[학위논문]인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력과 사회적 기술에 미치는 영향 The Effects of cooperative game activities using storybooks related to personality education on young children’s self-control and social skills.원문보기
본 연구는 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력과 사회적 기술에 어떤 영향을 미치는지를 알아봄으로써 유아 교육 현장에서 효과적인 교수‧학습 방법을 마련하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 연구문제 1: 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제 2: 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 사회적 기술에 어떤 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제를 알아보기 위해 본 연구자는 경기도에 소재한 A초등학교병설유치원 만 5세 24명과 인근에 위치하고 사회 경제적으로 환경이 유사한 B초등학교병설유치원 만 5세 24명을 대상으로 실험을 실시하였다. 유아의 자기조절력을 측정하기 위해 본 연구에서는 자기 조절력 검사 도구는 Kendall과 Wilcox가 개발한 SCRS(Self Control Rating Scale)를 유혜정(1998)이 번안하고, 이지현(2001)이 수정하고 보완한 검사 도구를 사용하였으며, 유아의 사회적 기술을 측정하기 위해서는 윤치연(2008)이 만든 한국 유아 사회성 기술검사 도구(Korean Social Skills Rating System; K-SSRS)를 사용하였다. 본 연구는 매주 2회, 총 16회를 실시하였고, 실험집단의 유아들에게는 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을, 비교집단의 유아들에게는 인성 관련 그림을 활용한 이야기 나누기 활동을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 ...
본 연구는 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력과 사회적 기술에 어떤 영향을 미치는지를 알아봄으로써 유아 교육 현장에서 효과적인 교수‧학습 방법을 마련하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 연구문제 1: 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제 2: 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 사회적 기술에 어떤 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제를 알아보기 위해 본 연구자는 경기도에 소재한 A초등학교병설유치원 만 5세 24명과 인근에 위치하고 사회 경제적으로 환경이 유사한 B초등학교병설유치원 만 5세 24명을 대상으로 실험을 실시하였다. 유아의 자기조절력을 측정하기 위해 본 연구에서는 자기 조절력 검사 도구는 Kendall과 Wilcox가 개발한 SCRS(Self Control Rating Scale)를 유혜정(1998)이 번안하고, 이지현(2001)이 수정하고 보완한 검사 도구를 사용하였으며, 유아의 사회적 기술을 측정하기 위해서는 윤치연(2008)이 만든 한국 유아 사회성 기술검사 도구(Korean Social Skills Rating System; K-SSRS)를 사용하였다. 본 연구는 매주 2회, 총 16회를 실시하였고, 실험집단의 유아들에게는 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을, 비교집단의 유아들에게는 인성 관련 그림을 활용한 이야기 나누기 활동을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 실험집단과 비교집단의 차이를 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을 실시한 후 실험집단과 비교집단 간에는 유아의 자기조절력에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 즉, 실험집단은 비교집단보다 자기조절력의 영역인 자기통제력, 충동성감소, 주의집중력에서 모두 높은 점수를 나타냈다. 이는 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을 통해 다른 사람의 입장을 이해하고 배려하며 자신의 생각과 행동을 조절하는 과정이 유아의 자기조절력에 긍정적인 영향을 준 결과라 할 수 있다. 둘째, 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을 실시한 후 실험집단이 비교집단보다 사회적 기술에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 즉, 실험집단은 비교집단보다 사회적 기술의 하위영역인 질서의식, 문제해결, 정서표현, 자신감에서 더 높은 점수를 나타내었다. 이는 인성동화를 활용한 협동 게임 활동을 하면서 유아가 함께 문제를 해결하고 서로 도와주는 과정이 사회적 기술 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 이상의 연구결과를 통해 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력과 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 따라서 유아 교육 현장에서는 인성 요소가 포함된 동화를 활용하여 다양한 협동 게임 활동이 이루어질 수 있도록 계획하고 기회를 제공할 필요가 있다는 것을 시사한다.
본 연구는 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력과 사회적 기술에 어떤 영향을 미치는지를 알아봄으로써 유아 교육 현장에서 효과적인 교수‧학습 방법을 마련하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 선정하였다. 연구문제 1: 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제 2: 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 사회적 기술에 어떤 영향을 미치는가? 위와 같은 연구문제를 알아보기 위해 본 연구자는 경기도에 소재한 A초등학교병설유치원 만 5세 24명과 인근에 위치하고 사회 경제적으로 환경이 유사한 B초등학교병설유치원 만 5세 24명을 대상으로 실험을 실시하였다. 유아의 자기조절력을 측정하기 위해 본 연구에서는 자기 조절력 검사 도구는 Kendall과 Wilcox가 개발한 SCRS(Self Control Rating Scale)를 유혜정(1998)이 번안하고, 이지현(2001)이 수정하고 보완한 검사 도구를 사용하였으며, 유아의 사회적 기술을 측정하기 위해서는 윤치연(2008)이 만든 한국 유아 사회성 기술검사 도구(Korean Social Skills Rating System; K-SSRS)를 사용하였다. 본 연구는 매주 2회, 총 16회를 실시하였고, 실험집단의 유아들에게는 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을, 비교집단의 유아들에게는 인성 관련 그림을 활용한 이야기 나누기 활동을 실시하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 실험집단과 비교집단의 차이를 분석하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을 실시한 후 실험집단과 비교집단 간에는 유아의 자기조절력에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 즉, 실험집단은 비교집단보다 자기조절력의 영역인 자기통제력, 충동성감소, 주의집중력에서 모두 높은 점수를 나타냈다. 이는 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을 통해 다른 사람의 입장을 이해하고 배려하며 자신의 생각과 행동을 조절하는 과정이 유아의 자기조절력에 긍정적인 영향을 준 결과라 할 수 있다. 둘째, 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동을 실시한 후 실험집단이 비교집단보다 사회적 기술에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 즉, 실험집단은 비교집단보다 사회적 기술의 하위영역인 질서의식, 문제해결, 정서표현, 자신감에서 더 높은 점수를 나타내었다. 이는 인성동화를 활용한 협동 게임 활동을 하면서 유아가 함께 문제를 해결하고 서로 도와주는 과정이 사회적 기술 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 이상의 연구결과를 통해 인성 동화를 활용한 협동 게임 활동이 유아의 자기조절력과 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 따라서 유아 교육 현장에서는 인성 요소가 포함된 동화를 활용하여 다양한 협동 게임 활동이 이루어질 수 있도록 계획하고 기회를 제공할 필요가 있다는 것을 시사한다.
