아동, 청소년들에게 교육은 개인적 역량과 사회적 역량, 그리고 조화와 균형을 통한 전인적인 교육을 하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 이것은 학교교육 활동 전반에 걸친 실천적 인성 함양을 통한 정신적 교육과 안정적 교육으로 가정, 학교, 지역사회의 소통 및 공동체 활동에서 함께 살아가는 삶을 실천해 가는 과정이다. 청소년들을 사로잡고 있는 대중문화와 정보화는 철저하게 상품화되어 건전한 이성보다는 감각적인 감성을 자극하고 있는 실정이다. 청소년들은 특정 가치의 권위를 부정하는 다원화된 가치를 선호하는 동시에 새로운 매체들의 영향을 받아 대중스타를 모방하여 획일화되는 경향을 가지고 있다. 이러한 가치관의 위기는 특히 아동․ 청소년층에 심각하게 나타나고 있다. 정신분석학적 관점에서는 사춘기(思春期)를 청소년기의 출발점으로 보고 있다. 이 시기는 본능이 고조됨에 따라 정서적으로 큰 변화가 초래되고, 인성(...
아동, 청소년들에게 교육은 개인적 역량과 사회적 역량, 그리고 조화와 균형을 통한 전인적인 교육을 하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 이것은 학교교육 활동 전반에 걸친 실천적 인성 함양을 통한 정신적 교육과 안정적 교육으로 가정, 학교, 지역사회의 소통 및 공동체 활동에서 함께 살아가는 삶을 실천해 가는 과정이다. 청소년들을 사로잡고 있는 대중문화와 정보화는 철저하게 상품화되어 건전한 이성보다는 감각적인 감성을 자극하고 있는 실정이다. 청소년들은 특정 가치의 권위를 부정하는 다원화된 가치를 선호하는 동시에 새로운 매체들의 영향을 받아 대중스타를 모방하여 획일화되는 경향을 가지고 있다. 이러한 가치관의 위기는 특히 아동․ 청소년층에 심각하게 나타나고 있다. 정신분석학적 관점에서는 사춘기(思春期)를 청소년기의 출발점으로 보고 있다. 이 시기는 본능이 고조됨에 따라 정서적으로 큰 변화가 초래되고, 인성(personality)이 확립되어 있지 않은 시기이므로 인성교육에 힘써야 할 시기이기도 하다. 아동, 청소년들의 안정적인 자아개념을 고취시키고 차 문화를 통한 다도교육을 함으로써 아름다운 전통문화를 계승하고 다른 사람을 배려하며 존중하는 마음과 다도교육의 다양성을 경험하면서 바른 아동, 청소년 상을 구현할 수 있는 계기를 마련하고자 아동, 청소년 다도교육 활성 방안을 다음과 같이 정리하였다. 첫째 다도교육을 받고 있는 아동, 청소년들에게 다도교육의 기본정신과 실천에 이르기까지 예의가 포함된 청소년들의 기본 습관이나 사회생활 인성교육과 정서적인 안정을 증진시켜 전인적인 성장 발달에 그 목적을 두었다. 주요 교육 내용은 생활예절 및 행다 실습을 통해 단순히 차를 마시는 행위가 아닌 정신적 수행을 함으로써 올바른 인격형성에 도움을 주고자 한다. 둘째 아동․ 청소년의 인성교육 측면에서 일익을 담당할 수 있기 때문에 다도교육이 필요하다. 또한 교육의 특성에 따라 청소년의 인성교육에 접목하여 학습자 중심 교육으로 운영하여, 학교교육에서 다양한 프로그램 활성으로 다도교육과정이 운영되었으면 한다. 셋째 일반적인 프로그램에서 발견하지 못했던 프로그램을 기획하여 효과적인 교육의 활용으로 중국차, 말차 등 다양한 수업을 학교교육에서 연계 실행한 다도 교육프로그램을 아동 청소년들에게 직접 체험한 결과 많은 흥미를 유발 시킬 수 있음을 인지하고 다도교육의 효과성을 현장체험을 통해 다양한 체험교육 환경을 조성 활성화로 아동, 청소년 자존감을 높여줌과 동시에 자아개념 확립으로 바람직한 인성교육과 건강하게 성장 할 수 있는 다도교육 활성화가 될 것이라 기대한다.
