본 연구의 목적은 교사가 통기타를 익혀 초등학교 고학년 가창수업에서 반주할 수 있도록 통기타 교재를 개발하는데 있다. 이를 위하여 기타의 교육적 활용 및 선행연구를 통하여 통기타 교재 개발을 위한 이론적 근거를 확립하고 교재를 개발한 후 교사에게 적용한 뒤 수정ㆍ보완하였다. 통기타 교재의 제재곡은 현 음악교과서 가창곡을 중심으로 선곡하였고, 제재곡 순서는 카포 사용의 유무에 따라 구분 편성하였다. 장조·단조 으뜸음 순으로 코드별 19곡을 정리하고 기초 리듬 스트로크와 코드 단순화, 카포를 활용한 이조 작업으로 초보자에게 통기타를 ...
본 연구의 목적은 교사가 통기타를 익혀 초등학교 고학년 가창수업에서 반주할 수 있도록 통기타 교재를 개발하는데 있다. 이를 위하여 기타의 교육적 활용 및 선행연구를 통하여 통기타 교재 개발을 위한 이론적 근거를 확립하고 교재를 개발한 후 교사에게 적용한 뒤 수정ㆍ보완하였다. 통기타 교재의 제재곡은 현 음악교과서 가창곡을 중심으로 선곡하였고, 제재곡 순서는 카포 사용의 유무에 따라 구분 편성하였다. 장조·단조 으뜸음 순으로 코드별 19곡을 정리하고 기초 리듬 스트로크와 코드 단순화, 카포를 활용한 이조 작업으로 초보자에게 통기타를 수월하게 익혀 연주할 수 있도록 구안하였다. ‘초등 가창곡 반주를 위한 교사용 통기타 교재 개발’ 주제 설정에 따라 선정한 연구 방법을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 문헌 연구를 통하여 통기타 교재 개발을 위한 이론적 근거를 확립한다. 둘째, 카포를 사용한 통기타 교재를 개발한다. 셋째, 통기타 교재를 교사에게 적용한다. 넷째, 적용 결과를 바탕으로 통기타 교재를 수정·보완한다. 본 교재를 활용하여 교사에게 15차시 통기타를 지도하며 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 교재는 초등교사가 쉽고 빠르게 통기타를 익혀 통기타 반주로 가창수업을 진행할 수 있도록 도움을 제공한다. 둘째, 본 교재는 조옮김 연주를 쉽게 이해하고 카포를 사용하여 조옮김 연주를 가능하게 하였다. 셋째, 본 교재를 통한 통기타 반주 가창수업은 초등학교 고학년 음악수업에 흥미를 부여하고 능동적인 참여를 유도한다. 넷째, 본 교재를 통한 통기타 익힘은 학교음악과 실용음악의 연장선 평생교육차원의 일환으로 1인 1악기 음악의 생활화를 구현한다.
본 연구의 목적은 교사가 통기타를 익혀 초등학교 고학년 가창수업에서 반주할 수 있도록 통기타 교재를 개발하는데 있다. 이를 위하여 기타의 교육적 활용 및 선행연구를 통하여 통기타 교재 개발을 위한 이론적 근거를 확립하고 교재를 개발한 후 교사에게 적용한 뒤 수정ㆍ보완하였다. 통기타 교재의 제재곡은 현 음악교과서 가창곡을 중심으로 선곡하였고, 제재곡 순서는 카포 사용의 유무에 따라 구분 편성하였다. 장조·단조 으뜸음 순으로 코드별 19곡을 정리하고 기초 리듬 스트로크와 코드 단순화, 카포를 활용한 이조 작업으로 초보자에게 통기타를 수월하게 익혀 연주할 수 있도록 구안하였다. ‘초등 가창곡 반주를 위한 교사용 통기타 교재 개발’ 주제 설정에 따라 선정한 연구 방법을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 문헌 연구를 통하여 통기타 교재 개발을 위한 이론적 근거를 확립한다. 둘째, 카포를 사용한 통기타 교재를 개발한다. 셋째, 통기타 교재를 교사에게 적용한다. 넷째, 적용 결과를 바탕으로 통기타 교재를 수정·보완한다. 본 교재를 활용하여 교사에게 15차시 통기타를 지도하며 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 교재는 초등교사가 쉽고 빠르게 통기타를 익혀 통기타 반주로 가창수업을 진행할 수 있도록 도움을 제공한다. 둘째, 본 교재는 조옮김 연주를 쉽게 이해하고 카포를 사용하여 조옮김 연주를 가능하게 하였다. 셋째, 본 교재를 통한 통기타 반주 가창수업은 초등학교 고학년 음악수업에 흥미를 부여하고 능동적인 참여를 유도한다. 넷째, 본 교재를 통한 통기타 익힘은 학교음악과 실용음악의 연장선 평생교육차원의 일환으로 1인 1악기 음악의 생활화를 구현한다.
