휴양리조트는 현대사회의 사회적 현상과 특징을 살펴본다면 발전 가능성이 있는 매우 중요한 관광자원임이 틀림없다. 한국문화관광연구원(2020)의 코로나 19 이후 여행에 대한 전 국민 인식조사 결과에 따르면 국내여행에 대한 수요 가 증가하고 산이나 바다와 같은 자연경관을 기반으로 휴식과 휴양을 할 수 있는 여행을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 휴양리조트는 신체적 휴양목적 외에도 정서적 안정목적을 위해서 이용하는 만큼 현재의 관광니즈를 충족시킬 수 있는 가장 적합한 상품임에도 불구하고 이와 관련된 연구는 저조한 실정이다. 특히 COVID-19 ...
휴양리조트는 현대사회의 사회적 현상과 특징을 살펴본다면 발전 가능성이 있는 매우 중요한 관광자원임이 틀림없다. 한국문화관광연구원(2020)의 코로나 19 이후 여행에 대한 전 국민 인식조사 결과에 따르면 국내여행에 대한 수요 가 증가하고 산이나 바다와 같은 자연경관을 기반으로 휴식과 휴양을 할 수 있는 여행을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 휴양리조트는 신체적 휴양목적 외에도 정서적 안정목적을 위해서 이용하는 만큼 현재의 관광니즈를 충족시킬 수 있는 가장 적합한 상품임에도 불구하고 이와 관련된 연구는 저조한 실정이다. 특히 COVID-19 팬데믹 상황으로 인한 스트레스의 해소, 건강관리에 대한 관심, 확대된 여가시간의 활용 등 개인의 욕구를 충족과 삶의 질적 향상에 대 한 관심이 증대되는 상황이다. 따라서 본 연구는 휴양리조트의 선택속성이 고객만족, 행동의도에 미치는 영향에 대해 실증분석을 진행하여 향후 휴양리조트를 선택하는 구성요소를 파 악하고 고객들의 고객만족과 행동의도 간의 영향관계를 파악하여 긍정적 속성 은 강화ㆍ유지를, 부정적 속성은 개선ㆍ보완을 통해 마케팅 방안을 제시하고 자 하였다. 본 연구의 설문조사는 2022년 설 연휴기간을 포함하여 2022년 1월 28일부터 2월 11일까지 총 15일간 쏠비치 양양 리조트, 소노펠리체 리조트, 쏠비치 삼척 리조트를 방문한 고객을 대상으로 진행되었으며, 설문 방식은 COVID-19로 인해 대면으로 설문조사를 실시하는 데 어려움이 있어 조사대상자의 설문조사는 개인정보 동의를 받고 모바일로 설문 링크, QR 코드를 보내 자기기입식 설문을 진행하였다. 총 450부를 발송하였고 회신 된 418부의 응답 중 응답이 부실하거나 결측 값이 포함된 설문지를 제외한 총 374부의 설문지를 본 연구의 대상으로 코딩 및 실증분석을 시행하였다. 본 연구의 설문지 구성은 인구통계학적 요소 3개 문항, 이용실태 요소 4개 문항, 휴양리조트 선택속성 25개 문항, 고객만족 5개 문항, 행동의도 4개 문항 으로 구성하였다. 본 연구에서 사용한 자료의 통계처리 프로그램은 PASW Statistics 22.0을 활용하여 분석을 진행하였다. 본 연구에서는 가설의 검증을 위해 코딩 과정을 거친 데이터를 PASW Statistics 22.0 통계프로그램을 통하여 빈도분석(Frequency Analysis), 기술통 계분석(Descriptive Statistics Analysis), 크론바흐 알파(Cronbach`α)를 활용한 신뢰도 분석(Reliability Analysis), 요인분석(Factor Analysis), 상관관계분석 (Correlation Analysis), 회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였다. 