이 연구는 목소리의 구성요소 중 유사언어를 중심으로 효과적인 커뮤니케이션을 위한 스피치의 발전 방안을 제시하고, 이를 위한 이론적 근거와 방법을 마련하여 그 실효성을 나타내고자 한다. 또한 스피치에 있어 효과적인 메시지 전달 방법은 무엇이며 그 중 유사언어의 요소별 역할과 중요성, 활용에 대해 알아보고 목소리 훈련의 필요성을 입증하고자 했다. 오늘날 커뮤니케이션에 있어 공적 대화의 형태인 스피치의 중요성은 점점 커지고 있지만, 스피치를 향상하기 위한 방법의 실질적인 연구는 부족한 상황이다. 따라서 본 연구에서는 수용자에게 유사언어가 메시지 전달 효과와 신뢰성 평가, 호감도 등에 있어 어떠한 영향을 미치는지 수치적인 분석을 통해 그 상관관계를 밝히고자 하였다. 구체적으로는 스피치에 있어 목소리가 얼마나 중요한 부분을 차지하는지를 밝히고, 비언어적 커뮤니케이션의 요소 중 유사언어인 발음, 강세, 목소리의 크기, 말의 속도, 휴지, ...
이 연구는 목소리의 구성요소 중 유사언어를 중심으로 효과적인 커뮤니케이션을 위한 스피치의 발전 방안을 제시하고, 이를 위한 이론적 근거와 방법을 마련하여 그 실효성을 나타내고자 한다. 또한 스피치에 있어 효과적인 메시지 전달 방법은 무엇이며 그 중 유사언어의 요소별 역할과 중요성, 활용에 대해 알아보고 목소리 훈련의 필요성을 입증하고자 했다. 오늘날 커뮤니케이션에 있어 공적 대화의 형태인 스피치의 중요성은 점점 커지고 있지만, 스피치를 향상하기 위한 방법의 실질적인 연구는 부족한 상황이다. 따라서 본 연구에서는 수용자에게 유사언어가 메시지 전달 효과와 신뢰성 평가, 호감도 등에 있어 어떠한 영향을 미치는지 수치적인 분석을 통해 그 상관관계를 밝히고자 하였다. 구체적으로는 스피치에 있어 목소리가 얼마나 중요한 부분을 차지하는지를 밝히고, 비언어적 커뮤니케이션의 요소 중 유사언어인 발음, 강세, 목소리의 크기, 말의 속도, 휴지, 감정표현 등의 정의와 훈련 방법을 제시하였다. 또한 이러한 훈련에 대해서는 표본으로 제작된 실험물을 바탕으로 설문조사를 실시하는 통계적 연구를 통해 그 당위성을 입증하였다. 표본은 크게 세 가지로 분류할 수 있는데, 첫째 ‘목소리 훈련을 받지 않은 일반인과 3년간의 훈련을 받은 훈련인의 비교’, 둘째 ‘설명적인 스피치를 연기적 요소로 각색해 스피치를 한 결과’, 셋째 ‘동일인이 훈련하기 전과 5개월간 훈련 후의 비교’를 통해 유사언어의 중요성과 메시지 전달 효과, 신뢰도, 호감도에 대해 설문하였다. 그 결과 첫째, 일반인과 훈련인의 비교의 결과에서 훈련인의 메시지 전달 효과, 신뢰도, 호감도 등이 월등히 높게 나타났으며, 둘째, 설명적인 스피치를 연기적 요소로 각색해 스피치를 한 결과에서 메시지 전달력과 신뢰도, 호감도 모두 상승하였고, 셋째, 목소리 훈련 전과 후의 결과에서 목소리 훈련 이후가 유사언어를 활용한 메시지 전달 효과와 신뢰도, 호감도가 크게 상승했음을 알 수 있었다. 더불어 응답자 중 남녀 및 모든 연령대에서 스피치 향상을 위하여 지속적이고 전문적인 목소리 훈련이 필요하다고 응답했으며, 이는 목소리 훈련의 교육이 스피치의 역량 향상에 필수적임을 알 수 있었다. 이와 같은 설문조사를 통해 종합적으로 얻은 결론은 스피치에 있어 유사언어가 차지하는 비중이 크다는 것과 그 유사언어의 적절한 활용을 위해서는 목소리 훈련이 반드시 필요하다는 것이었다. 본 연구를 통해 유사언어의 활용이 스피치와 그 커뮤니케이션에 미치는 영향과 중요성을 밝혔다는 점에 의의가 있다. 본 연구에서 제시된 유사언어의 세부 요소별 목소리 훈련방법을 통해 개개인이 자신만의 고유한 목소리와 그 표현방법을 찾아내어 스피치에 있어 원활한 커뮤니케이션을 할 수 있게 되길 바란다. 또한 공공기관이나 학교 등에서 스피치 향상을 위한 목소리 훈련의 공적 제도의 틀이 도입될 필요가 있으며, 이를 통해 효과적인 커뮤니케이션을 하고자 하는 모든 개인과 기업, 기관 등에서 다양한 교육효과를 얻을 수 있기를 기대한다.
