1978년 개혁개방 이후 중국은 지난 40년 가까이 성장속도가 두드러지고 있다. 현재 중국은 G2로써 세계 경제 대국으로 급속도로 발전하고 있으며 많은 경제학자들이 중국의 경제발전에 주목하고 있다. 故우고 차베스는 20세기의 가장 역사적인 사건은 미국의 달 정복이 아니라 중국이 개혁·개방을 한 것이라고 할 정도로 해외 경제학자들뿐만 아니라 중국 정부 또한 중국 경제의 발전은 바로 개혁개방 정책을 추진한 결과라고 말한다. 사실상 ‘경제외교’가 본격적으로 등장한 것은 후진타오(胡锦涛) 체제부터였으며 후진타오 정부는 ‘기업의 해외진출(走出去)' 전략을 새로운 개방단계로 가는 중요 정책으로 발표했다. 이와 같은 상황에서 2012년 시진핑(习近平) 주석은 중국이 세계의 중심으로 발돋움하겠다는 ’중국의 꿈(中國夢)이라는 청사진을 제시하게 되었다. 이러한 중국의 꿈을 실현하기 위해 2013년 9월 7일, 시진핑 주석은 카자흐스탄 나자르바예브 대학 경연에서 “실크로드 경제벨트를 만들어 공동번영과 협력의 시대를 열자(用創新的合作模式,共同建設絲綢之路經濟帶)”라는 제목으로 동남아, ...
1978년 개혁개방 이후 중국은 지난 40년 가까이 성장속도가 두드러지고 있다. 현재 중국은 G2로써 세계 경제 대국으로 급속도로 발전하고 있으며 많은 경제학자들이 중국의 경제발전에 주목하고 있다. 故우고 차베스는 20세기의 가장 역사적인 사건은 미국의 달 정복이 아니라 중국이 개혁·개방을 한 것이라고 할 정도로 해외 경제학자들뿐만 아니라 중국 정부 또한 중국 경제의 발전은 바로 개혁개방 정책을 추진한 결과라고 말한다. 사실상 ‘경제외교’가 본격적으로 등장한 것은 후진타오(胡锦涛) 체제부터였으며 후진타오 정부는 ‘기업의 해외진출(走出去)' 전략을 새로운 개방단계로 가는 중요 정책으로 발표했다. 이와 같은 상황에서 2012년 시진핑(习近平) 주석은 중국이 세계의 중심으로 발돋움하겠다는 ’중국의 꿈(中國夢)이라는 청사진을 제시하게 되었다. 이러한 중국의 꿈을 실현하기 위해 2013년 9월 7일, 시진핑 주석은 카자흐스탄 나자르바예브 대학 경연에서 “실크로드 경제벨트를 만들어 공동번영과 협력의 시대를 열자(用創新的合作模式,共同建設絲綢之路經濟帶)”라는 제목으로 동남아, 중앙아시아, 중동 등 지역을 거쳐 유럽에 이르는 26개국 44억 명의 인구를 포괄하는 ‘실크로드경제벨트’구축에 관한 구상을 처음 발표하였다. 2013년 10월 3일에는 인도네시아 국회 연설에서는 21세기 ‘해상 실크로드(海上丝绸之路)’ 공동 건설을 제안하였다. 중국-ASEAN FTA를 통해 경제협력을 강화하고, 특히 동남아시아 지역 국가들과 해양 협력 발전을 위해 공동의 노력이 필요함을 언급하였다. 2014년 4월 10일 보아오 포럼 공식 개막식 기조연설에서 리커창(李克强) 총리는 아시아의 공동 발전 실현을 위해 경제협력이 중요하며 특히 ‘일대일로(一帶一路)’ 건설 추진을 강조하였다. ‘일대일로(一帶一路, one belt · one road)’란 앞서 언급한 ‘실크로드 경제벨트(一帶, one belt)와 21세기 해상실크로드(一路, one road)를 합친 개념이다. 이러한 일대일로는 시진핑 주석이 이끄는 중국 공산당 중앙위원회가 중국 특색의 사회주의를 견지하고 발전시키며 ‘중화민족의 위대한 부흥’이라는 ‘중국의 꿈(中國夢)’을 실현하기 위해 제시한 중대한 전략적 구상이다. 중국의 일대일로 구상은 올해의 기점으로 향후 10년 중국의 정치에서 경제, 외교, 산업에 이르기까지 광범위한 영향력을 미칠 것이다. 고대 실크로드시대의 영광을 ‘중국의 꿈(中國夢)’과 현대판 실크로드로 연결시켜 중화민족의 위대한 부흥을 재현할 생각이다. 적절한 시기에 이 같은 전략적 구상이 실현될 경우 중국의 꿈을 이루기 위한 새로운 국면과 새로운 기회가 창출될 것이며, 세계의 꿈을 위해서도 더 많은 에너지와 활력을 가져올 것이다. 한국과 중국은 정치, 경제, 사회, 문화 등 여러 분야에서 긴밀하게 교류를 하여 왔으며 경제적으로도 매우 밀접한 관계를 맺고 있다. 무엇보다 한국과 중국은 지리적으로 가까워 다른 여느 나라보다 활발한 교류가 이루어지고 있다. 양국 간 지리적, 경제적인 보완잠재력과 문화적 동질성이 크게 작용하여 자연적 교역 상대국(Natural Trading Partner)의 전형적인 모습이다. 한중 양국 간 경제협력이 증가하면서 한국의 對중국 무역의존도가 상승하고 이에 따라 중국경제의 변화가 한국경제에 미치는 영향이 커지고 있다. 중국의 이러한 적극적인 행보 속에서 한국 기업의 일대일로 정책 참여방안에 대한 연구의 필요성이 시급하다고 판단이 된다. 한국은 중국이 주도하는 일대일로와 아시아인프라투자은행(AIIB)에 대해서도 적극적인 자세로 중국과 협력할 수 있는 방안을 모색하여 중국에 제시할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 중국의 일대일로 전략의 추진과 AIIB출범 등 적극적으로 세계시장을 향하여 계속 뻗어나가는 시진핑 정부의 대외경제외교정책에 따른 한 · 중 양국 간의 경제 협력 방안을 연구하고 SWOT분석기법을 통해 한국 기업의 참여 방안 전략을 모색하는 데 의의를 두고 있다. 본 연구는 글로벌무대에서 빠르게 변화하고 성장하고 있는 중국의 중장기 대외정책인 일대일로정책 분석을 통해 한국 기업의 중국시장 진출 전략 연구에 중점을 두고자 한다.
