최근 들어 패션산업 전반에 사회적 공헌가치를 창출하는 지속가능한 발전이 중요해지고, 아웃도어 시장이 지속적으로 성장하면서 고객과의 관계관리가 요구되고 있다. 이러한 시점에 본 연구는 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치와 소비자의 공동체 의식, ...
최근 들어 패션산업 전반에 사회적 공헌가치를 창출하는 지속가능한 발전이 중요해지고, 아웃도어 시장이 지속적으로 성장하면서 고객과의 관계관리가 요구되고 있다. 이러한 시점에 본 연구는 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치와 소비자의 공동체 의식, 관계품질 및 장가관계지향성에 대해 연구함으로써 아웃도어 브랜드에서 소비자와의 관계를 강화하고 사회적 공헌가치를 높이는 지속가능한 발전 전략 및 상품기획 방향을 제시하고자 하였다. 실증 분석을 위해 아웃도어 의류 및 용품을 구매한 경험이 있는 20대∼ 50대 이상의 성인 남녀소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 예비조사를 통해 구성된 설문지를 관련 업종 전문가의 심층면접 및 평가로 재구성한 다음 본 조사를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰성 분석, 다중회귀분석, 군집분석, 분산분석, t-test 등을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치의 경제적 가치가 공동체 의식의 모든 하위요인에 영향을 미치고 있었고, 관계적 가치, 순환적 가치, 경제적 가치가 관계품질을 구성하는 인지적 믿음과 행위적 몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치는 소비자의 장기관계지향성을 높이는 중요한 개념으로 확인되었다. 둘째, 아웃도어 브랜드에 대한 소비자의 관계품질을 높이는데 있어 중요한 공동체 의식이 상호영향력, 필요충족, 정서적 유대인 것으로 나타났고, 소속감은 행위적 몰입을 높이는 요인으로 밝혀졌다. 공동체 의식의 상호영향력, 필요충족, 정서적 유대, 소속감과 관계품질의 인지적 믿음, 행위적 몰입은 장기관계지향성에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 셋째, 소비가치유형에 따라 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치의 관계적 가치, 순환적 가치, 경제적 가치, 창조적 가치의 모든 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 특히 지속적 소비가치 집단이 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략에 관심이 높은 집단이었으며, 공동체 의식의 상호영향력, 필요충족, 소속감과 인지적 믿음과 행위적 몰입, 장기관계지향성 또한 가장 높은 집단이었다. 넷째, 인구 통계적 특성에 따른 차이에서는 성별과 연령, 결혼여부에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 남성보다 여성의 정서적 유대가 더 높았고, 기혼이 미혼보다 아웃도어 브랜드에 대한 인지적 믿음이 더 높았으며, 50대 이상의 연령층에서 공유가치창출을 위한 전략적 가치, 공동체 의식, 관계품질, 장기관계지향성이 모두 높게 나타났다. 본 연구는 아웃도어 브랜드의 사회적 공헌활동과 공유가치창출을 위한 전략적 가치, 소비자와의 공동체 의식이 관계품질 및 장기관계지향성을 높이는 요인임을 밝힘으로써 아웃도어 브랜드의 고객관계관리와 지속가능한 발전을 위한 전략을 제안한 의의가 있다. 따라서 아웃도어 브랜드에서는 사회적 공헌활동을 통해 소비자와의 지속적인 관계를 유지하고, 소비자의 필요와 욕구의 충족 및 소속감을 강화함과 동시에 지속가능한 실천 전략을 수립해야 할 것이다.