이 연구는 목소리의 구성요소 중 유사언어를 중심으로 효과적인 커뮤니케이션을 위한 스피치의 발전 방안을 제시하고, 이를 위한 이론적 근거와 방법을 마련하여 그 실효성을 나타내고자 한다. 또한 스피치에 있어 효과적인 메시지 전달 방법은 무엇이며 그 중 유사언어의 요소별 역할과 중요성, 활용에 대해 알아보고 목소리 훈련의 필요성을 입증하고자 했다. 오늘날 커뮤니케이션에 있어 공적 대화의 형태인 스피치의 중요성은 점점 커지고 있지만, 스피치를 향상하기 위한 방법의 실질적인 연구는 부족한 상황이다. 따라서 본 연구에서는 수용자에게 유사언어가 메시지 전달 효과와 신뢰성 평가, 호감도 등에 있어 어떠한 영향을 미치는지 수치적인 분석을 통해 그 상관관계를 밝히고자 하였다. 구체적으로는 스피치에 있어 목소리가 얼마나 중요한 부분을 차지하는지를 밝히고, 비언어적 커뮤니케이션의 요소 중 유사언어인 발음, 강세, 목소리의 크기, 말의 속도, 휴지, 감정표현 등의 정의와 훈련 방법을 제시하였다. 또한 이러한 훈련에 대해서는 표본으로 제작된 실험물을 바탕으로 설문조사를 실시하는 통계적 연구를 통해 그 당위성을 입증하였다. 표본은 크게 세 가지로 분류할 수 있는데, 첫째 ‘목소리 훈련을 받지 않은 일반인과 3년간의 훈련을 받은 훈련인의 비교’, 둘째 ‘설명적인 스피치를 연기적 요소로 각색해 스피치를 한 결과’, 셋째 ‘동일인이 훈련하기 전과 5개월간 훈련 후의 비교’를 통해 유사언어의 중요성과 메시지 전달 효과, 신뢰도, 호감도에 대해 설문하였다. 그 결과 첫째, 일반인과 훈련인의 비교의 결과에서 훈련인의 메시지 전달 효과, 신뢰도, 호감도 등이 월등히 높게 나타났으며, 둘째, 설명적인 스피치를 연기적 요소로 각색해 스피치를 한 결과에서 메시지 전달력과 신뢰도, 호감도 모두 상승하였고, 셋째, 목소리 훈련 전과 후의 결과에서 목소리 훈련 이후가 유사언어를 활용한 메시지 전달 효과와 신뢰도, 호감도가 크게 상승했음을 알 수 있었다. 더불어 응답자 중 남녀 및 모든 연령대에서 스피치 향상을 위하여 지속적이고 전문적인 목소리 훈련이 필요하다고 응답했으며, 이는 목소리 훈련의 교육이 스피치의 역량 향상에 필수적임을 알 수 있었다. 이와 같은 설문조사를 통해 종합적으로 얻은 결론은 스피치에 있어 유사언어가 차지하는 비중이 크다는 것과 그 유사언어의 적절한 활용을 위해서는 목소리 훈련이 반드시 필요하다는 것이었다. 본 연구를 통해 유사언어의 활용이 스피치와 그 커뮤니케이션에 미치는 영향과 중요성을 밝혔다는 점에 의의가 있다. 본 연구에서 제시된 유사언어의 세부 요소별 목소리 훈련방법을 통해 개개인이 자신만의 고유한 목소리와 그 표현방법을 찾아내어 스피치에 있어 원활한 커뮤니케이션을 할 수 있게 되길 바란다. 또한 공공기관이나 학교 등에서 스피치 향상을 위한 목소리 훈련의 공적 제도의 틀이 도입될 필요가 있으며, 이를 통해 효과적인 커뮤니케이션을 하고자 하는 모든 개인과 기업, 기관 등에서 다양한 교육효과를 얻을 수 있기를 기대한다.
This study presents a development plan of speech for the effective communication focused on the similar language of the voice components, and by providing the rationale and the way, it wants to show their effectiveness. Also in the speech, what is the effective message delivery method and among them...
