이마트는 한국내 시장점유율과 매출액이 1위지만, 장기적으로 볼 때 한국내 시장만 가지고는 한계가 있을 것으로 판단하였고, 이를 극복하기 위해 해외진출을 추진하게 되었다. 진출 지역으로 볼 때, 동남아시아는 이미 일본 업체들이 다수 진출해 있고 생활 관습, 문화 측면에서 한국과 차이가 크지 않은 중국시장이 상대적으로 더 매력적인 시장으로 평가되었다. 이러한 상황에서 할인점 영업에 자신감을 가진 이마트는 충분한 매력을 가진 중국을 새로운 도약의 배경으로 생각하게 되었으며, 해외진출을 통해, 좁은 한국시장을 뛰어넘어 성장의 기회와 확장을 도모하게 되었다. 아울러 해외진출은 외국 유통업체의 중국 진출에 대한 공세적인 대응방안이 될 수도 있으며, 향후 유통 세계화에 대한 이마트의 준비 작업이라 할 수 있었다. 또한 한국 상품이 동반 진출하기 때문에 제조업체의 수출을 촉진하는 등 국민경제에도 긍정적인 영향을 줄 것으로 기대하였다. 그러나 이마트는 2011년 영업이 부진한 중국 매장을 대거 정리하였다. 27개 점포들중 12개를 처분(지분매각 7개, 자산매각 2개, 영업종료 3개)하여 현재는 15개 점포만이 남아있다. 작년 6개 법인의 순손실액은 520억원에 달했다. 특히 규모가 가장 큰 법인인 상해이매득초시유한공사(348억원)의 적자가 가장 컸다. 이는 2012년 610억원에서 90억원 가량 개선된 것이다. 본 연구는 한국에서 유통업계 부동의 1위 자리를 지키고 있는 이마트의 중국진출에 대한 ...
이마트는 한국내 시장점유율과 매출액이 1위지만, 장기적으로 볼 때 한국내 시장만 가지고는 한계가 있을 것으로 판단하였고, 이를 극복하기 위해 해외진출을 추진하게 되었다. 진출 지역으로 볼 때, 동남아시아는 이미 일본 업체들이 다수 진출해 있고 생활 관습, 문화 측면에서 한국과 차이가 크지 않은 중국시장이 상대적으로 더 매력적인 시장으로 평가되었다. 이러한 상황에서 할인점 영업에 자신감을 가진 이마트는 충분한 매력을 가진 중국을 새로운 도약의 배경으로 생각하게 되었으며, 해외진출을 통해, 좁은 한국시장을 뛰어넘어 성장의 기회와 확장을 도모하게 되었다. 아울러 해외진출은 외국 유통업체의 중국 진출에 대한 공세적인 대응방안이 될 수도 있으며, 향후 유통 세계화에 대한 이마트의 준비 작업이라 할 수 있었다. 또한 한국 상품이 동반 진출하기 때문에 제조업체의 수출을 촉진하는 등 국민경제에도 긍정적인 영향을 줄 것으로 기대하였다. 그러나 이마트는 2011년 영업이 부진한 중국 매장을 대거 정리하였다. 27개 점포들중 12개를 처분(지분매각 7개, 자산매각 2개, 영업종료 3개)하여 현재는 15개 점포만이 남아있다. 작년 6개 법인의 순손실액은 520억원에 달했다. 특히 규모가 가장 큰 법인인 상해이매득초시유한공사(348억원)의 적자가 가장 컸다. 이는 2012년 610억원에서 90억원 가량 개선된 것이다. 본 연구는 한국에서 유통업계 부동의 1위 자리를 지키고 있는 이마트의 중국진출에 대한 사례연구를 바탕으로 유통업체의 글로벌 경영전략을 살펴본다. 한국 유통업체로는 최초로 해외시장에 진출한 사례이기 때문에 이마트의 중국 진출을 연구하는 것은 의미가 있다. 그리고 이마트가 중국 상해에서 성공을 거두느냐에 따라서 한국 유통업체들의 영업 방향이 많이 달라질 것이라고 생각된다. 따라서 이마트가 중국시장에 발을 디딘 배경과 중국의 경제상황과 국민 소비성향 등에 대해 알아보고 중국진출에 관한 현재 상황과 성공적인 발전 방향에 대해서 상세히 분석한다. 또한 이러한 이마트의 사례를 토대로 유통업계의 글로벌 경영전략을 고찰해 본다. 본 논문은 다음과 같은 내용을 가진 7 개의 장으로 구성되어 있다. 제 1장은 서론으로서 연구 배경과 목적, 연구 방법 및 논문 구성, 선행연구가 제시된다. 제 2장에서는 중국인의 성향 및 중국시장의 특성에 대하여 소개한다. 제 3장에서는 이마트의 중국진출 전략 및 현황에 대하여 분석한다. 제 4장에서는 이마트의 중국진출 성공사례 및 실패사례를 살펴본다. 제 5장에서는 이마트의 월마트와의 공통 전략과 차별화 전략을 비교하였다. 제 6장에서는 제 4장과 제 5장의 분석을 바탕으로 이마트의 향후 발전 방향과 전략을 제시하였다. 제 7장은 본 논문의 결론 부분으로 내용을 요약하고 차후 연구방향을 제시하였다.
