인간은 몸과 마음을 분리할 수 없는 유기적 전일체이므로 사유구조와 행동향식에는 불가분의 상관성이 있다. 최치원의 난랑비서 이후 풍류도는 우리 민족을 대표하는 고유사상으로 인식되어 민족문화 형성에 중요한 위치에 있다. ‘풍류’라는 용어가 처음 기록으로 나타나는 것은 기원전후 중국의 漢代이지만, 우리 민족의 풍류적 선맥은 환인의 환국부터이며, 환웅의 배달국과 단군의 조선에 이어져 왔으며 근대의 동학을 거쳐 오늘에 이르고 있다. 풍류도는 한민족의 고유한 도이며, 다양한 가치를 아우르는 조화의 마당이며 인간뿐만 아니라 모든 살아있는 생명을 살리는 생명평화의 운동이다.풍류도가 역사적 상황에 따라 부침은 있었으나 단절되지 않고 내적으로는 민족의 집단무의식으로 작용하고 외적으로는 문화의 핵심으로서 종교 · 철학 · 사상 · 예술 · 무예 · 놀이에 이르는 다양한 분야로 영향을 끼쳐왔다. 이러한 고유한 사상을 바탕으로 형성된 신체문화의 독특한 유형을 ‘우리몸짓’이라고 정의할 수 있는데, 우리 몸짓의 특징은 풍류도라는 사유구조를 바탕으로 전통무예로 체계화 되었다. 그러므로 풍류도와 전통무예는 표리의 관계를 이루고 있는 것이다. 전통무예와 풍류도는 민족이라는 동질성을 바탕으로 성립되었다. 그러므로 우리는 ‘전통무예’와 ‘민족무예’를 동일한 개념으로 이해하고 있다. 풍류도는 우리 민족의 하늘사상(한사상)과 북방 샤머니즘의 결합태로 그 저변에는 仙的 요소와 巫的 요소가 내재되어 있다. 그 특징은 神明, 신바람 등으로 하늘(1)인 仙은 빛으로 올림신명이고, 땅(2)인 巫는 소리로 내림신명의 양상으로 드러난다. 본 연구는 한국전통무예를 한민족의 사상을 대표하는 풍류도의 관점에서 해석하고자 하였다. 그런 이유로 현재 전승되고 있는 전통무예를 중심으로 살펴보았다. 『고려사』등 우리 역사에 나오는 수박(슈벽치기)과 ...
인간은 몸과 마음을 분리할 수 없는 유기적 전일체이므로 사유구조와 행동향식에는 불가분의 상관성이 있다. 최치원의 난랑비서 이후 풍류도는 우리 민족을 대표하는 고유사상으로 인식되어 민족문화 형성에 중요한 위치에 있다. ‘풍류’라는 용어가 처음 기록으로 나타나는 것은 기원전후 중국의 漢代이지만, 우리 민족의 풍류적 선맥은 환인의 환국부터이며, 환웅의 배달국과 단군의 조선에 이어져 왔으며 근대의 동학을 거쳐 오늘에 이르고 있다. 풍류도는 한민족의 고유한 도이며, 다양한 가치를 아우르는 조화의 마당이며 인간뿐만 아니라 모든 살아있는 생명을 살리는 생명평화의 운동이다.풍류도가 역사적 상황에 따라 부침은 있었으나 단절되지 않고 내적으로는 민족의 집단무의식으로 작용하고 외적으로는 문화의 핵심으로서 종교 · 철학 · 사상 · 예술 · 무예 · 놀이에 이르는 다양한 분야로 영향을 끼쳐왔다. 이러한 고유한 사상을 바탕으로 형성된 신체문화의 독특한 유형을 ‘우리몸짓’이라고 정의할 수 있는데, 우리 몸짓의 특징은 풍류도라는 사유구조를 바탕으로 전통무예로 체계화 되었다. 그러므로 풍류도와 전통무예는 표리의 관계를 이루고 있는 것이다. 전통무예와 풍류도는 민족이라는 동질성을 바탕으로 성립되었다. 그러므로 우리는 ‘전통무예’와 ‘민족무예’를 동일한 개념으로 이해하고 있다. 풍류도는 우리 민족의 하늘사상(한사상)과 북방 샤머니즘의 결합태로 그 저변에는 仙的 요소와 巫的 요소가 내재되어 있다. 그 특징은 神明, 신바람 등으로 하늘(1)인 仙은 빛으로 올림신명이고, 땅(2)인 巫는 소리로 내림신명의 양상으로 드러난다. 본 연구는 한국전통무예를 한민족의 사상을 대표하는 풍류도의 관점에서 해석하고자 하였다. 그런 이유로 현재 전승되고 있는 전통무예를 중심으로 살펴보았다. 『고려사』등 우리 역사에 나오는 수박(슈벽치기)과 유네스코 세계무형유산으로 등재된 국가지정 중요무형문화재 제76호 택견 그리고 좌방선가의 선맥을 이으며 산중으로 숨어들어 隱流의 맥을 이루며 전승되고 있는 산중무술에 대하여 살펴보았다. 좌방선가를 계승한 산중무술은 비록 세상에 많이 알려지지 않았고 제도권에 진입하여 세를 넓히거나 대중화를 이루지는 못하고 있지만, 그기에는 훼손되지 않는 민족문화의 원형이 비교적 잘 보존되어 있기 때문이다. 풍류도를 중심으로 하는 우리 전통무예는 몇가지 특징이 있다. 첫째, 호흡을 통한 氣중심의 수련체계를 가지고 있다. 인체의 삼보인 정 · 기 · 신을 상 · 중 · 하단전을 중심으로 수련하기 때문이다. 둘째, 전통무예는 하늘과 땅과 인간의 우주적 순환을 이루고, 소우주인 인체에서는 맺고, 풀고, 어르며 호흡과 기합과 동작이 조화를 이루며 3박자의 움직임으로 나타난다. 셋째, 전통무예의 대부분의 동작들이 기운이 흐름과 집중의 곡선적인 움직임으로 이루진다. 일본의 가라테의 직선적인 동작과 중국무술이 원운동과 비교되는 우리 무예는 곡선적인 부드러운 움직임으로 이루어 진다. 흐름과 집중의 동작을 부드러운 가운데 빠르고 강하게 기술이 발휘되는 외유내강의 기법이 숨어 있는 것이다. 풍류사상을 바탕으로 하는 전통무예는 개인적으로는 호신과 양생을 넘어 자기완성을 위한 수행법이지만, 사회적으로는 종교와 인종과 국경을 넘어 갈등과 불신의 상극적 상황을 상생과 조화와 신명으로 치유하고 회복시키는 대안으로도 제시하고자 한다 한국전통무예의 본질과 원리를 우리 무예의 몸짓에서 발견하고 풍류적 관점에서 재해석함으로써 우리 전통무예의 고유성과 우수함을 드러내고자하였다.