1978년 개혁개방 이후 중국은 지난 40년 가까이 성장속도가 두드러지고 있다. 현재 중국은 G2로써 세계 경제 대국으로 급속도로 발전하고 있으며 많은 경제학자들이 중국의 경제발전에 주목하고 있다. 故우고 차베스는 20세기의 가장 역사적인 사건은 미국의 달 정복이 아니라 중국이 개혁·개방을 한 것이라고 할 정도로 해외 경제학자들뿐만 아니라 중국 정부 또한 중국 경제의 발전은 바로 개혁개방 정책을 추진한 결과라고 말한다. 사실상 ‘경제외교’가 본격적으로 등장한 것은 후진타오(胡锦涛) 체제부터였으며 후진타오 정부는 ‘기업의 해외진출(走出去)' 전략을 새로운 개방단계로 가는 중요 정책으로 발표했다. 이와 같은 상황에서 2012년 시진핑(习近平) 주석은 중국이 세계의 중심으로 발돋움하겠다는 ’중국의 꿈(中國夢)이라는 청사진을 제시하게 되었다. 이러한 중국의 꿈을 실현하기 위해 2013년 9월 7일, 시진핑 주석은 카자흐스탄 나자르바예브 대학 경연에서 “실크로드 경제벨트를 만들어 공동번영과 협력의 시대를 열자(用創新的合作模式,共同建設絲綢之路經濟帶)”라는 제목으로 동남아, 중앙아시아, 중동 등 지역을 거쳐 유럽에 이르는 26개국 44억 명의 인구를 포괄하는 ‘실크로드경제벨트’구축에 관한 구상을 처음 발표하였다. 2013년 10월 3일에는 인도네시아 국회 연설에서는 21세기 ‘해상 실크로드(海上丝绸之路)’ 공동 건설을 제안하였다. 중국-ASEAN FTA를 통해 경제협력을 강화하고, 특히 동남아시아 지역 국가들과 해양 협력 발전을 위해 공동의 노력이 필요함을 언급하였다. 2014년 4월 10일 보아오 포럼 공식 개막식 기조연설에서 리커창(李克强) 총리는 아시아의 공동 발전 실현을 위해 경제협력이 중요하며 특히 ‘일대일로(一帶一路)’ 건설 추진을 강조하였다. ‘일대일로(一帶一路, one belt · one road)’란 앞서 언급한 ‘실크로드 경제벨트(一帶, one belt)와 21세기 해상실크로드(一路, one road)를 합친 개념이다. 이러한 일대일로는 시진핑 주석이 이끄는 중국 공산당 중앙위원회가 중국 특색의 사회주의를 견지하고 발전시키며 ‘중화민족의 위대한 부흥’이라는 ‘중국의 꿈(中國夢)’을 실현하기 위해 제시한 중대한 전략적 구상이다. 중국의 일대일로 구상은 올해의 기점으로 향후 10년 중국의 정치에서 경제, 외교, 산업에 이르기까지 광범위한 영향력을 미칠 것이다. 고대 실크로드시대의 영광을 ‘중국의 꿈(中國夢)’과 현대판 실크로드로 연결시켜 중화민족의 위대한 부흥을 재현할 생각이다. 적절한 시기에 이 같은 전략적 구상이 실현될 경우 중국의 꿈을 이루기 위한 새로운 국면과 새로운 기회가 창출될 것이며, 세계의 꿈을 위해서도 더 많은 에너지와 활력을 가져올 것이다. 한국과 중국은 정치, 경제, 사회, 문화 등 여러 분야에서 긴밀하게 교류를 하여 왔으며 경제적으로도 매우 밀접한 관계를 맺고 있다. 무엇보다 한국과 중국은 지리적으로 가까워 다른 여느 나라보다 활발한 교류가 이루어지고 있다. 양국 간 지리적, 경제적인 보완잠재력과 문화적 동질성이 크게 작용하여 자연적 교역 상대국(Natural Trading Partner)의 전형적인 모습이다. 한중 양국 간 경제협력이 증가하면서 한국의 對중국 무역의존도가 상승하고 이에 따라 중국경제의 변화가 한국경제에 미치는 영향이 커지고 있다. 중국의 이러한 적극적인 행보 속에서 한국 기업의 일대일로 정책 참여방안에 대한 연구의 필요성이 시급하다고 판단이 된다. 한국은 중국이 주도하는 일대일로와 아시아인프라투자은행(AIIB)에 대해서도 적극적인 자세로 중국과 협력할 수 있는 방안을 모색하여 중국에 제시할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 중국의 일대일로 전략의 추진과 AIIB출범 등 적극적으로 세계시장을 향하여 계속 뻗어나가는 시진핑 정부의 대외경제외교정책에 따른 한 · 중 양국 간의 경제 협력 방안을 연구하고 SWOT분석기법을 통해 한국 기업의 참여 방안 전략을 모색하는 데 의의를 두고 있다. 본 연구는 글로벌무대에서 빠르게 변화하고 성장하고 있는 중국의 중장기 대외정책인 일대일로정책 분석을 통해 한국 기업의 중국시장 진출 전략 연구에 중점을 두고자 한다.
The recent 30 years after economic reform in 1978, China is brightly emerging. Nowadays China is one of the most powerful countries in global economy and lots of economist are interested and keeping an eye in China’s economic development. The late Hugo Chávez said the biggest historic event in the 2...
The recent 30 years after economic reform in 1978, China is brightly emerging. Nowadays China is one of the most powerful countries in global economy and lots of economist are interested and keeping an eye in China’s economic development. The late Hugo Chávez said the biggest historic event in the 20th century is not Conquest of the Moon but that China has opened reformation. Not only foreign economists, but also the Chinese government says the reason for the biggest growth is after they have changed their system into reformation. As a matter of fact, Hu Jintao started economic diplomacy in earnest and Hu's government announced an important policy that was expanding Chinese corporations into overseas markets to enter a new stage. Under these condition, the president of the People’s Republic of China, Xi Jinping has been suggested a blueprint for the achieving the ‘China Dream’ to stand on tiptoe in order to become the center of the world. To realize ‘China Dream’, Xi made a speech titled “building a Silk Road economic