This study is aimed at developing materials for teaching acoustic guitars to help teachers learn how to play acoustic guitars and accompany during singing lessons for upper graders of elementary schools. For this, theoretical grounds for developing materials of acoustic guitars were established and ...
This study is aimed at developing materials for teaching acoustic guitars to help teachers learn how to play acoustic guitars and accompany during singing lessons for upper graders of elementary schools. For this, theoretical grounds for developing materials of acoustic guitars were established and materials were developed using guitars for education and previous studies. After it, those materials were applied to teachers to make corrections and supplementations. Songs of those materials were selected from songs contained in existing music textbooks and were arranged according to use of a capo. Nineteen songs were arranged by chord in the order of majors, minors and keynotes. There also was a plan to help beginners easily learn how to play acoustic guitars with transposition using basic rhythm strokes and a capo and simplifying chords. Study methods selected according to the theme, ‘Development of teaching materials to accompany for songs in elementary school music textbooks,’ are as follows. First, to establish theoretical grounds to develop materials for teaching acoustic guitars through studying literature. Second, to develop materials for teaching acoustic guitars using a capo. Third, to apply those materials to teachers. Fourth, to correct and supplement those materials based on application results. Following are results gotten after guiding teachers for the 15th acoustic guitar class using the materials. First, these materials help elementary school teachers learn how to play acoustic guitars quickly and accompany with acoustic guitars during singing lessons. Second, these materials help teachers easily understand transposition and transpose using a capo. Third, singing lessons with acoustic guitar accompaniment through these materials make upper graders of elementary schools interested in music classes and encourage them to positively participate in music lessons. Fourth, to learn how to play acoustic guitars through these materials is meaningful in that it makes the idea of one-instrument-per-person daily life as part of life-time education, an extension of school music and practical music.
This study is aimed at developing materials for teaching acoustic guitars to help teachers learn how to play acoustic guitars and accompany during singing lessons for upper graders of elementary schools. For this, theoretical grounds for developing materials of acoustic guitars were established and materials were developed using guitars for education and previous studies. After it, those materials were applied to teachers to make corrections and supplementations. Songs of those materials were selected from songs contained in existing music textbooks and were arranged according to use of a capo. Nineteen songs were arranged by chord in the order of majors, minors and keynotes. There also was a plan to help beginners easily learn how to play acoustic guitars with transposition using basic rhythm strokes and a capo and simplifying chords. Study methods selected according to the theme, ‘Development of teaching materials to accompany for songs in elementary school music textbooks,’ are as follows. First, to establish theoretical grounds to develop materials for teaching acoustic guitars through studying literature. Second, to develop materials for teaching acoustic guitars using a capo. Third, to apply those materials to teachers. Fourth, to correct and supplement those materials based on application results. Following are results gotten after guiding teachers for the 15th acoustic guitar class using the materials. First, these materials help elementary school teachers learn how to play acoustic guitars quickly and accompany with acoustic guitars during singing lessons. Second, these materials help teachers easily understand transposition and transpose using a capo. Third, singing lessons with acoustic guitar accompaniment through these materials make upper graders of elementary schools interested in music classes and encourage them to positively participate in music lessons. Fourth, to learn how to play acoustic guitars through these materials is meaningful in that it makes the idea of one-instrument-per-person daily life as part of life-time education, an extension of school music and practical music.
Keyword
#통기타 가창수업 교재 개발
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.