인간은 몸과 마음을 분리할 수 없는 유기적 전일체이므로 사유구조와 행동향식에는 불가분의 상관성이 있다. 최치원의 난랑비서 이후 풍류도는 우리 민족을 대표하는 고유사상으로 인식되어 민족문화 형성에 중요한 위치에 있다. ‘풍류’라는 용어가 처음 기록으로 나타나는 것은 기원전후 중국의 漢代이지만, 우리 민족의 풍류적 선맥은 환인의 환국부터이며, 환웅의 배달국과 단군의 조선에 이어져 왔으며 근대의 동학을 거쳐 오늘에 이르고 있다. 풍류도는 한민족의 고유한 도이며, 다양한 가치를 아우르는 조화의 마당이며 인간뿐만 아니라 모든 살아있는 생명을 살리는 생명평화의 운동이다.풍류도가 역사적 상황에 따라 부침은 있었으나 단절되지 않고 내적으로는 민족의 집단무의식으로 작용하고 외적으로는 문화의 핵심으로서 종교 · 철학 · 사상 · 예술 · 무예 · 놀이에 이르는 다양한 분야로 영향을 끼쳐왔다. 이러한 고유한 사상을 바탕으로 형성된 신체문화의 독특한 유형을 ‘우리몸짓’이라고 정의할 수 있는데, 우리 몸짓의 특징은 풍류도라는 사유구조를 바탕으로 전통무예로 체계화 되었다. 그러므로 풍류도와 전통무예는 표리의 관계를 이루고 있는 것이다. 전통무예와 풍류도는 민족이라는 동질성을 바탕으로 성립되었다. 그러므로 우리는 ‘전통무예’와 ‘민족무예’를 동일한 개념으로 이해하고 있다. 풍류도는 우리 민족의 하늘사상(한사상)과 북방 샤머니즘의 결합태로 그 저변에는 仙的 요소와 巫的 요소가 내재되어 있다. 그 특징은 神明, 신바람 등으로 하늘(1)인 仙은 빛으로 올림신명이고, 땅(2)인 巫는 소리로 내림신명의 양상으로 드러난다. 본 연구는 한국전통무예를 한민족의 사상을 대표하는 풍류도의 관점에서 해석하고자 하였다. 그런 이유로 현재 전승되고 있는 전통무예를 중심으로 살펴보았다. 『고려사』등 우리 역사에 나오는 수박(슈벽치기)과 유네스코 세계무형유산으로 등재된 국가지정 중요무형문화재 제76호 택견 그리고 좌방선가의 선맥을 이으며 산중으로 숨어들어 隱流의 맥을 이루며 전승되고 있는 산중무술에 대하여 살펴보았다. 좌방선가를 계승한 산중무술은 비록 세상에 많이 알려지지 않았고 제도권에 진입하여 세를 넓히거나 대중화를 이루지는 못하고 있지만, 그기에는 훼손되지 않는 민족문화의 원형이 비교적 잘 보존되어 있기 때문이다. 풍류도를 중심으로 하는 우리 전통무예는 몇가지 특징이 있다. 첫째, 호흡을 통한 氣중심의 수련체계를 가지고 있다. 인체의 삼보인 정 · 기 · 신을 상 · 중 · 하단전을 중심으로 수련하기 때문이다. 둘째, 전통무예는 하늘과 땅과 인간의 우주적 순환을 이루고, 소우주인 인체에서는 맺고, 풀고, 어르며 호흡과 기합과 동작이 조화를 이루며 3박자의 움직임으로 나타난다. 셋째, 전통무예의 대부분의 동작들이 기운이 흐름과 집중의 곡선적인 움직임으로 이루진다. 일본의 가라테의 직선적인 동작과 중국무술이 원운동과 비교되는 우리 무예는 곡선적인 부드러운 움직임으로 이루어 진다. 흐름과 집중의 동작을 부드러운 가운데 빠르고 강하게 기술이 발휘되는 외유내강의 기법이 숨어 있는 것이다. 풍류사상을 바탕으로 하는 전통무예는 개인적으로는 호신과 양생을 넘어 자기완성을 위한 수행법이지만, 사회적으로는 종교와 인종과 국경을 넘어 갈등과 불신의 상극적 상황을 상생과 조화와 신명으로 치유하고 회복시키는 대안으로도 제시하고자 한다 한국전통무예의 본질과 원리를 우리 무예의 몸짓에서 발견하고 풍류적 관점에서 재해석함으로써 우리 전통무예의 고유성과 우수함을 드러내고자하였다.
There is indispensable correlation between thinking-structure and behavioral patterns because human beings is an organic unity that cannot be detachable with body and mind. Poongryudo has had its important position in forming our ethnic culture in a result of being recognized in our ethnic original ...
There is indispensable correlation between thinking-structure and behavioral patterns because human beings is an organic unity that cannot be detachable with body and mind. Poongryudo has had its important position in forming our ethnic culture in a result of being recognized in our ethnic original thought since Choi Chi Won's Nang Rang Secret Record. The word Poongryu was shown in the first record during Han period of China, beginning AD from BC , but the Seon range of Poongryu of our ethnic stated from Hwan nation of Hwan-In, and has come to today across the Bae Dal nation of Hwang Wung and the Dan Gun Choesun, and modern Donghak. Poongryudo is first the original thoughts, religion, culture prototype and discipline system of our Han ethnic. Second, it is a incorporating-three-religions furnace that includes and harmonizes different virtue, namely incorporating Confucianism, Buddhism and Taoism Third, it is a the Life and Peace movement, jeophwagunsaeng , which animates all living things as well as human beings. Poongryudo has had its rise and fall, but has played a centripetal role of overcoming the national crises, and has had an influence on various fields such as religions, philosophy, thoughts, arts , martial arts, plays as our ethnical cultural prototype. the unique type of physical culture that was formed