenience and the natural environment, the independent variables except for the resort facility had relatively positive impacts on the loyalty. The service quality had the most relevantly positive impact on the loyalty, followed by program and convenience and the natural environment.
Fourth, the brand equity had a significantly positive impact on the loyalty.
The empirical analysis results have the following implications:
First, the brand image had the highest correlation with one of the dependent variables, the loyalty, followed by the brand awareness. This showed that there are high correlations among the loyalty, brand image and brand awareness. Given the relationship where the loyalty will be increased after improving the brand image and awareness according to the correlation analysis, it is required to consider the method to improve the brand image and awareness to enhance loyalty.
Second, among the selection attributes of resorts which influenced on the brand equity, the factor of program and convenience had the biggest impact, followed by the service quality. It is necessary to come up with the strategy to improve program and convenience and the service quality to increase the brand equity.
Third, among the selection attributes of resorts which influenced on the loyalty, the factors of service quality, program and convenience and the natural environment except for the resort facility had impacts on the loyalty. The reason why the factor of resort facility did not have an impact on loyalty is expected that the brand equity potentially includes the attribute of resort facility. The factor of brand equity also had an impact on the loyalty. Among the selection attributes of resorts, the service quality was the highest influential factor. Therefore, it is required to improve the service quality and conduct various promotional activities to enhance the loyalty.
In this study, tourism and resorts are regarded as something that provides not just attractions, accommodations or recreational activities but also charges the happiness and energy of the families through full relaxation, as the quality of life improves with an increase of spare time and creation of various leisure culture under the five-day workweek system. Under the circumstances, many companies have established the business management strategy to put first their brand equity to satisfy the needs of their customers, and continued to have interests in many advanced researches on marketing. It was considered that construction of a strong brand is one of the best ways to generate a long-term profit, since once established relationship between brand and customer will not easily collapse. It was proven in many advanced researches that the brand equity has positive impacts on the enterprise value.
Therefore, this study aimed to identify whether the selection attributes of domestic resorts, which were perceived by the tourists, affect the brand equity and loyalty, and whether the brand equity has impacts on the brand loyalty.
The results of the empirical analysis of this research are summarized as follows:
First, one of the dependent variables, loyalty, has positive correlations with the factors of resort facility, service quality, program and convenience, brand awareness, brand image and the natural environment. This showed that the loyalty will be increased as the resort facility, service quality, program and convenience, brand awareness, brand image and the natural environment will be improved.
Second, among the selection attributes of resort facility, service quality, program and convenience and the natural environment, all of the factors had relevantly positive impacts on the brand equity. Program and convenience had the most relevantly positive impact on the brand equity followed by the service quality.
Third, among the selection attributes of resort facility, service quality, program and convenience and the natural environment, the independent variables except for the resort facility had relatively positive impacts on the loyalty. The service quality had the most relevantly positive impact on the loyalty, followed by program and convenience and the natural environment.
Fourth, the brand equity had a significantly positive impact on the loyalty.
The empirical analysis results have the following implications:
First, the brand image had the highest correlation with one of the dependent variables, the loyalty, followed by the brand awareness. This showed that there are high correlations among the loyalty, brand image and brand awareness. Given the relationship where the loyalty will be increased after improving the brand image and awareness according to the correlation analysis, it is required to consider the method to improve the brand image and awareness to enhance loyalty.
Second, among the selection attributes of resorts which influenced on the brand equity, the factor of program and convenience had the biggest impact, followed by the service quality. It is necessary to come up with the strategy to improve program and convenience and the service quality to increase the brand equity.
Third, among the selection attributes of resorts which influenced on the loyalty, the factors of service quality, program and convenience and the natural environment except for the resort facility had impacts on the loyalty. The reason why the factor of resort facility did not have an impact on loyalty is expected that the brand equity potentially includes the attribute of resort facility. The factor of brand equity also had an impact on the loyalty. Among the selection attributes of resorts, the service quality was the highest influential factor. Therefore, it is required to improve the service quality and conduct various promotional activities to enhance the loyalty.
주제어
#국내리조트 선택속성 리조트시설 서비스품질 프로그램 및 편리성 자연환경 브랜드자산 브랜드 이미지 브랜드 인지도 충성도 domestic resort selection attribute resort facility service quality program and convenience the natural environment brand equity brand image brand awareness loyalty
학위논문 정보
저자
정유철
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
호텔경영학과
지도교수
서원석
발행연도
2016
총페이지
ⅴ, 72 p.
키워드
국내리조트 선택속성 리조트시설 서비스품질 프로그램 및 편리성 자연환경 브랜드자산 브랜드 이미지 브랜드 인지도 충성도 domestic resort selection attribute resort facility service quality program and convenience the natural environment brand equity brand image brand awareness loyalty
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