이마트는 한국내 시장점유율과 매출액이 1위지만, 장기적으로 볼 때 한국내 시장만 가지고는 한계가 있을 것으로 판단하였고, 이를 극복하기 위해 해외진출을 추진하게 되었다. 진출 지역으로 볼 때, 동남아시아는 이미 일본 업체들이 다수 진출해 있고 생활 관습, 문화 측면에서 한국과 차이가 크지 않은 중국시장이 상대적으로 더 매력적인 시장으로 평가되었다. 이러한 상황에서 할인점 영업에 자신감을 가진 이마트는 충분한 매력을 가진 중국을 새로운 도약의 배경으로 생각하게 되었으며, 해외진출을 통해, 좁은 한국시장을 뛰어넘어 성장의 기회와 확장을 도모하게 되었다. 아울러 해외진출은 외국 유통업체의 중국 진출에 대한 공세적인 대응방안이 될 수도 있으며, 향후 유통 세계화에 대한 이마트의 준비 작업이라 할 수 있었다. 또한 한국 상품이 동반 진출하기 때문에 제조업체의 수출을 촉진하는 등 국민경제에도 긍정적인 영향을 줄 것으로 기대하였다. 그러나 이마트는 2011년 영업이 부진한 중국 매장을 대거 정리하였다. 27개 점포들중 12개를 처분(지분매각 7개, 자산매각 2개, 영업종료 3개)하여 현재는 15개 점포만이 남아있다. 작년 6개 법인의 순손실액은 520억원에 달했다. 특히 규모가 가장 큰 법인인 상해이매득초시유한공사(348억원)의 적자가 가장 컸다. 이는 2012년 610억원에서 90억원 가량 개선된 것이다. 본 연구는 한국에서 유통업계 부동의 1위 자리를 지키고 있는 이마트의 중국진출에 대한 사례연구를 바탕으로 유통업체의 글로벌 경영전략을 살펴본다. 한국 유통업체로는 최초로 해외시장에 진출한 사례이기 때문에 이마트의 중국 진출을 연구하는 것은 의미가 있다. 그리고 이마트가 중국 상해에서 성공을 거두느냐에 따라서 한국 유통업체들의 영업 방향이 많이 달라질 것이라고 생각된다. 따라서 이마트가 중국시장에 발을 디딘 배경과 중국의 경제상황과 국민 소비성향 등에 대해 알아보고 중국진출에 관한 현재 상황과 성공적인 발전 방향에 대해서 상세히 분석한다. 또한 이러한 이마트의 사례를 토대로 유통업계의 글로벌 경영전략을 고찰해 본다. 본 논문은 다음과 같은 내용을 가진 7 개의 장으로 구성되어 있다. 제 1장은 서론으로서 연구 배경과 목적, 연구 방법 및 논문 구성, 선행연구가 제시된다. 제 2장에서는 중국인의 성향 및 중국시장의 특성에 대하여 소개한다. 제 3장에서는 이마트의 중국진출 전략 및 현황에 대하여 분석한다. 제 4장에서는 이마트의 중국진출 성공사례 및 실패사례를 살펴본다. 제 5장에서는 이마트의 월마트와의 공통 전략과 차별화 전략을 비교하였다. 제 6장에서는 제 4장과 제 5장의 분석을 바탕으로 이마트의 향후 발전 방향과 전략을 제시하였다. 제 7장은 본 논문의 결론 부분으로 내용을 요약하고 차후 연구방향을 제시하였다.
