이 논문은 차범석 원작의 희곡 <산불>이 창극 <산불>로 변환되는 과정들을 고찰해 봄으로써 창극의 발전 방향과 대중화에 대한 단초를 모색해 보고자 하였다. 본 연구에서는 두 작품의 장면비교와 창극 <산불>의 작창 된 소리를 분석해 봄으로써 희곡작품이 창극작품으로 바뀌면서 어떻게 음악적인 극대화가 가능했는지 그 요인들을 살펴보았다. 제 Ⅲ장에서 두 작품의 장면을 비교분석한 결과 희곡 <산불>과 창극 <산불>의 장면에는 두 가지의 차이점이 있다. 첫째, 구성상 희곡 <산불>은 발단-> 상승->위기-> 하강-> 대단원에 이르는 5막의 구성 체계를 따르고 있는 반면에 창극 <산불>은 8막의 구성으로 되어 있다. 이중 2막과 3막과 5막이 뮤지컬적인 요소가 강화되어서 첨가된 막으로 새로 작창 된 음악이 주가 되어있음을 볼 수 있었다. 둘째, 희곡 <산불>이 대사를 통하여 인물들의 상황을 보여준다면, 창극 <산불>은 사설을 노래로 변화시켜 인물과 사건을 표현하고 있음을 알 수 있다. 제 Ⅳ장 창극 <산불>의 음악 분석을 통해서는 장단은 판소리에서 주로 쓰이는 ...
이 논문은 차범석 원작의 희곡 <산불>이 창극 <산불>로 변환되는 과정들을 고찰해 봄으로써 창극의 발전 방향과 대중화에 대한 단초를 모색해 보고자 하였다. 본 연구에서는 두 작품의 장면비교와 창극 <산불>의 작창 된 소리를 분석해 봄으로써 희곡작품이 창극작품으로 바뀌면서 어떻게 음악적인 극대화가 가능했는지 그 요인들을 살펴보았다. 제 Ⅲ장에서 두 작품의 장면을 비교분석한 결과 희곡 <산불>과 창극 <산불>의 장면에는 두 가지의 차이점이 있다. 첫째, 구성상 희곡 <산불>은 발단-> 상승->위기-> 하강-> 대단원에 이르는 5막의 구성 체계를 따르고 있는 반면에 창극 <산불>은 8막의 구성으로 되어 있다. 이중 2막과 3막과 5막이 뮤지컬적인 요소가 강화되어서 첨가된 막으로 새로 작창 된 음악이 주가 되어있음을 볼 수 있었다. 둘째, 희곡 <산불>이 대사를 통하여 인물들의 상황을 보여준다면, 창극 <산불>은 사설을 노래로 변화시켜 인물과 사건을 표현하고 있음을 알 수 있다. 제 Ⅳ장 창극 <산불>의 음악 분석을 통해서는 장단은 판소리에서 주로 쓰이는 진양조, 중머리, 중중머리, 자진모리, 엇모리장단과 살풀이와 굿 음악에서 주로 쓰는 동살풀이, 흘림장단, 넋두리조의 장단이 사용 되였고, 극의 분위기에 맞게 장단의 틀을 벗어나서 박자의 개념으로 쓰인 경우 등 다양한 장단과 리듬이 사용되었다. 또한 각 막의 주요 곡들의 선율진행, 조성 등을 분석한 결과 전체적으로 계면조의 선율을 적극 활용함으로써 극의 비극적 분위기를 더욱 극대화하였음을 알 수 있었다. 이상에서 살펴 본 바 희곡 <산불>이 창극 <산불>로 성공 할 수 있었던 데에는 몇 가지의 주요 요인이 있다. 원작 텍스트의 우수함, 창극으로써의 성공적 변환, 잘 짜여 진 작창, 현대적 감각으로 만들어진 새로운 창극에 대한 대중들의 열렬한 호응 등이 창극 <산불>의 성공요인이라 할 수 있다. 창극 <산불>에서 살펴보듯 창극의 발전 방향은 비교적 명확하다고 본다. 앞으로도 창극은 다양한 소재를 발굴해야 한다, 전통 창극은 물론이고, 동 서양의 고전 및 현대적 작품, 우리시대의 삶에 이야기를 다룬 텍스트를 발굴해 다양한 레퍼토리를 만들어 내야 한다. 이렇게 다양한 소재를 가지고 현대적 감각으로 만들어진 우수한 창극들이 나오게 될 때 창극은 더욱 대중들의 사랑을 받고 세계적인 공연양식으로 거듭날 수 있으리라 믿는다.
