컨테이너 터미널의 처리능력은 안벽 및 장치장 능력이 서로 균형을 이루었을 때 가장 효율적이라 할 수 있다. 컨테이너터미널 운영에 있어 안벽의 능력의 경우 물동량의 증가에 따라 유동적으로 선석 당 QC(안벽크레인)를 추가적으로 설치하여 능력을 증가시키는 것이 가능하나 장치장의 경우 향후 능력을 증가시키는데 근본적으로 어려움이 있다. 우리나라에 기 건설된 광양항, 부산항 신항 터미널 및 현재 계획 중인 컨테이너 터미널의 장치장 폭을 600m로 운영·계획하고 있으나 배후 폭에 대한 충분한 논리적 근거의 희박과 안벽 및 장치장 능력의 균형에 대해서는 검토가 되지 않은 상태이며 기존의 연구에서는 신규 터미널의 장치장 소요 규모 산정에 적용할 기준 물량을 연간 예측 물동량과 평균장치기간에 의하여 산정하여 적용하였다. 본 연구에서는 최근 5년간 부산항에 입항한 선박 규모, 양적하 수량, 화물체류일 및 단적수 등의 데이터와 부산항 컨테이너 터미널의 현장 조사를 기반으로 시뮬레이션 모형을 구축하고 장치장 폭에 변화에 따른 터미널 능력을 분석하고 ...
컨테이너 터미널의 처리능력은 안벽 및 장치장 능력이 서로 균형을 이루었을 때 가장 효율적이라 할 수 있다. 컨테이너터미널 운영에 있어 안벽의 능력의 경우 물동량의 증가에 따라 유동적으로 선석 당 QC(안벽크레인)를 추가적으로 설치하여 능력을 증가시키는 것이 가능하나 장치장의 경우 향후 능력을 증가시키는데 근본적으로 어려움이 있다. 우리나라에 기 건설된 광양항, 부산항 신항 터미널 및 현재 계획 중인 컨테이너 터미널의 장치장 폭을 600m로 운영·계획하고 있으나 배후 폭에 대한 충분한 논리적 근거의 희박과 안벽 및 장치장 능력의 균형에 대해서는 검토가 되지 않은 상태이며 기존의 연구에서는 신규 터미널의 장치장 소요 규모 산정에 적용할 기준 물량을 연간 예측 물동량과 평균장치기간에 의하여 산정하여 적용하였다. 본 연구에서는 최근 5년간 부산항에 입항한 선박 규모, 양적하 수량, 화물체류일 및 단적수 등의 데이터와 부산항 컨테이너 터미널의 현장 조사를 기반으로 시뮬레이션 모형을 구축하고 장치장 폭에 변화에 따른 터미널 능력을 분석하고 시뮬레이션을 이용하여 선석 범위별로 장치장의 폭을 600∼1,000m로 하는 시나리오를 구성하여 실험하였다. 본 연구를 통하여 최적의 장치장 규모를 평가함으로 인해 향후 건설되는 터미널에 효과적인 건설 방향을 제시하여 적정한 개발 규모에 대한 심도 깊은 연구를 통해 투자 및 운영비용 측면에서 합리적인 건설 방향을 제시하는 데 효과를 얻을 수 있을 것이라고 기대한다.
컨테이너 터미널의 처리능력은 안벽 및 장치장 능력이 서로 균형을 이루었을 때 가장 효율적이라 할 수 있다. 컨테이너터미널 운영에 있어 안벽의 능력의 경우 물동량의 증가에 따라 유동적으로 선석 당 QC(안벽크레인)를 추가적으로 설치하여 능력을 증가시키는 것이 가능하나 장치장의 경우 향후 능력을 증가시키는데 근본적으로 어려움이 있다. 우리나라에 기 건설된 광양항, 부산항 신항 터미널 및 현재 계획 중인 컨테이너 터미널의 장치장 폭을 600m로 운영·계획하고 있으나 배후 폭에 대한 충분한 논리적 근거의 희박과 안벽 및 장치장 능력의 균형에 대해서는 검토가 되지 않은 상태이며 기존의 연구에서는 신규 터미널의 장치장 소요 규모 산정에 적용할 기준 물량을 연간 예측 물동량과 평균장치기간에 의하여 산정하여 적용하였다. 본 연구에서는 최근 5년간 부산항에 입항한 선박 규모, 양적하 수량, 화물체류일 및 단적수 등의 데이터와 부산항 컨테이너 터미널의 현장 조사를 기반으로 시뮬레이션 모형을 구축하고 장치장 폭에 변화에 따른 터미널 능력을 분석하고 시뮬레이션을 이용하여 선석 범위별로 장치장의 폭을 600∼1,000m로 하는 시나리오를 구성하여 실험하였다. 본 연구를 통하여 최적의 장치장 규모를 평가함으로 인해 향후 건설되는 터미널에 효과적인 건설 방향을 제시하여 적정한 개발 규모에 대한 심도 깊은 연구를 통해 투자 및 운영비용 측면에서 합리적인 건설 방향을 제시하는 데 효과를 얻을 수 있을 것이라고 기대한다.
The capacity of the container terminal is to be the most efficient when the quay and the depository capacity is achieved a balance with each other. It is possible to enhance the capacity of the quay by installing additional Berth Parties (QC quay cranes) if flow rate capacity of the quay in the cont...
The capacity of the container terminal is to be the most efficient when the quay and the depository capacity is achieved a balance with each other. It is possible to enhance the capacity of the quay by installing additional Berth Parties (QC quay cranes) if flow rate capacity of the quay in the container terminal operation increases, however, there are fundamental difficulties to increase the depository capacity. As the previous study shows although the width of storage plants that are being currently operated such as Gwang-Yang and Busan Port New Port Terminal and other developing container terminals is has already set to 600m, the sufficiency and the balance of the capacity considered to be uncertain since the quantity of depository storage plants for new terminal annual has been estimated by calculating estimated annual quantities and average amounts. Thus, in this study, we set up the simulation model based on the site investigation of Busan Port container terminal by the ship sizes sailing to Busan Port, quantitative quantities, cargo stays and the number of layers, such as that clock data for the past five years and analyze the terminal capability by changing the width of storage plant with rage of berth from 600m to 1,000m. By evaluating the optimal storage plant scale through the following scenario that will present the orientation of effectiveness on construction terminal, the sufficient utilization and efficient development can be expected.
The capacity of the container terminal is to be the most efficient when the quay and the depository capacity is achieved a balance with each other. It is possible to enhance the capacity of the quay by installing additional Berth Parties (QC quay cranes) if flow rate capacity of the quay in the container terminal operation increases, however, there are fundamental difficulties to increase the depository capacity. As the previous study shows although the width of storage plants that are being currently operated such as Gwang-Yang and Busan Port New Port Terminal and other developing container terminals is has already set to 600m, the sufficiency and the balance of the capacity considered to be uncertain since the quantity of depository storage plants for new terminal annual has been estimated by calculating estimated annual quantities and average amounts. Thus, in this study, we set up the simulation model based on the site investigation of Busan Port container terminal by the ship sizes sailing to Busan Port, quantitative quantities, cargo stays and the number of layers, such as that clock data for the past five years and analyze the terminal capability by changing the width of storage plant with rage of berth from 600m to 1,000m. By evaluating the optimal storage plant scale through the following scenario that will present the orientation of effectiveness on construction terminal, the sufficient utilization and efficient development can be expected.
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