위와 같이 문헌 연구를 통해서 설계된 설문지를 기반으로 자료를 분석하였 으며 실증분석을 통해 나타난 연구 결과에 대한 시사점을 제시하면 다음과 같 다. 첫째, 본 연구에서는 관광학 분야에 적용 가능한 주요 변수를 검증하여 휴 양리조트 선택속성, 고객만족, 행동의도의 구성요소를 확인하였으며, 선행연구 를 기반으로 각 구성요인에 활용될 수 있는 측정변수를 도출하여 신뢰성과 타 당성 검증을 통해 측정변수로서의 적합성이 있는 것을 증명하였다. 이에, 향후 휴양리조트, 고객만족, 행동의도에 관한 연구에서 각각의 문항이 활용될 수 있 다는 점을 확인했다는 시사점을 갖는다. 둘째, 휴양리조트 선택속성 요인 모두 통계적으로 고객만족에 유의미한 영 향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 휴양리조트 경영진들은 휴양리조트를 찾은 고객들의 만족을 위해 위 선택속성 5가지 요인을 기반으로 고객만족을 제고하 여야 할 것으로 파악할 수 있다. 또한, 고객만족에 있어서 가장 큰 영향을 미친 요인은 자연경관 요인이며, 기술통계를 통해 관광객들이 휴양리조트를 선택할 때, 자연경관 요인 중 ‘객실 에서의 전망’을 중요시한다는 점을 실증조사를 통해 규명하였다. 셋째, 휴양리조트의 선택속성의 모든 요인이 통계적으로 행동의도에 유의미 한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가장 많은 영향을 미치는 요인으로는 ‘리조트 시설’ 요인으로 기술통계를 통해 관광객들이 휴양리조트를 선택할 때, 리조트 시설 요인 중 ‘객실 디자인’, ‘스파 시설’, ‘다양한 부대시설’을 중요시 한다는 점을 실증조사를 통해 규명하였다. 이에 따라 객실 디자인과 스파 시설에 대한 유지보수 및 최신화가 필요하다 는 점을 시사한다. 마지막으로, 휴양리조트를 찾은 고객만족은 추후 행동의도에 유의미한 영향 을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 고객의 행동의도를 높이기 위해서는 고객 의 만족이 선행되어야 하며, 휴양리조트를 방문하는 것이 옳고, 유익한 경험이 라고 느끼며, 전반적으로 만족하는 것에 중점을 가지고 휴양리조트 마케팅을 실시해야 한다는 시사점을 갖는다. 다만, 본 연구를 수행하는 중 여러 가지 문제점들이 나타났는데, 이는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 연구를 수행할 조사대상지로, 강원도 소재의 스파 시설 및 테라피 시설을 갖추고 있는 쏠비치 양양 리조트, 소노펠리체 리조트, 쏠비 치 삼척 리조트를 조사대상으로 국한하였다는 점이다. 쏠비치 양양 리조트, 소 노펠리체 리조트, 쏠비치 삼척 리조트가 전체 휴양리조트의 대표성을 가진 표 본이라고 정의하기가 어렵다. 따라서 일반성을 지닌 결과를 확인하기 위해서 는 다양한 휴양리조트를 대상으로 하는 실증연구가 진행되어 종합적인 연구의 표본과 검증이 이뤄져야 한다. 또한, 본 연구에서는 조사 시기가 제한되었다는 한계점이 있다. 본 연구는 COVID-19가 진행 중인 설 연휴 시기에 연구를 진행하였으며, 이에 프로그램 과 시설을 이용하는 것에 제한이 있었다. 따라서 향후 본 연구의 결과와 한계 점을 파악하여 이후 연구에서는 성수기와 비성수기, COVID-19 상황의 종료 이후 방문 가능한 관광목적지 유형에 적용할 수 있는 체계적인 연구가 이루어 져야 할 것이다. 향후 휴양리조트의 고객만족과 행동의도를 높여 성공적인 운영과 동시에 한 계점을 극복한 연구가 이뤄진다면, 더욱 유의미한 결과를 얻을 것이라 사료된다.