The purpose of this research was to examine the effects of cooperative game activities using storybooks related to personality education on young children’s self-control and social skills. The following research questions were proposed to serve the purpose. Question 1: What are the effects of cooper...
The purpose of this research was to examine the effects of cooperative game activities using storybooks related to personality education on young children’s self-control and social skills. The following research questions were proposed to serve the purpose. Question 1: What are the effects of cooperative games using storybooks related to personality education on young children’s self -control? Question 2: What are the effects of cooperative games using storybooks related to personality education on young children’s social skills? The subjects in this study were 48 five-year old children in two kindergartens attached to elementary school located in Gyeonggi-do. Out of them, 24 young children from a kindergarten were assigned to an experimental group, and 24 young children from the other kindergarten were assigned to a comparative group. SCRS(Self Control Rating Scale) which was developed by Kendall and Wilcox, adapted by Hye Jung Yoo(1998), and modified by Chi Yeon Yoon(2008) was used to measure young children’s self-control. Korean Social Skills Rating System(K-SSRS) developed by Chi Yeon Yoon(2008) was used to measure the social skills of young children. The research was conducted twice a week, 16 times in total during an eight week period of time. The experimental group carried out the cooperative game activities using storybooks related to personality education, while the comparative group engaged in discussion activities using pictures related to personality education. The collected data were analyzed by ANCOVA using SPSS 22.0. The major findings of the study were as follows. First, there was a significant difference in young children’s self-control between the experimental group and the comparative group. The experimental group scored higher than the comparative group in self-refrainment, decreased impulsiveness, and concentration, which were the subfactors of self-control. The young children in the experimental group tried to understand and consider another’s circumstance during cooperative game activities using storybooks related to personality education. These cooperative activities seemed to give positive effects on young children’s self-control. Second, there was also a significant difference in young children’s social skill between the experimental group and the comparative group. The experimental group scored higher than the comparative group in problem solving, expressing emotions, orderliness, and confidence, which which were the subfactors of social skills. Solving problems together as a group gave positive effects on a young children’s social skill. This findings suggest that cooperative game activities using storybooks related to personality education improve young children’s self-control and social skills. Therefore, it is encouraged to plan, and utilize the cooperative game activities using storybooks related to personality education in early childhood education.
The purpose of this research was to examine the effects of cooperative game activities using storybooks related to personality education on young children’s self-control and social skills. The following research questions were proposed to serve the purpose. Question 1: What are the effects of cooperative games using storybooks related to personality education on young children’s self -control? Question 2: What are the effects of cooperative games using storybooks related to personality education on young children’s social skills? The subjects in this study were 48 five-year old children in two kindergartens attached to elementary school located in Gyeonggi-do. Out of them, 24 young children from a kindergarten were assigned to an experimental group, and 24 young children from the other kindergarten were assigned to a comparative group. SCRS(Self Control Rating Scale) which was developed by Kendall and Wilcox, adapted by Hye Jung Yoo(1998), and modified by Chi Yeon Yoon(2008) was used to measure young children’s self-control. Korean Social Skills Rating System(K-SSRS) developed by Chi Yeon Yoon(2008) was used to measure the social skills of young children. The research was conducted twice a week, 16 times in total during an eight week period of time. The experimental group carried out the cooperative game activities using storybooks related to personality education, while the comparative group engaged in discussion activities using pictures related to personality education. The collected data were analyzed by ANCOVA using SPSS 22.0. The major findings of the study were as follows. First, there was a significant difference in young children’s self-control between the experimental group and the comparative group. The experimental group scored higher than the comparative group in self-refrainment, decreased impulsiveness, and concentration, which were the subfactors of self-control. The young children in the experimental group tried to understand and consider another’s circumstance during cooperative game activities using storybooks related to personality education. These cooperative activities seemed to give positive effects on young children’s self-control. Second, there was also a significant difference in young children’s social skill between the experimental group and the comparative group. The experimental group scored higher than the comparative group in problem solving, expressing emotions, orderliness, and confidence, which which were the subfactors of social skills. Solving problems together as a group gave positive effects on a young children’s social skill. This findings suggest that cooperative game activities using storybooks related to personality education improve young children’s self-control and social skills. Therefore, it is encouraged to plan, and utilize the cooperative game activities using storybooks related to personality education in early childhood education.
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