[학위논문]Kinect sensor와 Unity3D 엔진을 이용한 시니어 세대를 위한 체력증진 시스템 구현 Implementation of physical fitness improvement system using Kinect sensor and Unity3D engine for senior generation원문보기
의료기술과 IT 기술의 발달 및 소득 증대로 인한 삶의 질 개선 등으로 인해 인간의 수명이 연장되어 감에 따라 전 세계적으로 고령화 현상이 증가하고 있다. 40-50대 연령에 해당되는 시니어 세대는 기존의 노령세대와는 다르게 사회적 활동에 대한 참여 의지가 높고 자신의 건강에 대한 관심이 높다. 본 논문에서는 이러한 시니어 세대의 건강관리를 위해 다음과 같은 과정을 통해 ...
의료기술과 IT 기술의 발달 및 소득 증대로 인한 삶의 질 개선 등으로 인해 인간의 수명이 연장되어 감에 따라 전 세계적으로 고령화 현상이 증가하고 있다. 40-50대 연령에 해당되는 시니어 세대는 기존의 노령세대와는 다르게 사회적 활동에 대한 참여 의지가 높고 자신의 건강에 대한 관심이 높다. 본 논문에서는 이러한 시니어 세대의 건강관리를 위해 다음과 같은 과정을 통해 Kinect Sensor와 Unity3D 엔진을 이용한 체력증진 시스템을 구현하였다. 첫째, 동작인식과 관련된 기존 연구에 대해 살펴보았다. 둘째, Kinect Sensor를 통해 사용자의 손과 무릎의 스켈레톤 값을 입력받아 Unity3D 엔진을 이용하여 Unity3D의 오브젝트들과 연동된 동작인식 프로그램을 구현하였다. 셋째, 구현된 프로그램 화면을 홀로그램 디스플레이 장치를 통해 나타내었다. 넷째, 개발한 시스템의 기능 및 성능을 평가하고 사용자 설문 조사를 통해 시스템 효과를 검증하였다. 본 게임 구현에 따른 기대효과는 Kinect Sensor를 이용하여 사용자가 자 신의 신체에 별도의 인식 장치를 부착하지 않고 Unity3D 엔진의 오브젝트를 제어할 수 있게 함으로써 시니어 세대들의 팔, 다리 운동에 도움을 줄 수 있다. 또한, 홀로그램 디스플레이 장치 구현으로 시니어 세대사용자가 별도의 3D 안경 없이 자유롭게 홀로그램 게임을 경험할 수 있다.
의료기술과 IT 기술의 발달 및 소득 증대로 인한 삶의 질 개선 등으로 인해 인간의 수명이 연장되어 감에 따라 전 세계적으로 고령화 현상이 증가하고 있다. 40-50대 연령에 해당되는 시니어 세대는 기존의 노령세대와는 다르게 사회적 활동에 대한 참여 의지가 높고 자신의 건강에 대한 관심이 높다. 본 논문에서는 이러한 시니어 세대의 건강관리를 위해 다음과 같은 과정을 통해 Kinect Sensor와 Unity3D 엔진을 이용한 체력증진 시스템을 구현하였다. 첫째, 동작인식과 관련된 기존 연구에 대해 살펴보았다. 둘째, Kinect Sensor를 통해 사용자의 손과 무릎의 스켈레톤 값을 입력받아 Unity3D 엔진을 이용하여 Unity3D의 오브젝트들과 연동된 동작인식 프로그램을 구현하였다. 셋째, 구현된 프로그램 화면을 홀로그램 디스플레이 장치를 통해 나타내었다. 넷째, 개발한 시스템의 기능 및 성능을 평가하고 사용자 설문 조사를 통해 시스템 효과를 검증하였다. 본 게임 구현에 따른 기대효과는 Kinect Sensor를 이용하여 사용자가 자 신의 신체에 별도의 인식 장치를 부착하지 않고 Unity3D 엔진의 오브젝트를 제어할 수 있게 함으로써 시니어 세대들의 팔, 다리 운동에 도움을 줄 수 있다. 또한, 홀로그램 디스플레이 장치 구현으로 시니어 세대사용자가 별도의 3D 안경 없이 자유롭게 홀로그램 게임을 경험할 수 있다.
Due to improvement in quality of life from the development in medical and IT technologies and increase in earnings, the expected life of humans is increasing and the aging society is an increasing phenomenon globally. The senior generation aged between their 40’s to 50’s years of age has a bigger wi...
Due to improvement in quality of life from the development in medical and IT technologies and increase in earnings, the expected life of humans is increasing and the aging society is an increasing phenomenon globally. The senior generation aged between their 40’s to 50’s years of age has a bigger will to participate in social activities and is more interested in their own health, compared to the existing elderly generations. In this paper, a hologram game is realized using Kinect Sensor and Unity3D engine through the following processes for the health management of the senior generation in this type. First, a literature review has been carried out in relation to movement recognition. Second, a movement recognition games (lucky bag receiving game, avoiding space monster game) related to game objects are realized as the values of the hands and the knees skeleton are received through Kinect Sensor using Unity 3D engine. Third, the realized game screen is displayed through a hologram display device. Fourth, the functionality and performance of the games developed are evaluated, and the game effects are verified through a survey on game users. As for the expected effect of the realization of these games, it is possible to help the senior generation utilizing their legs and arms with Kinect Sensor, as the user can control the game objects without attaching separate recognition devices. It is expected that they will easily adapt to the games, and the senior user participating in the game can freely enjoy the hologram game without separate 3D glasses through the realization of the hologram display device.
Due to improvement in quality of life from the development in medical and IT technologies and increase in earnings, the expected life of humans is increasing and the aging society is an increasing phenomenon globally. The senior generation aged between their 40’s to 50’s years of age has a bigger will to participate in social activities and is more interested in their own health, compared to the existing elderly generations. In this paper, a hologram game is realized using Kinect Sensor and Unity3D engine through the following processes for the health management of the senior generation in this type. First, a literature review has been carried out in relation to movement recognition. Second, a movement recognition games (lucky bag receiving game, avoiding space monster game) related to game objects are realized as the values of the hands and the knees skeleton are received through Kinect Sensor using Unity 3D engine. Third, the realized game screen is displayed through a hologram display device. Fourth, the functionality and performance of the games developed are evaluated, and the game effects are verified through a survey on game users. As for the expected effect of the realization of these games, it is possible to help the senior generation utilizing their legs and arms with Kinect Sensor, as the user can control the game objects without attaching separate recognition devices. It is expected that they will easily adapt to the games, and the senior user participating in the game can freely enjoy the hologram game without separate 3D glasses through the realization of the hologram display device.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.