휴양리조트는 현대사회의 사회적 현상과 특징을 살펴본다면 발전 가능성이 있는 매우 중요한 관광자원임이 틀림없다. 한국문화관광연구원(2020)의 코로나 19 이후 여행에 대한 전 국민 인식조사 결과에 따르면 국내여행에 대한 수요 가 증가하고 산이나 바다와 같은 자연경관을 기반으로 휴식과 휴양을 할 수 있는 여행을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 휴양리조트는 신체적 휴양목적 외에도 정서적 안정목적을 위해서 이용하는 만큼 현재의 관광니즈를 충족시킬 수 있는 가장 적합한 상품임에도 불구하고 이와 관련된 연구는 저조한 실정이다. 특히 COVID-19 팬데믹 상황으로 인한 스트레스의 해소, 건강관리에 대한 관심, 확대된 여가시간의 활용 등 개인의 욕구를 충족과 삶의 질적 향상에 대 한 관심이 증대되는 상황이다. 따라서 본 연구는 휴양리조트의 선택속성이 고객만족, 행동의도에 미치는 영향에 대해 실증분석을 진행하여 향후 휴양리조트를 선택하는 구성요소를 파 악하고 고객들의 고객만족과 행동의도 간의 영향관계를 파악하여 긍정적 속성 은 강화ㆍ유지를, 부정적 속성은 개선ㆍ보완을 통해 마케팅 방안을 제시하고 자 하였다. 본 연구의 설문조사는 2022년 설 연휴기간을 포함하여 2022년 1월 28일부터 2월 11일까지 총 15일간 쏠비치 양양 리조트, 소노펠리체 리조트, 쏠비치 삼척 리조트를 방문한 고객을 대상으로 진행되었으며, 설문 방식은 COVID-19로 인해 대면으로 설문조사를 실시하는 데 어려움이 있어 조사대상자의 설문조사는 개인정보 동의를 받고 모바일로 설문 링크, QR 코드를 보내 자기기입식 설문을 진행하였다. 총 450부를 발송하였고 회신 된 418부의 응답 중 응답이 부실하거나 결측 값이 포함된 설문지를 제외한 총 374부의 설문지를 본 연구의 대상으로 코딩 및 실증분석을 시행하였다. 본 연구의 설문지 구성은 인구통계학적 요소 3개 문항, 이용실태 요소 4개 문항, 휴양리조트 선택속성 25개 문항, 고객만족 5개 문항, 행동의도 4개 문항 으로 구성하였다. 본 연구에서 사용한 자료의 통계처리 프로그램은 PASW Statistics 22.0을 활용하여 분석을 진행하였다. 본 연구에서는 가설의 검증을 위해 코딩 과정을 거친 데이터를 PASW Statistics 22.0 통계프로그램을 통하여 빈도분석(Frequency Analysis), 기술통 계분석(Descriptive Statistics Analysis), 크론바흐 알파(Cronbach`α)를 활용한 신뢰도 분석(Reliability Analysis), 요인분석(Factor Analysis), 상관관계분석 (Correlation Analysis), 회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였다. 위와 같이 문헌 연구를 통해서 설계된 설문지를 기반으로 자료를 분석하였 으며 실증분석을 통해 나타난 연구 결과에 대한 시사점을 제시하면 다음과 같 다. 첫째, 본 연구에서는 관광학 분야에 적용 가능한 주요 변수를 검증하여 휴 양리조트 선택속성, 고객만족, 행동의도의 구성요소를 확인하였으며, 선행연구 를 기반으로 각 구성요인에 활용될 수 있는 측정변수를 도출하여 신뢰성과 타 당성 검증을 통해 측정변수로서의 적합성이 있는 것을 증명하였다. 이에, 향후 휴양리조트, 고객만족, 행동의도에 관한 연구에서 각각의 문항이 활용될 수 있 다는 점을 확인했다는 시사점을 갖는다. 