청소년 인성교육의 특성화 방향에 관한 연구 : 다도교육과 관련하여 A Study on Direction of Specialization for Juvenile Personality Education : Related to Training for Tea Etiquette원문보기
현대 사회의 급격한 산업발전으로 물질만능주의, 이기주의가 팽배해 지면서 비인간화, 가치관혼란 등으로 폭력, 자살, 폐륜적인 범죄로 이어져 사회적 문제가 심각하게 대두되고 있는 가운데 인성교육은 항상 논의 되고 있다. 청소년기는 인생전반의 방향을 올바르게 판단하여 나아갈 수 있는 자아정체감을 찾는 과정으로 매우 중요한 시기이다. 긍정적 자아개념 올바르게 확립하기 위해서는 인성교육이 절대적으로 필요하며 그에 따른 체계적인 방법이 요구되고 있다. 청소년기는 신체적 변화가 가장 먼저 나타난다. 성인으로서의 특징을 가지게 되는데 이 시기에는 신체 발달, 운동 발달, 심리적 발달, 사회적 발달을 통해 미숙의 상태에서 성숙의 상태로 성장하게 된다. 이 시기에는 자기 능력부족에 좌절감과 스트레스, 부모님의 불화로 갈등을 겪으면서 자살에 대한 유혹, 흡연, 음주, 약물중독까지 청소년의 비행으로 이어지게 된다. 인성교육은 사람의 본래적 성품을 계발하고 실현하는 교육이다. 인성의 형성과 발달은 선천적이나 유전적으로 영향을 받지만 환경에 따라 후천적 영향을 받으며 지도하고 실천하는 것에 따라 좋은 인성을 갖출 수 있게 된다. 종합예술이라고 표현되는 다도교육은 찻잎을 채취하여 제다하고 차를 우려마시는 단순한 일이 아닌 심신(心身)을 수련하여 덕을 쌓고 예의범절을 익혀 예를 갖추는 행위이다. 다도는 예부터 어버이를 섬기는 일에서도 차를 빼놓을 수 없었으며, 부모로부터 예의범절을 배우고 손님에게 공경하는 마음으로 차를 대접하는 어른에 대한 공경과 검소한 생활, 차를 우리는 정성, 타인에게 봉사하는 마음, 배려, 실천을 강조하고 있다. 본 연구는 다도교육이 청소년 인성발달에 긍정적 효과를 주는 것을 고려하여 인성교육을 위해 전인적 교육을 강조하는 예체능교과의 체육, 음악, 그림, 미술의 공통교육 내용체계와 조화롭게 구성 하였다. 첫째, 큰절과 평절 하기는 단순히 절하기만이 아닌 연속으로 반복하는 간단한 체조로 활용하고 기본생활예절의 매너 있는 행동과 심신이 안정되는 명상, 차 마시기를 통하여 기초체력 증진, 비만예방, 학교 안전사고 예방, 건강한 환경과 건강한 식생활을 통해 건강한 삶의 능력과 자질을 함양하도록 한다. 둘째, 다도명상의 음악을 통하여 우리나라 국악과 서양의 클래식 등 여러 장르를 감상하고 어떤 음악이 명상에 적합한지를 특징을 이해하고 명상의 생활화로 음악교과의 음악 감상을 통해 악곡의 특징을 이해하고 생활화로 음악을 즐기고 우리음악의 가치를 인식하게 한다. 셋째, 차를 마실 때의 도구인 도자기를 감상하여 도자기의 역사와 종류를 배우고 손으로 직접 체험하는 기회를 가져 전통 도예를 이해하고, 차의 느낌을 그림으로 표현하기와 나만의 차구 그리기는 차문화의 체험을 통해 특성을 이해하고, 자신에 느낌을 시각적 창의적으로 표현하여, 그에 대한 미에 가치를 이해하고 판단하게 한다. 넷째, 차 마시기는 차구와 물 ...