新世界集团是韩国最大的商业流通集团,拥有百货商场和大型综合超市等业态。易买得超市是韩国新世界集团旗下的大型连锁综合超市,易买得超市在韩国拥有70家门店,占有韩国市场32%的市场份额,门店数和销售额均超过了沃尔玛和家乐福在当地市场的总和。东南亚市场已经被日本零售巨头占领,因此在习俗,文化等方面与韩国差异比较接近的中国,对易买得更有吸引力。 在此背景下,壮志雄心的易买得决心挑战无限魅力的中国市场,以此打破韩国市场的局限,得以很大程度地扩大市场。此外,通过进入中国市场,可以积累丰富的跨国进出口经验,为将来零售业全球化打好基础。而且因为伴随各种韩国商品一同进入中国市场,对韩国国民经济带来了很积极地影响。 但是在2011年,易买得在中国市场陷入了低迷期。27家店铺中有12家被处理掉(7家卖掉股份,2家卖掉资产,3家停止营业),现在总共还有15家店铺。易买得中国去年6个法人纯损失额达到520亿韩币。而且亏损最严重的是规模最大的上海易买得有限公司出现348亿的赤字。 本论文是关于韩国零售巨头在中国市场的战略研究。零售业是最初开始开发海外市场的行业,所以以此来探索零售业在海外市场开发时的战略问题。虽然易买得在中国市场发展不是很好,但是易买得在上海是比较成功的案例,以此来进一步分析易买得在中国市场的成功与失败,来探索易买得在中国发展的战略方向。 本论为结构如下: 第一章绪论,研究目的,研究方法及最新研究现状。 第二章介绍中国人的特征以及中国市场的特点。 第三章主要介绍易买得进入中国市场战略以及现况。 第四章具体地分析了易买得在中国的成功案例以及失败原因。 第五章分析易买得和沃尔玛在中国市场的相同战略和差异战略 第六章通过第四五章来探索易买得在中国市场将来的发展方向 第七章结论This paper is a study on the strategies of a Korean retail business in the Chinese market. E-Mart originally started its overseas retail business in China with a goal to become a leader in the global retail business like Wal-Mart. E-Mart in Shanghai was a very successful case, yet it failed later. Thus, an analysis on the factors of success and failure of E-Mart in the Chinese market can provide valuable insights into future development strategies for E-Mart and other Korean retailers aiming at entering overseas markets as in China.
Shinsegae is currently the largest retail group in Korea, with some department stores, hyper markets, and other forms. E-Mart is a large supermarket chain of the Shinsegae group. It possesses 148 stores in Korea and has a 28% market share in the Korean market. Its stores and sales are larger than those of Wal-Mart and Carrefour in the local market. The Southeast Asian market has been dominated by Japanese retailers, so the chinese market with similar customs and culture to Korea became more attractive to E-Mart’s overseas market expansion. E-Mart decided to challenge the Chinese market, in order to break the limitations of the Korean market and to pursue overseas market expansion. In addition, by entering the Chinese market, E-Mart hoped to accumulate a wealth of experience in international trade and to lay a foundation for future retail globalization. By introducing a variety of Korean products to the Chinese market, it was expected to have a positive impact on Korean manufacturers and the Korean economy.
Initially, E-Mart’s entry in the Chinese market was a success story. However in 2011, E-Mart’s business in China took a downturn. Its 12 stores out of 27 were sold out (the shares of 7 stores and the assets of 2 stores were sold, and three stores were shut down), and now there remain only 15 stores. Last year, E-mart in China lost 52 billion won, and the most serious loss is for the largest Shanghai E-mart Co. with a 34.8 billion won deficit.
This thesis has 7 chapters and is organized as follows. Chapter I is an introduction with research goals, methodology, and literature survey. Chapter II describes the characteristics of the Chinese people and the Chinese market. Chapter III analyzes the E-Mart’s business strategy as well as the present status of the Chinese market. Chapter IV investigates the contributing factors for the E-Mart’s success and failure cases in the Chinese market. Chapter V makes comparative analyses for the E-Mart and the Wal-Mart on their common and differentiation strategies in the Chinese market. Chapter VI explores the future direction for the development of the E-mart in the Chinese market. Chapter VII presents concluding remarks.