둘째, 휴양리조트 선택속성 요인 모두 통계적으로 고객만족에 유의미한 영 향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 휴양리조트 경영진들은 휴양리조트를 찾은 고객들의 만족을 위해 위 선택속성 5가지 요인을 기반으로 고객만족을 제고하 여야 할 것으로 파악할 수 있다. 또한, 고객만족에 있어서 가장 큰 영향을 미친 요인은 자연경관 요인이며, 기술통계를 통해 관광객들이 휴양리조트를 선택할 때, 자연경관 요인 중 ‘객실 에서의 전망’을 중요시한다는 점을 실증조사를 통해 규명하였다. 셋째, 휴양리조트의 선택속성의 모든 요인이 통계적으로 행동의도에 유의미 한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가장 많은 영향을 미치는 요인으로는 ‘리조트 시설’ 요인으로 기술통계를 통해 관광객들이 휴양리조트를 선택할 때, 리조트 시설 요인 중 ‘객실 디자인’, ‘스파 시설’, ‘다양한 부대시설’을 중요시 한다는 점을 실증조사를 통해 규명하였다. 이에 따라 객실 디자인과 스파 시설에 대한 유지보수 및 최신화가 필요하다 는 점을 시사한다. 마지막으로, 휴양리조트를 찾은 고객만족은 추후 행동의도에 유의미한 영향 을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 고객의 행동의도를 높이기 위해서는 고객 의 만족이 선행되어야 하며, 휴양리조트를 방문하는 것이 옳고, 유익한 경험이 라고 느끼며, 전반적으로 만족하는 것에 중점을 가지고 휴양리조트 마케팅을 실시해야 한다는 시사점을 갖는다. 다만, 본 연구를 수행하는 중 여러 가지 문제점들이 나타났는데, 이는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 연구를 수행할 조사대상지로, 강원도 소재의 스파 시설 및 테라피 시설을 갖추고 있는 쏠비치 양양 리조트, 소노펠리체 리조트, 쏠비 치 삼척 리조트를 조사대상으로 국한하였다는 점이다. 쏠비치 양양 리조트, 소 노펠리체 리조트, 쏠비치 삼척 리조트가 전체 휴양리조트의 대표성을 가진 표 본이라고 정의하기가 어렵다. 따라서 일반성을 지닌 결과를 확인하기 위해서 는 다양한 휴양리조트를 대상으로 하는 실증연구가 진행되어 종합적인 연구의 표본과 검증이 이뤄져야 한다. 또한, 본 연구에서는 조사 시기가 제한되었다는 한계점이 있다. 본 연구는 COVID-19가 진행 중인 설 연휴 시기에 연구를 진행하였으며, 이에 프로그램 과 시설을 이용하는 것에 제한이 있었다. 따라서 향후 본 연구의 결과와 한계 점을 파악하여 이후 연구에서는 성수기와 비성수기, COVID-19 상황의 종료 이후 방문 가능한 관광목적지 유형에 적용할 수 있는 체계적인 연구가 이루어 져야 할 것이다. 향후 휴양리조트의 고객만족과 행동의도를 높여 성공적인 운영과 동시에 한 계점을 극복한 연구가 이뤄진다면, 더욱 유의미한 결과를 얻을 것이라 사료된다.
Vacation resorts are doubtless crucial tourist resources that have the potential for development, which we can infer from the social phenomena and characteristics of the present-day society. According to the Korea Culture and Tourism Institute’s national survey (2020) of post-COVID-19 consciousness ...