이 논문은 차범석 원작의 희곡 <산불>이 창극 <산불>로 변환되는 과정들을 고찰해 봄으로써 창극의 발전 방향과 대중화에 대한 단초를 모색해 보고자 하였다. 본 연구에서는 두 작품의 장면비교와 창극 <산불>의 작창 된 소리를 분석해 봄으로써 희곡작품이 창극작품으로 바뀌면서 어떻게 음악적인 극대화가 가능했는지 그 요인들을 살펴보았다. 제 Ⅲ장에서 두 작품의 장면을 비교분석한 결과 희곡 <산불>과 창극 <산불>의 장면에는 두 가지의 차이점이 있다. 첫째, 구성상 희곡 <산불>은 발단-> 상승->위기-> 하강-> 대단원에 이르는 5막의 구성 체계를 따르고 있는 반면에 창극 <산불>은 8막의 구성으로 되어 있다. 이중 2막과 3막과 5막이 뮤지컬적인 요소가 강화되어서 첨가된 막으로 새로 작창 된 음악이 주가 되어있음을 볼 수 있었다. 둘째, 희곡 <산불>이 대사를 통하여 인물들의 상황을 보여준다면, 창극 <산불>은 사설을 노래로 변화시켜 인물과 사건을 표현하고 있음을 알 수 있다. 제 Ⅳ장 창극 <산불>의 음악 분석을 통해서는 장단은 판소리에서 주로 쓰이는 진양조, 중머리, 중중머리, 자진모리, 엇모리장단과 살풀이와 굿 음악에서 주로 쓰는 동살풀이, 흘림장단, 넋두리조의 장단이 사용 되였고, 극의 분위기에 맞게 장단의 틀을 벗어나서 박자의 개념으로 쓰인 경우 등 다양한 장단과 리듬이 사용되었다. 또한 각 막의 주요 곡들의 선율진행, 조성 등을 분석한 결과 전체적으로 계면조의 선율을 적극 활용함으로써 극의 비극적 분위기를 더욱 극대화하였음을 알 수 있었다. 이상에서 살펴 본 바 희곡 <산불>이 창극 <산불>로 성공 할 수 있었던 데에는 몇 가지의 주요 요인이 있다. 원작 텍스트의 우수함, 창극으로써의 성공적 변환, 잘 짜여 진 작창, 현대적 감각으로 만들어진 새로운 창극에 대한 대중들의 열렬한 호응 등이 창극 <산불>의 성공요인이라 할 수 있다. 창극 <산불>에서 살펴보듯 창극의 발전 방향은 비교적 명확하다고 본다. 앞으로도 창극은 다양한 소재를 발굴해야 한다, 전통 창극은 물론이고, 동 서양의 고전 및 현대적 작품, 우리시대의 삶에 이야기를 다룬 텍스트를 발굴해 다양한 레퍼토리를 만들어 내야 한다. 이렇게 다양한 소재를 가지고 현대적 감각으로 만들어진 우수한 창극들이 나오게 될 때 창극은 더욱 대중들의 사랑을 받고 세계적인 공연양식으로 거듭날 수 있으리라 믿는다.
This paper analyzes the process of how the drama by Cha Beom-Suk transformed into a Korean traditional opera(Changgeuk) in order to study the development of Korean traditional opera and the root of popularization. The study had focused on comparing the scenes of two different type of pieces and...
