바깥놀이의 운영 실태 및 개선 방안에 관한 연구 : 병설유치원을 중심으로 A study on present conditions and improvement alternatives of playing outside : bung sul kindergarten, as a focal point원문보기
본 연구의 목적은 병설유치원의 바깥놀이 운영 실태를 알아보고, 공립유치원의 바깥 놀이 운영 방안에 대한 교사의 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 병설유치원의 바깥놀이 운영 실태는 어떠하며, 유치원의 소재지와 규모에 따라 어떤 차이가 있는가?
2. 병설유치원의 바깥놀이 운영에 대한 교사의 인식은 어떠하며, 유치원의 소재지와 규모에 따라 어떤 차이가 있는가?
본 연구는 전라북도에 소재한 병설유치원 전체 340개소 중 60%에 해당하는 각 유치원을 무선적으로 선정하여 1명의 교사가 설문에 응하게 하여 설문에 응답한 176명을 대상으로 하였다. 질문지는 한보라(2013)의 연구에서 사용한 설문지를 토대로 본 연구에 맞게 수정보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 병설유치원의 바깥놀이 운영 실태를 알아보고, 공립유치원의 바깥 놀이 운영 방안에 대한 교사의 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 병설유치원의 바깥놀이 운영 실태는 어떠하며, 유치원의 소재지와 규모에 따라 어떤 차이가 있는가?
2. 병설유치원의 바깥놀이 운영에 대한 교사의 인식은 어떠하며, 유치원의 소재지와 규모에 따라 어떤 차이가 있는가?
본 연구는 전라북도에 소재한 병설유치원 전체 340개소 중 60%에 해당하는 각 유치원을 무선적으로 선정하여 1명의 교사가 설문에 응하게 하여 설문에 응답한 176명을 대상으로 하였다. 질문지는 한보라(2013)의 연구에서 사용한 설문지를 토대로 본 연구에 맞게 수정보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 교차분석(χ2), t(F) 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 병설유치원 교육현장에서의 바깥놀이 시설이 모두 갖추어 있는 편이나 유아들이 충분한 바깥놀이 경험을 하지 못하고 있다. 내실 있고 안전한 바깥놀이를 진행하기 위해서 교사는 세심한 계획을 수립하고, 바깥놀이 활동시간을 확보하여 운영하여야 한다. 또한 유아가 안전하게 다양한 놀이를 탐색할 있는 환경 및 시설의 구성이 미비하므로 다양한 상황을 고려하여 강당이나 복도 등의 자투리 공간을 활용한 활동 공간 구성이나 인근 공원이나 현관 등을 활용한 자연체험활동 제공 등 효율적인 방안 등을 고려해야 한다. 둘째, 교사는 활동시간의 부족과 안전 문제로 바깥놀이 시 어려움을 느끼므로 연간 계획 및 월별 계획표를 세워 바깥놀이 사용 시간을 미리 작성하여 공유해야 한다. 또한 바깥놀이 활성화를 위해 다양한 활동을 운영할 수 있도록 다양한 바깥놀이 프로그램의 개발 및 운영 그리고 바깥놀이 운영에 대한 원장, 교사, 부모의 적극적인 의지와 노력이 필요하다. 또한 하모니 자원봉사자, 지원 가능한 학부모, 보조 교사 등을 통해 안전한 바깥놀이를 운영하고, 교직원 간에, 그리고 외부의 지역사회와 원활한 협력체제가 구축되어 바깥놀이를 더욱 활성화 되어야 한다. 병설유치원의 바깥놀이의 활성화를 위해서는 병설유치원의 특성과 요구를 반영하여 환경적 요인과 유아의 흥미와 요구 등을 반영할 수 있는 다양한 바깥놀이 활동 프로그램이 제공되고, 바깥놀이 운영을 위한 교사의 역량 지원을 통해 바깥놀이를 강화할 수 있도록 한다.
본 연구의 목적은 병설유치원의 바깥놀이 운영 실태를 알아보고, 공립유치원의 바깥 놀이 운영 방안에 대한 교사의 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 병설유치원의 바깥놀이 운영 실태는 어떠하며, 유치원의 소재지와 규모에 따라 어떤 차이가 있는가?
2. 병설유치원의 바깥놀이 운영에 대한 교사의 인식은 어떠하며, 유치원의 소재지와 규모에 따라 어떤 차이가 있는가?
