미용예술의 다양한 분야 중 한국의 전통적인 고전머리모양은 TV드라마, 영화 그 밖에 각종 매체를 통하여 대중들의 많은 관심과 비중을 차지하고 있으며 한류의 열풍으로 세계 각국에서도 한국의 전통적인 미에 대한 관심은 점점 높아지고 있다. 그 중에서 고려시대는 신분 계급 사회로서 여인의 머리모양은 크기나 높이 및 길이에 따라 가체를 구입하여 머리 위로 크게 덧씌워 화려하게 꾸몄다. 이에 본 연구자는 현대 사회에 맞는 고전머리에 가체를 사용하지 않고 고전적인 형태미를 유지하며 현대적인 고전스타일을 디자인하고자 한다. 첫째, 고려시대 고전머리 모양의 재현은 가체를 사용하여 머리모양을 제작하고자 한다. 둘째, 재현한 머리모양을 현대적인 고전머리로 제작하기 위하여 ...
미용예술의 다양한 분야 중 한국의 전통적인 고전머리모양은 TV드라마, 영화 그 밖에 각종 매체를 통하여 대중들의 많은 관심과 비중을 차지하고 있으며 한류의 열풍으로 세계 각국에서도 한국의 전통적인 미에 대한 관심은 점점 높아지고 있다. 그 중에서 고려시대는 신분 계급 사회로서 여인의 머리모양은 크기나 높이 및 길이에 따라 가체를 구입하여 머리 위로 크게 덧씌워 화려하게 꾸몄다. 이에 본 연구자는 현대 사회에 맞는 고전머리에 가체를 사용하지 않고 고전적인 형태미를 유지하며 현대적인 고전스타일을 디자인하고자 한다. 첫째, 고려시대 고전머리 모양의 재현은 가체를 사용하여 머리모양을 제작하고자 한다. 둘째, 재현한 머리모양을 현대적인 고전머리로 제작하기 위하여 일러스트로 스타일을 디자인 하고자 한다. 셋째, 현대적인 고전머리는 모발이 긴 여성의 모델을 선택하여 가체를 사용하지 않고 재현을 응용한 고전머리 스타일을 제작하고자 한다. 요즘 유행하는 다양한 기법과 기교를 살린 현대적인 창작 스타일 보다는 전통성을 유지한 품위 있고 무게감이 있는 고전머리를 현대적으로 디자인 한 결과는 다음과 같다. 선택한 재현 작품으로는 미륵하생경변상도의 왕비머리, 관경서분변상도의 거두미형, 고려불화에 나타난 조천계, 얹은머리, 밀양 고법리 고분벽화에 나타난 아환계, 쌍수계 등 6점을 선정하였다. 선정된 6작품의 머리모양들은 가체를 사용하여 원본과 같이 재현하였으며 현대적인 고전스타일을 제작하기 위한 사전 작업으로 현대적인 감각과 느낌의 스타일들을 일러스트로 디자인 하였다. 현대적인 고전스타일을 제작하기 위하여 모발이 어깨 아래 부분까지 자란 20대 여성을 선택 하였으며 가체를 사용하지 않고 긴 모발을 고전적인 방법을 유지 하면서 스타일을 제작하였다. 고전머리를 재현하고자 할 때에는 가체의 원재료인 인조사를 서로 엉키지 않게 필요한 만큼의 양와 길이를 조절하여 가위로 절단하였다. 절단한 가체를 곱게 빗질하여 고무줄로 묶은 다음 세 가닥 땋기와 두 가닥 꼬기의 가체를 작품에 필요한 양 만큼 사전에 준비하였고 무거운 가체를 매끈하게 땋기 위해서는 숙련된 손동작으로 천천히 많은 시간을 필요로 하였다. 현대적인 고전머리를 시술하기 위해서는 먼저 드라이어로 모류의 방향을 잡아준 후 볼륨 있는 싱의 형태를 만들기 위해서 머리카락을 부풀게 한 다음 롤의 형태로 말아 부위별로 고정하여 가체를 사용한 것과 같은 방법으로 시술하여 스타일을 완성하였다. 전통적인 느낌의 고전미를 살렸으며 간편하고 실용적인 방법으로 가체를 사용한 것처럼 동일하게 시술하였다. 결론으로 가체를 사용하여 재현한 6작품의 머리모양은 화려하고 귀품 있게 문헌의 그림과 같이 사실적으로 표현하였으나 높게 올려진 가체의 무게감으로 고정이 어려웠으며 인조사의 거칠고 쉽게 엉켜지는 질감 때문에 매끈도를 유지하기가 힘들었다. 반면 현대적인 고전머리는 가체를 사용하지 않았음에도 불구하고 가체를 사용한 것과 같은 화려함과 무게감을 주었으며 우아하게 표현 할 수 있었다. 모델의 머리카락으로 시술하였기 때문에 가볍고 빗질에 따라 자유자재로 형태를 수정하고 고정 할 수 있었으며 매끈하게 손질 할 수가 있었다. 우리의 전통적인 고전머리 시술함에 있어서 가체를 사용하지 않고도 모델의 모발만으로 충분이 표현할 수 있다고 보며, 훨씬 더 실용적이며 저렴한 비용으로 시술 할 수 있다고 본다. 앞으로도 우리 후손들에게 물려줄 전통성과 다양성을 살린 현대적인 고전머리 스타일의 연구가 지속되기를 기대하는 바이다.