This paper analyzes the process of how the drama by Cha Beom-Suk transformed into a Korean traditional opera(Changgeuk) in order to study the development of Korean traditional opera and the root of popularization. The study had focused on comparing the scenes of two different type of pieces and analyzing the composed sound of the Korean traditional opera and thus identify elements that contributed the Korean traditional opera to undergo musical maximization. In the chapter III, we could identify two differences between the drama and its Korean traditional opera version. First one has to do with organization. The drama goes through 5 acts of beginning-elevation-crisis-descent-conclusion whereas its Korean traditional opera version is composed of 8 acts. Among the 8 acts, the second, third, and fifth acts are added with musical elements, where newly composed melody is the main element of each act. Secondly, the drama shows the situations of characters through dialogues while the traditional opera includes music that was created from the words to tell the stories and characters. The chapter IV of Korean traditional opera mostly uses rhythms used in Pansori such as Jinyangjo, Joongmeori, Joong-Joongmeori, Jajinmeori, and Utmeori as well as Dongsalpuri, Heulim rhythm, Nuckdoori rhythm which usually appear in exorcism activities. In addition, it did not follow the conventional rhythm and used various types of rhythms and beats to go along with the scene atmosphere. According to the analysis of mode development and composition, each scene generally utilized Gyemyeonjo which is a scale of Korean traditional music, to maximize the tragic mood. To sum up, there are some major features that contributed to the successful transformation of the drama into a Korean traditional opera . Excellence of the original story, successful transformation into a Korean traditional opera, well-organized composition, and enthusiastic public interest towards a modern version of classical opera are some identified contributing elements. As we can see in the classical opera , the direction of its development is quite clear. From now on, we should continue to come up with various subjects of classical opera. Not only traditional one, but also classical and contemporary works of eastern and western world as well as stories portraying our everyday life in different types of structures should be developed in the future. By brainstorming various subjects to create high quality classical operas with contemporary sense, we look forward to attracting more audiences and extend its influence to global level.
This paper analyzes the process of how the drama by Cha Beom-Suk transformed into a Korean traditional opera(Changgeuk) in order to study the development of Korean traditional opera and the root of popularization. The study had focused on comparing the scenes of two different type of pieces and analyzing the composed sound of the Korean traditional opera and thus identify elements that contributed the Korean traditional opera to undergo musical maximization. In the chapter III, we could identify two differences between the drama and its Korean traditional opera version. First one has to do with organization. The drama goes through 5 acts of beginning-elevation-crisis-descent-conclusion whereas its Korean traditional opera version is composed of 8 acts. Among the 8 acts, the second, third, and fifth acts are added with musical elements, where newly composed melody is the main element of each act. Secondly, the drama shows the situations of characters through dialogues while the traditional opera includes music that was created from the words to tell the stories and characters. The chapter IV of Korean traditional opera mostly uses rhythms used in Pansori such as Jinyangjo, Joongmeori, Joong-Joongmeori, Jajinmeori, and Utmeori as well as Dongsalpuri, Heulim rhythm, Nuckdoori rhythm which usually appear in exorcism activities. In addition, it did not follow the conventional rhythm and used various types of rhythms and beats to go along with the scene atmosphere. According to the analysis of mode development and composition, each scene generally utilized Gyemyeonjo which is a scale of Korean traditional music, to maximize the tragic mood. To sum up, there are some major features that contributed to the successful transformation of the drama into a Korean traditional opera . Excellence of the original story, successful transformation into a Korean traditional opera, well-organized composition, and enthusiastic public interest towards a modern version of classical opera are some identified contributing elements. As we can see in the classical opera , the direction of its development is quite clear. From now on, we should continue to come up with various subjects of classical opera. Not only traditional one, but also classical and contemporary works of eastern and western world as well as stories portraying our everyday life in different types of structures should be developed in the future. By brainstorming various subjects to create high quality classical operas with contemporary sense, we look forward to attracting more audiences and extend its influence to global level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.