이 연구는 가면이 가지고 있는 숨김과 드러냄의 표현기법을 살펴보고 우리의 전통 가면인 하회탈의 표현기법을 연구, 분석, 변형함으로써 새로운 시대성과 정신성이 깃든 작품으로 창출하고자 하는데 목적이 있다.
먼저, 가면의 감춤과 드러냄의 작동성은 라깡적 주체의 분열이 발생시키는 두 가지 표면, 즉 노출되는 것과 숨겨지는 것, 앞면과 뒷면, 보이는 얼굴과 보이지 않는 얼굴과 맞닿아 있다. 분열 주체가 노출하는 것, 다시 말해서 가면이 드러내는 것은 ‘거짓된 자기’(false self)로서의 에고이며, 분열 주체에게서 숨겨지는 것, 즉 가면이 감추는 것은 무의식적 주체로 해석할 수 있었다.
하회탈의 분석에 있어 전체적인 입체의 파악을 위해서 3차원 ...
이 연구는 가면이 가지고 있는 숨김과 드러냄의 표현기법을 살펴보고 우리의 전통 가면인 하회탈의 표현기법을 연구, 분석, 변형함으로써 새로운 시대성과 정신성이 깃든 작품으로 창출하고자 하는데 목적이 있다.
먼저, 가면의 감춤과 드러냄의 작동성은 라깡적 주체의 분열이 발생시키는 두 가지 표면, 즉 노출되는 것과 숨겨지는 것, 앞면과 뒷면, 보이는 얼굴과 보이지 않는 얼굴과 맞닿아 있다. 분열 주체가 노출하는 것, 다시 말해서 가면이 드러내는 것은 ‘거짓된 자기’(false self)로서의 에고이며, 분열 주체에게서 숨겨지는 것, 즉 가면이 감추는 것은 무의식적 주체로 해석할 수 있었다.
하회탈의 분석에 있어 전체적인 입체의 파악을 위해서 3차원 레이저 스캐닝을 이용하여 분석한 자료를 통해 그 면모를 파악하였다. 그 결과 조형적 측면에서는 얼굴의 비대칭성과 입체성 그리고 역동성이 두드러진 특징으로 나타났고, 심미적 측면에서는 부조화의 조화, 미완성의 완성, 비현실의 현실이라는 대립적 통일의 변증법적 조형의 키워드들이 숨어 있음을 알 수 있었다.
연구작품들은 앞서 살펴본 화회탈의 조형적, 심미적 특징들을 기반으로 재작되었다. 연구자가 신화를 배경으로 한「먹는 사람들」시리즈를 통해서 말하고자 하는 것은 다음과 같이 해석되어진다. 예수의 입에서 나오는 물고기들은 현대 물질문명 속에서 쏟아져 나오는 물질들이다. 부처의 입에서 나오는 연꽃은 매체를 통해 무수히 흘러나오는 지식 정보들의 상징이다. 강박적으로 흡수해야만 되는 물질과 정보이다. 아담과 이브처럼 먹지 말아야 할 선악과를 먹고자 하는 욕망이고, 곰과 호랑이처럼 먹어야만 되는 사회적 강압이다. 따라서 연구자의 「먹는 사람들」시리즈는 신화적 인물들의 식욕을 상징적 구조로 조형하여 현재 연구자가 처해있는 사회적 강압의 상황을 가면이라는 도구를 통해서 풍자하고 있다.
「하회 사람들」, 「웃는 사람들」시리즈에는 냉소적 거짓 웃음이 있다. 각 개인이 각자의 시각에서 사회를 바라보는 아주 미약한 웃음이자 비웃음이다. 자기를 숨기고 현실을 비웃는 웃음으로 이 냉소적 거짓 웃음에는 개인과 사회의 모순적 정체성에서 발생한다. 심리학적 측면에서 볼 때, 시리즈의 냉소적 거짓 웃음은 불안에 대한 자기의 감정을 억지로 숨기려하는 현대인의 억압된 감정을 표현하고 있다. 위험에 대한 자아의 불안이 억압을 일으키고, 그 억압력에 의해 거짓 웃음이 생긴다고 볼 수 있다. 결론적으로 가면적 얼굴인 「하회 사람들」과 「웃는 사람들」시리즈들에 대해 라깡의 견해를 빌려 다시 해석하자면, 가면이 드러내는 것은 ‘거짓된 자기’(false self)로서의 에고이며, 분열 주체에게서 숨겨지는 것, 즉 가면이 감추는 것은 무의식적 주체라 할 수 있다.