based on these original thoughts can be defined as Woori- Momjis, features of which have been systematized with our traditional martial arts based on Poongryudo of our thinking structure. Therefore Poongryudo and our traditional martial arts are in the state of the outside and the inside in Woori- Momjis. Our traditional martial arts and Poongryudo have been established based on the ethnic homogeneity. So we have understood our traditional martial arts and ethnic martial arts as the same concept. Poongryudo comprises the combination of our ethnic Ha-Nl thoughts and the Northern Shamanism, so Poongryudo also incorporates Seon and Mu (Shamanism) elements. Poongryudo discloses its features as Olim Shin Myeng, which means Seon , sunshine, and as Narim Shin Myeng, which means Shamanism, soil and sound The study tried to interpret our traditional martial arts in the viewpoint of Poongryudo, which is typical of thoughts of our Korean Nationality. Therefore, the study examined our traditional martial arts in priority that have been transmitted today. The study addressed Su-Bak, which was shown in Goryesa, Taekkyeon, which is registered as Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity by UNESCO and designated as an important intangible cultural asset, the number 78, and hermits' martial arts that have succeeded the range of Jwa-Bang enlightened family. Hermits' martial arts succeeding the range of Jwa-Bang enlightened family have not been known to the world, and failed to popularize itself by entering the existing system, but it holds the prototype of our ethnic culture. Our traditional martial arts in which Poongryudo plays a key role have several features. First, they have Ki-centered training system through breathing. They train human body with three treasures, Jeng, Ki, and Sin by using upper DanJeon, middle DanJeon and lower DanJeon. Second, Our tradiitonal martial arts show the movement of triple time, in which the universal circulation happens between the sky, the earth and human beings , and tighten, solve and relax , and harmonize breathing, Ki-Hap and movements in human body. Third, most movements of our traditional martial arts comprise the curved movements of flow and focus of Ki-Un. Our traditional martial arts, different from Japanese Karte's straight movements and Chinese round movement, consist of curved smooth movements. The flowing and focusing movements hold looking-smooth but hard strength . Individually the traditional martial arts that are based on Poongryu thoughts are ways to attain self-defense and nurturing-life, furthermore self-completion, and socially can be suggested as an alternative which can cure and recover the incompatible relation of conflicts and distrust over religions and races. The study tried to disclose the originality and superiority of our traditional martial arts by finding and reinterpreting the essence and principles of our traditional martial arts in the perspective of Poongryu.