belt with innovative cooperation mode” for the first time at Kazakhstan's Nazarbayev University on September 7, 2013. He proposed a conception of building ‘a Silk Road Economic Belt’ which includes 4.4 billion people in 26 countries through South Asia, Central Asia, the Middle East, and Europe. On October 3, 2013, Xi announced the creation of a Maritime Silk Road to the Indonesian parliament. He highlighted they needed to improve economic cooperation through the China-ASEAN FTA and required more efforts of international cooperation from Southeast Asian nations to develop maritime capabilities. In a speech at Boao Forum on Hainan China,Chinese Vice Premier Li Keqiang emphasized 'one belt, one road' plan to realize joint Asia development on April 4, 2014. The 'One Belt, One Road' initiative is a concept which is a reference to The “Silk Road Economic Belt” and “21st Century Maritime Silk Road”. This 'One Belt, One Road' initiative is a strategy proposed to achieve ‘Chinese Dream’ and develop ‘dream of the great revival of the Chinese nation’ under Chinese-style socialism operated by Central Committee of the Communist Party of China which is led by Chinese president Xi Jinping. The 'One Belt, One Road' initiative will have great influence on Chinese politics, economy, diplomacy, and industry in the next 10 years from now. They want to reproduce the great revival of the Chinese nation through China's modern Silk Road by connecting with ‘China dream’ in order to achieve the glory of the ancient Silk Road. If such a strategy will be achieve in right time, there will be a new phase and opportunity to realize ‘Chinese Dream’ and it will bring more energy all around the world. South Korea has interacted with China in many field such as politics, society, culture and maintained a close relationship in economy. Most of all, South Korea is geographically close to China so that there has had a vigorous interchanges. As a typical of natural trading partner, there is a geographical, economical potential in trade-off and cultural homogeneity between two countries. The rise of economic cooperation between Korea and China brings higher dependence on trade with China. As a result, the Korean economy gets more influence on Chinese economy. In this situation, it is urgent that there is need of a study for economic cooperation strategies between two countries. South Korea needs to have positive attitude to find a way to cooperate with China for the 'One Belt, One Road' initiative and the Asian Infrastructure Investment Bank. Therefore, this study gives greater significance in implementation strategies for the 'One Belt, One Road' initiative and ALLB. With China’s foreign economic diplomacy and Xi Jinping’s government, this study tries to seek the entry strategies of Korea companies into China market through SWOT Analysis Method. This study focuses on analysis of entry strategies of Korea companies into China market with China where experiences faster growth and change in the world.