현대 사회의 급격한 산업발전으로 물질만능주의, 이기주의가 팽배해 지면서 비인간화, 가치관혼란 등으로 폭력, 자살, 폐륜적인 범죄로 이어져 사회적 문제가 심각하게 대두되고 있는 가운데 인성교육은 항상 논의 되고 있다. 청소년기는 인생전반의 방향을 올바르게 판단하여 나아갈 수 있는 자아정체감을 찾는 과정으로 매우 중요한 시기이다. 긍정적 자아개념 올바르게 확립하기 위해서는 인성교육이 절대적으로 필요하며 그에 따른 체계적인 방법이 요구되고 있다. 청소년기는 신체적 변화가 가장 먼저 나타난다. 성인으로서의 특징을 가지게 되는데 이 시기에는 신체 발달, 운동 발달, 심리적 발달, 사회적 발달을 통해 미숙의 상태에서 성숙의 상태로 성장하게 된다. 이 시기에는 자기 능력부족에 좌절감과 스트레스, 부모님의 불화로 갈등을 겪으면서 자살에 대한 유혹, 흡연, 음주, 약물중독까지 청소년의 비행으로 이어지게 된다. 인성교육은 사람의 본래적 성품을 계발하고 실현하는 교육이다. 인성의 형성과 발달은 선천적이나 유전적으로 영향을 받지만 환경에 따라 후천적 영향을 받으며 지도하고 실천하는 것에 따라 좋은 인성을 갖출 수 있게 된다. 종합예술이라고 표현되는 다도교육은 찻잎을 채취하여 제다하고 차를 우려마시는 단순한 일이 아닌 심신(心身)을 수련하여 덕을 쌓고 예의범절을 익혀 예를 갖추는 행위이다. 다도는 예부터 어버이를 섬기는 일에서도 차를 빼놓을 수 없었으며, 부모로부터 예의범절을 배우고 손님에게 공경하는 마음으로 차를 대접하는 어른에 대한 공경과 검소한 생활, 차를 우리는 정성, 타인에게 봉사하는 마음, 배려, 실천을 강조하고 있다. 본 연구는 다도교육이 청소년 인성발달에 긍정적 효과를 주는 것을 고려하여 인성교육을 위해 전인적 교육을 강조하는 예체능교과의 체육, 음악, 그림, 미술의 공통교육 내용체계와 조화롭게 구성 하였다. 첫째, 큰절과 평절 하기는 단순히 절하기만이 아닌 연속으로 반복하는 간단한 체조로 활용하고 기본생활예절의 매너 있는 행동과 심신이 안정되는 명상, 차 마시기를 통하여 기초체력 증진, 비만예방, 학교 안전사고 예방, 건강한 환경과 건강한 식생활을 통해 건강한 삶의 능력과 자질을 함양하도록 한다. 둘째, 다도명상의 음악을 통하여 우리나라 국악과 서양의 클래식 등 여러 장르를 감상하고 어떤 음악이 명상에 적합한지를 특징을 이해하고 명상의 생활화로 음악교과의 음악 감상을 통해 악곡의 특징을 이해하고 생활화로 음악을 즐기고 우리음악의 가치를 인식하게 한다. 셋째, 차를 마실 때의 도구인 도자기를 감상하여 도자기의 역사와 종류를 배우고 손으로 직접 체험하는 기회를 가져 전통 도예를 이해하고, 차의 느낌을 그림으로 표현하기와 나만의 차구 그리기는 차문화의 체험을 통해 특성을 이해하고, 자신에 느낌을 시각적 창의적으로 표현하여, 그에 대한 미에 가치를 이해하고 판단하게 한다. 넷째, 차 마시기는 차구와 물 끓이기 준비부터 시작하여 차를 마시고 찻종 설거지까지 차를 마실 때 행위의 법도를 익히고 시연하는데 음악, 그림, 신체의 현상을 통해 조화를 이루어지도록 하여 행위예술로 승화 시킨다. 이와 같이 예체능교과와 조화를 이룬 다도 프로그램은 이론적 접근과 다양한 체험 학습 프로그램으로 구성하고 수업 진행 횟수와 수업 대상의 특징에 따라 세부적, 탄력적으로 재구성 할 수 있다.