미용예술의 다양한 분야 중 한국의 전통적인 고전머리모양은 TV드라마, 영화 그 밖에 각종 매체를 통하여 대중들의 많은 관심과 비중을 차지하고 있으며 한류의 열풍으로 세계 각국에서도 한국의 전통적인 미에 대한 관심은 점점 높아지고 있다. 그 중에서 고려시대는 신분 계급 사회로서 여인의 머리모양은 크기나 높이 및 길이에 따라 가체를 구입하여 머리 위로 크게 덧씌워 화려하게 꾸몄다. 이에 본 연구자는 현대 사회에 맞는 고전머리에 가체를 사용하지 않고 고전적인 형태미를 유지하며 현대적인 고전스타일을 디자인하고자 한다. 첫째, 고려시대 고전머리 모양의 재현은 가체를 사용하여 머리모양을 제작하고자 한다. 둘째, 재현한 머리모양을 현대적인 고전머리로 제작하기 위하여 일러스트로 스타일을 디자인 하고자 한다. 셋째, 현대적인 고전머리는 모발이 긴 여성의 모델을 선택하여 가체를 사용하지 않고 재현을 응용한 고전머리 스타일을 제작하고자 한다. 요즘 유행하는 다양한 기법과 기교를 살린 현대적인 창작 스타일 보다는 전통성을 유지한 품위 있고 무게감이 있는 고전머리를 현대적으로 디자인 한 결과는 다음과 같다. 선택한 재현 작품으로는 미륵하생경변상도의 왕비머리, 관경서분변상도의 거두미형, 고려불화에 나타난 조천계, 얹은머리, 밀양 고법리 고분벽화에 나타난 아환계, 쌍수계 등 6점을 선정하였다. 선정된 6작품의 머리모양들은 가체를 사용하여 원본과 같이 재현하였으며 현대적인 고전스타일을 제작하기 위한 사전 작업으로 현대적인 감각과 느낌의 스타일들을 일러스트로 디자인 하였다. 현대적인 고전스타일을 제작하기 위하여 모발이 어깨 아래 부분까지 자란 20대 여성을 선택 하였으며 가체를 사용하지 않고 긴 모발을 고전적인 방법을 유지 하면서 스타일을 제작하였다. 고전머리를 재현하고자 할 때에는 가체의 원재료인 인조사를 서로 엉키지 않게 필요한 만큼의 양와 길이를 조절하여 가위로 절단하였다. 절단한 가체를 곱게 빗질하여 고무줄로 묶은 다음 세 가닥 땋기와 두 가닥 꼬기의 가체를 작품에 필요한 양 만큼 사전에 준비하였고 무거운 가체를 매끈하게 땋기 위해서는 숙련된 손동작으로 천천히 많은 시간을 필요로 하였다. 현대적인 고전머리를 시술하기 위해서는 먼저 드라이어로 모류의 방향을 잡아준 후 볼륨 있는 싱의 형태를 만들기 위해서 머리카락을 부풀게 한 다음 롤의 형태로 말아 부위별로 고정하여 가체를 사용한 것과 같은 방법으로 시술하여 스타일을 완성하였다. 전통적인 느낌의 고전미를 살렸으며 간편하고 실용적인 방법으로 가체를 사용한 것처럼 동일하게 시술하였다. 결론으로 가체를 사용하여 재현한 6작품의 머리모양은 화려하고 귀품 있게 문헌의 그림과 같이 사실적으로 표현하였으나 높게 올려진 가체의 무게감으로 고정이 어려웠으며 인조사의 거칠고 쉽게 엉켜지는 질감 때문에 매끈도를 유지하기가 힘들었다. 반면 현대적인 고전머리는 가체를 사용하지 않았음에도 불구하고 가체를 사용한 것과 같은 화려함과 무게감을 주었으며 우아하게 표현 할 수 있었다. 모델의 머리카락으로 시술하였기 때문에 가볍고 빗질에 따라 자유자재로 형태를 수정하고 고정 할 수 있었으며 매끈하게 손질 할 수가 있었다. 우리의 전통적인 고전머리 시술함에 있어서 가체를 사용하지 않고도 모델의 모발만으로 충분이 표현할 수 있다고 보며, 훨씬 더 실용적이며 저렴한 비용으로 시술 할 수 있다고 본다. 앞으로도 우리 후손들에게 물려줄 전통성과 다양성을 살린 현대적인 고전머리 스타일의 연구가 지속되기를 기대하는 바이다.
Among the diverse fields of cosmetology, Korea’s classical hairstyles have drawn a lot of attention from the public through diverse mass media including TV series and film. Because of the rise of Hallyu (‘Korean Wave’: surge in popularity of Korean pop culture), people’s interest in Korean tradition...