전통에 기반한 본 작품연구는 재료의 특수성을 활용한 새로운 시도로, 일루전을 통해 현대인이 처한 시대상을 풍자적이고 심미적으로 표상함으로써 우리의 유리조형예술을 계승 발전시키는데 일조하고자한다.
이 연구는 가면이 가지고 있는 숨김과 드러냄의 표현기법을 살펴보고 우리의 전통 가면인 하회탈의 표현기법을 연구, 분석, 변형함으로써 새로운 시대성과 정신성이 깃든 작품으로 창출하고자 하는데 목적이 있다.
먼저, 가면의 감춤과 드러냄의 작동성은 라깡적 주체의 분열이 발생시키는 두 가지 표면, 즉 노출되는 것과 숨겨지는 것, 앞면과 뒷면, 보이는 얼굴과 보이지 않는 얼굴과 맞닿아 있다. 분열 주체가 노출하는 것, 다시 말해서 가면이 드러내는 것은 ‘거짓된 자기’(false self)로서의 에고이며, 분열 주체에게서 숨겨지는 것, 즉 가면이 감추는 것은 무의식적 주체로 해석할 수 있었다.
하회탈의 분석에 있어 전체적인 입체의 파악을 위해서 3차원 레이저 스캐닝을 이용하여 분석한 자료를 통해 그 면모를 파악하였다. 그 결과 조형적 측면에서는 얼굴의 비대칭성과 입체성 그리고 역동성이 두드러진 특징으로 나타났고, 심미적 측면에서는 부조화의 조화, 미완성의 완성, 비현실의 현실이라는 대립적 통일의 변증법적 조형의 키워드들이 숨어 있음을 알 수 있었다.
연구작품들은 앞서 살펴본 화회탈의 조형적, 심미적 특징들을 기반으로 재작되었다. 연구자가 신화를 배경으로 한「먹는 사람들」시리즈를 통해서 말하고자 하는 것은 다음과 같이 해석되어진다. 예수의 입에서 나오는 물고기들은 현대 물질문명 속에서 쏟아져 나오는 물질들이다. 부처의 입에서 나오는 연꽃은 매체를 통해 무수히 흘러나오는 지식 정보들의 상징이다. 강박적으로 흡수해야만 되는 물질과 정보이다. 아담과 이브처럼 먹지 말아야 할 선악과를 먹고자 하는 욕망이고, 곰과 호랑이처럼 먹어야만 되는 사회적 강압이다. 따라서 연구자의 「먹는 사람들」시리즈는 신화적 인물들의 식욕을 상징적 구조로 조형하여 현재 연구자가 처해있는 사회적 강압의 상황을 가면이라는 도구를 통해서 풍자하고 있다.
「하회 사람들」, 「웃는 사람들」시리즈에는 냉소적 거짓 웃음이 있다. 각 개인이 각자의 시각에서 사회를 바라보는 아주 미약한 웃음이자 비웃음이다. 자기를 숨기고 현실을 비웃는 웃음으로 이 냉소적 거짓 웃음에는 개인과 사회의 모순적 정체성에서 발생한다. 심리학적 측면에서 볼 때, 시리즈의 냉소적 거짓 웃음은 불안에 대한 자기의 감정을 억지로 숨기려하는 현대인의 억압된 감정을 표현하고 있다. 위험에 대한 자아의 불안이 억압을 일으키고, 그 억압력에 의해 거짓 웃음이 생긴다고 볼 수 있다. 결론적으로 가면적 얼굴인 「하회 사람들」과 「웃는 사람들」시리즈들에 대해 라깡의 견해를 빌려 다시 해석하자면, 가면이 드러내는 것은 ‘거짓된 자기’(false self)로서의 에고이며, 분열 주체에게서 숨겨지는 것, 즉 가면이 감추는 것은 무의식적 주체라 할 수 있다.
전통에 기반한 본 작품연구는 재료의 특수성을 활용한 새로운 시도로, 일루전을 통해 현대인이 처한 시대상을 풍자적이고 심미적으로 표상함으로써 우리의 유리조형예술을 계승 발전시키는데 일조하고자한다.
This research looks into the expressive technique that the mask has which are hiding and showing. By researching, analysing, and transhaping our original mask, hahoe expressive technique, it is trying to create it as a new trend of the times and spirituality work.
First, the operability of the...