The recent 30 years after economic reform in 1978, China is brightly emerging. Nowadays China is one of the most powerful countries in global economy and lots of economist are interested and keeping an eye in China’s economic development. The late Hugo Chávez said the biggest historic event in the 20th century is not Conquest of the Moon but that China has opened reformation. Not only foreign economists, but also the Chinese government says the reason for the biggest growth is after they have changed their system into reformation. As a matter of fact, Hu Jintao started economic diplomacy in earnest and Hu's government announced an important policy that was expanding Chinese corporations into overseas markets to enter a new stage. Under these condition, the president of the People’s Republic of China, Xi Jinping has been suggested a blueprint for the achieving the ‘China Dream’ to stand on tiptoe in order to become the center of the world. To realize ‘China Dream’, Xi made a speech titled “building a Silk Road economic belt with innovative cooperation mode” for the first time at Kazakhstan's Nazarbayev University on September 7, 2013. He proposed a conception of building ‘a Silk Road Economic Belt’ which includes 4.4 billion people in 26 countries through South Asia, Central Asia, the Middle East, and Europe. On October 3, 2013, Xi announced the creation of a Maritime Silk Road to the Indonesian parliament. He highlighted they needed to improve economic cooperation through the China-ASEAN FTA and required more efforts of international cooperation from Southeast Asian nations to develop maritime capabilities. In a speech at Boao Forum on Hainan China,Chinese Vice Premier Li Keqiang emphasized 'one belt, one road' plan to realize joint Asia development on April 4, 2014. The 'One Belt, One Road' initiative is a concept which is a reference to The “Silk Road Economic Belt” and “21st Century Maritime Silk Road”. This 'One Belt, One Road' initiative is a strategy proposed to achieve ‘Chinese Dream’ and develop ‘dream of the great revival of the Chinese nation’ under Chinese-style socialism operated by Central Committee of the Communist Party of China which is led by Chinese president Xi Jinping. The 'One Belt, One Road' initiative will have great influence on Chinese politics, economy, diplomacy, and industry in the next 10 years from now. They want to reproduce the great revival of the Chinese nation through China's modern Silk Road by connecting with ‘China dream’ in order to achieve the glory of the ancient Silk Road. If such a strategy will be achieve in right time, there will be a new phase and opportunity to realize ‘Chinese Dream’ and it will bring more energy all around the world. South Korea has interacted with China in many field such as politics, society, culture and maintained a close relationship in economy. Most of all, South Korea is geographically close to China so that there has had a vigorous interchanges. As a typical of natural trading partner, there is a geographical, economical potential in trade-off and cultural homogeneity between two countries. The rise of economic cooperation between Korea and China brings higher dependence on trade with China. As a result, the Korean economy gets more influence on Chinese economy. In this situation, it is urgent that there is need of a study for economic cooperation strategies between two countries. South Korea needs to have positive attitude to find a way to cooperate with China for the 'One Belt, One Road' initiative and the Asian Infrastructure Investment Bank. Therefore, this study gives greater significance in implementation strategies for the 'One Belt, One Road' initiative and ALLB. With China’s foreign economic diplomacy and Xi Jinping’s government, this study tries to seek the entry strategies of Korea companies into China market through SWOT Analysis Method. This study focuses on analysis of entry strategies of Korea companies into China market with China where experiences faster growth and change in the world.
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