Among the diverse fields of cosmetology, Korea’s classical hairstyles have drawn a lot of attention from the public through diverse mass media including TV series and film. Because of the rise of Hallyu (‘Korean Wave’: surge in popularity of Korean pop culture), people’s interest in Korean traditional beauty has been on the rise around the globe. In terms of women’s hairstyles during the Goryeo period, in particular, gache (hair wig) braids in different sizes were used. This study attempted to create classical hair in a modern style while keeping a classical beauty without adding the ancient hair wig. First, for the reproduction of classical hairstyles during the Goryeo period, hair is decorated with gache. Second, Illustrator is used to reproduce the classical hair in a modern style. Third, a woman with long hair is modeled to create a classical hairstyle. This study tried to create elegant and refined classical hairstyles in a modern fashion instead of creating creative styles using diverse modern techniques, and the following results were obtained: For the reproduction of classical hairstyles, the following six designs were chosen: Queen’s hairstyle on the Illustration of Maitreya-vyakarana-Sutra; geodumi (a gigantic structure carved of painted wood and added on top of head) on the Illustration of the Meditation Sutra; jocheongye and eonjeun-meori on the Goryeo Buddhist paintings; ahwangye and ssangsugye on the wall paintings in the Miryang Gobeop-ri Ancient Tombs. These six classical hairstyles were reproduced using gache. To create them in a modern style, they were designed using an Illustrator. For this, young women in their 20s with shoulder-length hair were chosen. Then, classical hairstyles were created without using gache. To prevent the artificial hair for gache from tangling, it was properly cut. Then, it was combed and entwined into 2 and 3 braids for gache. To braise the heavy gache in a neat and smooth manner, it took a lot of efforts and time. To create classical hair in a modern style, a hair stream was set with a hair drier first. To make the hair voluminous, it was puffed up, rolled and fixed by the part just like gache. The traditional and classical beauty was restored, and a simple and practical technique was used to create gache-like styles. In conclusion, all six gache hairstyles were created in a fancy and elegant manner just like the original ones. However, it was hard to fix gache because of its heavy weight and keep it smooth since artificial hair was rough and got easily tangled. In case of classical hair in a modern style, in contract, it was able to create elegant and beautiful gache-like hairstyles even though the hair wig wasn’t actually used. Because a model’s hair was used, it was freely styled and smoothly combed. Therefore, it appears that it would be possible to create Korea’s classical hairstyles with a model’s hair only without using gache, which is cheaper and more practical. It is hoped that there would be further studies on the creation of classical hair in a modern style keeping both tradition and diversity for future generations.
Among the diverse fields of cosmetology, Korea’s classical hairstyles have drawn a lot of attention from the public through diverse mass media including TV series and film. Because of the rise of Hallyu (‘Korean Wave’: surge in popularity of Korean pop culture), people’s interest in Korean traditional beauty has been on the rise around the globe. In terms of women’s hairstyles during the Goryeo period, in particular, gache (hair wig) braids in different sizes were used. This study attempted to create classical hair in a modern style while keeping a classical beauty without adding the ancient hair wig. First, for the reproduction of classical hairstyles during the Goryeo period, hair is decorated with gache. Second, Illustrator is used to reproduce the classical hair in a modern style. Third, a woman with long hair is modeled to create a classical hairstyle. This study tried to create elegant and refined classical hairstyles in a modern fashion instead of creating creative styles using diverse modern techniques, and the following results were obtained: For the reproduction of classical hairstyles, the following six designs were chosen: Queen’s hairstyle on the Illustration of Maitreya-vyakarana-Sutra; geodumi (a gigantic structure carved of painted wood and added on top of head) on the Illustration of the Meditation Sutra; jocheongye and eonjeun-meori on the Goryeo Buddhist paintings; ahwangye and ssangsugye on the wall paintings in the Miryang Gobeop-ri Ancient Tombs. These six classical hairstyles were reproduced using gache. To create them in a modern style, they were designed using an Illustrator. For this, young women in their 20s with shoulder-length hair were chosen. Then, classical hairstyles were created without using gache. To prevent the artificial hair for gache from tangling, it was properly cut. Then, it was combed and entwined into 2 and 3 braids for gache. To braise the heavy gache in a neat and smooth manner, it took a lot of efforts and time. To create classical hair in a modern style, a hair stream was set with a hair drier first. To make the hair voluminous, it was puffed up, rolled and fixed by the part just like gache. The traditional and classical beauty was restored, and a simple and practical technique was used to create gache-like styles. In conclusion, all six gache hairstyles were created in a fancy and elegant manner just like the original ones. However, it was hard to fix gache because of its heavy weight and keep it smooth since artificial hair was rough and got easily tangled. In case of classical hair in a modern style, in contract, it was able to create elegant and beautiful gache-like hairstyles even though the hair wig wasn’t actually used. Because a model’s hair was used, it was freely styled and smoothly combed. Therefore, it appears that it would be possible to create Korea’s classical hairstyles with a model’s hair only without using gache, which is cheaper and more practical. It is hoped that there would be further studies on the creation of classical hair in a modern style keeping both tradition and diversity for future generations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.