There is indispensable correlation between thinking-structure and behavioral patterns because human beings is an organic unity that cannot be detachable with body and mind. Poongryudo has had its important position in forming our ethnic culture in a result of being recognized in our ethnic original thought since Choi Chi Won's Nang Rang Secret Record. The word Poongryu was shown in the first record during Han period of China, beginning AD from BC , but the Seon range of Poongryu of our ethnic stated from Hwan nation of Hwan-In, and has come to today across the Bae Dal nation of Hwang Wung and the Dan Gun Choesun, and modern Donghak. Poongryudo is first the original thoughts, religion, culture prototype and discipline system of our Han ethnic. Second, it is a incorporating-three-religions furnace that includes and harmonizes different virtue, namely incorporating Confucianism, Buddhism and Taoism Third, it is a the Life and Peace movement, jeophwagunsaeng , which animates all living things as well as human beings. Poongryudo has had its rise and fall, but has played a centripetal role of overcoming the national crises, and has had an influence on various fields such as religions, philosophy, thoughts, arts , martial arts, plays as our ethnical cultural prototype. the unique type of physical culture that was formed based on these original thoughts can be defined as Woori- Momjis, features of which have been systematized with our traditional martial arts based on Poongryudo of our thinking structure. Therefore Poongryudo and our traditional martial arts are in the state of the outside and the inside in Woori- Momjis. Our traditional martial arts and Poongryudo have been established based on the ethnic homogeneity. So we have understood our traditional martial arts and ethnic martial arts as the same concept. Poongryudo comprises the combination of our ethnic Ha-Nl thoughts and the Northern Shamanism, so Poongryudo also incorporates Seon and Mu (Shamanism) elements. Poongryudo discloses its features as Olim Shin Myeng, which means Seon , sunshine, and as Narim Shin Myeng, which means Shamanism, soil and sound The study tried to interpret our traditional martial arts in the viewpoint of Poongryudo, which is typical of thoughts of our Korean Nationality. Therefore, the study examined our traditional martial arts in priority that have been transmitted today. The study addressed Su-Bak, which was shown in Goryesa, Taekkyeon, which is registered as Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity by UNESCO and designated as an important intangible cultural asset, the number 78, and hermits' martial arts that have succeeded the range of Jwa-Bang enlightened family. Hermits' martial arts succeeding the range of Jwa-Bang enlightened family have not been known to the world, and failed to popularize itself by entering the existing system, but it holds the prototype of our ethnic culture. Our traditional martial arts in which Poongryudo plays a key role have several features. First, they have Ki-centered training system through breathing. They train human body with three treasures, Jeng, Ki, and Sin by using upper DanJeon, middle DanJeon and lower DanJeon. Second, Our tradiitonal martial arts show the movement of triple time, in which the universal circulation happens between the sky, the earth and human beings , and tighten, solve and relax , and harmonize breathing, Ki-Hap and movements in human body. Third, most movements of our traditional martial arts comprise the curved movements of flow and focus of Ki-Un. Our traditional martial arts, different from Japanese Karte's straight movements and Chinese round movement, consist of curved smooth movements. The flowing and focusing movements hold looking-smooth but hard strength . Individually the traditional martial arts that are based on Poongryu thoughts are ways to attain self-defense and nurturing-life, furthermore self-completion, and socially can be suggested as an alternative which can cure and recover the incompatible relation of conflicts and distrust over religions and races. The study tried to disclose the originality and superiority of our traditional martial arts by finding and reinterpreting the essence and principles of our traditional martial arts in the perspective of Poongryu.
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