[학위논문]고등학생의 학생건강체력평가(PAPS) 등급에 따른 체육시간 내 신체활동 수준 분석 The Study on physical activity level in high school PE Class according to score of Physical Activity Promotion System(PAPS)원문보기
본 연구는 고등학교 체육시간 내 학생들의 신체활동, 수업내용, 교수행동을 분석하고 학생들의 학생건강체력평가(PAPS: Physical Activity Promotion System) 등급에 따른 신체활동량을 파악하는데 목적을 두고 있다. 연구목적을 달성하기 위해 경기도 소재 1개 고교의 1학년 8개 학급 남학생 273명을 대상으로 PAPS 체력검사, SOFIT(System for Observing ...
본 연구는 고등학교 체육시간 내 학생들의 신체활동, 수업내용, 교수행동을 분석하고 학생들의 학생건강체력평가(PAPS: Physical Activity Promotion System) 등급에 따른 신체활동량을 파악하는데 목적을 두고 있다. 연구목적을 달성하기 위해 경기도 소재 1개 고교의 1학년 8개 학급 남학생 273명을 대상으로 PAPS 체력검사, SOFIT(System for Observing FitnessInstructionTime), 보도계가 사용되었다. PAPS 체력검사는 기 실시된 PAPS의 신뢰도를 확인하기 위한 도구로써 연구대상의 일부를 무선표집하여 실시하였으며 A그룹(PAPS 1~2등급)과 B그룹(PAPS 4~5등급)간에 심폐지구력과 근력 및 근지구력, 순발력에서 유의미한 차이를 확인하였다. SOFIT은 수업관찰을 통해 체육시간 내 학생들의 신체활동, 수업내용, 교수행동을 분석하는데 사용되었으며 보도계는 학생들의 체육시간 내 신체활동량의 총량을 확인하기 위해 이용되었다. 수집된 자료는 IBM SPSS 21.0 통계패키지를 통해 빈도분석과 t-검증이 실시되었다. 연구결과, 첫째, SOFIT에 의한 체육시간 분석에서 학생활동은 ‘매우 활발한’ 수준으로 나타났으며 MVPA(Moderate-Vigorous Physical Activity)는 77.37%로 확인되었다. 수업내용은 운동활동 중 ‘연습’의 빈도가 높았으며 교수행동은 ‘학습지도’의 빈도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 보도계를 통한 신체활동량의 총량은 2885.53보(±831.44보)로 확인되었다. 셋째, PAPS 등급이 높은 A그룹과 낮은 B그룹간의 신체활동량에서 통계적으로 유의미한 차이(t(150)=6.286, p=.000)가 나타났다. 이러한 결과는 학생들의 체력수준이 높을수록 체육시간 내 신체활동에 더욱 적극적으로 참여한다는 사실을 밝힌 것으로써 체육시간 내 학생들의 신체활동 수준을 높이기 위해 목표지향적인 수업 내용과 교수행동이 필수적인 동시에 학생들의 체력을 일정 수준이상 확보하기 위한 체육교사의 노력이 필요함을 시사하고 있다.
본 연구는 고등학교 체육시간 내 학생들의 신체활동, 수업내용, 교수행동을 분석하고 학생들의 학생건강체력평가(PAPS: Physical Activity Promotion System) 등급에 따른 신체활동량을 파악하는데 목적을 두고 있다. 연구목적을 달성하기 위해 경기도 소재 1개 고교의 1학년 8개 학급 남학생 273명을 대상으로 PAPS 체력검사, SOFIT(System for Observing Fitness Instruction Time), 보도계가 사용되었다. PAPS 체력검사는 기 실시된 PAPS의 신뢰도를 확인하기 위한 도구로써 연구대상의 일부를 무선표집하여 실시하였으며 A그룹(PAPS 1~2등급)과 B그룹(PAPS 4~5등급)간에 심폐지구력과 근력 및 근지구력, 순발력에서 유의미한 차이를 확인하였다. SOFIT은 수업관찰을 통해 체육시간 내 학생들의 신체활동, 수업내용, 교수행동을 분석하는데 사용되었으며 보도계는 학생들의 체육시간 내 신체활동량의 총량을 확인하기 위해 이용되었다. 수집된 자료는 IBM SPSS 21.0 통계패키지를 통해 빈도분석과 t-검증이 실시되었다. 연구결과, 첫째, SOFIT에 의한 체육시간 분석에서 학생활동은 ‘매우 활발한’ 수준으로 나타났으며 MVPA(Moderate-Vigorous Physical Activity)는 77.37%로 확인되었다. 수업내용은 운동활동 중 ‘연습’의 빈도가 높았으며 교수행동은 ‘학습지도’의 빈도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 보도계를 통한 신체활동량의 총량은 2885.53보(±831.44보)로 확인되었다. 셋째, PAPS 등급이 높은 A그룹과 낮은 B그룹간의 신체활동량에서 통계적으로 유의미한 차이(t(150)=6.286, p=.000)가 나타났다. 이러한 결과는 학생들의 체력수준이 높을수록 체육시간 내 신체활동에 더욱 적극적으로 참여한다는 사실을 밝힌 것으로써 체육시간 내 학생들의 신체활동 수준을 높이기 위해 목표지향적인 수업 내용과 교수행동이 필수적인 동시에 학생들의 체력을 일정 수준이상 확보하기 위한 체육교사의 노력이 필요함을 시사하고 있다.