新世界集团是韩国最大的商业流通集团,拥有百货商场和大型综合超市等业态。易买得超市是韩国新世界集团旗下的大型连锁综合超市,易买得超市在韩国拥有70家门店,占有韩国市场32%的市场份额,门店数和销售额均超过了沃尔玛和家乐福在当地市场的总和。东南亚市场已经被日本零售巨头占领,因此在习俗,文化等方面与韩国差异比较接近的中国,对易买得更有吸引力。 在此背景下,壮志雄心的易买得决心挑战无限魅力的中国市场,以此打破韩国市场的局限,得以很大程度地扩大市场。此外,通过进入中国市场,可以积累丰富的跨国进出口经验,为将来零售业全球化打好基础。而且因为伴随各种韩国商品一同进入中国市场,对韩国国民经济带来了很积极地影响。 但是在2011年,易买得在中国市场陷入了低迷期。27家店铺中有12家被处理掉(7家卖掉股份,2家卖掉资产,3家停止营业),现在总共还有15家店铺。易买得中国去年6个法人纯损失额达到520亿韩币。而且亏损最严重的是规模最大的上海易买得有限公司出现348亿的赤字。 本论文是关于韩国零售巨头在中国市场的战略研究。零售业是最初开始开发海外市场的行业,所以以此来探索零售业在海外市场开发时的战略问题。虽然易买得在中国市场发展不是很好,但是易买得在上海是比较成功的案例,以此来进一步分析易买得在中国市场的成功与失败,来探索易买得在中国发展的战略方向。 本论为结构如下: 第一章绪论,研究目的,研究方法及最新研究现状。 第二章介绍中国人的特征以及中国市场的特点。 第三章主要介绍易买得进入中国市场战略以及现况。 第四章具体地分析了易买得在中国的成功案例以及失败原因。 第五章分析易买得和沃尔玛在中国市场的相同战略和差异战略 第六章通过第四五章来探索易买得在中国市场将来的发展方向 第七章结论This paper is a study on the strategies of a Korean retail business in the Chinese market. E-Mart originally started its overseas retail business in China with a goal to become a leader in the global retail business like Wal-Mart. E-Mart in Shanghai was a very successful case, yet it failed later. Thus, an analysis on the factors of success and failure of E-Mart in the Chinese market can provide valuable insights into future development strategies for E-Mart and other Korean retailers aiming at entering overseas markets as in China.
Shinsegae is currently the largest retail group in Korea, with some department stores, hyper markets, and other forms. E-Mart is a large supermarket chain of the Shinsegae group. It possesses 148 stores in Korea and has a 28% market share in the Korean market. Its stores and sales are larger than those of Wal-Mart and Carrefour in the local market. The Southeast Asian market has been dominated by Japanese retailers, so the chinese market with similar customs and culture to Korea became more attractive to E-Mart’s overseas market expansion. E-Mart decided to challenge the Chinese market, in order to break the limitations of the Korean market and to pursue overseas market expansion. In addition, by entering the Chinese market, E-Mart hoped to accumulate a wealth of experience in international trade and to lay a foundation for future retail globalization. By introducing a variety of Korean products to the Chinese market, it was expected to have a positive impact on Korean manufacturers and the Korean economy.
Initially, E-Mart’s entry in the Chinese market was a success story. However in 2011, E-Mart’s business in China took a downturn. Its 12 stores out of 27 were sold out (the shares of 7 stores and the assets of 2 stores were sold, and three stores were shut down), and now there remain only 15 stores. Last year, E-mart in China lost 52 billion won, and the most serious loss is for the largest Shanghai E-mart Co. with a 34.8 billion won deficit.
This thesis has 7 chapters and is organized as follows. Chapter I is an introduction with research goals, methodology, and literature survey. Chapter II describes the characteristics of the Chinese people and the Chinese market. Chapter III analyzes the E-Mart’s business strategy as well as the present status of the Chinese market. Chapter IV investigates the contributing factors for the E-Mart’s success and failure cases in the Chinese market. Chapter V makes comparative analyses for the E-Mart and the Wal-Mart on their common and differentiation strategies in the Chinese market. Chapter VI explores the future direction for the development of the E-mart in the Chinese market. Chapter VII presents concluding remarks.
주제어
#이마트 중국시장 진출 현지화 성공 및 실패 요인 E-mart the Chinese market localization success and failure factors 易易买得,中国市场,本土化,成功的·失败的因素
학위논문 정보
저자
맹홍신
학위수여기관
강남대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
국제통상학과
지도교수
전상준
발행연도
2015
총페이지
v, 71 l.
키워드
이마트 중국시장 진출 현지화 성공 및 실패 요인 E-mart the Chinese market localization success and failure factors 易易买得,中国市场,本土化,成功的·失败的因素
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