본 연구는 전라북도에 소재한 병설유치원 전체 340개소 중 60%에 해당하는 각 유치원을 무선적으로 선정하여 1명의 교사가 설문에 응하게 하여 설문에 응답한 176명을 대상으로 하였다. 질문지는 한보라(2013)의 연구에서 사용한 설문지를 토대로 본 연구에 맞게 수정보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 교차분석(χ2), t(F) 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 병설유치원 교육현장에서의 바깥놀이 시설이 모두 갖추어 있는 편이나 유아들이 충분한 바깥놀이 경험을 하지 못하고 있다. 내실 있고 안전한 바깥놀이를 진행하기 위해서 교사는 세심한 계획을 수립하고, 바깥놀이 활동시간을 확보하여 운영하여야 한다. 또한 유아가 안전하게 다양한 놀이를 탐색할 있는 환경 및 시설의 구성이 미비하므로 다양한 상황을 고려하여 강당이나 복도 등의 자투리 공간을 활용한 활동 공간 구성이나 인근 공원이나 현관 등을 활용한 자연체험활동 제공 등 효율적인 방안 등을 고려해야 한다. 둘째, 교사는 활동시간의 부족과 안전 문제로 바깥놀이 시 어려움을 느끼므로 연간 계획 및 월별 계획표를 세워 바깥놀이 사용 시간을 미리 작성하여 공유해야 한다. 또한 바깥놀이 활성화를 위해 다양한 활동을 운영할 수 있도록 다양한 바깥놀이 프로그램의 개발 및 운영 그리고 바깥놀이 운영에 대한 원장, 교사, 부모의 적극적인 의지와 노력이 필요하다. 또한 하모니 자원봉사자, 지원 가능한 학부모, 보조 교사 등을 통해 안전한 바깥놀이를 운영하고, 교직원 간에, 그리고 외부의 지역사회와 원활한 협력체제가 구축되어 바깥놀이를 더욱 활성화 되어야 한다. 병설유치원의 바깥놀이의 활성화를 위해서는 병설유치원의 특성과 요구를 반영하여 환경적 요인과 유아의 흥미와 요구 등을 반영할 수 있는 다양한 바깥놀이 활동 프로그램이 제공되고, 바깥놀이 운영을 위한 교사의 역량 지원을 통해 바깥놀이를 강화할 수 있도록 한다.
The purpose of this study is to investigate the current condition of outdoor play in elementary school kindergartens and suggest alternative policy for it. Followings are research questions for this study. 1. What is the current condition of outdoor play in elementary school kindergartens? In wh...
The purpose of this study is to investigate the current condition of outdoor play in elementary school kindergartens and suggest alternative policy for it. Followings are research questions for this study. 1. What is the current condition of outdoor play in elementary school kindergartens? In what extent is different the current conditions of outdoor play in elementary school kindergartens along with the location of kindergarten? In what extent is different the current conditions of outdoor play in elementary school kindergartens along with the size of kindergarten?
2. In what extent is the kindergarten teachers’ perception on outdoor play? In what extent is different the kindergarten teachers’ perception on outdoor play along with the location of kindergarten? In what extent is different the kindergarten teachers’ perception on outdoor play along with the size of kindergarten?
The questionnaire was developed based on Han(2013)’s questionnaire and distributed to 60% kindergartens out of total 340 elementary kindergartens in Cheolabook-do. Total 176 teachers from 176 kindergartens were replied.
Followings are the results of this study. First, the environments of elementary kindergartens are adequate for their children’s outdoor play. However, the children were not experience well enough outdoor play. Teachers need to design tangible outdoor activity plans and reflect them onto their daily schedule. Also the teachers have to utilize non-conventional place (such as hall way, neighborhood park, patio, etc.) for outdoor activities. Second, teachers had problems in making time for outdoor play and safety issue. Hence, teachers need to plan outdoor play time in annual and monthly schedule. Diverse outdoor play plans are needed. Also, cooperation among principal, teachers, and parents are critical for successful outdoor play. In order to solve the safety issue, more volunteer parents and assistant teachers are needed. Elementary school kindergarten has its own characteristics in terms of environment, teachers, running time, etc. The more attentions on the outdoor play for elementary school kindergarten are needed.
The purpose of this study is to investigate the current condition of outdoor play in elementary school kindergartens and suggest alternative policy for it. Followings are research questions for this study. 1. What is the current condition of outdoor play in elementary school kindergartens? In what extent is different the current conditions of outdoor play in elementary school kindergartens along with the location of kindergarten? In what extent is different the current conditions of outdoor play in elementary school kindergartens along with the size of kindergarten?
2. In what extent is the kindergarten teachers’ perception on outdoor play? In what extent is different the kindergarten teachers’ perception on outdoor play along with the location of kindergarten? In what extent is different the kindergarten teachers’ perception on outdoor play along with the size of kindergarten?
The questionnaire was developed based on Han(2013)’s questionnaire and distributed to 60% kindergartens out of total 340 elementary kindergartens in Cheolabook-do. Total 176 teachers from 176 kindergartens were replied.
Followings are the results of this study. First, the environments of elementary kindergartens are adequate for their children’s outdoor play. However, the children were not experience well enough outdoor play. Teachers need to design tangible outdoor activity plans and reflect them onto their daily schedule. Also the teachers have to utilize non-conventional place (such as hall way, neighborhood park, patio, etc.) for outdoor activities. Second, teachers had problems in making time for outdoor play and safety issue. Hence, teachers need to plan outdoor play time in annual and monthly schedule. Diverse outdoor play plans are needed. Also, cooperation among principal, teachers, and parents are critical for successful outdoor play. In order to solve the safety issue, more volunteer parents and assistant teachers are needed. Elementary school kindergarten has its own characteristics in terms of environment, teachers, running time, etc. The more attentions on the outdoor play for elementary school kindergarten are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.