현대 사회의 급격한 산업발전으로 물질만능주의, 이기주의가 팽배해 지면서 비인간화, 가치관혼란 등으로 폭력, 자살, 폐륜적인 범죄로 이어져 사회적 문제가 심각하게 대두되고 있는 가운데 인성교육은 항상 논의 되고 있다. 청소년기는 인생전반의 방향을 올바르게 판단하여 나아갈 수 있는 자아정체감을 찾는 과정으로 매우 중요한 시기이다. 긍정적 자아개념 올바르게 확립하기 위해서는 인성교육이 절대적으로 필요하며 그에 따른 체계적인 방법이 요구되고 있다. 청소년기는 신체적 변화가 가장 먼저 나타난다. 성인으로서의 특징을 가지게 되는데 이 시기에는 신체 발달, 운동 발달, 심리적 발달, 사회적 발달을 통해 미숙의 상태에서 성숙의 상태로 성장하게 된다. 이 시기에는 자기 능력부족에 좌절감과 스트레스, 부모님의 불화로 갈등을 겪으면서 자살에 대한 유혹, 흡연, 음주, 약물중독까지 청소년의 비행으로 이어지게 된다. 인성교육은 사람의 본래적 성품을 계발하고 실현하는 교육이다. 인성의 형성과 발달은 선천적이나 유전적으로 영향을 받지만 환경에 따라 후천적 영향을 받으며 지도하고 실천하는 것에 따라 좋은 인성을 갖출 수 있게 된다. 종합예술이라고 표현되는 다도교육은 찻잎을 채취하여 제다하고 차를 우려마시는 단순한 일이 아닌 심신(心身)을 수련하여 덕을 쌓고 예의범절을 익혀 예를 갖추는 행위이다. 다도는 예부터 어버이를 섬기는 일에서도 차를 빼놓을 수 없었으며, 부모로부터 예의범절을 배우고 손님에게 공경하는 마음으로 차를 대접하는 어른에 대한 공경과 검소한 생활, 차를 우리는 정성, 타인에게 봉사하는 마음, 배려, 실천을 강조하고 있다. 본 연구는 다도교육이 청소년 인성발달에 긍정적 효과를 주는 것을 고려하여 인성교육을 위해 전인적 교육을 강조하는 예체능교과의 체육, 음악, 그림, 미술의 공통교육 내용체계와 조화롭게 구성 하였다. 첫째, 큰절과 평절 하기는 단순히 절하기만이 아닌 연속으로 반복하는 간단한 체조로 활용하고 기본생활예절의 매너 있는 행동과 심신이 안정되는 명상, 차 마시기를 통하여 기초체력 증진, 비만예방, 학교 안전사고 예방, 건강한 환경과 건강한 식생활을 통해 건강한 삶의 능력과 자질을 함양하도록 한다. 둘째, 다도명상의 음악을 통하여 우리나라 국악과 서양의 클래식 등 여러 장르를 감상하고 어떤 음악이 명상에 적합한지를 특징을 이해하고 명상의 생활화로 음악교과의 음악 감상을 통해 악곡의 특징을 이해하고 생활화로 음악을 즐기고 우리음악의 가치를 인식하게 한다. 셋째, 차를 마실 때의 도구인 도자기를 감상하여 도자기의 역사와 종류를 배우고 손으로 직접 체험하는 기회를 가져 전통 도예를 이해하고, 차의 느낌을 그림으로 표현하기와 나만의 차구 그리기는 차문화의 체험을 통해 특성을 이해하고, 자신에 느낌을 시각적 창의적으로 표현하여, 그에 대한 미에 가치를 이해하고 판단하게 한다. 넷째, 차 마시기는 차구와 물 끓이기 준비부터 시작하여 차를 마시고 찻종 설거지까지 차를 마실 때 행위의 법도를 익히고 시연하는데 음악, 그림, 신체의 현상을 통해 조화를 이루어지도록 하여 행위예술로 승화 시킨다. 이와 같이 예체능교과와 조화를 이룬 다도 프로그램은 이론적 접근과 다양한 체험 학습 프로그램으로 구성하고 수업 진행 횟수와 수업 대상의 특징에 따라 세부적, 탄력적으로 재구성 할 수 있다.
While the expansion of materialism and selfishness owing to rapid industrial development in modern society led to serious social problems such as violence, suicide or immoral crimes resulting from dehumanization and value confusion, character education has always been discussed. Adolescence is a ver...