아동, 청소년들에게 교육은 개인적 역량과 사회적 역량, 그리고 조화와 균형을 통한 전인적인 교육을 하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 이것은 학교교육 활동 전반에 걸친 실천적 인성 함양을 통한 정신적 교육과 안정적 교육으로 가정, 학교, 지역사회의 소통 및 공동체 활동에서 함께 살아가는 삶을 실천해 가는 과정이다. 청소년들을 사로잡고 있는 대중문화와 정보화는 철저하게 상품화되어 건전한 이성보다는 감각적인 감성을 자극하고 있는 실정이다. 청소년들은 특정 가치의 권위를 부정하는 다원화된 가치를 선호하는 동시에 새로운 매체들의 영향을 받아 대중스타를 모방하여 획일화되는 경향을 가지고 있다. 이러한 가치관의 위기는 특히 아동․ 청소년층에 심각하게 나타나고 있다. 정신분석학적 관점에서는 사춘기(思春期)를 청소년기의 출발점으로 보고 있다. 이 시기는 본능이 고조됨에 따라 정서적으로 큰 변화가 초래되고, 인성(personality)이 확립되어 있지 않은 시기이므로 인성교육에 힘써야 할 시기이기도 하다. 아동, 청소년들의 안정적인 자아개념을 고취시키고 차 문화를 통한 다도교육을 함으로써 아름다운 전통문화를 계승하고 다른 사람을 배려하며 존중하는 마음과 다도교육의 다양성을 경험하면서 바른 아동, 청소년 상을 구현할 수 있는 계기를 마련하고자 아동, 청소년 다도교육 활성 방안을 다음과 같이 정리하였다. 첫째 다도교육을 받고 있는 아동, 청소년들에게 다도교육의 기본정신과 실천에 이르기까지 예의가 포함된 청소년들의 기본 습관이나 사회생활 인성교육과 정서적인 안정을 증진시켜 전인적인 성장 발달에 그 목적을 두었다. 주요 교육 내용은 생활예절 및 행다 실습을 통해 단순히 차를 마시는 행위가 아닌 정신적 수행을 함으로써 올바른 인격형성에 도움을 주고자 한다. 둘째 아동․ 청소년의 인성교육 측면에서 일익을 담당할 수 있기 때문에 다도교육이 필요하다. 또한 교육의 특성에 따라 청소년의 인성교육에 접목하여 학습자 중심 교육으로 운영하여, 학교교육에서 다양한 프로그램 활성으로 다도교육과정이 운영되었으면 한다. 셋째 일반적인 프로그램에서 발견하지 못했던 프로그램을 기획하여 효과적인 교육의 활용으로 중국차, 말차 등 다양한 수업을 학교교육에서 연계 실행한 다도 교육프로그램을 아동 청소년들에게 직접 체험한 결과 많은 흥미를 유발 시킬 수 있음을 인지하고 다도교육의 효과성을 현장체험을 통해 다양한 체험교육 환경을 조성 활성화로 아동, 청소년 자존감을 높여줌과 동시에 자아개념 확립으로 바람직한 인성교육과 건강하게 성장 할 수 있는 다도교육 활성화가 될 것이라 기대한다.
For children and adolescents, it is important to provide a holistic education through personal and social skills, and harmony and balance. This is the process of practicing spiritual education and stable education by fostering practical personality throughout school education activities, and living ...
For children and adolescents, it is important to provide a holistic education through personal and social skills, and harmony and balance. This is the process of practicing spiritual education and stable education by fostering practical personality throughout school education activities, and living together in communication and community activities in the home, school, and community. Pop culture and informationization that captivates teenagers are thoroughly commercialized, stimulating sensual sensibility rather than healthy reason. Teenagers prefer pluralistic values that deny the authority of a certain value. At the same time, under the influence of new media, there is a tendency to be uniformized in imitation of popular stars. This crisis of values is particularly acute among children and adolescents. From a psychoanalytical point of view, puberty is seen as the starting point of adolescence. This is a time when personality education is not established because of emotional change caused by heightened instinct. The following measures were put together to provide an opportunity for children and adolescents to inherit beautiful traditional culture by promoting stable self-concepts of children and adolescents and to realize their image as children and adolescents while caring for and respecting others and experiencing diversity in tea culture. First, the purpose of the program was to develop a whole range of growth by promoting basic habits of teenagers, personality education of social life and emotional stability, including courtesy to reach the basic spirit and practice of tea education for children and teenagers with multiple education. The main educational content is to help build the right character by conducting mental performance rather than simply drinking tea through lifestyle and hang-da practice. Second, multi-disciplinary education is necessary because it can play a role in the personality education of adolescents. In addition, based on the characteristics of education, it is hoped that multi-degree education courses will be operated with diverse programs active in school education by operating them as learner-centered education for teenagers. Third, by planning programs that were not found in the general programs for promoting multi-disciplinary education for children and young adults, and by using effective education programs, such as Chinese tea and horseback riding, they can generate a lot of interest through hands-on experience programs for children and teenagers, and by promoting the effectiveness of multi-disciplinary education through field experience, we can establish a healthy education by enhancing children's self-esteem and developing a diverse educational concepts.
For children and adolescents, it is important to provide a holistic education through personal and social skills, and harmony and balance. This is the process of practicing spiritual education and stable education by fostering practical personality throughout school education activities, and living together in communication and community activities in the home, school, and community. Pop culture and informationization that captivates teenagers are thoroughly commercialized, stimulating sensual sensibility rather than healthy reason. Teenagers prefer pluralistic values that deny the authority of a certain value. At the same time, under the influence of new media, there is a tendency to be uniformized in imitation of popular stars. This crisis of values is particularly acute among children and adolescents. From a psychoanalytical point of view, puberty is seen as the starting point of adolescence. This is a time when personality education is not established because of emotional change caused by heightened instinct. The following measures were put together to provide an opportunity for children and adolescents to inherit beautiful traditional culture by promoting stable self-concepts of children and adolescents and to realize their image as children and adolescents while caring for and respecting others and experiencing diversity in tea culture. First, the purpose of the program was to develop a whole range of growth by promoting basic habits of teenagers, personality education of social life and emotional stability, including courtesy to reach the basic spirit and practice of tea education for children and teenagers with multiple education. The main educational content is to help build the right character by conducting mental performance rather than simply drinking tea through lifestyle and hang-da practice. Second, multi-disciplinary education is necessary because it can play a role in the personality education of adolescents. In addition, based on the characteristics of education, it is hoped that multi-degree education courses will be operated with diverse programs active in school education by operating them as learner-centered education for teenagers. Third, by planning programs that were not found in the general programs for promoting multi-disciplinary education for children and young adults, and by using effective education programs, such as Chinese tea and horseback riding, they can generate a lot of interest through hands-on experience programs for children and teenagers, and by promoting the effectiveness of multi-disciplinary education through field experience, we can establish a healthy education by enhancing children's self-esteem and developing a diverse educational concepts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.