본 연구의 목적은 다문화 수용성에 영향을 미치는 주된 심리적 특성 요인인 자아존중감과 개인 특성인 성격 5요인, 다문화 수용성과의 관계를 알아보는데 있다. 또한 학교 현장에서 활용할 수 있는 청소년의 심리적 변인을 고려한 다문화 교육 프로그램 개발 연구에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 성격 5요인, 자아존중감 및 다문화 수용성과의 관계는 어떠한가? 둘째. 중학생의 성격 5요인이 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째. 중학생의 성격 5요인이 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가? 넷째. 중학생의 자아존중감이 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가? 위와 같은 연구 문제를 해결하기 위하여 전라북도 소재 중학교 2학년 남학생 232명을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 연구의 분석을 위해 ...
본 연구의 목적은 다문화 수용성에 영향을 미치는 주된 심리적 특성 요인인 자아존중감과 개인 특성인 성격 5요인, 다문화 수용성과의 관계를 알아보는데 있다. 또한 학교 현장에서 활용할 수 있는 청소년의 심리적 변인을 고려한 다문화 교육 프로그램 개발 연구에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 성격 5요인, 자아존중감 및 다문화 수용성과의 관계는 어떠한가? 둘째. 중학생의 성격 5요인이 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째. 중학생의 성격 5요인이 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가? 넷째. 중학생의 자아존중감이 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가? 위와 같은 연구 문제를 해결하기 위하여 전라북도 소재 중학교 2학년 남학생 232명을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 연구의 분석을 위해 SPSS 프로그램 22.0을 사용하여 상관관계 분석과 다중회귀 분석을 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 중학생의 성격 5요인 중 성실성, 친화성, 개방성, 정서적 안정성과 자아존중감 전체 간에는 유의미한 정적 상관관계가 나타났고, 성격 5요인 중 성실성, 개방성, 정서적 안정성이 다문화 수용성과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 중학생의 자아존중감 전체와 다문화 수용성 전체 간에는 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 중학생의 성격 5요인 중 성실성, 개방성, 정서적 안정성이 자아존중감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중학생의 성격 5요인 중 성실성과 정서적 안정성만이 다문화 수용성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 중학생의 자아존중감 중 긍정적 태도만이 다문화 수용성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 개인의 특성과 관련된 다문화 수용성 연구가 부족한 실정에, 신체적, 인지적, 사회적으로 급격한 변화가 있는 중학생의 심리적 요인인 성격 특성과 자아존중감과 다문화 수용성의 관계를 밝혀냈다는 데 의의가 있다. 이를 바탕으로 학교 현장에서 청소년의 심리적 변인을 고려한, 적절한 다문화 수용성 향상 프로그램을 시행한다면 향후 다문화 사회를 이끌어 갈 청소년의 다문화수용성 증대에 큰 영향을 미치게 될 것으로 생각한다.
본 연구의 목적은 다문화 수용성에 영향을 미치는 주된 심리적 특성 요인인 자아존중감과 개인 특성인 성격 5요인, 다문화 수용성과의 관계를 알아보는데 있다. 또한 학교 현장에서 활용할 수 있는 청소년의 심리적 변인을 고려한 다문화 교육 프로그램 개발 연구에 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 성격 5요인, 자아존중감 및 다문화 수용성과의 관계는 어떠한가? 둘째. 중학생의 성격 5요인이 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째. 중학생의 성격 5요인이 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가? 넷째. 중학생의 자아존중감이 다문화 수용성에 미치는 영향은 어떠한가? 위와 같은 연구 문제를 해결하기 위하여 전라북도 소재 중학교 2학년 남학생 232명을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 연구의 분석을 위해 SPSS 프로그램 22.0을 사용하여 상관관계 분석과 다중회귀 분석을 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 중학생의 성격 5요인 중 성실성, 친화성, 개방성, 정서적 안정성과 자아존중감 전체 간에는 유의미한 정적 상관관계가 나타났고, 성격 5요인 중 성실성, 개방성, 정서적 안정성이 다문화 수용성과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 중학생의 자아존중감 전체와 다문화 수용성 전체 간에는 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 중학생의 성격 5요인 중 성실성, 개방성, 정서적 안정성이 자아존중감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중학생의 성격 5요인 중 성실성과 정서적 안정성만이 다문화 수용성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 중학생의 자아존중감 중 긍정적 태도만이 다문화 수용성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 개인의 특성과 관련된 다문화 수용성 연구가 부족한 실정에, 신체적, 인지적, 사회적으로 급격한 변화가 있는 중학생의 심리적 요인인 성격 특성과 자아존중감과 다문화 수용성의 관계를 밝혀냈다는 데 의의가 있다. 이를 바탕으로 학교 현장에서 청소년의 심리적 변인을 고려한, 적절한 다문화 수용성 향상 프로그램을 시행한다면 향후 다문화 사회를 이끌어 갈 청소년의 다문화수용성 증대에 큰 영향을 미치게 될 것으로 생각한다.