This research looks into the expressive technique that the mask has which are hiding and showing. By researching, analysing, and transhaping our original mask, hahoe expressive technique, it is trying to create it as a new trend of the times and spirituality work.
First, the operability of the mask showing and hiding has two surface which makes division of the main agent. The side where is shown and hidden, the front and back, the face that shows and the face that is hidden are contacting each other. The mask showing, exposing division main agent, is ego of false self, and the mask hiding, hiding from the division main agent, can be read as unconscious principal.
In the analysis of hahoe mask, we apprehended the aspect by the 3deminsion laser scanning analyzed data to apprehend the overall three-dimensional structure. As a result, in the formative aspect, the face asymmetry and third dimension, and dynamic was the noticeable characteristics. In esthetic aspect, the opposition standardization dialectical three-dimensional keyword such as mismatch of a match, incomplete of a complete, and unreality of a reality were hidden.
The research work were designed based on the hahoe mask formative, and esthetic characteristic. What researcher is trying to say in the series which were done with myth setting is following. The fishes that are coming out from jesus mouth are the matters that comes out from modern material civilization. The lotus that comes out from buddha’s mouth symbolizes the knowledge that comes out from media. They are all matters and knowledge that we have to absorb compulsively. It is like the desire of Adam and Eve eating the fruit of the tree of knowledge, which they are not supposed to eat. It is social coercion to eat like bear and tiger. Therefore, the researcher’s series modeled the mythical character’s appetite and satire the socially coercion situation the researcher is in by using mask as a material.
In the and series, there are cynical false laugh. It is the sneer of each individual looking at the society. It is the laugh of hiding ourselves and sneering the reality. This cynical false laugh is from the contradictory identity of society and individual. If we look at this in the psychological aspect, the cynical false laugh of this series is to hide the insecurity emotion. It is the expression of contemporary men’s suppressed feelings. The ego insecurity of the danger is causing suppression, and by the force, false laugh appears. As a result, when translating the and series with Lacan’s point of view, what the mask is showing is ego of ‘false self’, and can say that what the mask is hiding is unconscious principal.
This research of work based on the tradition is new attempt using the material distinct characteristic. By symbolizing the contemporary human phase of the time satirically and esthetically by illusion, we are trying to develop and inherit our formative arts.
This research looks into the expressive technique that the mask has which are hiding and showing. By researching, analysing, and transhaping our original mask, hahoe expressive technique, it is trying to create it as a new trend of the times and spirituality work.
First, the operability of the mask showing and hiding has two surface which makes division of the main agent. The side where is shown and hidden, the front and back, the face that shows and the face that is hidden are contacting each other. The mask showing, exposing division main agent, is ego of false self, and the mask hiding, hiding from the division main agent, can be read as unconscious principal.
In the analysis of hahoe mask, we apprehended the aspect by the 3deminsion laser scanning analyzed data to apprehend the overall three-dimensional structure. As a result, in the formative aspect, the face asymmetry and third dimension, and dynamic was the noticeable characteristics. In esthetic aspect, the opposition standardization dialectical three-dimensional keyword such as mismatch of a match, incomplete of a complete, and unreality of a reality were hidden.
The research work were designed based on the hahoe mask formative, and esthetic characteristic. What researcher is trying to say in the series which were done with myth setting is following. The fishes that are coming out from jesus mouth are the matters that comes out from modern material civilization. The lotus that comes out from buddha’s mouth symbolizes the knowledge that comes out from media. They are all matters and knowledge that we have to absorb compulsively. It is like the desire of Adam and Eve eating the fruit of the tree of knowledge, which they are not supposed to eat. It is social coercion to eat like bear and tiger. Therefore, the researcher’s series modeled the mythical character’s appetite and satire the socially coercion situation the researcher is in by using mask as a material.
In the and series, there are cynical false laugh. It is the sneer of each individual looking at the society. It is the laugh of hiding ourselves and sneering the reality. This cynical false laugh is from the contradictory identity of society and individual. If we look at this in the psychological aspect, the cynical false laugh of this series is to hide the insecurity emotion. It is the expression of contemporary men’s suppressed feelings. The ego insecurity of the danger is causing suppression, and by the force, false laugh appears. As a result, when translating the and series with Lacan’s point of view, what the mask is showing is ego of ‘false self’, and can say that what the mask is hiding is unconscious principal.
This research of work based on the tradition is new attempt using the material distinct characteristic. By symbolizing the contemporary human phase of the time satirically and esthetically by illusion, we are trying to develop and inherit our formative arts.
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