The aim of this study is to analyze physical activity, class contents and teaching behavior in a high school PE class and to figure out the physical activity amount of students by PAPS(Physical Activity Promotion System). For this purpose, 273 male students in 8 classes of one high school in Gyeongg...
The aim of this study is to analyze physical activity, class contents and teaching behavior in a high school PE class and to figure out the physical activity amount of students by PAPS(Physical Activity Promotion System). For this purpose, 273 male students in 8 classes of one high school in Gyeonggi-do was selected to perform PAPS test, SOFIT(System for Observing Fitness Instruction Time) and pedometer. PAPS test is a tool to check reliability of existing PAPS. Part of the research subject was selected by random sampling. As a result, Group A(PAPS 1~2 level) and Group B(PAPS 4~5 level) showed significant differences in cardiovascular endurance, muscular power, muscular endurance and quickness. SOFIT was used to analyze physical activity, class contents and teaching behavior of students in PE class by means of class observation. Pedometer was used to check total amount of physical activity in the PE class. Frequency analysis and t-test were performed with collected data using IBM SPSS 21.0 statistical package. As a result, student activities in PE class analysis at SOFIT was proved to be 'very activity'. MVPA(Moderate-Vigorous Physical Activity) was 77.37%. As for class contents, frequency of 'skill' in activities was high, and frequency of 'instructs generally' was higher in teaching behavior. Secondly, the total amount of physical activity through pedometer was proved to be 2885.53 steps(±831.44 steps). Thirdly, there was statistically significant difference(t(150)=6.286, p=.000) in physical activity between Group A with higher level of PAPS and Group B with lower level of PAPS. Such result demonstrates that if the fitness level of students is higher, they actively participate in physical activity in the PE class. It indicates that to increase physical activity level of students in the PE class, it is necessary for PE teachers to secure a certain level of fitness of students as well as the target oriented class contents and teaching behavior.
The aim of this study is to analyze physical activity, class contents and teaching behavior in a high school PE class and to figure out the physical activity amount of students by PAPS(Physical Activity Promotion System). For this purpose, 273 male students in 8 classes of one high school in Gyeonggi-do was selected to perform PAPS test, SOFIT(System for Observing Fitness Instruction Time) and pedometer. PAPS test is a tool to check reliability of existing PAPS. Part of the research subject was selected by random sampling. As a result, Group A(PAPS 1~2 level) and Group B(PAPS 4~5 level) showed significant differences in cardiovascular endurance, muscular power, muscular endurance and quickness. SOFIT was used to analyze physical activity, class contents and teaching behavior of students in PE class by means of class observation. Pedometer was used to check total amount of physical activity in the PE class. Frequency analysis and t-test were performed with collected data using IBM SPSS 21.0 statistical package. As a result, student activities in PE class analysis at SOFIT was proved to be 'very activity'. MVPA(Moderate-Vigorous Physical Activity) was 77.37%. As for class contents, frequency of 'skill' in activities was high, and frequency of 'instructs generally' was higher in teaching behavior. Secondly, the total amount of physical activity through pedometer was proved to be 2885.53 steps(±831.44 steps). Thirdly, there was statistically significant difference(t(150)=6.286, p=.000) in physical activity between Group A with higher level of PAPS and Group B with lower level of PAPS. Such result demonstrates that if the fitness level of students is higher, they actively participate in physical activity in the PE class. It indicates that to increase physical activity level of students in the PE class, it is necessary for PE teachers to secure a certain level of fitness of students as well as the target oriented class contents and teaching behavior.
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