최근 들어 패션산업 전반에 사회적 공헌가치를 창출하는 지속가능한 발전이 중요해지고, 아웃도어 시장이 지속적으로 성장하면서 고객과의 관계관리가 요구되고 있다. 이러한 시점에 본 연구는 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치와 소비자의 공동체 의식, 관계품질 및 장가관계지향성에 대해 연구함으로써 아웃도어 브랜드에서 소비자와의 관계를 강화하고 사회적 공헌가치를 높이는 지속가능한 발전 전략 및 상품기획 방향을 제시하고자 하였다. 실증 분석을 위해 아웃도어 의류 및 용품을 구매한 경험이 있는 20대∼ 50대 이상의 성인 남녀소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 예비조사를 통해 구성된 설문지를 관련 업종 전문가의 심층면접 및 평가로 재구성한 다음 본 조사를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰성 분석, 다중회귀분석, 군집분석, 분산분석, t-test 등을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치의 경제적 가치가 공동체 의식의 모든 하위요인에 영향을 미치고 있었고, 관계적 가치, 순환적 가치, 경제적 가치가 관계품질을 구성하는 인지적 믿음과 행위적 몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치는 소비자의 장기관계지향성을 높이는 중요한 개념으로 확인되었다. 둘째, 아웃도어 브랜드에 대한 소비자의 관계품질을 높이는데 있어 중요한 공동체 의식이 상호영향력, 필요충족, 정서적 유대인 것으로 나타났고, 소속감은 행위적 몰입을 높이는 요인으로 밝혀졌다. 공동체 의식의 상호영향력, 필요충족, 정서적 유대, 소속감과 관계품질의 인지적 믿음, 행위적 몰입은 장기관계지향성에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 셋째, 소비가치유형에 따라 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략적 가치의 관계적 가치, 순환적 가치, 경제적 가치, 창조적 가치의 모든 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 특히 지속적 소비가치 집단이 아웃도어 브랜드의 공유가치창출을 위한 전략에 관심이 높은 집단이었으며, 공동체 의식의 상호영향력, 필요충족, 소속감과 인지적 믿음과 행위적 몰입, 장기관계지향성 또한 가장 높은 집단이었다. 넷째, 인구 통계적 특성에 따른 차이에서는 성별과 연령, 결혼여부에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 남성보다 여성의 정서적 유대가 더 높았고, 기혼이 미혼보다 아웃도어 브랜드에 대한 인지적 믿음이 더 높았으며, 50대 이상의 연령층에서 공유가치창출을 위한 전략적 가치, 공동체 의식, 관계품질, 장기관계지향성이 모두 높게 나타났다. 본 연구는 아웃도어 브랜드의 사회적 공헌활동과 공유가치창출을 위한 전략적 가치, 소비자와의 공동체 의식이 관계품질 및 장기관계지향성을 높이는 요인임을 밝힘으로써 아웃도어 브랜드의 고객관계관리와 지속가능한 발전을 위한 전략을 제안한 의의가 있다. 따라서 아웃도어 브랜드에서는 사회적 공헌활동을 통해 소비자와의 지속적인 관계를 유지하고, 소비자의 필요와 욕구의 충족 및 소속감을 강화함과 동시에 지속가능한 실천 전략을 수립해야 할 것이다.
As sustainable development that creates the value of corporate social responsibility (CSR) has become more important in the fashion industry and the outdoor market has continuously grown, it is required for fashion companies to manage the relationship with customers. At this point in time, this stud...
As sustainable development that creates the value of corporate social responsibility (CSR) has become more important in the fashion industry and the outdoor market has continuously grown, it is required for fashion companies to manage the relationship with customers. At this point in time, this study aimed to present a sustainable development strategy and a direction of product planning that could strengthen outdoor brands’ relationships with the consumers and to increase their value of CSR by inquiring into the brands’ strategic values for creating shared value (CSV), the consumers’ sense of community, relationship quality and long-term relationship orientation. The survey was conducted with Korean adult consumers who had outdoor clothing and supply purchasing experience. A questionnaire based on preliminary investigation was reconstructed by an in-depth interview and assessment of professionals in the related industries, and then the main survey was conducted. For data analysis, using SPSS 19.0 Software, frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, multiple regression analysis, clustering analysis, analysis of variance and t-test were conducted. The results of this study are summarized as follows. First, the economic value of the outdoor brands’ strategic values for CSV had impacts on all sub-factors of the sense of community, and it turned out that relational value, circular value, and economic value had impacts on cognitive trust and behavioral commitment that constitute relationship quality. In addition, the outdoor brand’s strategic value for CSV was confirmed to be an important concept increasing the consumer’s long-term relationship orientation. Second, the sense of community, mutual influence, the satisfaction of needs, and emotional bond played key roles for increasing the quality of the consumer’s relationship with the outdoor brand, while the sense of belonging was influential factor of behavioral commitment behavioral commitment. Mutual influence, necessity sufficiency and emotional bond of the sense of community, cognitive trust and behavioral commitment of the sense of belonging and relationship quality were affecting factors of long-term relationship orientation. Third, according to the types of consumption value, there were significant differences in all factors, including relational value, circular value, economic value and creative value of the outdoor brands’ strategic values for CSV. In particular, the group with continuous consumption value was one with a high interest in the outdoor brands’ strategies for CSV and also the group with the highest mutual influence of the sense of community, satisfaction of needs, sense of belonging, cognitive trust, behavioral commitment and long-term relationship orientation, as well. Fourth, as for the differences according to demographic characteristics, there were significant differences