While the expansion of materialism and selfishness owing to rapid industrial development in modern society led to serious social problems such as violence, suicide or immoral crimes resulting from dehumanization and value confusion, character education has always been discussed. Adolescence is a very important time in that the period is the process of finding self-identity with which one can find a right direction throughout the life. In order to properly establish a positive self-concept, character education is absolutely necessary and its systematic way is required. Physical change is the first to appear in the adolescence. Namely, an adolescent comes to have the characteristics of an adult so he or she grows from the state of immaturity to maturity through physical development, motor development, mental development and social development. During this period, the frustration and stress of lack of self-competence or conflict with parents leads to juvenile delinquency such as being tempted to commit a suicide, smoking, drinking, drug addiction. Character education is an education to develop and realize human nature. The formation and development of personality are made innately or genetically, but also acquired depending on the environment, and a good personality can be formed depending on how to be trained or to practice. Tea ceremony education called composite art is not just to pick up tea leaves, make tea, sqeeze and drink it, but to have etiquette by training the mind & body and striving after virtue. From old times, tea was essential in serving parents, and tea ceremony puts emphasis on respect of the elderly, humble life, sincerity in making tea, public spirit, caring mind, in serving teas to guests with the etiquette learned from parents. This study was made up in accordance with the content system of artistic talents&physical education curriculum such as physical education, music, pictures, art. considering that tea ceremony education has a positive affect on personality development of the youth. Firstly, to use Keunjeol and Pyeongjeol as a series of repeated exercises, not simply as a bowing , and try to cultivate the capacity and talent for healthy life through the basic physical enhancement, obesity prevention, and healthy living eating from well-mannerd behaviors in basic living etiquette, meditation for relieving body and mind, and drinking teas. Secondly, to understand which music is appropriate for mediation after listening to all the jenres such as western music or national music and recognize the value of our music with practice of metitation after listening to music through the music curriculum Thirdly, to learn the history and kinds of ceramics through enjoyng ceramics, the tools for drinking teas and to understand the traditional ceramics from the hands-on experience and to express the feeling of teas as drawings, which enables us to understand the culture of tea and the value of beauty and tom judge it. Fourthly, to drink teas leads to the harmony with music, picture, and the phenominon of body and sublimate to the performance art through tea-related activities from boiling water to drinking the tea and doing the dish, Tea ceremony programs harmonizing with artistic talents and physical education curriculum are made up with the theoretical approaches and diverse hands-on learnings, and be reorganized specifically and elastically according to the class numbers and the charateristics of the class objects.
While the expansion of materialism and selfishness owing to rapid industrial development in modern society led to serious social problems such as violence, suicide or immoral crimes resulting from dehumanization and value confusion, character education has always been discussed. Adolescence is a very important time in that the period is the process of finding self-identity with which one can find a right direction throughout the life. In order to properly establish a positive self-concept, character education is absolutely necessary and its systematic way is required. Physical change is the first to appear in the adolescence. Namely, an adolescent comes to have the characteristics of an adult so he or she grows from the state of immaturity to maturity through physical development, motor development, mental development and social development. During this period, the frustration and stress of lack of self-competence or conflict with parents leads to juvenile delinquency such as being tempted to commit a suicide, smoking, drinking, drug addiction. Character education is an education to develop and realize human nature. The formation and development of personality are made innately or genetically, but also acquired depending on the environment, and a good personality can be formed depending on how to be trained or to practice. Tea ceremony education called composite art is not just to pick up tea leaves, make tea, sqeeze and drink it, but to have etiquette by training the mind & body and striving after virtue. From old times, tea was essential in serving parents, and tea ceremony puts emphasis on respect of the elderly, humble life, sincerity in making tea, public spirit, caring mind, in serving teas to guests with the etiquette learned from parents. This study was made up in accordance with the content system of artistic talents&physical education curriculum such as physical education, music, pictures, art. considering that tea ceremony education has a positive affect on personality development of the youth. Firstly, to use Keunjeol and Pyeongjeol as a series of repeated exercises, not simply as a bowing , and try to cultivate the capacity and talent for healthy life through the basic physical enhancement, obesity prevention, and healthy living eating from well-mannerd behaviors in basic living etiquette, meditation for relieving body and mind, and drinking teas. Secondly, to understand which music is appropriate for mediation after listening to all the jenres such as western music or national music and recognize the value of our music with practice of metitation after listening to music through the music curriculum Thirdly, to learn the history and kinds of ceramics through enjoyng ceramics, the tools for drinking teas and to understand the traditional ceramics from the hands-on experience and to express the feeling of teas as drawings, which enables us to understand the culture of tea and the value of beauty and tom judge it. Fourthly, to drink teas leads to the harmony with music, picture, and the phenominon of body and sublimate to the performance art through tea-related activities from boiling water to drinking the tea and doing the dish, Tea ceremony programs harmonizing with artistic talents and physical education curriculum are made up with the theoretical approaches and diverse hands-on learnings, and be reorganized specifically and elastically according to the class numbers and the charateristics of the class objects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.