Vacation resorts are doubtless crucial tourist resources that have the potential for development, which we can infer from the social phenomena and characteristics of the present-day society. According to the Korea Culture and Tourism Institute’s national survey (2020) of post-COVID-19 consciousness on travel, it was found that the needs of domestic travel increased and the most preferred type of travel was that in which one can take a rest or vacation based on natural landscape such as mountains or the sea. Serving not only for physical relaxation but also for emotional comfort, vacation resorts are thus the best commodities for satisfying the present needs of tourism, but have not been researched around as much as they should be. Particularly, now is the time when public interest is increasing in resolving the post-pandemic stress, how to care their own health, utilizing the extended leisure time, and other ways of fulfilling individual needs and improving the quality of life. Therefore, this research intends to suggest a marketing method as a corollary to the following process: identifying what attributes will constitute customers’ choice of vacation resorts by conducting empirical analysis on how such attributes of choice influence “customer satisfaction” and “behavioral intention,” and figuring out the influential relationship between both so as to strengthen or maintain positive attributes while remedying or complementing negative ones. The questionnaire survey for this research was conducted of the customers who visited such resorts as Sol Beach Yangyang, Sono Felice, and Sol Beach Samcheok for 15 days from January 1 to February 11 in 2022 including the lunar New Year holidays. As the pandemic made it hardly conduct a face-to-face survey, it was carried out in a self-administered way with the mobile link or QR code of the questionnaire sent to those who consented on providing their personal information. Out of the total 450 questionnaires sent, 418 were responded. Those responded poorly or including a missing value were left out, while the total 374 responded questionnaires taken as the subject data to conduct coding and empirical analysis. The questionnaire was made up of 41 questions: 3 on demographics, 4 on resort use pattern, 25 on the attributes of choice, 5 on customer satisfaction, and 4 on behavioral intention. The responses were analyzed as data through a statistical software application, PASW Statistics 22.0. For the verification of research hypothesis, the data processed through coding were put into the statistical application to conduct frequency analysis; descriptive statistics analysis; reliability analysis with Cronbach’s alpha; factor analysis; correlation analysis; and regression analysis. Along with the findings of empirical analysis on data as above based upon the questionnaire designed through literature review, this research suggests the following implications: First, investigating the main variables applicable to tourism science led to identifying such factors as attributes of choice, customer satisfaction, and behavioral intention, the measurement variables available for which were derived from precedent research with the tests of reliability and validity conducted for the verification of suitability. This implies that such questions by factors can be utilized for future research on vacation resorts, customer satisfaction, and behavioral intention. Second, all the attributes of resort choice proved to have statistically significant influence on customer satisfaction. It follows that the managements to improve the satisfaction of customers visiting vacation resorts should be based on such five attributes of choice. Also, the most influential attribute for customer satisfaction proved to be “natural landscape,” and it was empirically identified by descriptive statistics that when choosing vacation resorts tourists value the “view from the guest room” within the category of natural landscape. Third, all the attributes of resort choice proved to have statistically significant influence on behavioral intention; the most influential attribute was “resort facilities,” and it was empirically identified by descriptive statistics that when choosing vacation resorts tourists value “guest room design,” “spa facilities,” and “various subsidiary facilities” within the category of resort facilities. This implies the necessity of up-to-date management and repair of guest room designs and spa facilities. Last but not least, the satisfaction of customers with visiting vacation resorts has significant influence on their later behavioral intention. Thus, customer satisfaction is the prerequisite for improving customers’ behavioral intention, which implies that the marketing on vacation resorts should focus on how to make visiting such a place feels right, like a beneficial experience, and satisfactory overall. Still, the process of carrying out this research revealed various limitations as follows: First, the target sites of research were limited to Sol Beach Yangyang, Sono Felice, and Sol Beach Samcheok, all located in Gangwon-do and equipped with spa and therapeutic facilities. It is difficult to define these three resorts as the models representative of all vacation resorts. Thus, in order to secure the generality of findings, there should be verifications by comprehensive empirical research that takes various vacation resorts as models. Also, the period of survey was limited for this research, carried out around the New Year holidays in the midst of the COVID-19 pandemic when there was a limit in using the resort program and facilities. Thus, there should be systematic research in future applicable to the peak and off-peak seasons and to the type of tourist destinations that one can visit after the pandemic ends. If such research overcoming these limitations can occur in future along with the successful operation of vacation resorts thanks to improved customer satisfaction and behavioral intention, the findings will be more significant.