according to gender, age, and marital status. Emotional bonds were higher in females than in males. Married people had higher cognitive trust in outdoor brands than unmarried people did. In addition, strategic value, sense of community, relationship quality and long-term relationship orientation for CSV were all higher in the age group over the 50s. This study shed light on literature in terms of brand-customer relationship and outdoor apparel industry by proposing a strategy for the outdoor brands’ customer relationship management and sustainable development by revealing that their CSR activities, strategic value for CSV, and sense of community with the consumers are the factors increasing their relationship quality and long-term relationship orientation. Therefore, outdoor brands should maintain continuous relationships with their consumers through CSR activities, satisfy their needs and desires, promote their sense of belonging, and set up a sustainable strategy for practice.
As sustainable development that creates the value of corporate social responsibility (CSR) has become more important in the fashion industry and the outdoor market has continuously grown, it is required for fashion companies to manage the relationship with customers. At this point in time, this study aimed to present a sustainable development strategy and a direction of product planning that could strengthen outdoor brands’ relationships with the consumers and to increase their value of CSR by inquiring into the brands’ strategic values for creating shared value (CSV), the consumers’ sense of community, relationship quality and long-term relationship orientation. The survey was conducted with Korean adult consumers who had outdoor clothing and supply purchasing experience. A questionnaire based on preliminary investigation was reconstructed by an in-depth interview and assessment of professionals in the related industries, and then the main survey was conducted. For data analysis, using SPSS 19.0 Software, frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, multiple regression analysis, clustering analysis, analysis of variance and t-test were conducted. The results of this study are summarized as follows. First, the economic value of the outdoor brands’ strategic values for CSV had impacts on all sub-factors of the sense of community, and it turned out that relational value, circular value, and economic value had impacts on cognitive trust and behavioral commitment that constitute relationship quality. In addition, the outdoor brand’s strategic value for CSV was confirmed to be an important concept increasing the consumer’s long-term relationship orientation. Second, the sense of community, mutual influence, the satisfaction of needs, and emotional bond played key roles for increasing the quality of the consumer’s relationship with the outdoor brand, while the sense of belonging was influential factor of behavioral commitment behavioral commitment. Mutual influence, necessity sufficiency and emotional bond of the sense of community, cognitive trust and behavioral commitment of the sense of belonging and relationship quality were affecting factors of long-term relationship orientation. Third, according to the types of consumption value, there were significant differences in all factors, including relational value, circular value, economic value and creative value of the outdoor brands’ strategic values for CSV. In particular, the group with continuous consumption value was one with a high interest in the outdoor brands’ strategies for CSV and also the group with the highest mutual influence of the sense of community, satisfaction of needs, sense of belonging, cognitive trust, behavioral commitment and long-term relationship orientation, as well. Fourth, as for the differences according to demographic characteristics, there were significant differences according to gender, age, and marital status. Emotional bonds were higher in females than in males. Married people had higher cognitive trust in outdoor brands than unmarried people did. In addition, strategic value, sense of community, relationship quality and long-term relationship orientation for CSV were all higher in the age group over the 50s. This study shed light on literature in terms of brand-customer relationship and outdoor apparel industry by proposing a strategy for the outdoor brands’ customer relationship management and sustainable development by revealing that their CSR activities, strategic value for CSV, and sense of community with the consumers are the factors increasing their relationship quality and long-term relationship orientation. Therefore, outdoor brands should maintain continuous relationships with their consumers through CSR activities, satisfy their needs and desires, promote their sense of belonging, and set up a sustainable strategy for practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.