This study presents a development plan of speech for the effective communication focused on the similar language of the voice components, and by providing the rationale and the way, it wants to show their effectiveness. Also in the speech, what is the effective message delivery method and among them, it is sought to demonstrate the need for voice training to learn about the role and importance, and utilizing for every element of similar language. Although the importance of speech in the form of a dialog in today's public communications is growing, the substantial research on how to improve the speech is lack. In this study, it was tried to reveal the relationship how the similar language affects on effects of message delivered to recipients, reliability assessment, and the good feeling, through the numerical analysis. Specifically, it was verified that voice was how much important part of the speech, and non-verbal communication like language pronunciation of the elements of strengthening, the volume of the voice, the speed of the speech, pause, emotion proposed a definition of training methods such representation. Also for such training, it proved its necessity through the statistical surveys to conduct research based on experiments made with the sample. There can be classified into three specimens, and through the first, 'the comparison between those who were trained for three years and those who did not receive any voice training', the second, ‘the result of a descriptive speech adapted by acting factors', and the third, 'the comparison to the same person after 5 months training before training, the importance and effectiveness of message delivery, reliability, and the favor ability were surveyed. For proper utilization, the voice training was certainly required. The results of the first case showed that messaging effectiveness for the trained, credibility, likeability were significantly increased, and in the case of the second, the descriptive speech to adapt the acting factors had elevated all results on the power of delivery of message, reliability, and favor ability. For a third, it was found that after a voice training, the effects of message transmission, reliability, favor ability using a similar language were greatly increased. In addition, in order to continue improvement in speech all ages and sexes, the respondents responded that a professional voice training is required, which showed the capability of speech improved through the educational effects of voice training. Based on such a survey conclusion, the comprehensive survey results was the proportion of similar language to speech was large and the voice training for similar language was essential for proper use of the language in the speech. It is significant to the point that the use of similar language throughout this research showed the impact and importance of the speech and communication. Through this research, as the detailed elements of the similar language, by the voice training methods presented in this study, individuals are finding their own voice and hope to enable seamless communication to more effective speech with their own expression. Also in voice training for public institutions and schools and speech enhancement, etc. it need to be introduced in the framework of public institutions, and it expects all the individuals and companies, institutions to obtain a variety of training effects, etc. to communicate effectively with them.
This study presents a development plan of speech for the effective communication focused on the similar language of the voice components, and by providing the rationale and the way, it wants to show their effectiveness. Also in the speech, what is the effective message delivery method and among them, it is sought to demonstrate the need for voice training to learn about the role and importance, and utilizing for every element of similar language. Although the importance of speech in the form of a dialog in today's public communications is growing, the substantial research on how to improve the speech is lack. In this study, it was tried to reveal the relationship how the similar language affects on effects of message delivered to recipients, reliability assessment, and the good feeling, through the numerical analysis. Specifically, it was verified that voice was how much important part of the speech, and non-verbal communication like language pronunciation of the elements of strengthening, the volume of the voice, the speed of the speech, pause, emotion proposed a definition of training methods such representation. Also for such training, it proved its necessity through the statistical surveys to conduct research based on experiments made with the sample. There can be classified into three specimens, and through the first, 'the comparison between those who were trained for three years and those who did not receive any voice training', the second, ‘the result of a descriptive speech adapted by acting factors', and the third, 'the comparison to the same person after 5 months training before training, the importance and effectiveness of message delivery, reliability, and the favor ability were surveyed. For proper utilization, the voice training was certainly required. The results of the first case showed that messaging effectiveness for the trained, credibility, likeability were significantly increased, and in the case of the second, the descriptive speech to adapt the acting factors had elevated all results on the power of delivery of message, reliability, and favor ability. For a third, it was found that after a voice training, the effects of message transmission, reliability, favor ability using a similar language were greatly increased. In addition, in order to continue improvement in speech all ages and sexes, the respondents responded that a professional voice training is required, which showed the capability of speech improved through the educational effects of voice training. Based on such a survey conclusion, the comprehensive survey results was the proportion of similar language to speech was large and the voice training for similar language was essential for proper use of the language in the speech. It is significant to the point that the use of similar language throughout this research showed the impact and importance of the speech and communication. Through this research, as the detailed elements of the similar language, by the voice training methods presented in this study, individuals are finding their own voice and hope to enable seamless communication to more effective speech with their own expression. Also in voice training for public institutions and schools and speech enhancement, etc. it need to be introduced in the framework of public institutions, and it expects all the individuals and companies, institutions to obtain a variety of training effects, etc. to communicate effectively with them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.