The purpose of this study is to examine the relations of self-esteem and personality to multicultural acceptability among middle school students. The findings of this study will serve as a basis for developing multicultural education programs. Research questions were established as follows. Firs...
The purpose of this study is to examine the relations of self-esteem and personality to multicultural acceptability among middle school students. The findings of this study will serve as a basis for developing multicultural education programs. Research questions were established as follows. First, what are the relationships among middle school students’ personality, self-esteem, and multicultural acceptability? Second, what is the influence of middle school students’ personality to their self-esteem? Third, what is the influence of middle school students’ personality to their multicultural acceptability? Fourth, what is the influence of middle school students’ self-esteem to their multicultural acceptability? The survey was performed for 232 male students in the second grade of middle schools located in Jeonbuk. Using SPSS 22.0 for Windows, a series of correlation and multiple regression analyses were carried out. The results of the study were summarized as follows. First, of five factors of personality, conscientiousness, agreeableness, openness and emotional stability were positively correlated with self-esteem. Also, conscientiousness, openness and emotional stability were positively associated with multicultural acceptability. In addition, there was a positive correlation between self-esteem and multicultural acceptability. Second, conscientiousness, openness and emotional stability had a significant influence on self-esteem. Third, conscientiousness and emotional stability had a significant influence on multicultural acceptability. Fourth, positive attitude, a subscale of self-esteem had a significant influence on multicultural acceptability. Given a dearth of research on multicultural acceptability, this study was informative because it found the significant relationships among personality, self-esteem and multicultural acceptability of middle school students who are confronted with dramatic physical, cognitive and emotional change. The findings of this study can be utilized as an empirical basis for developing educational programs devised to enhance multicultural acceptability of adolescents.
The purpose of this study is to examine the relations of self-esteem and personality to multicultural acceptability among middle school students. The findings of this study will serve as a basis for developing multicultural education programs. Research questions were established as follows. First, what are the relationships among middle school students’ personality, self-esteem, and multicultural acceptability? Second, what is the influence of middle school students’ personality to their self-esteem? Third, what is the influence of middle school students’ personality to their multicultural acceptability? Fourth, what is the influence of middle school students’ self-esteem to their multicultural acceptability? The survey was performed for 232 male students in the second grade of middle schools located in Jeonbuk. Using SPSS 22.0 for Windows, a series of correlation and multiple regression analyses were carried out. The results of the study were summarized as follows. First, of five factors of personality, conscientiousness, agreeableness, openness and emotional stability were positively correlated with self-esteem. Also, conscientiousness, openness and emotional stability were positively associated with multicultural acceptability. In addition, there was a positive correlation between self-esteem and multicultural acceptability. Second, conscientiousness, openness and emotional stability had a significant influence on self-esteem. Third, conscientiousness and emotional stability had a significant influence on multicultural acceptability. Fourth, positive attitude, a subscale of self-esteem had a significant influence on multicultural acceptability. Given a dearth of research on multicultural acceptability, this study was informative because it found the significant relationships among personality, self-esteem and multicultural acceptability of middle school students who are confronted with dramatic physical, cognitive and emotional change. The findings of this study can be utilized as an empirical basis for developing educational programs devised to enhance multicultural acceptability of adolescents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.