Vacation resorts are doubtless crucial tourist resources that have the potential for development, which we can infer from the social phenomena and characteristics of the present-day society. According to the Korea Culture and Tourism Institute’s national survey (2020) of post-COVID-19 consciousness on travel, it was found that the needs of domestic travel increased and the most preferred type of travel was that in which one can take a rest or vacation based on natural landscape such as mountains or the sea. Serving not only for physical relaxation but also for emotional comfort, vacation resorts are thus the best commodities for satisfying the present needs of tourism, but have not been researched around as much as they should be. Particularly, now is the time when public interest is increasing in resolving the post-pandemic stress, how to care their own health, utilizing the extended leisure time, and other ways of fulfilling individual needs and improving the quality of life. Therefore, this research intends to suggest a marketing method as a corollary to the following process: identifying what attributes will constitute customers’ choice of vacation resorts by conducting empirical analysis on how such attributes of choice influence “customer satisfaction” and “behavioral intention,” and figuring out the influential relationship between both so as to strengthen or maintain positive attributes while remedying or complementing negative ones. The questionnaire survey for this research was conducted of the customers who visited such resorts as Sol Beach Yangyang, Sono Felice, and Sol Beach Samcheok for 15 days from January 1 to February 11 in 2022 including the lunar New Year holidays. As the pandemic made it hardly conduct a face-to-face survey, it was carried out in a self-administered way with the mobile link or QR code of the questionnaire sent to those who consented on providing their personal information. Out of the total 450 questionnaires sent, 418 were responded. Those responded poorly or including a missing value were left out, while the total 374 responded questionnaires taken as the subject data to conduct coding and empirical analysis. The questionnaire was made up of 41 questions: 3 on demographics, 4 on resort use pattern, 25 on the attributes of choice, 5 on customer satisfaction, and 4 on behavioral intention. The responses were analyzed as data through a statistical software application, PASW Statistics 22.0. For the verification of research hypothesis, the data processed through coding were put into the statistical application to conduct frequency analysis; descriptive statistics analysis; reliability analysis with Cronbach’s alpha; factor analysis; correlation analysis; and regression analysis. Along with the findings of empirical analysis on data as above based upon the questionnaire designed through literature review, this research suggests the following implications: First, investigating the main variables applicable to tourism science led to identifying such factors as attributes of choice, customer satisfaction, and behavioral intention, the measurement variables available for which were derived from precedent research with the tests of reliability and validity conducted for the verification of suitability. This implies that such questions by factors can be utilized for future research on vacation resorts, customer satisfaction, and behavioral intention. Second, all the attributes of resort choice proved to have statistically significant influence on customer satisfaction. It follows that the managements to improve the satisfaction of customers visiting vacation resorts should be based on such five attributes of choice. Also, the most influential attribute for customer satisfaction proved to be “natural landscape,” and it was empirically identified by descriptive statistics that when choosing vacation resorts tourists value the “view from the guest room” within the category of natural landscape. Third, all the attributes of resort choice proved to have statistically significant influence on behavioral intention; the most influential attribute was “resort facilities,” and it was empirically identified by descriptive statistics that when choosing vacation resorts tourists value “guest room design,” “spa facilities,” and “various subsidiary facilities” within the category of resort facilities. This implies the necessity of up-to-date management and repair of guest room designs and spa facilities. Last but not least, the satisfaction of customers with visiting vacation resorts has significant influence on their later behavioral intention. Thus, customer satisfaction is the prerequisite for improving customers’ behavioral intention, which implies that the marketing on vacation resorts should focus on how to make visiting such a place feels right, like a beneficial experience, and satisfactory overall. Still, the process of carrying out this research revealed various limitations as follows: First, the target sites of research were limited to Sol Beach Yangyang, Sono Felice, and Sol Beach Samcheok, all located in Gangwon-do and equipped with spa and therapeutic facilities. It is difficult to define these three resorts as the models representative of all vacation resorts. Thus, in order to secure the generality of findings, there should be verifications by comprehensive empirical research that takes various vacation resorts as models. Also, the period of survey was limited for this research, carried out around the New Year holidays in the midst of the COVID-19 pandemic when there was a limit in using the resort program and facilities. Thus, there should be systematic research in future applicable to the peak and off-peak seasons and to the type of tourist destinations that one can visit after the pandemic ends. If such research overcoming these limitations can occur in future along with the successful operation of vacation resorts thanks to improved customer satisfaction and behavioral intention, the findings will be more significant.
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